Koble sammen 18 takhøytalere...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble sammen 18 takhøytalere...

Jeg skal koble sammen 18 takhøytalere. De har en nominell effekt på 50W og er 8 Ohm. Jeg lurer på da hva slags forsterker jeg skal koble på dette. Hvilken Ohm bør den ha og ikke minst hvor stor bør den være.

Jeg har skjønt at når man kobler de i parallell som jeg da skal gjøre blir Ohm som forsterekeren ser halvert for hver ekstra høytalere. Men det som bekymrer meg da er jo at den vil bli forsvinnende liten for forsterkeren med 9 høytalere på hver kanal.Vil den da kunne spille i det hele tatt? Hva skjer med lyden hvis Ohm blir for lav? og kan jeg ødelegge enten forstereker eller høytaler?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal du parallellkoble 18 høyttalere så blir det vel nærmest kortslutning til slutt og det er det nok ingen forsterkere som liker. Det du kan gjøre er å parallellkoble halvparten og seriekoble halvparten. Da vil du ende opp på 8 ohm. Eventuelt så finnes det jo multikanals forsterkere f.eks. Rotel RMB-1512 (20.000kr) som er på 12x100w og Rotel RMB-1506 (7700kr) som er på 6x60w. Her er det flere fra Rotel dessverre uten priser:

Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60

Det finnes andre merker med mulitkanals effektforsterkere også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •