Usikker på "phase" på sub!?!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Usikker på "phase" på sub!?!?

Hei..

Har et problem angående fase justering på min subwoofer..
    Det er vel kanskje egentlig ikke noen fasit på hvor den skal stå?
    Har 4 forskjellige innstillinger på min: 0-90-180 og 270 grader..
    Hva er det egentlig de 4 innstillingene gjør med lyden?
    Min sub har jo 2 elementer, 1 element på hver av sidene på subben..
    Har det noe å si på fase innstillingen? (at elementene er sidestilt)
    Har prøvd å "lyttet", men på enkelte sanger kan den en fasen høres mer riktig ut i forhold til den andre osv...
    Er det et slags standar-oppsett på det her? Eller må man bare lytte?

Romkorriksjon spm: Bør rk til subben være avslått, når jeg hører på musikk i stereo?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten ha deg dB-måler for å få stilt fasen skikkelig. Hvis den spiller i motfase med frontene dine så vil lyden kanselleres ut og du får rævva bass. Hvis du får med deg noen som kan skru mens du lytter så kan du få et greit resultat. Ihvertfall bedre enn hvis du holder på alene.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du må nesten ha deg dB-måler for å få stilt fasen skikkelig. Hvis den spiller i motfase med frontene dine så vil lyden kanselleres ut og du får rævva bass. Hvis du får med deg noen som kan skru mens du lytter så kan du få et greit resultat. Ihvertfall bedre enn hvis du holder på alene.

Jeg justerer subben fra lytteposisjon via laptop.. Sånnsett er det ganske greit å høre forskjellen på de forskjellige funksjonene..
    Mulig jeg bare er veldig dårlig til å lytte
    Men om fronter å sub er ute av fase, vil man høre det veldig merkbart eller?
    Virker som det blir bedre når jeg slår av romkorriksjon i reciver og i sub, høres det naturlig ut?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon er jo for å gjøre lyden bedre egentlig, liker du det ikke i stereo slår du det bare av.
    Når du justere fase på sub kan du bruke f.eks. en 50 hz tone, posisjonen der gir kraftigst bass er da korrekt. (inntil du spiller neste sang og fasen kanskje er feil på den sang, hvem vet?) Uansett, ikke sikkert du legger merke til det nei....

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig lyden blir bedre i rk, men virker som sub og høytalere er ute av fase, når jeg har på rk... (lurte på om det var et standar oppsett for det her, altså musikk-lytting)
    Virker bare som sub og fronter er mer synkrone når rk på reciver og sub er avslått.. Hmm..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvilken sub du har, men dette med justering og fase står gjerne beskrevet i manualen eller på produsentens hjemmesider. Ellers finnes det maaaange tråder her som handler om kalibrering. Bl.a. Hellnoobs hurtigkalibreringsguide

Fase osv er ganske godt beskrevet her Rythmik Audio • Advice - phase alignment page 1

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg vet ikke hvilken sub du har, men dette med justering og fase står gjerne beskrevet i manualen eller på produsentens hjemmesider. Ellers finnes det maaaange tråder her som handler om kalibrering. Bl.a. Hellnoobs hurtigkalibreringsguide

Fase osv er ganske godt beskrevet her Rythmik Audio • Advice - phase alignment page 1

Takk for tips..
    Må med andre ord få tak i kalibrerings-verktøy.. radioshak, rew e.l?
    Har en b&w db1..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Har en b&w db1..
    Med en såpass heftig sub bør du hvertfall legge litt energi i kalibrering for å få full glede av den, alternativt få hjelp av noen som har litt peiling.

RadioShack dB-måler og REW vil hjelpe deg et stykke på vei, men du bør også skaffe deg litt kunnskap om lydbølger, bølgelengder, fase og utfasning for å komme i helt i mål.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Med en såpass heftig sub bør du hvertfall legge litt energi i kalibrering for å få full glede av den, alternativt få hjelp av noen som har litt peiling.

RadioShack dB-måler og REW vil hjelpe deg et stykke på vei, men du bør også skaffe deg litt kunnskap om lydbølger, bølgelengder, fase og utfasning for å komme i helt i mål.

Tror definitivt jeg skal få meg en god del mer kunnskap innen området

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Mulig lyden blir bedre i rk, men virker som sub og høytalere er ute av fase, når jeg har på rk... (lurte på om det var et standar oppsett for det her, altså musikk-lytting)
    Virker bare som sub og fronter er mer synkrone når rk på reciver og sub er avslått.. Hmm..
    Det kan jo hende at du får et boost når rk er av og at med rk på så er kurven flatere. Da vil du få mindre, men mer korrekt bass med rk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •