Høyttalerkabel/forsterker til B&W DM685 (Oppdatert problemstilling) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har DM685, og bruker 2,5mm2 Biltema høytalerkabel... Om du mener det blir for dårlig, hadde jeg gått opp til 4mm2, på så korte lengder tror jeg du får vanskelig med å finne noe bedre enn 4mm2 biltema. (Uten at jeg skal gå inn på placebo effektene man kan oppleve ved langt dyrere og ubrukelige kabler.)

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker: (QED Speaker Cables X-Tube 400)

Selv er jeg hverken kabelskeptiker eller fanatiker, jeg anerkjenner at det er forskjell på kabler, men ikke at dyrt=bedre. Nevnte kabel har god isolasjon og et godt tverrsnitt, et helt greit utseende, og oppleves som veldig god match med resten av anlegget, sammenlignet med mine forrige xindak fs-gold kabler.

FS-gold opplevde jeg som mer engasjerende i korte periode, men slitsomme i lengden. Jeg er ikke flink til å forklare lydopplevelser, men merker at lyttestundene varer lenger nå etter jeg skiftet til nevnte høytalerkabel.

Jeg utelukker heller ikke at Biltemakabler med tilsvarende tverrsnitt ville gjort en tilsvarende god jobb i anlegget.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Har DM685, og bruker 2,5mm2 Biltema høytalerkabel... Om du mener det blir for dårlig, hadde jeg gått opp til 4mm2, på så korte lengder tror jeg du får vanskelig med å finne noe bedre enn 4mm2 biltema. (Uten at jeg skal gå inn på placebo effektene man kan oppleve ved langt dyrere og ubrukelige kabler.)
    Jeg tror underbevisstheta di spilte deg ett lite puss der gitt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mill
    Synes det er en akseptabel pris på CS-122. 1480,- for 10 meter er overkommelig.

Vet ikke forsterkerbudsjettet før i slutten av måneden. Kjøpte DM685 fordi 3496,- var en veldig god pris og da får jeg i det minste lyd dersom budsjettet kun holder til forsterker.
    Vil tørre å påstå at kr 148,- pr meter for en relativt ordinær kabel er dyrt.
    Tror nok du kan finne en kabel med tilsvarende kvalitet og egenskaper til langt under halve prisen.

Mitt inntrykk er at denne "klubben" har beveget seg et stykke bort fra de opprinnelige motiver de hadde når Peter Lyngdorf (ja, mannen bak Lyngdorf hifi) startet HiFi Klubben i Danmark i 1980. De skulle levere gode produkter direkte til forbruker uten noen fordyrende mellomledd. Er det flere enn meg som husker avisene fra "klubben" tidlig på 80-tallet med tegninger/regnestykke der de krysset bort fordyrende mellomledd ?
    Sitter idag med en følelse av at de forskjellige fordyrende mellomledd er samlet til ett, nemlig "klubben" selv, er det flere enn meg som sitter med den samme følelse ?
    Ett ferskt eksempel : når Elkjøp plutselig solgte en Denon cd-spiller til 998,- som hos "klubben" kostet over 2000 kroner, da satte også klubben ned prisen på denne spiller til kr 998,- Når de plutselig kan sette ned prisen med over 1000 kr på en cd-spiller, hva sier det om den opprinnelige pris ? Svært overpriset vil eg si, og hvor mange av de andre produktene de selger er tilsvarende overpriset ? Dette er vel resultatet av at importør/grossist og forhandler til sluttbruker er ett og samme firma, blir ikke mye priskrig av det, eller ?
    Har du monopol på ett produkt så kan du jo ta den pris du vil , så lenge markedet er villig til å betale.
    Når markedet ikke har andre alternativ på ett produkt de ønsker, så ser de seg nødt til betale det som forlanges av selger, mer eller mindre frivillig. Markedet for teletjenester er et eksempel på at konkuranse er bra for sluttkunde. Bare sammenlign priser på mobil og fasttelefoni idag med prisene for 20 år siden, før det ble åpnet for flere tilbydere av tjensten. Eg er så gammel at eg husker da det kostet 6-7kr pr minutt for en samtale i mobil, idag betaler eg ca 35 øre pr minutt, og det uten den faste abn-avgift på ca kr 200,- pr mnd eg betalte for ca 20 år siden. Oppsummert og satt på spissen så kostet det meg ca kr 207,- å snakke 1 minutt i mobil-tlf for ca 20år siden, idag koster det meg 35øre.....
    Poenget mitt er at konkuranse er sunt for forbruker, men kan ikke se at produktene fra "klubben" har opplevd den samme sunne konkuranse og at utviklingen nærmest har gått motsatt vei. Sammelign for eksempel priser på LCD-TV hos klubben og de store kjedene som selger LCD-TV så ser du hva eg mener.
    Nå ble dette et overdimmensjonert svar på spørsmål fra trådstarter, men fikk litt skrivekløe her og følte for å videreformidle mine tanker om denne "klubben"
    Tror faktisk eg skal lage ny tråd ang dette:idea:

Ønsker dere alle en fortsatt god helg

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker godt de avisene fra "den eksklusive hifi-klubben"... måtte nærmest være innvitert av et annen høytstående sektmedlem for å i hele tatt få lov til å handle der Mine første(og siste) Dali ble kjøpt slikt. Var jo nærmest en småreligiøs seanse bare å fylle ut bestillinga :-D
    Når det gjelder priser på produkter, så er det vel ingen som forventer at enten hifi-klubben, elkjøp, Ringo eller Rema driver vedledighet? De er alle in it for the money! Hvem vet hvilken fortjeneste elkjøp hadde på denne Denon-spilleren? Kanskje solgte de med tap på spilleren i en offansiv taktikk for større markedsandeler? Uansett, hadde hifi-klubben noe annet valg enn å følge billigste alternativ?
    Når det mobilpriser så har jeg om mulig enda mindre peiling, men jeg skjønner såpass at utviklingen skjer hele tiden. Husker godt min første mobil... eller mobil er vel litt overdrevet, flyttbar er vel mere korrekt :-D
    At Telenor har tjent godt på mobil på 80/90 tallet er vel ingen stor hemmelighet... men såvidt jeg har forstått så tjener ikke Telenor noe mindre i dag, og det med et utall aktører på markedet. Ting forandrer seg, og konsummarkedet gjør at vi idag får det meste nesten gratis. Du husker vel hva vhs-spilleren kostet da den kom? 6-7000,- og det var ikke den beste modellen heller :neutral: Tror faktisk ikke avansen på denne var noe større enn hva de har i dag på brunevarer, heller tvert imot! Tenk bare på hva tv'n kostet da den ble mer eller mindre allmen midt på 60-tallet... 6-7000,- noe som i dagens verdi er ca 60 000,-

Mitt råd til trådstarter blir da følgende: Lag dine egne kabler. Gidder du ikke, så kjøp noen som ser fete ut på stuegulvet. Blir du ikke fornøyd, så kjøp noe dyrere som tilfredstiller hodet!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemstillingen har endret seg litt pga nå har jeg 20-30k å investere. Kommer ikke nødvendigvis til å bruke bruke alt, men det er iallefall slik det ligger an.

Ser for meg 2 scenario.

Alternativ 1:

Trinn1:
    Beholde B&W DM685 inntil videre.
    Kjøpe Naim NAIT XS - II og koble denne til PC gjennom D/A-konverter.
    Høyttalerkabel: NAC A5 eller VDH The CS-122

Kostnad: 20.000,-

Forsterkeren har kun analog inn, men CD-spiller kan kobles til gjennom DIN-plugger. Så vidt jeg vet har CD-spilleren digital ut. Antar jeg får god lyd fra PC gjenom D/A-konverter.

Trinn2:
    Kjøpe til CD5 XS 6-18 måneder frem i tid.

Trinn3:
    Bytte høyttalere til høyere prisklasse noe frem i tid.

Alternativ 2:
    Bytte fra B&W DM685 til XTZ 99.25 Piano

Kjøpe:
    XTZ Class A100 D3, Sort
    XTZ CD 100 Black
    XTZ 99 Floorstand Pianolakk
    Kabel: VDH The CS-122

Forsterkeren har digitale innganger og cd-spilleren har digital ut.

Kostnad: 19.000,-

Blir mest sannsynlig å gå for følgende lydkort.

Musikkproduksjon:
    Esi Maya44 express 24 Bit/192 kHz 4 inn/4 ut Digital I/O kort med MIDI
    Spill:
    ESI Prodigy X-Fi NRG 24 Bit/96 kHz 7.1 HiFi surround lydkor
    Begge kortene har digitale utganger.

Er usikker hva jeg skal gjøre.
    Alternativ 2 gir meg mer for pengene og et komplett anlegg, Alternativ 1 tar meg potensielt lenger over tid, men koster en god del mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går mot å beholde DM685 (Får tross alt mye for 3496,- og kan byttes senere ved behov) og kjøpe NAIM NAIT XS-II, men kanskje noen vet om en hjemmekinoreceoiver eller stereoforsterker(med god lyd for musikk i stereo) jeg kan ta med i vurderingen? Ser mange har gode erfarigner med NAIT XS og jeg har igrunnen hatt lyst på den siden første gangen jeg leste om den. Håper den ikke er oppskrytt. Skulle gjerne dratt på demo, men synes det er langt å dra.

Forsterkeren bør ikke koste mer enn 10-15.000,- og være av god kvalitet så jeg kan ha glede av den i mange år. Høyttalervalg kan jeg justere, men forsterkeren vil jeg beholde over tid.

Får høyttalerne nå over helga, og kommer til å kjøpe forsterker så snart jeg får bestemt meg.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •