5.1 lyd på 7.1 oppsett, hvordan blir lyden ut da?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 lyd på 7.1 oppsett, hvordan blir lyden ut da?

Det er jo ikke så mange filmer i dag som kommer med 7.1(og oppover)lyd, er vel 5.1 som er mest utbredt etter hva jeg har sett.

Så hva vil være fordel med 7.1, 9.1, 11.1 oppsett på filmer med 5.1 lydspor? Vil forsterkeren være smart å fordele lyden ut til de andre høyttalerene?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor smart forsterkeren er, vet jeg ikke. Men den konstruerer la oss kalle det "interpolerte" signaler til de kanalene som ikke har diskrete signaler.

Det finnes forøvrig ingen filmer som har mer enn 7.1 diskrete lydspor.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Så vil det da være mye forskjell på et lydspor i 5.1 eller 7.1 i et 7.1 oppsett?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Ok. Så vil det da være mye forskjell på et lydspor i 5.1 eller 7.1 i et 7.1 oppsett?
    Egentlig ikke, men du får samme lyd fra surround og surroundback kanalene
    hvis du gjør som meg: Lar BD spilleren dekode DTS HD 5.1 og sender PCM ut
    fra din BD spiller. Har du et 5. 1 opsett så har du surroundhøyttalerene bak deg, har du et 7.1 oppsett så vil surround høyttalerne være på høyde med
    der du sitter, og vil ikke gi så bra "effekt" med lyder bak deg når du spiller 5.1 lyd. Kjører du da PCM ut på din BD spiller så vil samme lyd avspilles i de
    4 bakerste høyttalerne, og vil gi en bedre effekt. Men det funker bare på DTS HD....ikke filmer med Dolby True HD eller filmer med PCM 5.1 lyd (ikke mange av disse, men de fleste Harry Potter filmer). Men dette er på mitt oppsett, kan hende det funker bedre/dårligere på andre oppsett....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •