NAD C372, CLS-215 eller XLS-12? Stor forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD C372, CLS-215 eller XLS-12? Stor forskjell?

Hei!

Jeg har en Nad C372 forsterker. Har akkurat solgt mine V15F og vil gjerne oppgradere litt.

Jeg vil legge til at jeg kan lite om anlegg.

Jeg lurer på CLS-215 eller XLS-12.. Jeg har ikke penger til å investere i effektforsterker nå, for jeg trenger vell de for at CLS-215 skal kunne yte maks?

Så jeg lurer på hvordan CLS-215 vil funke i forhold til XLS-12 på en c372?
    Og hvordan spiller begge disse to i forhold til V15F med denne forsterkeren?
    Er CLS-12 en mulighet?
    Hva vil funke best om jeg kun skal ha min C372?

Tusen takk for alle svar!

Mvh
    Ole Petter :-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD får ikke CLS 215 til å yte max. CLS serien kan heller ikke sammenlignes med XLS, XLS er myyye bedre lydmessig, spessielt når man drar på.

XLS12 er en vel den beste CV høyttaleren på lenge. Og vil fungere veldig bra på din NAD 372!

På XLS215 og CLS215 må man påberegna noe ala:
    AVshop.no / Crown DSi 2000 THX Effektforsterker m. DSP 475Wx2 i 8Ohm
    + en god preamp!

PS: XLS12 gruslegger VE15 .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    NAD får ikke CLS 215 til å yte max. CLS serien kan heller ikke sammenlignes med XLS, XLS er myyye bedre lydmessig, spessielt når man drar på.

XLS12 er en vel den beste CV høyttaleren på lenge. Og vil fungere veldig bra på din NAD 372!

På XLS215 og CLS215 må man påberegna noe ala:
    AVshop.no / Crown DSi 2000 THX Effektforsterker m. DSP 475Wx2 i 8Ohm
    + en god preamp!

PS: XLS12 gruslegger VE15 .
    Så da vil du råde meg til å kjøpe XLS-12 og det vil bli en grei oppgradering?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne høre flere meninger :roll:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ole805
    Så da vil du råde meg til å kjøpe XLS-12 og det vil bli en grei oppgradering?
    Grei oppgradering? du får jo et mellomtone og diskant register som spiller fletta av masse bra HIFI utstyr. Samtidig som du får den slagkraftige bassen vi kjenner ifra tidligere CV konstruksjoner.. og ikke den buldrende og blaute greia VE15 gir. Ve15 har også forferdelig mellomtone/diskant.

XLS12 er et funn til prisen. Samtidig som du har greit med effekt for å få liv i dem.. skader ikke med et NAD 272 effekttrinn attåt der heller . Size matters kanskje for deg... men konstruksjon har mer å si enn størrelse for å få golyd.

Jeg mener XLS serien generelt er veldig bra! xLS15 fikk jo så si topp score i lyd og bilde. XLS12 er dog for folk flest, som ikke har 10000kr å bruke kun på effekt!

EDIT: XLS28 syns ikke jeg stort om, men det er det delte meninger om i miljøet, hos meg blir den for lukket i mellomtona...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grei oppgradering? du får jo et mellomtone og diskant register som spiller fletta av masse bra HIFI utstyr. Samtidig som du får den slagkraftige bassen vi kjenner ifra tidligere CV konstruksjoner.. og ikke den buldrende og blaute greia VE15 gir. Ve15 har også forferdelig mellomtone/diskant.

XLS12 er et funn til prisen. Samtidig som du har greit med effekt for å få liv i dem.. skader ikke med et NAD 272 effekttrinn attåt der heller . Size matters kanskje for deg... men konstruksjon har mer å si enn størrelse for å få golyd.

Jeg mener XLS serien generelt er veldig bra! xLS15 fikk jo så si topp score i lyd og bilde. XLS12 er dog for folk flest, som ikke har 10000kr å bruke kun på effekt!

EDIT: XLS28 syns ikke jeg stort om, men det er det delte meninger om i miljøet, hos meg blir den for lukket i mellomtona...
    Kan CLS-15 være et alternativ, eller er det stor forskjell på CLS og XLS ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan CLS-15 være et alternativ, eller er det stor forskjell på CLS og XLS ?
    CLS er ikke sammenlignbar med XLS desverre... XLS har helt nye element, iallefall i mellomtona / diskant... CLS takler litt mindre effekt, samtidig låter hardt og skarpt i forhold til XLS sin relativt myke og gode spillestil. Spessielt når du kjører opp volumet kommer disse forskjellene frem. på CLS følger ikke bassen volumet som mellomtone og diskant øker med. Der er XLS flere hakk bedre.

Samtidig, er en grunn til at CV kom med XLS... CLS var ikke bra nok .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CLS er ikke sammenlignbar med XLS desverre... XLS har helt nye element, iallefall i mellomtona / diskant... CLS takler litt mindre effekt, samtidig låter hardt og skarpt i forhold til XLS sin relativt myke og gode spillestil. Spessielt når du kjører opp volumet kommer disse forskjellene frem. på CLS følger ikke bassen volumet som mellomtone og diskant øker med. Der er XLS flere hakk bedre.

Samtidig, er en grunn til at CV kom med XLS... CLS var ikke bra nok .
    Høyt volum blir de nok mye av!
    Men jeg lurer på en ting.
    Med V15F så ristet de ganske godt i både vegger, tak og gulv.
    Hvordan er bassen i forhold til V15F ? Styrke osv?

Takk for god hjelp!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyt volum blir de nok mye av!
    Men jeg lurer på en ting.
    Med V15F så ristet de ganske godt i både vegger, tak og gulv.
    Hvordan er bassen i forhold til V15F ? Styrke osv?

Takk for god hjelp!

Mye strammere bass i XlS, men det gjelder også CLS... VE serien er en veldig simpel og rimelig konstruksjon ifra CV. Bassen graver mer i dypet etc, men mangler alt av snert og musikalitet..

Liker du romling, da er det få som slår VE15, men det er for det meste bare grums den kommer med helt i bånn uansett. men hør på mellomtona og diskanten på VE da... den er helt råtten i forhold til det meste andre.

VE serien er kvantitet. skrikende og fælt.
    XLS er kvalitet og kvantitet! dog kanskje litt tilbakelent i mellomtone/diskant når du drar på skikkelig. Men bassen.. den er der .

XLS er faktisk en høyttaler jeg kunne valgt fremfor AL serien til Cerwin vega!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye strammere bass i XlS, men det gjelder også CLS... VE serien er en veldig simpel og rimelig konstruksjon ifra CV. Bassen graver mer i dypet etc, men mangler alt av snert og musikalitet..

Liker du romling, da er det få som slår VE15, men det er for det meste bare grums den kommer med helt i bånn uansett. men hør på mellomtona og diskanten på VE da... den er helt råtten i forhold til det meste andre.

VE serien er kvantitet. skrikende og fælt.
    XLS er kvalitet og kvantitet! dog kanskje litt tilbakelent i mellomtone/diskant når du drar på skikkelig. Men bassen.. den er der .

XLS er faktisk en høyttaler jeg kunne valgt fremfor AL serien til Cerwin vega!!
    Da går jeg nok for XLS-12 i troa på at jeg ikke blir skuffet!
    Takk for all hjelp!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går jeg nok for XLS-12 i troa på at jeg ikke blir skuffet!
    Takk for all hjelp!
    godt valg! Blir du ikke positivt overraska over dem, så vet je pokkern meg itte hva du vil ha . hehe. Gleder meg til å følge inntrykkene du får!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

CLS er en utgått serie og XLS er veien å gå. XLS Låter bedre og er CLS serien gjort riktig.

Totalt forskjellige høyttalere du spør om. 215 krever mye mere effekt enn du har. XLS 12 er en godt valg i ditt oppsett

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •