Monitor Audio GS20 / GSW12 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Det ligger en GS 60 ute for 16 500 kroner nå. Det må da være en ganske god pris?

Hvis noen har sammenlignet denne med B&W CM9 vil jeg gjerne høre om erfaringene.
    Naboen ble grise misunnelig når han hørte de på en 150 watts effektforsterker og Parasound NC2100.
    Er jo enda bedre lyd nå.
    Han har CM9 med Rotel Classic 2x200w og Rotel pre.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, synd for naboen at han ble misunnelig, men hva ble han misunnelig på? Går det an å være mer spesifikk om hva som gjør MA SG60 bedre enn B&W CM9? Det jeg frykter mest er den noe pågående diskanten til MA. Hvordan er denne i forhold til CM9?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, synd for naboen at han ble misunnelig, men hva ble han misunnelig på? Går det an å være mer spesifikk om hva som gjør MA SG60 bedre enn B&W CM9? Det jeg frykter mest er den noe pågående diskanten til MA. Hvordan er denne i forhold til CM9?
    Han rakk ikke å lytte så lenge og han skal høre de mer senere,og jeg hans.Det var bassen og kraften han bemerket fra første sekund.Høyttalerene hans står ca 3 meter i fra hverandre og han sitter ca 7 meter i fra de og til venstre for venstre høyttaler.Så han er neppe en "lydfreak" og har vel mest kjøpt det for å ha det og synes høyttalerene sine spiller rent og pent.Ting er vel litt mer rigget opp her og det skulle bare mangle at det låter bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken ville du valgt av MA GSW-12 (Hi-Fi Huset AS - GSW-12) og Velodyne SPL-1200 Ultra (http://www.soundgarden.no/shop_item....,181&id=1539)? ?
    Prisdifferansen er 2500 kroner (Velodyne dyrest).
    Har ikke hørt MA sin sub.Har bare hørt Velodyne SPL1000R.Hadde den til test noen dager mot SVS PB 12 PLUS og Focal SW900.Focalen er en nedover-slående 13".Synes Velodynen var fryktelig god og den gruset SVS-en på 7 av 10 sanger.Altså alt med slagbass og ikke bare dypbass.
    Min egen Rythmik sub kjøpte jeg brukt,men selger solgte den uten at forsterkeren virket og oppgi det,så har ikke fått hørt den enda.Denne blir direkte sammenlignet med Velodyne sin SPL serie og skal i følge Hellnoob (kjent for subkalibrering her inne og har 2 selv) ikke være dårligere hvertfall.Du får 2 av disse til prisen av 1 Velodyne,så tror nesten at jeg hadde tatt de.14 hz på - 2db,så denne går dypt og er servostyrt.Pen å se på også.
    Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12SE Signature Edition

MA sin 12" blir vel kanskje lettest å integrere med GS 20 ? Blir mye gjetting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben til RX 8 settet er i hvertfall helt utrolig. Så ekstremt kjapp. Kjempegøy med blu ray konserter nå.

En ting jeg synes er meget bra med MA er at man ikke blir lyttetrett. Man får bare lyst på mer og mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting til.Husker du kommenterte at diskanten var litt skarp på GS60.Jeg hørte MA Palladium PL300 på det samme forsterker settet som du,og synes også at diskanten var litt skarp der.Bassen var bare helt vanvittig.Den beste jeg har hørt med og uten sub,med klar margin.En bruker (Vettemann,mon tro?) synes GS60 var bedre enn PL300 så smaken er forskjellig.
    Jeg har tidligere hatt Yamaha receiver og en Chapter effektforsterker på 2x300 watt på Focal.Altså den samme komboen når det kommer til merker,men forskjellige produkter.Var ingen balsam for ørene kombo det heller.Foreslår at du spør om å få høre de med en annen forsterker før du bestemmer deg.Dessuten koster den effektforsterkeren sikkert 70-80.000 og blir jo litt avslørende på godt og vondt.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utdypning, Sven1978.

Smaken er definitivt forskjellig fra person til person; det samme er elektronikk og lytterom i de tusen hjem. Nå har jeg en Parasound A21, som iallefall ikke er kjent for å være på den lyse siden. Dette fordi jeg som nevnt er allergisk mot for mye diskant. Videre er det viktig for meg at høyttalerne ikke er for avslørende. Det skal være gøy å høre på dårlige innspillinger også (det er mange av dem), og med avslørende hifi blir dette fort en lidelse.

Med tanke på at diverse anmeldere, og svært mange debattanter både på norske og internasjonale fora, omtaler MA som litt på den lyse siden, er ikke dette nødvendigvis den beste match for meg selv om det kan oppleves som bra for andre. Jeg har liten tro på at alle som skriver om den ivrige diskanten har hatt uflaks med lytterom og utstyr for øvrig. Nå må jeg understreke at det ikke var ille i det hele tatt da jeg hørte GS 60. Det var mye som var bra: Bassen var rett og slett herlig. Mellomtonen var klar. Det hele virket dynamisk. Men for meg å gå for en høyttaler som er på den lyse siden, om enn bare litt sådan, virker uklokt.

Det er to grunner til at jeg ikke er fornøyd med hvordan jeg har fått til mine nåværende B&W CM9. Den ene er at de trøkker for lite på rock. Den andre er at det blir skarpt når man hever volumet. Mens MA rimelig sikkert kan løse det første problemet, tviler jeg på om de kan løse det andre. Diskanten i CM9 er vel snarere mer behagelig. Da blir det "win some, lose some", eller ett skritt frem og ett tilbake. For at jeg skal bytte høyttalere må begge disse problemene løses - ett er ikke nok. Naturligvis er pris også et issue her, og det hadde vært deilig å slippe billig unna. Derfor hadde det beste vært å få til CM9, som tross alt har en del styrker, eller eventuelt kjøpe de relativt billige Dali Lektor 8 som jeg har likt i alle de rom hvor jeg har testet dem hittil. De sistnevnte har trøkk i mellombassen, og skulle således ikke være de vanskeligste å integrere med sub, da suben utelukkende kan ta seg av de lave frekvensene.

I det hele tatt gidder jeg ikke å bygge om rommet, jobbe i dagevis med fininnstilling av ditt og datt, og å måtte gå til innkjøp av nytt utstyr hvis jeg vil flytte litt på høyttalerne eller i fremtiden får noen kvadratmeter ekstra til rådighet. Noen har glede av å jobbe med slikt; problemet i mine øyne er at man fort blir altfor perfeksjonistisk. Da er det kjapt gjort å glemme hvorfor man i utgangspunktet begynte å bry seg om lyd, nemlig på grunn av kjærligheten til musikk. Å terpe på detaljer fremfor å kose seg med musikken blir feil fokus for meg, så da får jeg heller legge meg på et moderat ambisjonsnivå.

Jo mer jeg leser om hifi, jo sikrere blir jeg på at dette ikke er noe jeg kommer til å ofre stort mer krefter på. Det var interessant til å begynne med, men etter hvert blir det i overkant (unnskyld uttrykket) nerdete. Med tanke på at folk flest klarer seg fint med utstyr til 10 tusen kroner er det et paradoks at mange hifientusiaster er misfornøyde med utstyr som koster tigangeren. Jeg er ikke klar for å hoppe på den karusellen hvor alt skal forbedres hele tiden og man aldri blir ordentlig tilfreds, samtidig som tusenlappene flagrer ut gjennom vinduet kontinuerlig. Målet nå er å få kjøpt noe som funker greit der hvor jeg er nå, og som vil funke greit et annet sted uten altfor mye om og men. Så får jeg heller godta noen kompromisser og gå glipp av noen detaljer her og der. Og kanskje blir hverken bass, mellomtone eller diskant perfekt, men det blir definitivt _bra nok_. Det viktigste er å få på litt trøkk og å unngå lyttetretthet grunnet skarpe gitarer og flashy cymbaler.

Men MA-suben vil jeg ha

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle jeg leser om er grisefornøyde med sine MA.Da kan man lure på om de er DØNN-BRA eller om eiergleden og problemet med å innrømme feil får folk til å skryte så uhemmet.
    Som sagt tidligere så hadde ikke jeg beholdt disse hvis hardrock var sjangeren min.
    Følgende uttalelse kan jeg sikkert få pes for og bli sett på som useriøs :
    Har du vært hos noen som har f.eks Genexxa med 2x10" med en f.eks Harman Kardon receiver ? Det har sikkert de fleste.
    Gleden med et slikt anlegg er at de spiller gøy uansett hva man spiller.Best of Rock from the 80`s osv.DJ Tiesto,AC/DC og brente MP-3 plater er heller ingen problem.Er man på forspill så sloss man ikke om sweetspot og skal sjekke lydbildet og detaljene-man har det gøy og man kan ikke annet enn å misunne allround-egenskapene.
    Det blir litt vanskelig å forklare for en som liker sine Dali Concept 8 med Nad 2x150 w,og ikke har så peiling eller er så interresert,hvorfor ikke det mange ganger så dyre anlegget ditt ikke banker bassen hardt og brutalt inn i brystet ditt.Man skal helst ikke spille den og den plata,for anlegget suger på de platene.Man blir sett på som litt sær og fyren kverrulerer jo fort på hva som er best value for the money.Uten tvil spiller det dyre bedre på Dire Straits,Eric Clapton osv.
    Noen som har vært i den situasjonen før ?
    Hovedpoenget mitt er at man må velge etter smak,bruk og lommebok.Dyrt utstyr gjengir mer korrekt hva som er på plata og det blir heller ikke lagt til noen imponator-bass.Det låter ræva på noe musikk og fantastisk på noe annet.
    MA GS60 er den beste allrounderen jeg har hatt,såpass kan jeg si.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper ikke du får pes for de uttalelsene, for såvidt jeg kan se er det du skriver helt korrekt. Det kjipe for mitt vedkommende er at det gjerne blir litt lyst når en høyttalerprodusent er opptatt av å få frem klarhet og detaljer. Bass og mellomtone fungerer ofte bra, men så blir det for meget der oppe. Synd at det er slik, men det er jo bare noe man må ta til etterretning. Når det er sagt, så er jeg ikke klar for en ekstrem partyhøyttaler. Men heller en som er litt ukorrekt og farger musikken en smule, enn en hifikorrekt høyttaler som byr på en rekke vanskeligheter med å "få til".

CM9 er ikke så ille på allround de heller, hvis man ser bort fra hardrock som du selv nevner som MAs svakhet. Men nå har det seg slik at jeg er glad i hardrock... Jeg foretrekker nok en høyttaler som låter tilfredsstillende på det meste fremfor en som låter fantastisk på noe og skrekkelig på en god del annet. Og en som ikke er vanskelig å plassere, selvsagt.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få si at jeg liker veldig godt trådene dine her inne, du er så ærlig å tørr å skrive det som mange her inne tenker og holder for seg selv og som mange sliter med å innrømme; dyrt utstyr er ikke alltid løsningen for å finne lyden man er på jakt etter. Slik jeg ser situasjonen din nå så kan det sammenlignes med et bilkjøp hvor du blir anbefalt en Porsche fordi den koster mest, ser best ut og går fortest, mens du er i en situasjon hvor du trenger en traust Passat med plass til barnevogn og bikkja, men du har bare totalt feil publikum (les: oss på forumet og selgere som vil i lommeboken din) til å få deg til å innse det selv.
    Om du føler Daliene passet deg, så kjøp dem og ta MA-subben i tillegg. Du virker såpass fornøyd med komboen, så hvorfor ikke?

Må bare få nevne at Hegel HD10 dacen hjelper en god del med å dempe de kvasse toppene i diskanten hos meg, men det er jo en rimelig stor kost i tillegg til nye høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du med XLR eller RCA på DAC-en,FV ?
    Tok ikke lyttetest direkte siden jeg bare koblet over til XLR og ikke kunne teste høyt pga barn i huset.Men nå opplever jeg lyden som skarpere.Har jeg en dårlig dag for ørene eller opplever du det samme ?
    Sorry at jeg kupper tråden,men regner med at ToneLoc godtar det etter skriving på PM :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper ikke du får pes for de uttalelsene, for såvidt jeg kan se er det du skriver helt korrekt. Det kjipe for mitt vedkommende er at det gjerne blir litt lyst når en høyttalerprodusent er opptatt av å få frem klarhet og detaljer. Bass og mellomtone fungerer ofte bra, men så blir det for meget der oppe. Synd at det er slik, men det er jo bare noe man må ta til etterretning. Når det er sagt, så er jeg ikke klar for en ekstrem partyhøyttaler. Men heller en som er litt ukorrekt og farger musikken en smule, enn en hifikorrekt høyttaler som byr på en rekke vanskeligheter med å "få til".

CM9 er ikke så ille på allround de heller, hvis man ser bort fra hardrock som du selv nevner som MAs svakhet. Men nå har det seg slik at jeg er glad i hardrock... Jeg foretrekker nok en høyttaler som låter tilfredsstillende på det meste fremfor en som låter fantastisk på noe og skrekkelig på en god del annet. Og en som ikke er vanskelig å plassere, selvsagt.
    Men nå har du jo hørt høytalerne og hørt hva folk har å si. Virker som du er svært kritisk til de som faktisk er fornøyd. For meg og sikkert de fleste andre er det jo rammende likegyldig om du kjøper Monitor Audio eller Dali. Jeg har foresten bare lovord og si om Dali også. Så løp og kjøp ett eller annet hehe

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Virker som du er svært kritisk til de som faktisk er fornøyd.
    Hva er det ved det jeg har skrevet som tilsier at jeg kritiserer de som er fornøyde med MA? Her tror jeg du lar følelsene snakke istedenfor å lese hva jeg faktisk har uttalt.

Jeg har ikke kritisert MA-eiere, men isteden gitt en vurdering av i hvilken grad MA passer til min lydsmak. Dette bør ikke betraktes som kritikk av noen. Det er heller ikke noe forsøk på å felle noe annet enn en subjektiv dom over høyttalerne.

At du gir blaffen i om jeg velger MA eller Dali eller noe annet, er selvsagt helt i orden. Det er da heller ingen som tvinger deg til å oppsøke tråden.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Kjører du med XLR eller RCA på DAC-en,FV ?
    Tok ikke lyttetest direkte siden jeg bare koblet over til XLR og ikke kunne teste høyt pga barn i huset.Men nå opplever jeg lyden som skarpere.Har jeg en dårlig dag for ørene eller opplever du det samme ?
    Sorry at jeg kupper tråden,men regner med at ToneLoc godtar det etter skriving på PM :-)
    Kjører med xlr, ja. Mener du at det ble spissere lyd med Dac kontra uten? Jeg kan prøve igjen senere og høre om jeg merker stor forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Kjører med xlr, ja. Mener du at det ble spissere lyd med Dac kontra uten? Jeg kan prøve igjen senere og høre om jeg merker stor forskjell.
    Nei,DAC-en var et enormt løft og roet lyden ned lyden mye.ALT ble bedre.Men jeg er ikke like sikker på om det er bedre å kjøre med XLR enn RCA.Flyttet de lenger ut nå og det ble bedre da.Den livlige toppen med den raske,punchy bassen er hvertfall morsom å høre på nå :-)

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prøvd med RCA på disse høyttalerene, men sliter heller ikke med at det låter for spisst heller, noe jeg gjorde i begynnelsen. Den tok de verste toppene og jeg har kanskje blitt vandt med høyttalerene med tiden? Jeg synes faktisk at mine har fått bedre og bedre lyd etterhvert og lurer faktisk på om de ikke var skikkelig innspilt da jeg kjøpte dem av Truls her inne. Diskanten er litt mykere og jeg vil sannelig påstå at bassen spiller enda bedre enn når jeg kjøpte dem, noe jeg ikke trodde var mulig med en såpass "liten" høyttaler. Personlig forstår jeg ikke hvorfor folk trenger en sub i tillegg til denne høyttaleren, den leverer så god, kontrollert og dyp bass at jeg skulle uten problemer funnet noe annet å brukt penger på. Det kan skylles min musikksmak, selv om den er rimelig variert, eller rett og slett at jeg er en amatør innen faget. Samme hvilken grunn; jeg er iallefall grisefornøyd og slipper å bruke penger på noe jeg ikke savner :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ToneLoc.
    Vi kjørte vel et par PM rundt MA GS20, Tannoy DC8T og Vienna. Har du lyttet noe mer til, og evt. skrinlagt DC8T?

Hva med Vienna. Lurer på om ikke du må sjekke ut Beethoven Baby- eller Concert Grand :-)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    @ToneLoc.
    Vi kjørte vel et par PM rundt MA GS20, Tannoy DC8T og Vienna. Har du lyttet noe mer til, og evt. skrinlagt DC8T?

Hva med Vienna. Lurer på om ikke du må sjekke ut Beethoven Baby- eller Concert Grand :-)

Heisann

Vienna Concert Grand ble avskrevet etter et hjemmebesøk hvor jeg fikk lyttet ganske inngående til dem i "normale" omgivelser. Grunnen til det var at de ble for like B&W. De har litt mer bass, og er kanskje mer tilbakelent i mellomtonen, men ellers temmelig like. Hvis jeg først skal bytte høyttalere må det være til noe som høres annerledes ut. Med tanke på at Vienna koster 38 000 kroner ny, synes jeg at CM9 er vel så imponerende til prisen.

Tannoy DC8T har jeg også lagt på hylla for denne gang. De er solide, men slik det ligger an nå synes jeg prisen (45 000) blir for høy.

Planen nå er å prøve ut B&W'ene ytterligere med ny forsterker (Parasound Halo P3/A21), og forhåpentligvis etter hvert en god sub (Velodyne). Dersom jeg ikke blir fornøyd med det vurderer jeg Dali Lektor 8 sterkt. Usher har jeg fått sansen for, men med mindre bruktmarkedet slår til (de er vel sjeldne der?) må de utelukkes pga. pris. Jeg skulle gjerne ha gitt JBL LS80 en ny sjanse også. De spiller konstant med Hegel hos Soundgarden, og det kan hende at det finnes en bedre match etter min smak. Orket ikke å be dem om å koble om til Electrocompaniet sist jeg var der. Skulle også gjerne sett en eventuell oppgradering av Klipsch RF-63.

MA har jeg slått litt fra meg av ulike årsaker, selv om det kunne vært fristende å kjøpe noen billige GS 60 som ligger ute på brukten nå. Jeg er bare redd for at de har en mer utaggerende diskant enn CM9. Jeg har etter hvert fått en forståelse av at hovedproblemet med CM9 ikke er slitsom diskant, men en noe tynn og i overkant frempå mellomtone. Men kanskje ting kan bli bedre med ny forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke bare ta de med deg hjemigjen å prøve de i ditt eget rom?
    bedre svar en du får da skal du lete lenge etter.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det ved det jeg har skrevet som tilsier at jeg kritiserer de som er fornøyde med MA? Her tror jeg du lar følelsene snakke istedenfor å lese hva jeg faktisk har uttalt.

Jeg har ikke kritisert MA-eiere, men isteden gitt en vurdering av i hvilken grad MA passer til min lydsmak. Dette bør ikke betraktes som kritikk av noen. Det er heller ikke noe forsøk på å felle noe annet enn en subjektiv dom over høyttalerne.

At du gir blaffen i om jeg velger MA eller Dali eller noe annet, er selvsagt helt i orden. Det er da heller ingen som tvinger deg til å oppsøke tråden.
    OK ikke missforstå. Beklager jeg leste litt fra en annen bruker hehe. Men la ørene bestemme. Du er jo inne på rf 63 men hvis du er alergisk mot skrikete diskant kan disse nok bli for mye. Men kjører du parasound på b&w i dag. Er det egentlig en god match. Trodde feks rotell var mye bedre her.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •