Blande serier

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Blande serier

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blande serier

Hei!
    Har kjøpt en Denon DVD-2900 og en brukt Denon AVC 3800, og har begynt
    å se meg om etter høyttalere. Kona ønsker ikke noen store tårn i stua,
    så størrelsen er en faktor. Designet er også viktig, og selvfølgelig
    lyden. Lommeboken er ikke veldig feit, så jeg ser for meg å bruke
    15-30 000 (eller kanskje noe mer over en litt lenger periode) på
    5.1 høyttalere.

Jeg er mest opptatt av ren og klar stereo lyd på lavt til moderat
    lydnivå. Musikken er klassisk og rolig instrumental, men også rock,
    blues, m.m. Vurderer å putte mer penger i fronthøyttalerene, og så
    gå for en rimeligere serie på bakhøyttalere og kanskje også senter.
    Sub må trolig vente til vi kjøper et nytt sted å bo (i løpet av
    et par år).

Jeg får ikke noe særlig avstand til veggen bak meg, og ønsker meg
    bakhøyttalere som ikke er så veldig store.

Bør det fungere greit å bare ha 5.1 i bakhode, og konsentrere meg om
    stereo-lytting når jeg nå begynner høyttaler-jakten?

Av gulvstående høyttalere, så kan Dali Suite 1.7 eller Dali Piano Agile
    være aktuelle. Da kan jeg holde meg innenfor en serie. Ellers blir det
    trolig litt dyrere stativhøyttalere foran.

Jeg liker ikke utseendet på B&W 705 (ble skuffet når jeg så den i
    virkeligheten), men synes B&W Nautilus 805 er fine. Kan de fungere
    greit med B&W DS6 S3 bakhøyttalere?

Har ikke sett Dali Helicon 300W Høyttalere, men de ser fine ut på
    bildet i hvert fall :-). Kan de fungere fint med Dali Suite R0.7?

Er det andre høyttalere jeg kan sjekke i Tønsberg/Horten-området?
    Kan eventuelt ta en tur til Drammen, men synes det blir litt langt
    å dra til Oslo for å se på høyttalere (Da må de være pene! ).

Mvh
    Tore

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis prisklassen 20k er aktuell bør du se på Usher 6311. www.usheraudio.com

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, ToreBJ!

Jeg synes det er greit å tenke 3 "soner" når det gjelder å blande serier i et hjemmekinooppsett:

1. Frontsonen: Her har man høyre og venstre fronthøyttaler, samt senterhøyttaleren. Disse bør ha samme klangbalanse og dermed være i samme serie. De skal gi et sømløst lydbilde som matcher bildet.
    2. Surroundsonen: Dette er sidehøyttalere og bakhøyttalere og omfatter normalt 2-4 høyttalere (de 2 bakre i et 5.1 oppsett, de tre bakerste i et 6.1 oppsett og de 4 bakerste i et 7.1 oppsett). Disse bør også ha samme klangbalanse og dermed være av samme serie. Det vil gi en god omsluttende "lydkulisse", som er mye av vitsen med surround. Det er også fint hvis de matcher klangmessig høyttalerne i frontsonen, men det er ikke kritisk.
    3. Bassonen: Dette er LFE-kanalen (lavfrekvente lydeffekter) og eventuell bass fra småhøyttalere ellers i oppsettet. Lyden fra disse dekker hele rommet. Her står man ganske fritt ved valg av merke, men subwooferen som skal dekke dette lydbehovet bør ha nok av krefter og bør overgå frontsettet i maksimalt lydtrykk. Skal man ha flere subwoofere bør disse være like (samme modell) ellers kan man få en viss faseproblematikk. Men det er gode eksempler på at man kan matche ulike subwoofere og få bra resultat, så dette er ikke så kritisk som i de andre sonene. Man kan også klare seg uten subwoofer, men da bør fronthøyttalerne være i stand til å takle et ganske stort basstrykk.

Hvis man ønsker å begynne med stereo, så har man EN utfordring: Hvis man har stereooppsettet så lenge at serien går ut av produksjon, så KAN det være vanskelig å få matchende senter i frontsonen. Dette har man aldri noen garanti for. Noen kjøper rimelige stereohøyttalere med plan om å flytte dem til å være bakhøyttalere når man oppgraderer til surround, og kjøper da nytt frontsett.
    Hvis serien eksisterer fortsatt, så er det jo bare å gå for den matchende senteren.
    Hvis ikke man får tak i matchende senter og ikke vil flytte stereohøyttalerne bak, så har man flere muligheter:
    * Man kan kjøre uten senter (kalles phantom senter, der senterkanalen fordeles til fronthøyttalerne) og mange foretrekker det.
    * Man kan lete etter senterhøyttalere i andre serier eller til og med av andre merker, og finne noen som matcher i klang. Dette krever jo litt flying i butikker, men bør kunne la seg gjøre.
    * Man kan vente til det kommer en brukt senterhøyttaler i bruktmarkedet.

Forresten, hvis du ikke skal ha subwoofer, bør du tenke litt på bassgjengivelsen i frontene. Ved filmvisning er dypbassen temmelig viktig. Jeg ville vurdert å gå for sub med en gang eller gå for gulvstående. Ved valg av stativhøyttalere, husk at stativene også koster...

Edit: Synes mange av kombinasjonene dine ser greie ut, men det virker som om du har låst deg litt til en forhandler. I din prisklasse (7500 - 15000 for stereosettet) er det en del andre merker som også kan være aktuelle. Jeg nevner i fleng: Audio Pro, System Audio, Audiovector, KEF, Klipsch, Canton, Patos, Focal.JMLab, ProAc m.fl.

Å gå for stereo først kan uansett være en god ide. Lykke til!

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man er helt nødt til å ha en senter som ikke er i samme serie, kan man jo prøve å jukse med en av disse romkorreksjons-forsterkerne. Det blir vel bedre enn uten, om ikke annet. :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvis prisklassen 20k er aktuell bør du se på Usher 6311. www.usheraudio.com
    Ser daCapo skal stille ut på høstutstillingen i Horten. 6311 er imidlertid betydelig større enn Dali Suite 1.7, så jeg tror ikke de er aktuelle. Er ikke så bevandret i terminologien, men hvis WAF betyr Wife Approval Factor eller noe i den dur, så er jeg ute etter høy WAF

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Dersom man er helt nødt til å ha en senter som ikke er i samme serie, kan man jo prøve å jukse med en av disse romkorreksjons-forsterkerne. Det blir vel bedre enn uten, om ikke annet. :?:
    Ny forsterker er ikke aktuelt. Jeg tror nok det blir å kjøpe front/center i en serie, og så velge noe billigere for bakhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis man ønsker å begynne med stereo, så har man EN utfordring: Hvis man har stereooppsettet så lenge at serien går ut av produksjon, så KAN det være vanskelig å få matchende senter i frontsonen. Dette har man aldri noen garanti for.
    Absolutt noe å tenke på!

Forresten, hvis du ikke skal ha subwoofer, bør du tenke litt på bassgjengivelsen i frontene. Ved filmvisning er dypbassen temmelig viktig. Jeg ville vurdert å gå for sub med en gang eller gå for gulvstående. Ved valg av stativhøyttalere, husk at stativene også koster...
    Det er like så viktig at de ikke blir store og dominerende rent utseendemessig, som om de er billige eller dyre. Har klart meg i mange år nå med et lite JVC microcomponent-anlegg, så det meste blir uansett en stor forbedring lydmessig . Når det gjelder filmer, så ser vi mest på animasjonsfilmer (tegnefilmer og 3D) samt komedier. Noen av 3D-filmene kan trolig ha god effekt av sub, men jeg tror nok det er viktigere på actionfilmer.

Edit: Synes mange av kombinasjonene dine ser greie ut, men det virker som om du har låst deg litt til en forhandler. I din prisklasse (7500 - 15000 for stereosettet) er det en del andre merker som også kan være aktuelle. Jeg nevner i fleng: Audio Pro, System Audio, Audiovector, KEF, Klipsch, Canton, Patos, Focal.JMLab, ProAc m.fl.
    Takk for linken du sendte, roffe! Kikket på høyttalerene til Hifi-center kjeden. Mye firkantet... Jeg liker litt rundere former. Høyttaler-designerene har da vell Bezier-kurver i programmene sine de også? :lol: Jeg har tenkt meg på høstmessen i Horten, så da får jeg jo se litt mer. Blir uansett ikke kjøpt noen høyttalere før etter nyttår. Får vel også ta en tur innom Hifi-centeret og kikke, men jeg ønsker meg noe som ikke er firkantet. Ikke bare lyden som teller når det skal stå i stuen .

Er det forresten noen som har erfaringer med Audes? Litt firkantet de også, men platene på sidepanelene hjelper litt, og jeg har hørt at de har veldig god lyd til prisen. Er imidlertid usikker på hva som kan brukes som bakhøyttalere til Audes Credo Studio?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmer som Istid, Småkryp, Antz, Løvenes konge etc. har absolutt anstendige dypbasspor som du til og med ikke er klar over før du har hørt dem...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du liker litt rundere former, hva med Kef Q serien?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hvis du liker litt rundere former, hva med Kef Q serien?
    Ser fine ut på bilder i hvert fall. Hvor selges de? (Fant Oslo Hi-Fi Center, men det er litt langt). Noen som vet hvordan Kef Q-5 høres ut sammenlignet med Dali Suite 1.7 eller 2.8? Prisen er som 2.8, høyden som 1.7, bredden større enn både 1.7 og 2.8. Begge har bassrefleksporten foran (tror det passer meg bra, for jeg ser ikke for meg å plassere høyttalerene midt på gulvet).
    Både 6c og 9c ser kule ut, men selges de i Norge?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicon 30o er veldig pene IRL. Helt annen klasse enn 705. Selv syntes jeg heller ikke 703 er noe balsam for øyet akkurat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Surroundsonen: Dette er sidehøyttalere og bakhøyttalere og omfatter normalt 2-4 høyttalere (de 2 bakre i et 5.1 oppsett, de tre bakerste i et 6.1 oppsett og de 4 bakerste i et 7.1 oppsett). Disse bør også ha samme klangbalanse og dermed være av samme serie. Det vil gi en god omsluttende "lydkulisse", som er mye av vitsen med surround. Det er også fint hvis de matcher klangmessig høyttalerne i frontsonen, men det er ikke kritisk.
    Kan du si litt om hva du mener med klangbalanse?

Hvordan finner man ut om høytalerne har samme klangbalanse?
    Ja, jeg antar svaret er hører, men er det mulig å utdype hvordan man hører etter dette?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes
    Kan du si litt om hva du mener med klangbalanse?

Hvordan finner man ut om høytalerne har samme klangbalanse?
    Ja, jeg antar svaret er hører, men er det mulig å utdype hvordan man hører etter dette?
    Klangbalanse er det samme som det engelske "voice matching". Poenget er at en gitt lyd skal høres lik ut, uansett hvilken høyttaler den kommer fra. Tenk deg for eksempel lyden av et helikopter som sirkler rundt lytteposisjon. Det ville være dumt hvis det samme helikopteret hadde en spiss klang i de bakerste høyttalerne, mens det samme helikopteret fikk fylde og motorpondus i de andre høyttalerne. Eller at ved lave lyder så har høyttalerne lik lyd, mens når volumet øker, så får den ene høyttaleren kompresjon, mens den andre ikke får det (kompresjon er når elementet ikke makter å flytte seg like mye som inn-signalet dikterer.

Det er riktig at dette er noe man skal lytte etter. Det er ikke så vanskelig som det høres ut. Ofte kan man høre det ut fra hvit/rosa-støyen som brukes i recevierens testtone. Der vil man kunne ane forskjeller i klangbalansen ganske greit ved at susingen høres forskjellig ut fra høyttaler til høyttaler. Har de greit samsvar i klangbalansen, så skal testtonen høres lik ut, uansett hvilken høyttaler den kommer fra.

Håper det hjalp litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •