B&W 683 i hjemmekino, kan man klare seg uten sub om de fores med 2x300 watt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Emotiva og B&W er ikke akkurat noen god match ifølge endel her på forumet bare så det er sagt.
    Ikke teste det selv.
    Jeg har stort sett lest det motsatte jeg da men..
    Kun vært noen med B&W 800-serien som har klaga på at de ikke er oppløst nok, men da har de jo vært sammenlignet med forsterkere til 4-5 ganger prisen..

Har da absolutt fått inntrykk av de med B&W 600-serien er veldig fornøyde =)

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, som sagt har ikke testet selv. Jorntoffe og var det Millmaker(?) som hvertfall ikke hadde noen gode erfaringer.
    Har tenkt å gjøre det når huseier får ryddet sin frem fra kassene på loftet sitt

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg sammenligner litt det med å spille musikk uten sub med å bygge hus uten grunnmur. selv om jeg har testet høyttalere som fint spiller ned i 30-40hz, så syntes jeg det funker dårlig uten sub, når jeg først har vendt meg til å bruke den. føler definitivt at noe vesentlig mangler uten sub.
    som en tidligere var inne på, så er det helt klart at 683 er bra høyttalere som leverer mye, og har du knapt hørt anlegg med sub av litt kvalitet før, så kan det godt være at du blir fornøyd med disse uten sub, men har du først noen gang vendt deg til en god sub, som er godt integrert med høyttaleren dine, tror jeg ikke det er noen vei tilbake. er ihvertfall ikke det for meg

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84

Noen som har hørt 683 med skikkelig forsterkerkraft på, som kan si om dette spiller greit nok til at man kan droppe sub i et 5.1 oppsett?
    Ingen høyttalere spiller "greit nok" til at man kan droppe sub i et 5.1 oppsett. Det hjelper ikke uansett hvor mange watt som pøses på, når ikke frekvensresponsen er tilstede.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde kjøpt en god forsterker hadde jeg vært deg. Som en annen sa kan det være greit å vente med sub, rimelig sikker på at du har råd til det senere. Bedre å bygge opp et knall kinoanlegg over tid enn å svi av all cashen i dag. Da må man være forberedt på å inngå kompromiss.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dm683 ruller av på 38hz, så det skjer ikke mye etter det, så ville absolutt skaffet meg en sub..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange bra innspill her!

Hvis jeg hadde valgt 685 sammen med en god sub, vil jeg da lide masse over tapet av FST-diskanten eller er ikke forskjellene enorme?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prat
    Xpa-2 har en litt mørk lydsignatur som jeg synes er en meget god match med B&w. Ikke så kjedelig som ec, litt mer pondus enn rotel og ikke så slitsomt som med naim. Er lenge siden jeg har hatt et så bra balansert anlegg som nå... Men dette er selvfølgelig bare min erfaring, utifra mine preferanser..
    +1

Sitter med akkurat samme erfaring med B&W og Rotel vs Emotiva.

Rotel er OK, men Emotiva er hakket bedre. :-)

Det jeg har hørt er at Emotiva kan være litt dårlige på oppløsning på mellomtone og diskant, ihverfall
    hvis man går for dyrere høyttalere, fra CM9 og oppover.
    Men dette har ikke jeg testet, så det kan jeg ikke bekrefte eller stå for.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg en litt mørk forsterkerklang høres ypperlig ut til DM683. Hvis man går for det motsatte kan nok denne bli en smule slitsom i lengden. Det bør også tas i betraktning at DM683 er temmelig frempå i mellomtonen, så jeg håper ikke at Emotiva er fremoverlent og skrikende på det området.

DM683, en mørktklingende og prisgunstig forsterker, og en mellomklassesub, synes jeg høres ut som mye moro og god kvalitet for pengene. Bare vær klar over at DM683 er en pentspillende høyttaler i sin klasse, så hvis du vil ha noe mer rocka uten å kaste alle allroundegenskapene på båten: gå for Dali Lektor 6/8.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    hvis du vil ha noe mer rocka uten å kaste alle allroundegenskapene på båten: gå for Dali Lektor 6/8.
    Noen som har hørt Concept 6 og/eller Lektor 6 som kan si noe om hvordan disse er sammenlignet med B&W 683?

Når det gjelder musikk så går det mest i dance og pop, men også litt mer rolig musikk som feks Melissa Horn og Enya..

Når sant skal sies er jeg igrunn ganske fornøyd med mitt Logitech-oppsett (spiller nå i 2.1), så uansett vil jeg nok bli fornøyd. Har en kamerat som kjører Concept 8 med Denon 2808 og i mine ører høres dette veldig bra ut.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for en kraftig receiver som klarer å drive 683´ene og tilhørende surround høyttalere, altså en i øvre mid-end segmentet. Her har du flere tilkoblingsmuligheter, gode lyd- og bildeprosessorer og masse effekt.

Senere kan du bygge på med sub og eventuelt mer effekt til frontene.

Jeg er meget fornøyd med 683, som en allroundhøyttaler. Skal jeg trekke fram noe negativt, så synes jeg de er litt "snill" på rock. Men det kan selvsagt ha noe med akustikk/plassering eller matching av elektronikk, så jeg legger ikke helt skylden på de. Jeg har hørt en del på Lektor 5, og de er overraskende tøff til rock og film. Personlig mangler de litt kvaliteter i presisjon (i mangel av et bedre ord) og har en svak mellomtone, sammenlignet med 683.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg ville gått for en kraftig receiver som klarer å drive 683´ene og tilhørende surround høyttalere, altså en i øvre mid-end segmentet. Her har du flere tilkoblingsmuligheter, gode lyd- og bildeprosessorer og masse effekt.

Senere kan du bygge på med sub og eventuelt mer effekt til frontene.

Jeg er meget fornøyd med 683, som en allroundhøyttaler. Skal jeg trekke fram noe negativt, så synes jeg de er litt "snill" på rock. Men det kan selvsagt ha noe med akustikk/plassering eller matching av elektronikk, så jeg legger ikke helt skylden på de. Jeg har hørt en del på Lektor 5, og de er overraskende tøff til rock og film. Personlig mangler de litt kvaliteter i presisjon (i mangel av et bedre ord) og har en svak mellomtone, sammenlignet med 683.
    Takker for svar!

Noen tips til reciever du mener er sterk nok for 683?
    Mange prater om at den recieveren som er sterk nok til 683 "ikke finnes"..

Man kan jo kjøpe en litt rimeligere reciever med pre-out for å bruke effektforsterker, men er samtidig "redd" for at forforsterker-delen i de billigere er mye dårligere. Eller er det stort sett effektdelen som er bedre på de dyrere modellene? (sett bort ifra tilleggsfunksjoner selvfølgelig)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Noen som har hørt Concept 6 og/eller Lektor 6 som kan si noe om hvordan disse er sammenlignet med B&W 683?

Når det gjelder musikk så går det mest i dance og pop, men også litt mer rolig musikk som feks Melissa Horn og Enya..
    Det er riktig som det sies antydes av debattanten over her: 683 har mer detaljer og er tydeligere / klarere /mer frempå i mellomtonen enn hva Lektor er. Men dette er ikke nødvendigvis en fordel; det kommer an på hva man hører på og hva slags lydsmak man har. Lektor har mye dynamikk, mer trøkk i mellombassen (i hvert fall Lektor 8 som jeg har hørt). Som sagt er Lektor en engasjerende høyttaler som passer veldig godt til pop og rock, og trolig er den mindre skummel når det gjelder lyttetretthet. Den er også mer tilgivende overfor dårlige innspillinger enn hva 683 er.

På den rolige musikken du nevner vil du nok foretrekke 683, men det betyr ikke at Lektor gjør seg bort på det heller. 683 og Lektor er svært ulike høyttalere. Jeg anbefaler sterkt å dra til Hi-Fi Klubben og teste disse mot hverandre, så lar du smaken din avgjøre.

Når det gjelder Concept har jeg ikke så mye erfaring, men den er nok mer utpreget "partyhøyttaler" enn de to andre. Mer bass og diskant, mindre kvalitet på mellomtonen. Hvis jeg skulle ha en relativt billig og kul høyttaler fra Dali ville Lektor vært soleklart førstevalg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest om flere som hevder at det er nærmest "umulig" å drive 683, men stiller meg spørrende til om alle disse faktisk har erfaring med det.

Min erfaring sålangt er at de fint kan drives med den receiveren jeg har i dag."Problemet" oppsto da jeg så på film, i stereo er det ikke et problem! Med godt lydnivå, da over det jeg vil kalle smertegrensen for en som bor i leilighet med tilhørende naboer. Jeg merket at receiveren ble tømt for krefter/dynamikk i perioder med mye bass og lyd i alle kanaler. Da hadde jeg heller ikke sub som tok seg av de lavere frekvensene som trekker mest effekt.
    Over en tid prøvde jeg litt forskjellige effektforsterkere, og endte tilslutt på en strømsterk Densen, som har meget gode strømreserver! Supplert med denne og en sub (som tar frekvenser under 80Hz) så er effekt-problematikken forsvunnet.

Oppsettet mitt kan du lese mer om hvis du trykker på linken i signaturen min.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettet mitt kan du lese mer om hvis du trykker på linken i signaturen min.
    Flott stue du har!

Jeg tror også at det er en smule myte at 683 må ha så forferdelig mye effekt. Selvsagt skader det ikke med krefter, men dette er en middels stor høyttaler med 2 x 6,5" basselementer og en følsomhet på 90 db. Man får sikkert god lyd i dem med en litt kraftig receiver.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Flott stue du har!

Jeg tror også at det er en smule myte at 683 må ha så forferdelig mye effekt. Selvsagt skader det ikke med krefter, men dette er en middels stor høyttaler med 2 x 6,5" basselementer og en følsomhet på 90 db. Man får sikkert god lyd i dem med en litt kraftig receiver.
    Hehe, takker for den :-)

Skulle jeg kjøpt ny receiver idag, villle jeg ikke valgt mindre enn Onkyo TX-NR808 (eller dens rivaliserende merker). Men kjøper man brukt kan jo en 905 eller nyere være et godt valg. Jeg velger å ikke nevne andre merker, da jeg ikke har nok erfaring med disse.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er mye snakk og lite erfaring her på slutten nå.
    683 dipper ned til 2.8ohm når man drar på, og strøm gjennom dem går deretter.
    Er selvfølgelig ingen problemer når man spiller lavt/medium med lave impedanser.
    Har selv testet mine 683 på 3 forskjellige forsterkere med forskjellige strømreserver, og det er klart store forskjeller når man drar på.
    Hørtes helt ok ut på recieveren til man som sagt skal dra på litt, da faller lydbildet fort sammen og kan bli veldig tynt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er mye snakk og lite erfaring her på slutten nå.
    683 dipper ned til 2.8ohm når man drar på, og strøm gjennom dem går deretter.
    Er selvfølgelig ingen problemer når man spiller lavt/medium med lave impedanser.
    Har selv testet mine 683 på 3 forskjellige forsterkere med forskjellige strømreserver, og det er klart store forskjeller når man drar på.
    Hørtes helt ok ut på recieveren til man som sagt skal dra på litt, da faller lydbildet fort sammen og kan bli veldig tynt.
    Hva mener du med det (uthevet)?

Når det gjelder det andre du skriver her, så har vi noenlunde lik erfaring. Jeg mener at så lenge man kommer til å supplere med en sub og/eller et effektrinn så vil man ikke ha problemer.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med det (uthevet)?

Når det gjelder det andre du skriver her, så har vi noenlunde lik erfaring. Jeg mener at så lenge man kommer til å supplere med en sub og/eller et effektrinn så vil man ikke ha problemer.
    Var bare noen som begynte å snakke om myter ang. tungdrevne 683 8-)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bare noen som begynte å snakke om myter ang. tungdrevne 683 8-)
    Alt er relativt. Poenget er at man ikke trenger 300 w monoblokker på disse, slik det virker som om noen tror. Det går sikkert fint med en receiver med 120 w per kanal. Så kan man alltids diskutere hva som skjer når man "drar på", men faktum er vel at flertallet ikke sitter og hører på musikk på full guffe.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •