Hjelp med valg av Subwoofer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med valg av Subwoofer.

God morgen!

Trenger litt forskjellige synspunkter og råd ang subwoofer, har desverre ikke peiling på det selv

Jeg leter etter en sub som har en stram, fin og rask bass når jeg lytter til musikk i stereo, men også en dyp bass som rister løs under filmer

Noen ideer?

-Bendik
    Min tråd

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS PC-Ultra?
    Spørs hva du vil legge i av kroner, men mange vil nok nevne forskjellige SVS modeller.

Kart - L-Sound AS
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper rundt 6-7000kr ny. Kan jo handle brukt vis muligheten er der
    Ja, har tittet lit på SVS subbene, tror den Ultraen er litt i dyreste laget.
    Min tråd

Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte høyttalerer du har:-) Jeg har selv hørt disse og synes de spiller knallbra selv uten sub. Men det er vel slik at en ikke kan få nok bass:-)

Jeg har forsøkt ulike varianter fra B&W, men har endt opp med Dali Ikon Sub MK2. Den er kanskje ikke den raskeste subben. Men etter min mening gir den det lille ekstra i stereo, i tillegg til en enorm kraftig og dyp bass ved filmtitting.
    Jeg synes du får mye kraft for pengene.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde naturligvis bruke dobbelt så mye og kjøpe deg Earthquake MKVI-15

Om de rimeligere subbene deres gir tilsvarende for pengene, så er det bare løp og kjøp.

Kanonfornøyd med mine to, nesten så jeg vurderer å trappe ned til kun én ettersom SPL-nivået er absurd.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig at når noen ønsker innspill på kjøp av subwoofer, så er som regel første svar "SVS".

Jeg har ikke selv eid en SVS men har hørt noen stykker ved flere anledninger, også oppsett som det er brukt mye tid på å kalibrere. Inntrykket mitt er at SVS-subene spiller brutalt og heftig på film men faller litt gjennom på dette med stram og kontant gjengivelse på musikk.

Jeg har svært god erfaring på nettopp de kriteriene som trådstarter nevner med Rythmik Audio som ikke er veldig godt kjent her i landet, men de har en ganske trofast tilhengerskare i USA. Jeg vurderer å selge min men kun for å finansiere selvbygg av 2 stk kloner. Servokontroll brukes også i Velodynes velkjente DD-serie. Servoen er jo også hovedgrunnen til at de spiller dypt og samtidig kontrollert og stramt, og den gjør også at man kan bruke elementer med lettere membran og høyere effektivitet enn tradisjonelle konstruksjoner, noe som igjen gjør at man kan bruke forsterker med lavere effekt. Rythmik-en spiller godt under 20 Hz, jeg måler bra respons ned til 15.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stykk XTZ 12" XTZ 99 W12.16 High Glossy 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten mye for pengene

SVS PB10-NSD er et alternativ SVS PB10-NSD New Black Charcoal Subwoofer - 10" basselement og 325W - - L-Sound AS om det er litt mere kraftfull filmlyd du vil ha som kommer akkurat under 20hz grensen.

Earthquake er alternativ, mere morrofaktor tror jeg. (har ikke hørt de så skal ikke si verken det ene eller det andre om de.

Dali har en tør å grei bass, men mangler desverre det og tørre og nærme seg 20hz grensen. Persjonlig syns jeg dali passer best til musikk.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind&Julianne
    Flotte høyttalerer du har:-) Jeg har selv hørt disse og synes de spiller knallbra selv uten sub. Men det er vel slik at en ikke kan få nok bass:-)

Jeg har forsøkt ulike varianter fra B&W, men har endt opp med Dali Ikon Sub MK2. Den er kanskje ikke den raskeste subben. Men etter min mening gir den det lille ekstra i stereo, i tillegg til en enorm kraftig og dyp bass ved filmtitting.
    Jeg synes du får mye kraft for pengene.
    Takk for det, fornøyd med bass i dem ja Men som du sa, savner det lille ekstra ^^

Ikon MK2 er en sub jeg har tittet på, så den er en av de jeg vurderer
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Du burde naturligvis bruke dobbelt så mye og kjøpe deg Earthquake MKVI-15

Om de rimeligere subbene deres gir tilsvarende for pengene, så er det bare løp og kjøp.

Kanonfornøyd med mine to, nesten så jeg vurderer å trappe ned til kun én ettersom SPL-nivået er absurd.

Hehe ja, om jeg hadde råd så ville jeg gått for dem!
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Pussig at når noen ønsker innspill på kjøp av subwoofer, så er som regel første svar "SVS".

Jeg har ikke selv eid en SVS men har hørt noen stykker ved flere anledninger, også oppsett som det er brukt mye tid på å kalibrere. Inntrykket mitt er at SVS-subene spiller brutalt og heftig på film men faller litt gjennom på dette med stram og kontant gjengivelse på musikk.

Jeg har svært god erfaring på nettopp de kriteriene som trådstarter nevner med Rythmik Audio som ikke er veldig godt kjent her i landet, men de har en ganske trofast tilhengerskare i USA. Jeg vurderer å selge min men kun for å finansiere selvbygg av 2 stk kloner. Servokontroll brukes også i Velodynes velkjente DD-serie. Servoen er jo også hovedgrunnen til at de spiller dypt og samtidig kontrollert og stramt, og den gjør også at man kan bruke elementer med lettere membran og høyere effektivitet enn tradisjonelle konstruksjoner, noe som igjen gjør at man kan bruke forsterker med lavere effekt. Rythmik-en spiller godt under 20 Hz, jeg måler bra respons ned til 15.
    Ja, Leser mye om SVS om dagen Men som du sier, ønsker en sub jeg kan nyte musikk på også. Som passer fint til høytalerene mine.

Hvordan ligger prisen på den Rthmik? Er det 12" du har eller ?
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    2 stykk XTZ 12" XTZ 99 W12.16 High Glossy 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten mye for pengene

SVS PB10-NSD er et alternativ SVS PB10-NSD New Black Charcoal Subwoofer - 10" basselement og 325W - - L-Sound AS om det er litt mere kraftfull filmlyd du vil ha som kommer akkurat under 20hz grensen.

Earthquake er alternativ, mere morrofaktor tror jeg. (har ikke hørt de så skal ikke si verken det ene eller det andre om de.

Dali har en tør å grei bass, men mangler desverre det og tørre og nærme seg 20hz grensen. Persjonlig syns jeg dali passer best til musikk.

ja, to litt billigere subber vil vel spille bedre en 1 i priskklassen til de to.
    Takk for tipset
    Min tråd

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ser det er litt lite golvplass på romet ditt da.

Hva med en SVS Tube PC12-NSD SVS PC12-NSD Subwoofer - 12" basselement og 325W - - L-Sound AS
    Den tar mindre golvplass...fotavtrykk på golvet er 40cm i diameter

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har desverre ikke den beste plassen

Tittet også på den, virker som den skal være veldig bra.
    Men sitter med intrykket at SVS er rått for film, men ikke noe særlig til 2 kanals musikk nyting?
    Min tråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Ja, Leser mye om SVS om dagen Men som du sier, ønsker en sub jeg kan nyte musikk på også. Som passer fint til høytalerene mine.

Hvordan ligger prisen på den Rthmik? Er det 12" du har eller ?
    Jeg har 15", den ligger på ca. 9000,- ferdig momset og fraktet hjem. 12" blir en del billigere pga. billigere frakt, fordi 15" kommer over en vektgrense som gjør at den trenger spesialbehandling. Hvis du tar $-prisen og ganger med 10 så har du et ganske korrekt prisbilde. Vi er et par-tre stykker her på forumet som har Rythmik og jeg har inntrykk av at alle er veldig fornøyd.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har desverre ikke den beste plassen

Tittet også på den, virker som den skal være veldig bra.
    Men sitter med intrykket at SVS er rått for film, men ikke noe særlig til 2 kanals musikk nyting?
    Ja det er da desverre slik at mange ikke kalibrerer suben(e) sine, bare setter de et sted og sier bassen blir dålig.

Har 2 stykk svs pc13 ultra som jeg kjører på med på musikklytting sammen med swans diva 6.2f, og må si jeg storkoser med på musikklytting med x-over på 80hz

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har 15", den ligger på ca. 9000,- ferdig momset og fraktet hjem. 12" blir en del billigere pga. billigere frakt, fordi 15" kommer over en vektgrense som gjør at den trenger spesialbehandling. Hvis du tar $-prisen og ganger med 10 så har du et ganske korrekt prisbilde. Vi er et par-tre stykker her på forumet som har Rythmik og jeg har inntrykk av at alle er veldig fornøyd.

ok Virket faktisk veldig fin den subben din, men tror 15" blir litt for stort for rommet mitt =\
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ja det er da desverre slik at mange ikke kalibrerer suben(e) sine, bare setter de et sted og sier bassen blir dålig.

Har 2 stykk svs pc13 ultra som jeg kjører på med på musikklytting sammen med swans diva 6.2f, og må si jeg storkoser med på musikklytting med x-over på 80hz

Hjelper nok det ja, riktig plassering og kalibrering. Får titte litt mer på den
    Min tråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok Virket faktisk veldig fin den subben din, men tror 15" blir litt for stort for rommet mitt =\
    Hehe, ja det tror kanskje jeg også

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at mine PC12-NSD'er fungerer bra på musikk, men jeg har dårlig sammenligningsgrunnlag. Hva slags musikk savner du bass på da?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Du må høre på et demoanlegg med den musikken du aller helst hører på til vanlig. Ta noe med et lydbilde du kjenner godt. Jeg kikket på B&W før jeg tok til vett og faktisk lyttet på de alternative oppsettene jeg vurderte. Har spilt gitar i 20 år, og hører mye på metal/gitarorientert rock. Der ligger det mye transienter i topp, og mye tighte trommer i bånn. Etter å ha hørt mine favorittband live mange ganger lærte jeg å kjenne lyden jeg liker. Jeg endte opp med komplett Dali Ikon MK2 (7'ere i front). Dette gir meg den lyden jeg liker best, og har masse drag fra bånn til topp på volumkontrollen. Du må også huske å ha forsterker som klarer å dra dette uanstrengt. Jeg fikk først anbefalt T747, deretter T765HD, men valgte T785HD fordi den ga mest kontroll over høytallerene over hele spekteret. Punch og spark i front er konge, og med Dali Ikon MK2 subben ble det magisk rått!!! Til min smak

Ha nok amp, kjenn lyden du liker best, og hør på alternativene før du kjøper. Mine selvsagte B&W ble til Dali når jeg skulle kjøpe.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •