Ennå en "hjelp til nye høytalere" tråd:

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ennå en "hjelp til nye høytalere" tråd:

For de av dere som kan avse litt tid og kunnskap til å anbefale noen høytalere så bare les videre.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe noen nye høytalere i julegave til meg selv.
    Høytalerne skal kun brukes til musikk, og vil være koblet til et dedikert musikk anlegg, bestående av en hegel H200 og en Hegel Cdp4a, samt litt annet småplukk.

Rommet høytalerene skal stå i er drøye 20m2 stort. Med skråtak hvor kneveggene har ca 1 m takhøyde, og det er maks ca 2,50 under taket midt i rommet. Rommet er L formet.

Jeg fortrekker å bruke noen små til middels store gulvhøytalere, men er ikke fremmed for en løsning med stativhøytalere og sub.

Prisklassen jeg ser for meg er ganske spredt. Fra 10000kr og opp til nærmere 50k hvis nødvendig. Jeg er heller ikke fremmed for å kjøpe brukt.

Når det gjelder lydsignatur på høytalerene skal den jo matche smaken min.
    Det blir hegel som driver høytalerne, så lyse høytalere utgår, da jeg er alergisk mot skarp diskant.
    Jeg vil også at lyden skal være underholdene, og ikke for analytisk.
    Det betyr at høytalere fra B&W, triangle osv ikke er aktuelle. Det samme gjelder dali da de har rykte på seg for å bli for lyse opp mot en hegel.

FØrst og fremst er jeg ute etter tips til hva jeg bør få hørt på lytterunden.
    Høytalerene bør derfor være mulig å få lyttet på i oslo og drammen omegn.

Av høytalere som allerede er tatt med på lista over de som skal testes er
    SA mantra 60.
    Sa ranger Master.
    Jbl Ls 60\80.
    Pioneer S3-ex
    Psb synchrony One.

Er som sagt ute etter flere tips om høytralere som kan være en god match. Eneste kravet er at de ligger innenfor budsjettet til en vanlig dødlig person, at de kan være en god match på hegel og at de finnes for demo rundt oslo-drammen, og at de ikke har alt for "klinisk" lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes mitt opsett med Hegel spiller meget bra.Litt lite referanser siden jeg ikke har testet Hegel-en på andre høyttalere.Du kan oppnå skarp diskant som du hater og må jobbe litt med plassering osv.Det er en svært morsom høyttaler.Nærmere beskrivelse kan du få ved interesse.Tror det er en del brukere som har H200 til de mindre GS 20 og alle er fornøyde.4 forslag :
    Hi-Fi Huset AS - GS60
    Vienna Beethoven Grand,kjent for en svært behagelig lyd.Prøver å få en demo av disse selv.
    Focal Electra 1027 BE
    Dynaudio Focus 220

Synes JBL LS60 var en morsom høyttaler med behagelig lyd.Kanskje litt dyr kontra mangler,men...

En eier av 1027 BE var særdeles fornøyd med matchen til H200.Ligger på ca 25.000 på brukten.Nypris er 47.000 i 2 standard finisher.Enda dyrere i ren Porchelakk (+15 %) Finish i særklasse med Porsche lakk på den buede fronten og på bakplata+sota glass på topplata.Var uheldig med effektforsterkeren når jeg hadde de til test,så vil ikke uttale meg så mye om lyden annet enn at jeg likte den og at de spiller mer enn høyt nok.

PSB-ene du nevner er også av den sorten som har "skarp diskant".Dette i følge brukere og jeg vet det ikke.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans F2.2f (kansje litt store og kraftige)

Dynaudio er en selfølge og vurdere... Nordisk oppsett :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio skal nok bli med i testen.

Mulig jeg prøver focalene også, men har i utgangspunktet aldri likt lydsignaturen til focal. Selvfølgelig har jeg bare hørt focalene som koster under 20k, så de dyrere kan nok falle mer i smak.

Har hatt moitor audio Gs20 i hjemmekinoen tidligere. Har PSB synchrony one i hjemmekinoen idag, og føler PSB er en mer behagelig å lytte til enn MA.
    De får jeg jo bare bært opp til stereoen og testet. Derfor er det naturlig å prøve disse :wink:

Si fra når du får en demo av vienna sine HT. SÅ jeg vet hvor jeg skal henvende meg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Dynaudio ja. Er ikke mange som ikke liker de.
    De kan være litt for "laidback" for mange, men de pleier å være lette å få til.

Ellers bør du ikke være redd for høyttalere med flat frekvensrespons. Sånne høyttalere skal ikke låte skarpt og lyst i utgangspunktet. Det er bare folk som kobler de til feil elektronikk/kabling eller har problemer med akustiske forhold som sliter med lyden i sånne.

Hvis du ikke liker flat frekvensrespons, skal visst Tannoy være litt morsomme.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å høre på B&W med nok effekt,da vil du nok finne ut at de også er veldig underholdene:wink: Ta feks 683, på en liten stereo forsterker eller surround receiver låter de egentlig ganske kjedelig, men gi de litt effekt så våkner de plutselig til liv og oppleves helt annerledes. Det er jo en kjensgjerning at B&W krever mye effekt for og våkne skikkelig til liv.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel med komboen SA er udødelig! Siden du har et budsjett opp til 50000,-. Se på System Audio explorer master, dette er en fantastisk høyttaler til 45000,-. Jeg ville anbefalt en tur på soundgarden for å høre på den komboen, selv har jeg hørt den, og var mildt sagt storimponert. Tipper også at du får en god deal på den

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært på en liten lytterunde i drammen. Kom meg ikke inn til oslo idag, så det får bli en annen dag.

Foreløbig konklusjon:
    Mantra 60 imponerte til prisen, manglet det lille ekstra. Må nok opp i pris.
    Fikk hører Sa explorer, men den gamle typen. De imponerte på mellomtone og diskant, men skuffet på bass. Vil ha stram og kontant bass som treffer i brystet. Disse produserte bare buldrebass.

Dynaudio Exite 36. Disse skuffet på mellomtone og diskant. God bassgjengivelse.

Selger påstod at alle høytalerne skulle være spilt inn skikkelig, selv om det ikke nødvendigvis låt slik.

Skal ta turen inn til oslo for å høre master explorer. Og evt høre den dyrere dynaudio høytaleren. Det finnes visst ikke pioneer s3ex i butikker lenger, så ingen demo er mulig der.

Hvis noen i nærheten av oslo\drammen kan gi en demo av s3ex koblet opp mot hegel blir jeg veldig glad

Skal prøve mine egene psb høytalere etterpå.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Da har jeg vært på en liten lytterunde i drammen. Kom meg ikke inn til oslo idag, så det får bli en annen dag.

Foreløbig konklusjon:
    Mantra 60 imponerte til prisen, manglet det lille ekstra. Må nok opp i pris.
    Fikk hører Sa explorer, men den gamle typen. De imponerte på mellomtone og diskant, men skuffet på bass. Vil ha stram og kontant bass som treffer i brystet. Disse produserte bare buldrebass.

Dynaudio Exite 36. Disse skuffet på mellomtone og diskant. God bassgjengivelse.

Selger påstod at alle høytalerne skulle være spilt inn skikkelig, selv om det ikke nødvendigvis låt slik.

Skal ta turen inn til oslo for å høre master explorer. Og evt høre den dyrere dynaudio høytaleren. Det finnes visst ikke pioneer s3ex i butikker lenger, så ingen demo er mulig der.

Hvis noen i nærheten av oslo\drammen kan gi en demo av s3ex koblet opp mot hegel blir jeg veldig glad

Skal prøve mine egene psb høytalere etterpå.
    Dynaudio er kjent for å ha en usedvanlig åpen gjengivelse av mellomtone og diskant, så kan ha noe med at deres diskanter trenger lang innspillingstid, og høyttaleren var uinspilt.

P.S "Enda"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se hva dem har å tilby inne i oslo imorgen.

For øvrig prøvde jeg PSB høytalerene mine på musikk anlegget idag. Det var ikke noen god match. Spilte temmelig slankt og manglet helt midbass.
    HAdde kun dypbass og en slank mellomtone\midbass i kombo med hegel.
    De var dog dypt ærlige med tanke på diskant\mellomtone og avslørte dårlige innspillinger med en eneste gang (og ødela det meste av morroa)

Disse gjør seg tydeligvis mye bedre sammen med parasound i kinoen. Der spiller de slik de skal.
    Skal etterhvert prøve med andre høytalere på stereoen og se om det er rommet som sluker midbassen, eller om det kun var dårlig match med tanke på høytaler og forsterker kombinasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Explorer master har en del bedre bass enn vanlig explorer. Forskjellene på de er at kassen på EM er fintunet perfekt til elementene som gjør at disse spiller bedre og dypere.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Explorer har buldrebass var nytt for meg. Hvilken forsterker var de koblet opp på?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet opp på en hegel H200.

Ble hvertfall ikke noen stram og kontant bass i rommet til soundgarden i drammen. Får se når jeg kommer meg inn til oslo og får hørt høytaleren der inne.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg hørt på explorer master idag. De imponerte en del. Men det bør de gjøre til 50k. Følte ikke akkurat noen stor åpenbaring der og da.

HAr fortsatt lyst til å få hørt på litt andre høytalere også. Spesielt pioneer s3-ex.

Får bare se hva jeg får til etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lyttet på flere høytalere idag.

En stakk seg ut i mengden, og det var audiovector S3 avangarde.

Nydelig mellomtone og bassgjengivelse. Ble ikke helt fortrolig med diskanten. Båndelementet gjode at den fremsto som litt for dempet.

Skal prøve å få lyttet til Audiovector S3 signature etterhvert.

Audiovector fremsto som mer oppløst enn SA explorer master. Derimot ikke like energisk og morsom. Men selv om den ikke var like morsom, var den veldig engasjerende og underholdene, bare på en litt annen måte.

Kunne man kombinert det beste fra begge høytalere hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde jeg bestemt meg tvert.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt rimelig vellykkede komboer med både Yamaha Soavo 1 og VA Mozart Baby Grand med min H200. Begge forsøkene skal sies at var med heller uheldig akustikk, men for mine utrenede ører så likte jeg klangen, spesielt i VA.

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lukte litt på Triangle? Ingen spesiell modell i tankene.
    Eller klipsch kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle har jeg allerede hørt tidligere. Lyden var jo korrekt, men ikke underholdene i mine ører. Høytalerene ble derfor bare kjedelige.

Klipsch har jeg aldri hørt, men hadde egentlig for meg at de er litt for dynamiske for musikk, og fungerer bedre til hjemmekino. Horn på hegel er jeg litt skeptisk til. Var ikke spesielt imponert over JBL sine horn. Har derfor styrt unna høytalere med horn.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått noen flere demoer nå.

Sitter igjen med tre kandidater.
    -SA explorer, på tilbud. GIr mest lyd for pengene og gjør musikk utrolig morsomt å lytte til. Mangler dog litt oppløsning.

Sonus faber Liuto. God oppløsning og allround høytaler som ikke mangler noe spesielt, men heller ikke har noe som gjør at den stikker seg ut.

Audiovector S3 avantgarde Arrete.
    En høytaler med nydelig mellomtone og diskant hvor sangeren nesten kommer ut av høytaleren. Oppløsningen er på topp, og man kan nesten ta på stemmen som spilles foran en.
    Desverre hadde den overdrevent mye bass og litt kabinettresonans...

Det gjør att jeg fortsatt er litt usikker på hva jeg skal velge.

Men nå føler jeg at jeg har litt å velge i.

Har også lyttet til dynaudio, tannoy, Vienna aucustic, martin logan, usher, med flere. Ingen av disse passet min smak... Manglet som regel enten oppløsning, eller ble rett og slett ikke engasjerende nok lydbilde.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Fikk lyttet på flere høytalere idag.

En stakk seg ut i mengden, og det var audiovector S3 avangarde.

Nydelig mellomtone og bassgjengivelse. Ble ikke helt fortrolig med diskanten. Båndelementet gjode at den fremsto som litt for dempet.

Skal prøve å få lyttet til Audiovector S3 signature etterhvert.
    Dette virker merkelig. At en "bånddiskant" skal føre til en dempet diskantgjengivelse virker merkelig for meg. AV Avantgarde har en videreutvikling av Dr Heil sin bånddiskant som nå mer går under definisjonen AMT (lignende løsningen til ELAC og ADAM) og til en lydmessig mer åpen, definert og detaljert lyd. IMO

Her må rommene du har hørt oppsettet i ha spilt en større rolle enn du kanskje er klar over? Eller?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •