Beste høytaler system 7.1 for 200.000kr???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 88
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste høytaler system 7.1 for 200.000kr???

Hei.
    Jeg er ny i musikk verden. Elsker musikk og ville egentlig bygge en høyttaler system 7.1 for både musikk og hjemmekino 3D til 100.000kr

Oppdager at 100.000kr ikke kan gi meg det beste. Så nå ser jeg litt rundt på high end system på 200.000kr. Jeg regner med at jeg kan nå få det absolutt beste? Er ennå usikker om jeg skal gå for 100.000 eller 200.000kr.

Viktigheten for meg er så ren og virkelighetsnær lyd som det overhodet er mulig.

Så hvilken:
    1. Fronthøyttalere?
    2. subwoofer?
    3. forsterker/surround receiver eller forsterker?
    4. senterhøyttalere?
    5. bakhøyttalere?
    6. Annet?

Jeg har virkelig meget lite peiling på musikk teknologi. Vil bare ha det beste high end systemet for høre god musikk. Kan noen hjelpe?

Edit:1. størrelse på rommet: 20m2 og 40m2
    2. musikksmak: omtrent alt som er fint å høre, ingen spes. sjangrer, fra led zeppelin, lisa ekdahl, Coldplay, U2, Oasis, deep purple etc
    3. hva prioriterer du mest? rett og slett himmelsk god lyd..

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er det MANGE som kan hjelpe, men du må gjøre jobben litt enklere:

1. størrelse på rommet
    2. musikksmak
    3. hva prioriterer du mest?

200k FOR ALLT DET gir deg ikke i nærheten av noe av det "beste", folk her har fronthøyttalere bare til 200k, for ikke å snakke om de sinnsyke effektrinnene, men man kan skreddersy mest bang for the buck til 200k.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    her er det MANGE som kan hjelpe, men du må gjøre jobben litt enklere:

1. størrelse på rommet
    2. musikksmak
    3. hva prioriterer du mest?

200k FOR ALLT DET gir deg ikke i nærheten av noe av det "beste", folk her har fronthøyttalere bare til 200k, for ikke å snakke om de sinnsyke effektrinnene, men man kan skreddersy mest bang for the buck til 200k.
    1. størrelse på rommet: har mange små og store rom i huset så ingen problem her
    2. musikksmak: omtrent alt som er fint å høre, ingen spes. sjangrer, fra led zeppelin, lisa ekdahl, Coldplay, U2, Oasis, deep purple etc
    3. hva prioriterer du mest? rett og slett himmelsk lyd..

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et nytt spm. Hva har du hørt som du synes er det beste lydmessig?

A.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt det budsjettet + flere rom og velge mellom + ikke allverdens interesse i de tekniske aspektene tror jeg at jeg hadde satt av noen tusen (kanskje 50?) til å leid inn en akustikkarkitekt/ingeniør for å velge det beste rommet, samt foreslå akustiske tiltak og til å utføre de foreslåtte tiltakene i rommet, for så å bruke resten på utstyr. Kan fint få utstyr til 200k til å låte middels hvis det bare blir slengt inn i et rom på lykke og fromme. Alternativet er selvfølgelig å få hjelp på forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av streeter
    Hadde jeg hatt det budsjettet + flere rom og velge mellom + ikke allverdens interesse i de tekniske aspektene tror jeg at jeg hadde satt av noen tusen (kanskje 50?) til å leid inn en akustikkarkitekt/ingeniør for å velge det beste rommet, samt foreslå akustiske tiltak og til å utføre de foreslåtte tiltakene i rommet, for så å bruke resten på utstyr. Kan fint få utstyr til 200k til å låte middels hvis det bare blir slengt inn i et rom på lykke og fromme. Alternativet er selvfølgelig å få hjelp på forumet
    jeg er på forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Et nytt spm. Hva har du hørt som du synes er det beste lydmessig?

A.
    jeg er virkelig amatør.. har for flrere år siden hørt hos en gammel kompis et av hans dyre anlegg til ant. 40-80.000kr og de var meget klar og ren lyd, noe jeg har lært å verdsette. vet ikke navnet på anlegget

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja, siden de mest hardcore kinomennene sikkert har lagt seg, eller ser nattfilm får jeg prøve å starte så godt jeg kan med generelle tips. Tror det beste er å bestemme seg for rom først. En god størrelse kan være 20-30 m2 og formen på rommet må gjerne være rektangulær. Hvis du planlegger projektor/lerret for film og konserter er det viktig å ha god lyskontroll (mulighet for å blende ned rommet). Skal rommet være mer enn et musikk/filmrom? Hvis ikke kan det være fordel med teppegulv og absorbenter fornuftig plassert på vegger og i tak (Her ville en akustikkingeniør være god å ha). Når man har dette på plass (hvertfall sånn halvveis planlagt) mener jeg at man kan gjøre seg opp konkrete tanker om utstyr. Da vil jo musikksmak (som du allerede har nevnt), vekting mellom musikk og film, hvordan du liker lyden osv. spille inn. I prisklassen du ligger er det vanvittig mye fint å velge mellom, men det kommer du helt sikkert til å få masse forslag på når folk våkner i morgen tidlig

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi dedikert rom med lydtransparent lerret og høyttalerne skjult eller snakker vi høyttalere som skal stå fremme og være "stoltheter"?

Vil anlegget overveiende bli brukt til musikk i stereo?

Har du noe utstyr fra før?

Hvor stort rom ønsker du selv å bruke?

Skal det være optimalt for film også eller bare for musikk?

Også et par råd på veien:

- Ikke brenn av stort på kabler.

- Velg minst 2 subwoofere. 1 dobbelt så dyr subwoofer er sjelden like bra som de to mindre i denne prisklassen.

- Få tak i noe utstyr som du sleper med deg fra rom til rom så du hører hva som låter best som ordinært stereooppsett. Få gjerne med deg noen som kan lytte sammen med deg.

- Vær obs på at du kommer til å få mange gode men også mange dårlige råd. Bruk tid på å lete gjennom andre innlegg fra dem du mottar råd fra. Det er ofte lett å se om det finnes spor av fagkunnskap der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Også et par råd på veien:

- Ikke brenn av stort på kabler.
    Nå blir det sikkert enda en kabeldiskusjon....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Snickers-is]
    Snakker vi dedikert rom med lydtransparent lerret og høyttalerne skjult eller snakker vi høyttalere som skal stå fremme og være "stoltheter"?
    -Betyr lite for meg hvor store eller små de er. Bare at de gir meg mest musikk for pengene

Vil anlegget overveiende bli brukt til musikk i stereo?
    -meste musikk men hjemmekino i 3D også. alikevel musikk viktigst for meg

Har du noe utstyr fra før?
    -jeg har spart 100.000 grunnen jeg ikke har investert noe fra før av xD

Hvor stort rom ønsker du selv å bruke?
    -enten 20m2 eller 40m2

Skal det være optimalt for film også eller bare for musikk?
    -begge men mest for musikk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja, siden de mest hardcore kinomennene sikkert har lagt seg, eller ser nattfilm får jeg prøve å starte så godt jeg kan med generelle tips. Tror det beste er å bestemme seg for rom først. En god størrelse kan være 20-30 m2 og formen på rommet må gjerne være rektangulær. Hvis du planlegger projektor/lerret for film og konserter er det viktig å ha god lyskontroll (mulighet for å blende ned rommet). Skal rommet være mer enn et musikk/filmrom? Hvis ikke kan det være fordel med teppegulv og absorbenter fornuftig plassert på vegger og i tak (Her ville en akustikkingeniør være god å ha). Når man har dette på plass (hvertfall sånn halvveis planlagt) mener jeg at man kan gjøre seg opp konkrete tanker om utstyr. Da vil jo musikksmak (som du allerede har nevnt), vekting mellom musikk og film, hvordan du liker lyden osv. spille inn. I prisklassen du ligger er det vanvittig mye fint å velge mellom, men det kommer du helt sikkert til å få masse forslag på når folk våkner i morgen tidlig
    oh mye nyttig info. viste ikke at musikk er virkelig så komplisert.
    disse pengene er hardt tjent, så jeg vil gjerne ikke bruke 50.000kr på akustikkingeniør og heller bruke pengene på beste anlegg. senere kan jeg prøve bli kjent med en akustikkingeniør, helst en kvinnelig en da :P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke meningen å skremme, men det jeg mente å si er at det bak anlegg som spiller dritbra som oftest ligger litt mer arbeid enn å tjene pengene det er kjøpt inn for. Et anlegg til 200k trenger ikke spille bedre enn et anlegg til 50k i alle rom og for alle ører, men har sannsynligvis potensiale til å gjøre det hvis forholdene blir lagt til rette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dontristan
    oh mye nyttig info. viste ikke at musikk er virkelig så komplisert.
    disse pengene er hardt tjent, så jeg vil gjerne ikke bruke 50.000kr på akustikkingeniør og heller bruke pengene på beste anlegg. senere kan jeg prøve bli kjent med en akustikkingeniør, helst en kvinnelig en da :P
    Tenkte jo at de pengene skulle dekke både ingeniøren og betaling for tiltakene han foreslo, men er jo folk på forumet her også som har peiling på akustikk. Mener bare at når man er oppe i en sånn prisklasse + har et dedikert rom kan en gitt sum på akustiske tiltak gi mer igjen enn den samme summen i dyrere komponenter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan gjøre mye effektivt på akustikksiden for mye mindre enn 50k. Noen velplasserte absorbenter og diffusorer sammen med enkel digital korreksjon vil gjøre underverker.

Men ikke hamstre utstyr uten å ha en klar akustikkplan. Mange pusher utstyr ut i fra ideen "betaler du mer får du bedre lyd". Du må finne det utstyret som passer både budsjett, bruk og rom.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det sikkert enda en kabeldiskusjon....
    Nei, hvorfor det?
    Men når vi er på temaet så ville jeg heller ikke gått for det rimeligste
    Tror ikke akkurat ett skikkelig kvalitetsprodukt fortjener plugger av forgyllt tinn eller masseprodusert billigkabel. Her kan man selv bestemme og finne ut av ting og ikke bli "farget" andres subjektive meninger

Når det gjelder komplett sett så ville jeg ha valgt Palladium-settet.
    Har ikke personlig erfaring med det, men det burde være perfekt kombinasjon av god high-end lyd og punch og dynamikk!!

edit... Her burde også være rom for å forhandle seg frem til en god pakkepris

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Men ikke hamstre utstyr uten å ha en klar akustikkplan. Mange pusher utstyr ut i fra ideen "betaler du mer får du bedre lyd". Du må finne det utstyret som passer både budsjett, bruk og rom.

Kunne ikke være mer enig.

Bra utstyr koster flesk, det er ikke det, men uten at du har kontroll på hva som skjer i rommet er det bortimot umulig å få igjen den lyden du har betalt for.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Kunne ikke være mer enig.

Bra utstyr koster flesk, det er ikke det, men uten at du har kontroll på hva som skjer i rommet er det bortimot umulig å få igjen den lyden du har betalt for.
    Enig.. setter opp anlegg utifra hvor det låter best, og ikke hvor det ser best ut

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror og et oppsett med Palladium kan bli veldig bra.

edit:

Palladium

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •