Velodyne vs. Velodyne - hvilken gir mest for pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velodyne vs. Velodyne - hvilken gir mest for pengene?

At jeg med tid og stunder skal kjøpe meg en Velodyne subwoofer er like sikkert som at vann er vått, solen er varm, og at Hellstrøm lager kvalitetsmat. Jeg har funnet ut at en 12-tommer er veien å gå; dette fordi jeg primært skal spille musikk, fordi den er passe stor, og fordi det da er mer realistisk å på et senere tidspunkt supplere med ytterligere en.

Nå er det jo slik at Velodyne har flere ulike serier i ulike prisklasser. De jeg har pekt ut som de aktuelle er henholdsvis SPL-1200 Ultra (http://www.velodyne.com/vproducts/de...ra_Details.pdf) og DD12 (http://www.velodyne.com/vproducts/de...2_Details.pdf). Den sistnevnte koster omtrent dobbelt så mye som den førstnevnte. Så hvorfor kjøpe DD-serien?

-DD går dypere (17 hz vs. 21 hz)
    -DD er tyngre og mer solid (30 kg vs. 22 kg)
    -DD yter litt flere watt (1250 vs 1200)

Ellers kan jeg ikke se at forskjellene er så voldsomme. De har begge en del presets, fjernkontroll, romkorreksjonssystem…

Så hvorfor gå for DD12? Er det egentlig nødvendig? Er det noen som har erfaringer med Ultra-serien?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørdt på de? Jeg har hørdt på SPL1000MKII og DD10 og det var ganske stor forskjell. DD serien er en del kjappere og kraftigere i samme str. DD serien kommer i DD+ utgave snart med oppgraderte elementer og forbedret EQ.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Nei, jeg har ikke hørt dem. En DD+ er nok bare å glemme hvis den blir enda dyrere enn DD. Egentlig synes jeg det bør være mulig å få en mer enn god nok sub for prisen av Ultra-serien. Det er derfor jeg spør om det er nødvendig med DD. Såvidt jeg forstår er ditt svar "ja"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først er på DD serien og MÅ ha liten fysisk sub med kraftig ytelse bør også Sunfire TRUE EQ/SIGNATURE, JLaudio F110 og F112/F113. F113 har litt mere output enn DD18 på 20HZ og er mye mindre fysisk-koster 30k.

Har hørdt på F113 ble dønn imponert iforhold til str!

JA SVS sine hunde hus(PB13 ultra) går noe dypere og høyere særlig under 25HZ. Har hørdt de også-voldsomt mye bunndrag og trykk men de er store...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De svære beistene til SVS har jeg overhodet ikke sansen for.

Når det gjelder de andre, har de fjernkontroll og presets?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verken Sunfire eller JLaudio har fjernkontroll-men begge har oppsett MIC med egne EQd systemer ala Velodyne sitt.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, men jeg vil ha fjernkontroll. Har en sub uten nå, og det er ikke noe særlig praktisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En den nye SVS SB-13 da, e ikkje akkurat et svært beist og vil tippe den slår knock out på Velodyne SPL-1200 Ultra når den kommer hvert øyeblikk på markedet:-D les om den her SVSound - Box Subwoofers - New SVS SB13-Plus
    pluss at den e penere

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir aldri noen SVS på meg. Jeg lover 8)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Epic Empire?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg minner om tema her: trenger jeg DD-serien eller er Ultra bra nok?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Ahh, okay. Hva skal de spille sammen med, og hva slags volum må de takle?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Middels volum. Skal spille sammen med alle mulige høyttalere jeg måtte finne på å kjøpe 8) Men vi snakker gulvstående, i prisklassen mellom 10 og 30 tusen.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal suben brukes med av utstyr?

Skal den bare brukes til musikk?

Har hatt DD10 og DD12 tidligere og har nå JL F112. Kunne skrivd en avhandling om forskjellene, men det er lettere om du sier hva den skal brukes til.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Skal den bare brukes til musikk?

Har hatt DD10 og DD12 tidligere og har nå JL F112. Kunne skrivd en avhandling om forskjellene, men det er lettere om du sier hva den skal brukes til.
    Den skal brukes til både musikk og film, men det er musikk som er det viktige (90/10). Jeg skal ha stereooppsett med TV-en tilkoblet.

Du trenger ikke å skrive en avhandling om forskjellene, men noen stikkord hadde vært hyggelig

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Middels volum. Skal spille sammen med alle mulige høyttalere jeg måtte finne på å kjøpe 8) Men vi snakker gulvstående, i prisklassen mellom 10 og 30 tusen.
    Har du råd til det så anbefaler jeg å gå for DD serien. Dukker opp noen veldig greit priset på bruktmarkedet innimellom.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 * spl-1200

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt en DD18. Syntes den ga lite output ifht. 18" element med 1250 watts forsterker. Earthquakene jeg nå har er vesentlig hissigere. Godt mulig de ikke er like presise som DD18 med servo på maks, men jeg syntes de fungerer godt.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultra er sikkert bra nok. En sub vil ikke være viktigste ingrediens om man hovedsaklig skal spille musikk og ikke submuzak. Hvor dypt de går eller hvor høyt de spiller 20Hz spiller mindre rolle. Penger spart er penger tjent i denne sammenheng. Integrering er derimot viktig. Så lenge disse modellene har samme funksjonalitet, vil jeg valgt det billigste alternativet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til stereo har DDen noen kjekke innstillingsmuligheter. Og fjernkontroll som du nevner.

DD10 holder i massevis til musikk. Og i allefall med 2 på sikt. Men prisen på 3k opp til DD12 er jo liten. Fordelen med DD er at du kan justere ALT. Fase(avstand), forskjellig modus og annet. Du mangler i allefall ikke muligheter. I tillegg har du mulighet til å justere kurven manuelt, bl.a. for å integrere perfekt med høytalerne. Denne er som skapt for stereo.

SPL-Ultra har mye av det samme har jeg blitt fortalt, men enklere EQ. Så jeg mistenker, har ikke hørt denne, blir vanskeligere å integrere. Prisen her er jo fin. Bare glem at den ikke går like dypt som DDen, tror ikke du vil merke det. Den mangler også servo, men det er heller ikke noe must.

JL er en outsider. Den er rask som tusan og har headroom fra en annen verden. Kjøpte denne uhørt og beholder den kun grunnet masse trøkk på kino, for der og tempo er den overlegen DD. Er strammere enn DD selv med servo (i DD) på maks.

Sunfire og Earthquake er gode alternativ etter hva jeg har lest.

En viktig ting å tenke på er jo at Velodyne har en SMS-1 romkorreksjon i løssalg til 7000kr. Denne gir enhver sub samme muligheter som med DD-serien foruten servo. Da får du også fjernkontroll.

Valget er ditt.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •