Oppheng av høyttalere med nøkkelhull-feste

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppheng av høyttalere med nøkkelhull-feste

Hei,

jeg må henge en høyttaler på en Leca-pipe. Høyttaleren er en Klipsch RS-35 med nøkkelhull-feste bak. Hva slags skruer bruker man for å få festet denne høyttaleren opp på veggen? Trenger jeg bare å få en skrue inn i Lecaen, og så hekte høyttaleren på? I så fall, er det noen standard-skruer som man kan bruke til dette? Jeg prøvde å hekte høyttaleren på ymse skruer, men jeg synes ikke det satt noe særlig. Tips?

(Jeg skal også henge opp en på en gipsvegg, noen tips for å få dette til å sitte skikkelig? Høyttaleren veier jo noen kilo.)

(Jepp, jeg er "litt" upraktisk :-)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå på maxbo eller tilsvarende butikk. De har skruer og tilbehør somer beregnet på de forskjellige materialene man skal feste til. til gipsvegg så benytter man ett gipsanker. man borrer da et hull og setter inn gipsankeret. når du da skrur til skruen så bretter ankeret seg ut på innsiden av veggen og gir ett godt feste. bakdelen er når du skal ha det ut igjen.. det finnes også andre varianter. til leca er jeg ikke sikker. finn uansett vekten på det du skal henge opp før du drar i butikken. lykke til;-)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo selge rf-35 og kjøpe deg rb-35 isteden...siden du skal likevel henge de opp er der ikke sååå mye å hente på lyden annen enn resonans...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    du kan jo selge rf-35 og kjøpe deg rb-35 isteden...siden du skal likevel henge de opp er der ikke sååå mye å hente på lyden annen enn resonans...
    Hmmm?? Rs35 er dipol vel? Ergo bakkanaler. Tror heller ikke RB35 er noe lettere enn RS35.

Til bruk i leca/betong brukes noe som jeg tror heter ekspanderskruer. Finnes i flere str og typer!

Man får også egne gipsplateskruer, men gips er ikke så veldig sterkt. Det beste er nok å treffe en bærende bjelke bak. Men det er sikkert ikke så veldig lett...

Mvh

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Hm, nå skal jeg faktisk henge opp et par RS-35 og ikke RF-35. (Og hva du mener med resonnans på RF-35 skjønner jeg ikke. Har du selv erfart dette, eller er det "lest på nettet"? Har ingen problemer her med RF-35-ene. Er veldig fornøyd med lyden, i alle fall.)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, så man kan bruke øyeskruer til nøkkelhullet. Det skulle forklare en del ja. :-) Takk!

Ekspanderskruer er notert til neste besøk på maxbo!

(Har prøvd med gipsanker på noen av veggene her, og det er enten for kort til isolasjon eller så er det doble gipsplater, for ankerne vil ikke folde seg ut. Har fått tips om noe som heter gipsfiks, skal prøve dette.)

Er litt frustert over hvor få høye høyttalerstativ av en viss soliditet som er mulig å finne. Jeg hadde klart meg veldig fint med et par på 120cm, men det nærmeste jeg kom var et par fra B-Tech, som kunne gå opp til ca. 1m. Dog er disse veldig pinglete og RS-35-ene balanserer på en knivsegg på disse. Ikke så veldig fest-kompatibelt, med andre ord.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvor tunge disse høytalerene er, men de kan neppe være fryktelig tunge, da de er beregnet å kunne henge på vegg.

Leca: Byggmakker eller maxbo har plugger for dette. De pluggene du trenger skal være røde (det indikerer størrelsen på pluggen). De er av plast, ca 50 mm lange, og med en krave der du skrur inn skruen. Så trenger du ett murbor, og det skal være ett 5,0mm i diameter (pluggen er beregnet for 5,5mm). Når du borer i leca, og ikke bruker kjemisk anker, så setter du ikke på slagfunksjonen på bormaskinen din. Bare bor som om du boret i tre eller stål. Dette gjør du fordi boret kan gå litt i eksenter da du borer i ett så porøst materiale, og hullet blir for stort. Hullet blir da tilnærmet 5,0mm, og ikke 6-6,5 mm. Bor ca 1 cm lengere inn i leca`en enn pluggen er lang. Bank deretter inn pluggen (det kan gå litt tregt, da hullet er 0,5 mm underdimensjonert). Finn passende treskruer, disse bør være lengre enn pluggen og med passende hode, og skru i vei.

Gips: Byggmakker eller maxbo igjen. De har en type plugger som er meget godt egnet for formålet. De er meget solide, og har godt feste. Husker ikke navnet på de, men ett feste består av 2 deler. Den du skal skru inn i gipsen har ett stjernespor der du setter inn skruen, og har skarpe brede gjenger med høy stigning. De er av aluminium eller noe sånt. Merk av der hullene skal være, og trykk pluggen inn til den stopper (den har en skarp ende). Ta en passende stjerneskrutrekker og skru den inn. Da denne er skrud inn i gipsen, så tar du del nr. 2 av pluggen, som er en maskinskrue med stort hode. Disse pleier å passe perfekt inn i opphengsøyer slik som du har. Tror dette faktisk er standarisert. Denne har en holdeevne ved vertikal belastning på 12 kg, hvis jeg ikke husker feil, og dette tallet kan dobbles ved den belastningen du vil få, vinkelrett. Den er bedre en den jfinnerud beskrev, og mye smidigere å jobbe med. Hvis du tror dette skal ned igjen noen gang, så tar du en tapetkniv å skjærer ett kryss over senter der pluggen blir sittende. Ca. 2 cm snitt. Brett tapeten til siden, fra midten og ut, på alle 4 tapetflikene. Sett i pluggen. Hvis du tar dette ned noen gang, limer du bare de 4 tapetflikene på plass, og det blir ganske lite synlig.

Lykke til.

Kanskje jeg burde få meg en hobby :?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen alle sammen! Maxbo, here I come! Får vel legge ut noen bilder når stoltheten blir ferdig :-) (Sliter med å få kinoen pent integrert i stuen, men nå begynner det å hjelpe.)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du MÅ legge ut bilder, jeg har skrivekrampe enda :lol:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen standard-størrelse på skruehoder som passer til nøkkelhullene på høyttalere? Eller er det øyeskruer?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke svaret på det du spurte om, men hvis øyeskruer skal benyttes, MÅ det være ett rom for disse inni festene på høytalerene, slik at de blir låst av sin egen vekt. Ta høytaleren under armen og reis på maxbo :wink:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, gode idé. Greit å la høyttalerne bli litt kjent i byen også :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •