Høyere sensitivitet = mer støy?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
  1. #1
    Newcomer Tenfjord sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Høyere sensitivitet = mer støy?

    Vil en høytaler med høy sensitivitet gi mer støy enn en høytaler med lav sensitivitet?

    Ta for oss f.eks. Klipsch RF-7. En kongehøytaler på spreke 102 desibel på 1 watt ut av forsterkeren. Så la oss si vi gir forsterkeren beskjed om å sende ut 1 watt til hver av de to RF-7 høytalerene. Hadde det vert en perfekt verden så hadde vi fått 100% ren lyd på enten filmen eller musikken vi hørte på. Dessverre så har vi støy.

    Nesten alt på jorden har en elektrisk ladning, og da også "støy" (har dessverre ikke noe bedre beskrivelse av det). La oss si denne "støyen" har en ladning på 0,5 watt (et helt tilfeldig tal). Dette vil da generere en støy lyd på ca. 51 desibel på en høytaler som RF-7.

    Teoretisk sett så er det vil slik det fungerer? Men har vi noe støyfiltre inne i bildet eller? Det vet jeg ikke så mye om.

    Som vi vet så bruker også støyen å øke linært med økning av volumet på anlegget. Dette er da støyen som ufrivillig har blitt spilt inn på en CD/DVD, som da blir forsterket sammen med den lyden som egentlig er tenkt.

    Så vi har da 2 typer støy. Den som ligger der hele tiden og påvirker forsterkeren. Og den som ligger i selve lydsporet på CD/DVDer.

    Dette er da litt av mine oppfattninger. Meningen med denne tråden er da å få frem litt diskusjon rundt dette temaet, og hva som er årsaken til støy, hvordan vi kan dempe/fjerne det, osv.

  2. #2
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil først og fremst holde meg til dB i omtalen av støy. Men vil påpeke en feil i en av betraktningene dine. Det er nemlig slik at det ikke er et lineært, men et logaritmisk forhold mellom Watt og dB. Hvis du får 102dB med 1Watt, så vil 0.5Watt gi 99dB. En dobling av effekten (målt i Watt) vil gi en økning på ca 3dB i lydstyrke. Som du skjønner, så vil så mye støy som 0.5Watt være svært forstyrrende.

    Høyttaleren og kablene introduserer i utgangspunktet ikke støy. Jeg vil derimot si noe om effektforsterkeren. Den har gjerne oppgitt et signal/støyforhold i dB. Dette ligger for gode forsterkere fra 90 dB og oppover. Det vil si at hvis du spiller et signal ved 95dB, så vil du få med 5dB støy på en forsterker med signal/støyforhold på 90dB. Spiller du dette på en høyttaler med en følsomhet som ligger 5dB høyere enn på den første, så vil man ved samme innstilling på volumkontollen få 100dB ut av høyttaleren og 10dB støy.

    Hvis vi tar ditt eksempel med 1Watt og 102dB, hva vil effekten i støyen være på da (med 90dB signal/støyforhold). Det vil si 12dB støy. Det kan kanskje være interessant å vite at støyen da har en effekt på under 10e-10 eller 0.0000000001 Watt. Vi snakker altså om ganske små effekter her. Skulle du hatt 51dB støy, så blir effekten av denne støyen under 10e-5 eller 0.00001Watt. Dette er meget hørbart. Øret er med andre ord et meget følsomt organ. Man anser den laveste effekt en person med eksepsjonelt god hørsel kan høre for å være 10e-12Watt eller 0.000000000001Watt. Nok om effekt. La oss snakke dB heretter.

    Sett fra høyttaleren, så gjengis det signalet som kommer inn. Signal/støy-forholdet opprettholdes uansett følsomhet. Derfor er det i de tidligere komponentene i kjeden man kan fjerne støy. Først og fremst er det skjerming av kabler og komponenter/kretser som kan hjelpe på dette. Titter man inn i en radio eller TV, så finner man at deler av de elektroniske kretsene er pakket inn i metallbokser. Dette er for å hindre innstrålt og/eller utstrålt støy.

    En svært vanlig og irriterende form for støy er såkalt "brum". Denne beskrives som en during i bassområdet. Årsaken er ofte feilkoblinger av jordingskretsløp, slik at man får sløyfer som henger sammen. Slike sløyfer plukker veldig lett opp innstrålte signaler, og noen av de sterkeste feltene vi har er feltene fra nettspenningskablene. Dette fører til at man hører hvordan vekselstrømmen pulserer med 50Hz. Ved å fjerne jordsløyfer i koblingene kan slik brum reduseres drastisk. Hovedproblemet er å finne hvor sløyfen går... Den kan gå både via veggstøpsler og signalkabler.

    Når det gjelder støy som er innspilt på CD/DVD, så er det lite man kan gjøre med den uten å få en viss degradering av lyden ellers. De fleste audiofile er enige om at støyreduksjonskretsløp for å fjerne susing eller lignende på innspillinger er styggedom i audiofil sammenheng.

    Støy i audiofil sammenheng er altså den støyen som introduseres etter at plata (CD/DVD/LP) er ferdigprodusert.

  3. #3
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må legge til et par ting her:

    Det meste av støy oppstår fysisk i op-amper og transistorer. Noen av disse blir faktisk brukt som "random-generator" og forsterket opp for å generere støy til for eksempel nivåmatching av høyttalere eller andre målesignaler.

    Det meste av støyen oppstår også ofte før volumkontrollen. Denne støyen vil ha akkurat samme grunnivå som med en lite følsom høyttaler.

    Signal/støy-forholdet i en forsterker kan lett måles og oppgis ved et tall, men under hvilke forutsetninger? Snakker vi da om ved full effekt eller på tomgang? På tomgang uten signal inn er s/n-forholdet tilnærmet lik 0 dB. Skal vi da måle ved 1 Watt? 200 Watt?. Det er altså forskjell på hvordan de forskjellige konstruksjonene måles, men mange oppgir det maksimale teoretiske s/n-forholdet. Det blir da fort 120-130 dB, mens på mange svært gode konstruksjoner er det oppgitt bare 90 dB eller enda lavere.

    Støy som stammer fra innstrålende støykilder, og som er hørbart er egentlig å betrakte som feil. Nettstøy skal i utgangspunktet være uhørbart, men kan komme inn via for eksempel signalkablene. Det skyldes ofte dårlig signaljord. Trafostøy er også svært vanlig, og det er magnetisme fra trafoen som induserer strøm i de nærmeste komponentene. Med et stålchassis vil denne magnetismen bæres lenger, gjennom hele konstruksjonen, og det er komponentenes kobling mot inn og ut-impedans som vanligvis avgjør hvor følsomme de er for slik støy.

  4. #4
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Noen erfaringer med høyttalere med høy følsomhet

    Jeg bygde i 1998-99 de høyttalerne jeg har i dag. Det er et 4-veis system med JBL elementer. I bunnen er en 15" med oppgitt følsomhet på 96 DB.

    På det tidspunktet hadde jeg en eldre Kenwood / Sansui forsterkerkombinasjon. Denne skapte ikke støy i det hele tatt.

    I 2000/-01 kjøpte jeg et Doxa sett. Det spiller usannsynlig pent, men.....

    Slutt trinnet står på hele tiden. Når jeg kobler til signalkabel kommer 50Hz'en ut i høyttalerne med en gang. Denne er knapt merkbar, men den er der.

    På mindre følsomme høyttalere ville du ikke hørt denne 50Hz.

    Når jeg spiller endrer imidlertid ikke støyen i styrke.

    Håper dette er til hjelp. Lykke til.

  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med digitale forsterkere?
    Skulle ikke disse være kvitt støy?

    btw:yggdrasil het naturfags boka jeg hadde i 6 klasse :wink:

  6. #6
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Hva med digitale forsterkere?
    Skulle ikke disse være kvitt støy?
    Det hjelper ikke at det ikke introduseres støy i effektrinnet så lenge de tar inn et analogt signal som inneholder støy allerede (som er introdusert forforsterker, kilde eller signalkabling). Den dagen vi kan koble digitalt direkte fra kilden til det digitale effekttrinnet er mye av dagens støy eliminert (det er mulig at Sony gjør dette allerede i sine nyeste surroundforsterkere, og at det er derfor de ikke har pre-out).
    Høyttalerne er fortsatt analoge, så støy kan fortsatt bli introdusert i høyttalerkablene... Da begynner vel fullaktive høyttalere med digital inngang å bli aktuelt for å korte inn den analoge kablingen ytterligere, samt minimere behovet for passiv filtrering.

  7. #7
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Den dagen vi kan koble digitalt direkte fra kilden til det digitale effekttrinnet er mye av dagens støy eliminert (det er mulig at Sony gjør dette allerede i sine nyeste surroundforsterkere, og at det er derfor de ikke har pre-out).
    Selv om Sony kaller sine forsterkere digitale har de vel fortsatt analog strømforsyning? Puls-bredde modulerete strømforsyninger i heldigitale forsterkere kan i praksis kalles "temmet støy". Denne digitalteknikken gjør vel ikke støyproblematikken noe mindre? Men den endrer nok karrakter.

  8. #8
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den gjør også støyproblematikke nimdre da det er mye lettere å glatte høye frekvenser, samt at man har et lavpassfilter på utgangen, og i tillegg har noen konstruksjoner en ekstra glatting bassert på digital motkobling.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •