2 eller 1 sub, dypbass eller midbass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 eller 1 sub, dypbass eller midbass?

Jeg har aldri eid en sub, men nå er det på tide at jeg kjøper meg en (eller to). Jeg er veldig usikkert på hvilken type som passer til meg, så håper jeg kan få noen tips :-D

Subwooferen skal først og fremst brukes til film, men gjerne til musikk en gang i blant hvis jeg vil det skal dunke litt ekstra.
    I front har jeg Monitor Audio GS60.
    Rommet er ca 4x6 meter.
    Budsjett 10.000 kr.

Jeg er litt usikker på hva som legges i "midbass" og "dypbass", men jeg tror jeg vil ha en som spiller best "midbass" og som gir meg mer et smell i brystkassa, enn dyp buldring(?). Jeg liker realistisk lyd, og vil ikke at subben skal brumle til hver gang en mannstemme prater på filmen. Jeg forutsetter at subber med "midbass" spiller mye dypere enn mine gulvhøyttalere, eller så blir jo poenget borte.

Tips til hvilken sub, og om jeg bør kjøpe 1 eller 2 (samlet budsjettet forblir det samme)?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Jeg har aldri eid en sub, men nå er det på tide at jeg kjøper meg en (eller to). Jeg er veldig usikkert på hvilken type som passer til meg, så håper jeg kan få noen tips :-D

Subwooferen skal først og fremst brukes til film, men gjerne til musikk en gang i blant hvis jeg vil det skal dunke litt ekstra.
    I front har jeg Monitor Audio GS60.
    Rommet er ca 4x6 meter.
    Budsjett 10.000 kr.

Jeg er litt usikker på hva som legges i "midbass" og "dypbass", men jeg tror jeg vil ha en som spiller best "midbass" og som gir meg mer et smell i brystkassa, enn dyp buldring(?). Jeg liker realistisk lyd, og vil ikke at subben skal brumle til hver gang en mannstemme prater på filmen. Jeg forutsetter at subber med "midbass" spiller mye dypere enn mine gulvhøyttalere, eller så blir jo poenget borte.

Tips til hvilken sub, og om jeg bør kjøpe 1 eller 2 (samlet budsjettet forblir det samme)?
    Epik

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha gått for denne pakken.

Eller enda bedre; to av disse. Du vil garantert bli fornøyd med begge alternativer

EDIT: Epic? Subwoofer, midbass, hahaha?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Epic? Subwoofer, midbass, hahaha?
    At det var?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke suben som bestemmer om den skal brumle på stemmer, men hvordan ting er stilt inn og ikke minst lydsporet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    At det var?
    Han er nok bare inntetanende når kan kommer med den kommentaren om Epik Empire og den`s midbass egenskaper til like under 10.000 kr ;-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om han virkelig da vil ha KUN middbass... så er det nok ikke så mange andre valg en HSU Middbass moduler mann kan kjøpe

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Om han virkelig da vil ha KUN middbass... så er det nok ikke så mange andre valg en HSU Middbass moduler mann kan kjøpe
    Jeg sier selvsagt ja takk begge deler I mange tråder jeg leser her om sub-valg, spørres det ofte om trådstarter er ute etter "midbass" eller "dypbass". Personlig vet jeg ikke akkurat hva som legges i dette, jeg brukte det bare for å prøve å beskrive best mulig hvilken type lyd jeg er ute etter i min nye sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe ferdig eller DIY?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du legger til bittelitt på det budsjettet kan jeg anbefale HSU midbass modul og feks en Rythmik F12.
    Da får du en musikalsk "true" servosub som har respons ned til 14Hz og en midbass som gir godt med punch.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GS60 må da vitterlig ha kapasitet til ganske godt drag nedover, jeg har selv hatt GS20 og de hadde nok til store rom, men må selvsagt ha litt krutt inn i baken i form av effekt. Med GS20 hadde jeg respons ned til 35 hz i et 25 kvm rom, men det må selvsagt jobbes med, som alt utstyr.

Hva har du på GS60 som effekt? Jeg vil tro slikt er lettere å få til enn om du skal sy inn en basshøyttaler som spiller høyt i frekvens. Eventuelt at du har rom på 40+ kvm da...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Om du legger til bittelitt på det budsjettet kan jeg anbefale HSU midbass modul og feks en Rythmik F12.
    Da får du en musikalsk "true" servosub som har respons ned til 14Hz og en midbass som gir godt med punch.
    Budsjettet er allerede tøyd. Skal heller ned enn opp

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    GS60 må da vitterlig ha kapasitet til ganske godt drag nedover, jeg har selv hatt GS20 og de hadde nok til store rom, men må selvsagt ha litt krutt inn i baken i form av effekt. Med GS20 hadde jeg respons ned til 35 hz i et 25 kvm rom, men det må selvsagt jobbes med, som alt utstyr.

Hva har du på GS60 som effekt? Jeg vil tro slikt er lettere å få til enn om du skal sy inn en basshøyttaler som spiller høyt i frekvens. Eventuelt at du har rom på 40+ kvm da...
    Jeg bruker Rotel RMB-1075, som jeg har koblet til GS60 og center. Jeg bor midlertidig på hybel, og får derfor ikke fått testet anlegget skikkelig før jeg flytter tilbake til leiligheten min.

Men "alle" bruker vel sub til film? Det virker som dere bare kan glemme det jeg sa om mid-bass Det var tydeligvis feil begrep å bruke. Jeg ønsker en/to sub som ikke "overdriver" rumlingen, men som gir en mest mulig "realistisk" lyd.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har flere innspill? Virker det som om tipsene jeg fikk i de to første innleggene vil passe til hva jeg ønsker meg?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •