Jeg har hørt på noen høyttalere i denne prisklassen til mitt oppsett bestående av Primare PRE30, A30.2 (2x120W) og Abrahamsen V6 DAC.

Lydmessig har jeg ønsket noe som spiller lett og uanstrengt, med god separasjon av instrumenter og kontrollert bass. Gjerne engasjerende / ikke for tilbakelent.

Design har vært viktig som har gitt meg relativt få alternativer:

B&W: Kjøp høyttalere, flat-TV, hjemmekinoanlegg og stereo | Hi-Fi Klubben
CM7 (13.000)
CM9 (20.000)
805D (36.800)

System Audio Mantra (15.000) Soundgarden

Audio Physic: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30
Sitara (23.000)
Yara 2 Superior (22.000)

Canton 880DC (21.800) AVshop.no / Velkommen

CM7 var lenge en favoritt pga veldig pent design og fin pris, men jeg følte at det var noe som manglet. De ble kanskje litt for tilbakelent og ukontrollert i bassen. CM9 var for dominerende utseende messig og jeg synes de ikke var så mye bedre enn CM7. 805D var tydelig åpnere og klarere i lyden, og med mer kontroll i bassen, men de er også i en helt annen prisklasse. Hørt CM7 på Densen, og alle på NAD M-serie.

Mantra likte jeg godt lydmessig: klar og engasjerende med god bass, men jeg var litt usikker på designet. Dessuten hørte jeg at disse trenger en del volum for å spille godt (fikk ikke testet dette selv) noe som var ganske viktig for meg. Hørt på Primare I30.

Audio physic sitara synes jeg var åpen og detaljert i lyden og den jeg liker designet veldig godt. Synd siden den rett og slett ble for slank i lyden, altfor lite bass. Yara 2 superior ble kanskje litt voldsom i bassen, spessielt mtp at den måtte stå ganske nærme bakvegg siden de er ganske dype.

Canton 880DC fikk jeg ikke prøvelyttet, men etter å ha lest en del anmeldelser og erfaring bestilte jeg disse da jeg fikk god pris. Designet liker jeg veldig godt. Selv om de er litt høyere enn CM7 så er de både smalere og mindre dype, og det kurvete kabinettet gjør at de oppfattes som meget elegante tross at de har 4 elementer. Bassport under var også et pluss mtp plassering. Også det viktigeste: lydmessig er de alt jeg har ønsket meg! De spiller uanstrengt, åpent, kontrollert og engasjerende. Bassen er jeg også veldig fornøyd med, den er både kontrollert og kraftfull og går dypere enn CM7. Den har også relativt mye reserver mtp volum.

Perkusjon og trommer virker ofte noe fremhevet, det skyldes nok det åpne lydbildet og den gode separeringen av instrumenter, men det kan også være at disse frekvensene er litt fremhevet. Kombinert med drivet og kontrollen i bassen gjør dette at de er veldig engasjerende å høre på! Men de blir ikke slitsomme. Canton har hatt rykte på seg for å være litt skarpe i diskanten, men det gjelder visstnok ikke de nyeste seriene. Jeg oppfatter den ikke som skarpere enn CM7 hvertfall. Jeg synes også at 880dc er en veldig god allrounder og spiller bra på alle typer musikk. Klangen beskrives ofte som nøytral, noe jeg er enig i, men jeg synes ikke den mangler noe på musikk som går godt mer varmere høyttalere.

Bassen og det åpne lydbildet gjør at jeg også liker dem veldig godt til film.
Veldig fornøyd med oppgraderingen fra 5.1 til stereo nå!

Min konklusjon: Canton får altfor lite oppmerksomhet og burde sterkt vurderes i dette populære prissegmentet!

Musikk: Supertramp, Miles Davis, Beatles, Duke Ellington, Herbie Hancock, Tom Waits, Pink Floyd, Fleetwood Mac, Sigur Ros, Jimi Hendrix, Neil Young