Monitor Audio GS20 / GSW12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monitor Audio GS20 / GSW12

Etter mye lytting på diverse høyttalersett tok jeg turen for å høre på Monitor Audio. Jeg fikk en demo på GS60. Denne hadde mange åpenbare styrker. Bassen var feit på en god måte i dybden; det røsket skikkelig og ble en temmelig fysisk affære. Samtidig sparket den i mellomgulvet lenger opp i frekvens. Altså til de grader etter min smak. Et annet pluss var at bassen virket relativt fyldig og fin også ganske lavt ned i volum. Mellomtonen var overraskende klar; nesten som B&W, men noe mer tilbakelent og mindre slitsom. Dog langt fra _for_ tilbakelent. Som alltid, hadde jeg nær sagt, var diskanten det som overbeviste minst. Det tenderte til skarpt noen ganger, men likevel var det bedre enn på mange andre høyttalere. Alt i alt var dette derfor en positiv opplevelse, selv om jeg ikke forlot åstedet med stjerner i øynene.

Mens høyttalerne ble demonstrert diskuterte jeg diverse med selgeren. Blant annet spurte vedkommende meg om hvilken høyttaler jeg hadde likt best av de jeg hadde hørt på mine runder den siste tiden. Da jeg svarte at Dali Lektor 8 hadde imponert meg mest i forhold til prisen og min egen smak, så det ut som om selgeren måtte konsentrere seg skikkelig for å unngå at haken ble sluppet ned på gulvet. Jeg burde ta med Lektor hjem og sammenligne med Monitor Audio, sa han, så skulle jeg nok komme krypende tilbake med den ”korrekte” konklusjonen.

Jo da, man må få si hva man vil, men mitt problem når det gjelder enkelte hifi-selgere er at disse tenderer til å argumentere ut fra et tenkt fasitsvar på hva som er god lyd. Sannheten er imidlertid at noe slikt entydig svar ikke finnes. Det som derimot finnes er den individuelle smak, og det er den som til syvende og sist bør legges til grunn. Jeg savner en større grad av respekt for dette. Hifi-korrekt og dyrt er ikke alltid det som fenger mest.

Argumentasjonen når det gjaldt MA GS20 vs. Dali Lektor 8 gikk, ikke uventet, på at den førstnevnte har en større klarhet og høyere oppløsning. Men samtidig er det jo denne klarheten og oppløsningen som kan bli i overkant for enkelte, med den konsekvens at de kanskje burde ofre nettopp denne for å få den behagelige lyden de er ute etter. Samtidig er det klart at GS20 nok vil overbevise mer på klassisk, jazz og lignende, men dette er sjangere som jeg ikke hører allverdens mye på.

Et annet tema som ble diskutert en god del var kalibreringen av en sub i anlegget. Selgeren ga meg et samlet tilbud på GS20 og 12-tommerssuben GSW 12. Han mente at GS60 ville bli for stor for mitt lytterom. Litt kjipt, egentlig, da jeg personlig elsker store høyttalere og synes de små ser feminine og fislete ut. Dette med subkalibrering fikk jeg opplyst at var svært vanskelig/viktig, og slett ikke noe som mannen i gata kunne mestre uten videre. Derfor dummet også mannen i gata seg ofte ut på dette området, med dårlig lyd som resultat. Dersom man derimot gjorde det riktig, ville man likevel få enorm lyd. Flott det, men jeg merker at jeg får piggene litt ut når ting skal bli så komplisert. Det er nummeret før jeg bare avslår hele greia med at ”det enkle er ofte det beste” og kjører mitt eget løp. Noe av gleden blir borte når man må leie inn en ekspert for å sette opp anlegget.

Likevel: jeg tviler i grunnen ikke på at GS 20 / GSW 12 kan være en gullkombinasjon, og det er dette jeg håper at godtfolket vil kommentere. Er det noen som har hørt disse to? Hva slags klang/lydsignatur snakker vi om? Blir det masse trøkk og bass? Blir diskanten for hard?

Selger anbefalte en Yamaha-receiver som forforsterker. Han mente at denne hadde meget god lyd, og at den åpnet muligheter for en del fininnstillinger, blant annet demping av diskant. Jeg husker dessverre ikke eksakt hvilken modell det var snakk om. Hva tror dere om en slik løsning? Jeg har Parasound Halo A21 effektforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er Andre du har snakket med 8)

Han har sine måter å overbevise på, sannheten er at man får ekstremt gode prise og meget bra kunnskap på kjøpet av han. Vet ikke hvor mange ganger han har tilbudt seg gratis å komme å kalibrere diverse systemer hos meg men flere ganger har dette tilbudet ligget på bordet.

Svaret er vel at man gjerne kan kjøre sitt eget løp selv om man handler der.

Monitor Audio spiller større en den fysiske følelesen. Selv har jeg satt mine RX 8 opp ca 4 cm for å løfte lydbilde. Bassen og diskanten synes jeg sitter som et skudd. Mellomtonen kommer nok mer etterhvert, men den er ikke gal.

Uansett valg lykke til og for midt vedkommende så har jeg funnet min høytaler.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, og gratulerer med å ha funnet en høyttaler du liker!

Følelsen min for Monitor Audio som merke er god etter demoen. Det eneste problemet (som egentlig ikke er noe problem) er at hjertet mitt vil ha den største av dem. Men vi får se når jeg har hørt GS20...

Forhåpentligvis blir det ny demo til uken.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier ikke noe om hvor stort rommet de skal være i er. Hvis rommet er mindre, eller har vanskelig akustikk tror jeg GS20 +sub er veien å gå.
    Jeg er enig i det Andre sier om sub/plassering/kalibrering. Det du sier om oppløsning / diskant har du jo helt rett i, alle liker ikke samme type musikk og klang. Jeg bruker GS20 og synes de passer til både jazz, elektro og rock/indie. Metal og lignende som ikke har god lyd i utgangspunktet kan fort bli masete og falle igjennom. Men når det er sagt så skyldes dette innspillingen og ikke høyttaleren.
    Jeg kommer helt klart til å kjøpe MA ved neste korsveg også.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Du sier ikke noe om hvor stort rommet de skal være i er. Hvis rommet er mindre, eller har vanskelig akustikk tror jeg GS20 +sub er veien å gå.
    Jeg er enig i det Andre sier om sub/plassering/kalibrering. Det du sier om oppløsning / diskant har du jo helt rett i, alle liker ikke samme type musikk og klang. Jeg bruker GS20 og synes de passer til både jazz, elektro og rock/indie. Metal og lignende som ikke har god lyd i utgangspunktet kan fort bli masete og falle igjennom. Men når det er sagt så skyldes dette innspillingen og ikke høyttaleren.
    Jeg kommer helt klart til å kjøpe MA ved neste korsveg også.

Rommet er ikke så lett å beskrive. Det er stort, kanskje rundt 40 kvadrat, men den delen det lyttes i er bare 13-14. Avstanden til høyttalere er cirka 3 meter. Rommet er ikke spesielt dempet, og kunne nok vært enklere slik sett. Samtidig er det heller ikke spesielt hardt og minimalistisk.

Når det gjelder metal som blir masete, så spiller det liten rolle for meg om det er innspillingens eller høyttalerens skyld. Jeg er klar over at mange metalinnspillinger er dårlige, og derfor vil jeg ha en høyttaler som tilgir disse. Hvis jeg utelukkende skulle spille imponerende innspillinger ville valget vært et helt annet.

En selger sa til meg: "skal du virkelig la de innspillingene der avgjøre høyttalervalg?!", før han satt på noen imponerende innspillinger. Da har man misforstått. Det er nettopp ved å ha med middelmådige innspillinger til butikken at man kan finne ut om høyttalerne tåler slike eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en spennende pakke.Prisene på Yamaha hos Andre er faktisk så gode at han matcher alle priser,også internett.Men til Parasound A21 blir jo ikke det optimalt.Bedre å kjøpe en brukt NC2100 da,som koster ca 3.500.Var det Chapter effektforsterker og Yamaha Z11 som pre du hørte ?
    Sagt i test av noen som tester hjemmekino-utstyr :
    GSW-12 rocks my socks off like nothing I`ve heard near its size and price.
    Målingene var langt fra gode da.-3db ved 61 hz.Målt nærme med mikrofon,så får håpe det er utslaget.GS20 hadde til sammenligning -3db ved 47 hz.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Høres ut som en spennende pakke.Prisene på Yamaha hos Andre er faktisk så gode at han matcher alle priser,også internett.Men til Parasound A21 blir jo ikke det optimalt.Bedre å kjøpe en brukt NC2100 da,som koster ca 3.500.Var det Chapter effektforsterker og Yamaha Z11 som pre du hørte ?
    Ja, det var nok det utstyret som sto på. Hvorfor mener du at Yamaha ikke er optimalt til A21? På grunn av det estetiske eller andre ting?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Ja, det var nok det utstyret som sto på. Hvorfor mener du at Yamaha ikke er optimalt til A21? På grunn av det estetiske eller andre ting?
    Jeg dømmer ikke Yamaha.Sikkert gode de og hadde det før Onkyo.Men snakker vi om en receiver i 15.000-20.000 klassen så tviler jeg på at den er bedre enn f.eks NC2100 i stereo som forforsterker.Men folk og jeg har tatt feil før :-) Selv mener jeg at 3.500 for en brukt NC2100 er den beste invisteringa man kan gjøre for å høyne musikkvaliteten hvis man allerede har en receiver.For 4-5.000 får du P3 som også ser bedre ut og likner på effekten din.Tror ikke den har samme mulighetene som NC2100.Andre`er flink til å selge.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sagt i test av noen som tester hjemmekino-utstyr :
    GSW-12 rocks my socks off like nothing I`ve heard near its size and price.
    Målingene var langt fra gode da.-3db ved 61 hz.Målt nærme med mikrofon,så får håpe det er utslaget.GS20 hadde til sammenligning -3db ved 47 hz.
    Hvilken ville du valgt av MA GSW-12 (Hi-Fi Huset AS - GSW-12) og Velodyne SPL-1200 Ultra (http://www.soundgarden.no/shop_item....,181&id=1539)? ?
    Prisdifferansen er 2500 kroner (Velodyne dyrest).

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg dømmer ikke Yamaha.Sikkert gode de og hadde det før Onkyo.Men snakker vi om en receiver i 15.000-20.000 klassen så tviler jeg på at den er bedre enn f.eks NC2100 i stereo som forforsterker.Men folk og jeg har tatt feil før :-)
    Jeg fortalte at jeg hadde tenkt å kjøpe P3 som forforsterker, men selgeren mente at jeg fort kunne få meg en overraskelse hvis jeg trodde at denne ville slå ut Yamaha'en. Fordelen ved Yamaha'en vs. P3 er vel at man kan stille inn lyden på mer sofistikerte måter, for eksempel dempe visse frekvensområder?

Når det gjelder utsagnet ditt om André ("god selger"), så vil jeg heller si at han er flink til å _prøve_ å selge. Men blir det for mye "alle andre merker enn de jeg har er dårlige", "jeg vet best hva du trenger", og "blablabla snakke over hodet på meg"-faktor, som det er klare tendenser til, melder jeg pass. Er det derimot gode tips og tilbud om gunstige priser og gratis kalibrering, kan det være aktuelt. En god selger skal ha kunden i fokus, ikke egen profitt.

Uansett kan jeg ikke ha en høyttaler som bare spiller bra på gode innspillinger. På den annen side: en GS 20 med velkalibrert sub vil ganske sikkert spille bedre enn CM9 med amatørkalibrert sub, så et fremskritt vil det nok dette tilbudet gi.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noe å si om forskjellen mellom GS 20 og GS 60?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NC 2100 blir helt feil til a21. P3 eller allerhelst P7 er tingen her. Halo serien er mye mer transparent. P7 har også en mye varmere og mer vintage lyd en P3. Yamaha eller andre gode receevere med god pure audio eller rett igjennom lyd kan gjøre lyden vel så god.

Jeg kjøpte mine Rx 8 som stuehøytalere. etter å ha lest om de osv forsøkte jeg de i kinoen og fikk meg en aha opplevelse de spiller utrolig stort. Jeg har ikke hørt så mye metall enda men på rock og cder med mye info holder de utrolig bra kontroll. De har også en liten festkul i bassen som jeg liker veldig godt. Det blir bra punch og nesten all musikk høres knall ut. Dette er for meg viktigere enn at man har 3 skiver som høres utrolig ut og alt annet høres dritt ut.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du tror Yamaha kan funke?

Vet du noe om hva forskjellen på GS og RX er?

Kan du si noe om hvilken modell som passer best til hvilken romstørrelse?

Hvordan kan GS 20 med 1x6" ha mer bass enn CM9 med 2x6,5"?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Gs20 på ca 17m2, bassen blir fast og presis, bedre bass enn det Klipsch rf82 (8") hadde i rommet, da bassen ble mere boomete med den. Har nå gs20 ca 45cm ut fra bakvegg for å få best bass. Hvis du kombinerer en høyttaler med mere bass og evt plassering nærmere veggen er det stor sjanse for at resultatet ikke blir bra. Men dette er også et spørsmål om preferanser.

GS og RX skal være ganske like da RX er nyere og bruker en del av samme "teknologi" som gs serien. RX er den nye versjonen av rs.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Har nå gs20 ca 45cm ut fra bakvegg for å få best bass. Hvis du kombinerer en høyttaler med mere bass og evt plassering nærmere veggen er det stor sjanse for at resultatet ikke blir bra. Men dette er også et spørsmål om preferanser.
    Jeg heller nok mot å like litt ekstra bass, men det er klart at det må ikke bli for mye boom og ull heller.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Så du tror Yamaha kan funke?

Vet du noe om hva forskjellen på GS og RX er?

Kan du si noe om hvilken modell som passer best til hvilken romstørrelse?

Hvordan kan GS 20 med 1x6" ha mer bass enn CM9 med 2x6,5"?
    Gs 20 har da ikke 1 x 6",den har to - det er en 2,5 veis konstuksjon,som leverer utrolig med bass størrelsen tatt i betraktning!
    Har disse selv,og er utrolig fornøyd med disse - kommer ikke til å byte diss på laaang tid!
    Men det er jo ikke sikkert den passer deg for det
    Men at det er en engasjerende høytaler er det ingen tvil om,men spørsmålet er jo som du nevner om den er litt for engasjerende i toppen etter din smak?

Ellers er jeg litt enig med Andre der,at man har noe mere tweeke muligheter med en god reciever,enn med en ren stereo-pre!
    Du kan nok dempe toppen en god del etter egen smak!
    MA sine suber har jeg ingen erfaring med dessverre!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i dine betraktninger. Den kan nok bli for "engasjerende" i toppen. Dette skrives utallige steder på nettet, og jeg hørte selv tendensene. At man kan fikse på dette med en receiver er godt mulig, men etter min mening begynner man i feil ende hvis det første man må gjøre er å rette på ting man ikke liker.

Det er mulig at jeg rett og slett går for en løsning med Dali Lektor 8, selv om mange sikkert vil mene at det er drøyt å kjøre Parasound Halo på en såpass billig høyttaler. Dog er jeg interessert i MA-suben, så kanskje jeg kan bytte min B&W-sub i den hos Hifihuset.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vandt til Klipsh og i forhold kan jeg ikke fatte hvordan monito audio kan oppfattes som skrikete, jeg synes nesten diskanten er laid back jeg men det er jo meg da.

RX 8 er en litt høyere ht en GS 20 med noe lånte komponeneter, tror nok fortsatt gs 20 er en bedre ht spesielt i bassområdet som må jobbes litt mer med på rx8.

Nå er jo snart ny GS serie på trappene så der er vel derfor ting skjer også nedover i rekkene.

Uansett lykke til

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en GS 60 ute for 16 500 kroner nå. Det må da være en ganske god pris?

Hvis noen har sammenlignet denne med B&W CM9 vil jeg gjerne høre om erfaringene.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

uten å mene noe om hva som er en god pris; har du fått pristilbud fra Hifi Huset? De gir generelt en god rabatt på "villedende" pris.

ProAc er også et merke du kanskje burde kikke/høre på (om du bor i Oslo-området - kun Lyric som fører disse.)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •