B&W 683 i hjemmekino, kan man klare seg uten sub om de fores med 2x300 watt? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 74 av 74
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Mulig jeg ikke konkluderte godt nok. Men jeg mener at 683 er en aldeles god høyttaler i denne prisklassen og at den kan drives av en kraftig nok receiver, sammen med en god sub. Blir feil hvis noen blir skremt bort fra 683, i tro om de må bruke 10-20k i effekttrinn bare for å få liv i dem, over tid kan man eventuelt supplere med et effekttrinn, som er det optimale.
    Høyttaleren er sikkert kjempebra. Og bedre blir den sikkert med effekttrinn selv om det ikke trenger å koste men formue, men 683 + effekt vil aldri kunne matche bassen fra en sub så det spørs hva han vil ha.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Høyttaleren er sikkert kjempebra. Og bedre blir den sikkert med effekttrinn selv om det ikke trenger å koste men formue, men 683 + effekt vil aldri kunne matche bassen fra en sub så det spørs hva han vil ha.
    Det er ingen allround høyttalere i denne prisklassen som kan måle seg opp mot den bassen en dedikert sub leverer, det er det vel liten tvil om.

Poenget mitt er at jeg ville prioritert gode høyttalere, og en kraftig nok receiver til å drive disse først. Så over tid supplert med det man føler man mangler. En sub vil gi iv i bass-sporet, som i de flestes ører er et must til film. I tillegg vil dette ta bort noe av effekt-forbruket på å gjengi bass i resten av høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye gode forslag her!

Jeg tror jeg rett og slett må finne ut om jeg vil ha stereo eller surround først.

Mulig jeg bare burde holde på tanken om Emotiva XDA-1 + XPA-2 + B&W 683

Ellers så kan jeg jo vurdere om jeg tør ta sjansen på en surroundprosessoren UMC-1 også kombinere denne med XPA-5. Dette sammen med B&W 683 koster ca 24 000. Da koster det i så fall ikke mye å utvide med sub og senter/surround ved en senere anledning.

Det som holder meg litt igjen er at hvis trangen og økonomien for å utvide til surround drar ut noen år, så er jo den prosessoren "utdatert" før jeg får tatt det ibruk. Litt dumt å betale 4 000 kr mer for surround- kontra stereoløsningen og samtidig tape lydkvalitet, dersom anlegget vil bli brukt som stereoanlegg i flere år..

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Det som holder meg litt igjen er at hvis trangen og økonomien for å utvide til surround drar ut noen år, så er jo den prosessoren "utdatert" før jeg får tatt det ibruk. Litt dumt å betale 4 000 kr mer for surround- kontra stereoløsningen og samtidig tape lydkvalitet, dersom anlegget vil bli brukt som stereoanlegg i flere år..
    Enig med deg i dette; jeg står overfor det samme dilemmaet selv. Et par ting du kanskje bør tenke igjennom er hvor god lydkvalitet du egentlig trenger. Man skal antakelig være temmelig kresen for å ha noe problem med lyden i en god prosessor, og høyttalerne du bruker er tross alt ikke noen feinschmeckere til hundre tusen kroner.

Derfor tror jeg ikke at du tar så store sjanser hvis du går for receiver. Og du kan jo koble til TV, blu ray og PC umiddelbart. Det er kult å ha stereohøyttalere på TV-en, særlig hvis du supplerer med sub. Da har du plutselig en kino light. Såvidt jeg har forstått eliminerer du med receiver behovet for en ekstern DAC (som du bør ha mellom PC og forforsterker i et stereooppsett hvis du bruker PC-en til musikkavspilling), så der sparer du potensielt litt penger.

La oss si at du kjøper en receiver til ti tusen kroner. Da har du antakelig god nok lyd, og du har fleksibilitet til å utvide til kino når du vil. Hvis receiveren føles litt utdatert om fire år er det tross alt ikke verdens undergang. Da selger du den for tre og kjøper en ny til ti. Å betale et par tusen i snitt per år for å ha en oppdatert og god receiver er ikke så hakkende gærent, men selvfølgelig: alle må foreta en vurdering av hvor mye penger de har og hvor høyt de vil prioritere noe slikt.

Generelt er det sånn at jo mer teknoligi som ligger i et produkt, jo raskere blir det "utdatert". Men for det første er det ikke sikkert at du trenger alle oppgraderingene som kommer. For det andre har man jo gjerne glede av disse funksjonene, og følgelig er de verdt å betale litt for.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål til her..

En reciever oppgitt til 7x125 watt er jo målt til å yte 2 x 125 watt ved 8 ohm.

Ville da en slik reciever vært helt borte mot en effektforsterker på samme watt?
    Vet man ikke skal se seg blind på watt og det der, men når de faktiske er målt til å yte dette så bør det jo være tilfellet.

Det jeg tenker på er om en reciever kjørt med bare to kanaler, da forhåpentligvis med 125 watt per kanal med kraft, ville vært sterkt nok som stereooppsett (kanksje 2.1) til å begynne med. Også kan jeg heller vurdere å kjøpe effektforsterker dersom jeg vil utvide til full surround?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenker på er om en reciever kjørt med bare to kanaler, da forhåpentligvis med 125 watt per kanal med kraft, ville vært sterkt nok som stereooppsett (kanksje 2.1) til å begynne med. Også kan jeg heller vurdere å kjøpe effektforsterker dersom jeg vil utvide til full surround?
    Ja, det går absolutt an.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største forskjellen mellom en reciever og en ren effektforsterker med lik watt-spec vil jeg si at er mengden strøm den klarer å levere. Jeg gikk selv den veien du tenker deg nå; Først kjøpte jeg DM683 og en reciever til ca 9k. Dette fungerte i og for seg svært bra, men på litt høyt volum ble det ikke den punsjen i bassen som jeg har nå etter at jeg har supplert med Emotiva XPA-2. Etter denne investeringen har jeg utvidet til fem kanaler, og har nå planer om å kjøpe meg en subwoofer for å få den bassen jeg ønsker når jeg ser på film.

Så vil jeg også anbefale deg og kjøpe 683 brukt. Da sparer du noen kroner du kan bruke på effektforsterker. Det ligger til stadighet slike på avtorget, og da får du en høyttaler som er ferdig innspillt. Jeg merket stor forskjell i mine høyttalere fra den første sangen jeg satt på når de var spell nye, og etter at det hadde gått litt tid.

Til slutt kan vil jeg si at jeg er svært fornøyd med min kombo på XPA-2 og DM683

Lykke til med valgene!

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe effekt forsterker tl 683.Jeg også brukte de sammen med en yamaha receiver på 2x140w stereo en stund men etter jeg fkk nad c275 på 2x150w ble 683 en helt annen høyttaler!Vannvittig mye emr trøkk og kontroll over bassen og mer åpen mellomtone.
    Dette er en høyttaler som egentlig burde selges sammen med en effekt forsterker spør du meg...er nok mange der ute osm har blitt skuffet over disse før de har fått nok effekt på de.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavkige
    Den største forskjellen mellom en reciever og en ren effektforsterker med lik watt-spec vil jeg si at er mengden strøm den klarer å levere. Jeg gikk selv den veien du tenker deg nå; Først kjøpte jeg DM683 og en reciever til ca 9k. Dette fungerte i og for seg svært bra, men på litt høyt volum ble det ikke den punsjen i bassen som jeg har nå etter at jeg har supplert med Emotiva XPA-2. Etter denne investeringen har jeg utvidet til fem kanaler, og har nå planer om å kjøpe meg en subwoofer for å få den bassen jeg ønsker når jeg ser på film.

Så vil jeg også anbefale deg og kjøpe 683 brukt. Da sparer du noen kroner du kan bruke på effektforsterker. Det ligger til stadighet slike på avtorget, og da får du en høyttaler som er ferdig innspillt. Jeg merket stor forskjell i mine høyttalere fra den første sangen jeg satt på når de var spell nye, og etter at det hadde gått litt tid.

Til slutt kan vil jeg si at jeg er svært fornøyd med min kombo på XPA-2 og DM683

Lykke til med valgene!
    Takk for dine synspunkter

Ja målet er XPA-2 på 683, så får jeg vurdere om jeg skal gå for XDA-1 eller en rimelig reciever som forforsterker.. Saken er den at jeg mest sannsynlig skal flytte neste høst, men vet jo da selvfølgelig ikke hva slags planløsninger det vil bli og muligheter for hjemmekino. Derfor bør jeg nesten vente til jeg vet litt mer..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for dine synspunkter

Ja målet er XPA-2 på 683, så får jeg vurdere om jeg skal gå for XDA-1 eller en rimelig reciever som forforsterker.. Saken er den at jeg mest sannsynlig skal flytte neste høst, men vet jo da selvfølgelig ikke hva slags planløsninger det vil bli og muligheter for hjemmekino. Derfor bør jeg nesten vente til jeg vet litt mer..
    Dersom du vurderer å vente med hele kjøpet til neste høst på grunn av at du ikke vet om planløsningen tillater surround ville jeg uansett kjøpt 683 og brukt de i et stereo-oppsett. For du må ikke vente helt til neste høst før du skaffer deg disse høyttalerne dersom du sikler på dem allerede nå :twisted:

Ligger også flere pakkeløsninger ute for salg på finn:
    FINN.no - Mulighetenes marked

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par b&w med mye krefter til å drive de funker fett på film selv i stereo. Hadde en slik løsning 2-3 måneder og var egentlig ganske godt fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavkige
    Dersom du vurderer å vente med hele kjøpet til neste høst på grunn av at du ikke vet om planløsningen tillater surround ville jeg uansett kjøpt 683 og brukt de i et stereo-oppsett. For du må ikke vente helt til neste høst før du skaffer deg disse høyttalerne dersom du sikler på dem allerede nå :twisted:

Ligger også flere pakkeløsninger ute for salg på finn:
    FINN.no - Mulighetenes marked
    Har sikla på de siden jeg var på demo av B&W Norge hos Hifi Klubben da de var nye jeg, så utrolig hva man klarer å overleve...hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

683

har selv 683 sammen med rørforsterker på 40w triode kl A og ca 80w(pentode) denne har 3 stk kraftige ringkjernetrafoer og veier 40kg. Dette spiller meget pent med mye trøkk i mine ører.803 er vel også litt fete i bassen som kan oppfattes som at man ikke har kontroll på basselementene. Bruker ht også sammen med pioneer lx 50 på 100 og ett eller annet watt.her savner jeg kanskje litt mer strømreserver men alt i alt velfungerende. Jeg tror også musikksmak har en del og si på valg av høyttalere.Hører man bare acdc ol er nok dali et godt valg,men personelig ga jeg opp dali etter 3par dyreste var evidence 870.da jeg ble rett og slett synes de blei kjedelige til min musikksmak.Har oppover i åra hatt et 20 tall ht par fra 500,--30k og kan trygt si at 683 et sikkert valg til akustisk, jazz ,pop ,rock, blues.osv. Data musikk har jeg ingen erfaring med :-)

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine B&W DM 685 har mer enn nok bass til få veggene til å riste rundt i huset når jeg hører på fest musikk

Men jeg ville ha savnet effektbassen som KEF subben min gir meg i filmer 8-)

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •