B&W 683 i hjemmekino, kan man klare seg uten sub om de fores med 2x300 watt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 74
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Virker som det er mye snakk og lite erfaring her på slutten nå.
    683 dipper ned til 2.8ohm når man drar på, og strøm gjennom dem går deretter.
    Er selvfølgelig ingen problemer når man spiller lavt/medium med lave impedanser.
    Har selv testet mine 683 på 3 forskjellige forsterkere med forskjellige strømreserver, og det er klart store forskjeller når man drar på.
    Hørtes helt ok ut på recieveren til man som sagt skal dra på litt, da faller lydbildet fort sammen og kan bli veldig tynt.
    De dipper ikke ned til 2,8ohm når du drar på. De dipper ned de ved en gitt frekvens uavhengig av volum. Men kan være enig i at det ikke gjør seg gjeldende på normalt utstyr før man drar på.

Hvilken frekvens er denne dipen på?

Geir Arne

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bare noen som begynte å snakke om myter ang. tungdrevne 683 8-)
    Tar friheten til å sitere meg selv: "...at det er nærmest "umulig" å drive 683, men stiller meg spørrende..."

Jeg har på ingen måte hevdet at de er lettdrevne, men det får være grenser for hvor mye noen hevder man MÅ mate disse høyttalerne med. At de ikke lar seg drive av et effektrinn på 2x100 watt med gode strømreserver eller en receiver i øvre mid-end segmentet.... stiller jeg med uforstående til!

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    De dipper ikke ned til 2,8ohm når du drar på. De dipper ned de ved en gitt frekvens uavhengig av volum. Men kan være enig i at det ikke gjør seg gjeldende på normalt utstyr før man drar på.

Hvilken frekvens er denne dipen på?

Geir Arne
    Ja ok da. Men denne frekvensdipen gjør at strømen renner gjennom som en sil :-P
    Er ikke sikker på hvilken frekvens den ligger på nei. Mener jeg så det en gang..men husker ikke.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Tar friheten til å sitere meg selv: "...at det er nærmest "umulig" å drive 683, men stiller meg spørrende..."

Jeg har på ingen måte hevdet at de er lettdrevne, men det får være grenser for hvor mye noen hevder man MÅ mate disse høyttalerne med. At de ikke lar seg drive av et effektrinn på 2x100 watt med gode strømreserver eller en receiver i øvre mid-end segmentet.... stiller jeg med uforstående til!
    Var det du som sa det var en myte?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på hvilken frekvens den ligger på nei. Mener jeg så det en gang..men husker ikke.
    Mye prat, lite erfaring? :wink:

Det var jeg som snakket om myte. Da mente jeg ikke at den kan drives av hva som helst, men enkelte har en tendens til å overdrive noe fryktelig.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekker de mer eller mindre strøm enn en 4 ohms høyttaler?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det du som sa det var en myte?
    Men jeg kan gjerne gjøre det ;-)

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc

Det var jeg som snakket om myte. Da mente jeg ikke at den kan drives av hva som helst, men enkelte har en tendens til å overdrive noe fryktelig.
    Erfaring og erfaring. Når gjør vel ikke hvermansen så mange målinger til daglig.
    Dipen ligger på 100hz.

Edit på din edit: Neida, sier heller ikke at den er umulig å drive :-)
    Men har vel sett et tilfelle av noen som nesten har påstått dette.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg kan gjerne gjøre det ;-)
    :wink:

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Hehehe, dagens.

Geir Arne

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drev mine cm9 med en reciver på 190w, det går helt fint det..
    Men det blir bedre med en effektforsterker, finnes ingen tvil om det..
    Legger du 10-12k i en effektforsterker, vil du få et bedre resultat en med en reciver i øvre mid klassen..
    Så med en effektforsterker på rundt 200w, vil du nok få det meste ut av dm683..
    Det er mine erfaringer..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at tråden har sklidd litt ut i forhold til hva trådstarter spurte om, men...

Som jeg har nevnt tidligere så vil ikke all verdens forsterkerkraft få en høyttaler til å spille dypere enn den kan. Vil du ha dypbass nå, men ikke har penger til både 683 og sub så kan du jo vurdere SVS STS-02 og sub. Det er da ikke så langt fra Drammen og ned til Arendal for en demo.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Drev mine cm9 med en reciver på 190w, det går helt fint det..
    Men det blir bedre med en effektforsterker, finnes ingen tvil om det..
    Legger du 10-12k i en effektforsterker, vil du få et bedre resultat en med en reciver i øvre mid klassen..
    Så med en effektforsterker på rundt 200w, vil du nok få det meste ut av dm683..
    Det er mine erfaringer..
    Det sier seg selv at man får mer lyd for pengene når man putter 10k i 2 kanaler, enn i en receiver med alt det den har av kanaler, prosessorer og tilkoblinger.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg føler at tråden har sklidd litt ut i forhold til hva trådstarter spurte om, men...

Som jeg har nevnt tidligere så vil ikke all verdens forsterkerkraft få en høyttaler til å spille dypere enn den kan. Vil du ha dypbass nå, men ikke har penger til både 683 og sub så kan du jo vurdere SVS STS-02 og sub. Det er da ikke så langt fra Drammen og ned til Arendal for en demo.
    Mulig jeg ikke konkluderte godt nok. Men jeg mener at 683 er en aldeles god høyttaler i denne prisklassen og at den kan drives av en kraftig nok receiver, sammen med en god sub. Blir feil hvis noen blir skremt bort fra 683, i tro om de må bruke 10-20k i effekttrinn bare for å få liv i dem, over tid kan man eventuelt supplere med et effekttrinn, som er det optimale.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er kvaliteten på bassen viktigere enn dybden med tanke på musikklytting.

Skulle jeg hatt sub ville jeg kjøpt 2 stk samt en korreksjonsløsning for å få stram kvalitetsbass.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier seg selv at man får mer lyd for pengene når man putter 10k i 2 kanaler, enn i en receiver med alt det den har av kanaler, prosessorer og tilkoblinger.

Vil jo at trådstarter skal få et så bra resultat som mulig..
    Det er poenget mitt..
    Ikke om man kan drive dm683 med reciver eller ikke..
    Dette er ikke en tråd om hvorvidt man kan drive dm683 med reciver eller ikke..
    Eller tar jeg feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over, så har en kamerat Concept 8 med Denon 2808.
    Personlig synes jeg dette gir bra nok trykk i bassen etter min smak på film.
    Nå er jo dette 2x8", men har hørt at 683 har greit med trykk (kun fått høre de med Denon PMA-1510 i butikk) og med bra effekt så tenkte jeg at det kanskje ikke henger så langt etter C8 med kun reciever..

Noen som kan si om jeg er helt på jordet?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke konkluderte godt nok. Men jeg mener at 683 er en aldeles god høyttaler i denne prisklassen og at den kan drives av en kraftig nok receiver, sammen med en god sub. Blir feil hvis noen blir skremt bort fra 683, i tro om de må bruke 10-20k i effekttrinn bare for å få liv i dem, over tid kan man eventuelt supplere med et effekttrinn, som er det optimale.
    +1 til dette, jeg hadde selv 683 som jeg kjørte på en nå 6-7 år gammel pioneer reciver, som kostet ca 6-7k når den var ny. hadde ikke noe problemer med å drive disse høyttalerene, selv om du på høyt nivå merka at det kunne blitt bedre med et skikkelig effekttrinn, så hadde ikke reciveren noen problemer med å drive disse, selv på høyere nivåer. så selv om du ikke får utnytta potensialet fullt ut med hvilken som helst reciver/effektforsterker så får du ihvertfall greit med liv i dem, med stort sett alle recivere, bortsett fra de billigste og svakeste kansje

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    +1 til dette, jeg hadde selv 683 som jeg kjørte på en nå 6-7 år gammel pioneer reciver, som kostet ca 6-7k når den var ny. hadde ikke noe problemer med å drive disse høyttalerene, selv om du på høyt nivå merka at det kunne blitt bedre med et skikkelig effekttrinn, så hadde ikke reciveren noen problemer med å drive disse, selv på høyere nivåer. så selv om du ikke får utnytta potensialet fullt ut med hvilken som helst reciver/effektforsterker så får du ihvertfall greit med liv i dem, med stort sett alle recivere, bortsett fra de billigste og svakeste kansje

Går sikkert ann å drive de med en forsterker på 50w, ikke det som er poenget..
    Poenget er bare at det blir mye bedre med effekttrinn..
    Jeg drev mine cm9 med en pioneer reciver som kosta 20k for 1.5 år, og som jeg sa tidligere, det går helt fint det..
    Men det ble mye bedre når jeg gikk til innkjøp av effekt..
    Å om jeg ikke tar feil, så mener jeg å ha lest/hørt at cm9 er mer lettdrevene en 6 serie

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt svar på opprinnelig spørsmål. Kjenne ikke til BM683 men her er min erfaring:

Har selv litt erfaring med realtivt store fronter som jeg har målt ned til ca 20HZ i rommet med bra respons-men de hadde/har også godt av å bli avlastet med subb på LFE sporet på filmer. Det var "nok" trykk uten sub men når en først har hørdt samme oppsettet med sub er det ingen vei tilbake

En får mere trykk rett å slett.

Så nå har jeg delt fronter på 50HZ og subb under dette.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •