Beste høytaler system 7.1 for 200.000kr??? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvilket gir deg best lyd??

Lyd er subjektivt.
    De høyttalerene som du synes gir best lyd, gir best lyd.

Beskriv hvilken type lyd du ønsker, så er det lettere å komme med forslag til høyttalere.

Liker du masse bass, kjøp høyttalere med masse bass (+ evt sub)
    Liker du høyttalere med utpreget diskant, kjøp høyttalere som har det.

Det viktigste er at du finner høyttalere som du liker lyden på.
    Så dra rundt og prøv forskjellige.

Hadde jeg hatt 200 k å bruke på høyttalere, så hadde jeg brukt masse tid på test/lytting.

De beste rådene som er kommet i tråden er:
    - Gode akustiske tiltak i rommet
    - Tilpass høyytalere (+ anlegg) til rommet

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Akustikk, akustikk, akustikk

-LYTT!!

-Ta deg tid, utforsk, les og finn din egen preferanse. 100-200K er MYE penger, og for dumt og bruke det på ett anlegg noen andre syns er bra... Uuutrolig kjipt å bli midt på treet fornøyd.
    Dessuten er det herlig og endelig finne det perfekte anlegget, og ta det med hjem å sette det opp

Så spør gjerne om råd og veiledning her inne, men du selv må finne og velge

Newcomer Xqisit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være det mest hardcore utgangspunktet for kjøpt av hjemmelyd jeg har sett over de årene jeg har lest her.

Hvis du har 200k å bruke på dette ville jeg selv vært livredd for å kjøpe noe jeg hadde blitt fortalt var jævlig fra og maxet ut budsjettet, i værste fall blitt misfornøyd og måtte selge alt sammen for 50.000 - 60.000,- mindre etter noen mnd...

Hva med å kjøpe en bil til de 50.000,- du kan spare ved å slippe å evt. selge noe du ikke liker og heller bruke bilen til å kjøre frem og tilbake til hifishops og folk med peiling og bruke ørene.

Skal ikke mange lyttinger til før du har en klar preferanse for deg og da er det dumt å kjøpe på anbefaling. Samme hvor mye du blir anbefalt.

Du har uansett et utgangspunkt mange andre ville solgt kona for å få, så gjør det rette valget

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dontristan
    Hei jeg så B&W 802 til 55.000kr brukt. Bør jeg kjøpe dem eller B&W 802D?
    er det noen forskjell og hvem er bedre?? HJELP!

Eller bør jeg velge Vienna Beethoven concert grand enn B&W 802? Hvem gir meg best lyd??
    Ingen som kan gi meg et fornuftig svar fra faglig og egen erfaring om best valg av disse 3 høytalere?? T_T

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xqisit
    Dette må være det mest hardcore utgangspunktet for kjøpt av hjemmelyd jeg har sett over de årene jeg har lest her.

Hvis du har 200k å bruke på dette ville jeg selv vært livredd for å kjøpe noe jeg hadde blitt fortalt var jævlig fra og maxet ut budsjettet, i værste fall blitt misfornøyd og måtte selge alt sammen for 50.000 - 60.000,- mindre etter noen mnd...

Hva med å kjøpe en bil til de 50.000,- du kan spare ved å slippe å evt. selge noe du ikke liker og heller bruke bilen til å kjøre frem og tilbake til hifishops og folk med peiling og bruke ørene.

Skal ikke mange lyttinger til før du har en klar preferanse for deg og da er det dumt å kjøpe på anbefaling. Samme hvor mye du blir anbefalt.

Du har uansett et utgangspunkt mange andre ville solgt kona for å få, så gjør det rette valget
    haha. jeg vet jeg vet.. problemet er at jeg har ingen venner som har så dyre anlegg å kunne få lytte. og det å reise til byen ofte for å høre og teste blir for mye tid, mass for meg.. :S

Men tror nok lurt at jeg skal prøve det denne lørdag så for vi se. Dere masser så mye om det så jeg må nok høre etter haha.
    Redd bare at de ikke har de beste high end høyttalerne jeg sikler på da..

Men alikevel pls gi meg deres erfaring hva dere synes om de 3 høyttalerne??

Det er som å kjøpe en Porsche/Lamborgini. Du trenger ikke å ha kjørt en for å vite at du vil ha en xD

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik.

B&W 802D er den som vil gi mest detaljer 800 er noe roligere i toppen, mens VA er noe tilbakelent i forhold til B&W sjenerelt. B&W har en fordel jeg liker veldig godt, og det er mellomtonen som står fram og skaper mere liv i musikken.

Å jo du MÅ prøve en Porsche og Lamborgini for å finne ut hva du liker best. De er raske begge to, men ikke lik å kjøre i det hele tatt.

A.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, uansett hva du velger til slutt så stikk innom eller hør med Andre som driver hifihuset på nesbru, når du først handler i den pris klassen er det viktig og også ha hørt på Focal, Meridian etc..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor holder du til?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder lenge med en eller to turer til byen om du planlegger godt. Prøv å press inn mest mulig demoer på første turen. Viktig å ringe på forhånd slik at de kan ha klart det du vil lytte til.

Da får du deg et bilde på hva du liker best, så kan du reise tilbake for en ny test på de høyttalerene du liker best, for så å velge ut det parert som gir DEG best lyd.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe et anlegg til 200 flak uten å ha gjort en grundig undersøkelse basert på personlige preferanser på forhånd, vil jeg påstå er å gamble med svært dårlige odds. Man kan ikke basere kjøp til 200.000 på hva andre mener er bra. Det finnes en stor klan med Klipsch-tilhengere her på forumet som synes å ha oppnådd nirvana med Klipsch RF83, så finnes det de som mener at lyden fra elektrostater er det nærmeste man kommer himmelriket. Mellom disse to punktene, og en del til siden, ligger det et vell av forskjellig lydsignaturer, grad av detaljering, hvordan perspektiv og rom gjengis osv.

Du har kanskje lest Anfields erfaring med Klipsch Palladium P37. En veldig god evaluering fra en kar som har vært i denne hobbyen i lang tid, og i tillegg har vært innom bransjen. Han kommer frem til at -jo høyttalerne er gode som snus, men de passet ikke til rommet.

Dessuten, og dette er basert på egne erfaringer, vil den kritiske sansen til lyd og gjengivelse være avhengig av erfaring og hvor mye man har lyttet kritisk til både eget anlegg og andres. Jeg har vært fornøyd med mine høyttalere (nevner høyttalere siden det er det som har vært gjennomgangstema i tråden) i mange år, de kjøpte jeg etter å ha vært rundt å lyttet til ganske mange forskjellige merker og modeller. Men nå i det siste har jeg blitt mer kritisk og stiller krav som disse høyttalerne kanskje ikke klarer å innfri. Eller kanskje det er elektronikken som legger begrensninger? Jeg vet ikke, det må antagelig eksperimenteres en del for å finne svaret. Jeg har fått mange gode forslag til løsninger men fasiten må man til syvende og sist finne selv.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av streeter
    Nå blir det sikkert enda en kabeldiskusjon....
    - Ikke brenn av stort på kabler....

Hvis du tar en titt på div Hi Fi og kino oppsett her, samt f. eks alle bildene fra
    HI FI messa i Horten så ser du fort at lampettledninger/Clas&Biltema er SVÆRT så fraværende....så bruk fornuften og bruk penger på kabler...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei I bor på Vestlandet. Bergen blir vel nærmeste by for meg

Jeg har nå ringt til HiFi klubben i Bergen og spurt om de kunne la meg få høre på de høyttalerne jeg har i tanken, men desverre har de ingen av dem ¨
    De har bare BM 804 og noen dali som er high end sier de :S

De høyttalerne jeg har sett litt mye på er:
    Jamo Reference R909 Noen erfart disse???
    BW 802 brukt
    BW 802D
    Vienna bethoven

Noen andre forslag guys? Og hva andre musikk kjøp jeg kan prøve på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da så. Kunne vært behjelpelig med demo av diverse dersom du bodde i Trondheim.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    - Ikke brenn av stort på kabler....

Hvis du tar en titt på div Hi Fi og kino oppsett her, samt f. eks alle bildene fra
    HI FI messa i Horten så ser du fort at lampettledninger/Clas&Biltema er SVÆRT så fraværende....så bruk fornuften og bruk penger på kabler...:-)
    Er det fordi disse oppsettene hadde spilt dårligere om de ikke hadde markedsført slike kabler samtidig?

Jeg hører folk si "bruk ca 20% på kabler". For det første finnes det ingen rimelig forklaring på det på faglig nivå, kun på "dette sier alle selgere jeg har snakket med"-argumentet. For det andre sier de samme stort sett aldri at man skal bruke et tilsvarende beløp på akustikk. Dette kvalifiserer ikke til troverdighet over hodet.

Og siden B&W er nevnt, de spesifiserer kablene man skal bruke. Max 0,1 ohm, det skulle med andre ord som regel holde med den billigste 2,5kvmm man kan finne, og det funker jaggu meg i praksis også.

Forøvrig har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt folk mumle om "messas desidert beste lyd" når jeg har stilt ut med biltema og diverse andre ting i signalkjeden. Ett år i Horten hadde jeg 20 meter signalkabel og en Behringer 8024 i signakjeden. Det var kanskje det året jeg har hatt aller best lyd i Horten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan gi meg et fornuftig svar fra faglig og egen erfaring om best valg av disse 3 høytalere?? T_T
    802N vs 802D, dette var et generasjonsskifte der B&W la inn en del vesentlige endringer. De to mest hørbare var overgangen til 1. ordens filtre og ikke minst, at de la inn langt mer fylde nedover. 802N låter litt som om baffelstepkompensasjonen er feilkonstruert. Det er altså en kompensasjonskrets som skal øke nivået i høyttaleren omkring 6dB over det området der bølgelengdene begynner å bli så store at høyttalerens frontplate ikke lenger bidrar til å øke nivået med 6dB. Om denne underdimensjoneres vil det låte for slankt, og man må lete frem forsterkere med dårlig kontroll i bassen, samt svært fargede forforsterkere for å få det meste ut av dem. Over gangen til 1. ordens filtre gjorde at spredningsavvikene ble noe mindre. På 802N bruker de 18dB/oktav filtre. Disse filtrene gjør at diskantens voldsomme spredning ved delefrekvensen møter mellomtonens svært begrensede spredning ved delefrekvensen. Til sammen gir dette et hopp i nivået for frekvensene over og under delefrekvensen for all lyd som reflekteres fra ulike plasser i rommet. Med de nye 6dB/oktav filtrene er overlappet langt større og overgangen blir vesentlig mindre merkbar.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    802N vs 802D, dette var et generasjonsskifte der B&W la inn en del vesentlige endringer. De to mest hørbare var overgangen til 1. ordens filtre og ikke minst, at de la inn langt mer fylde nedover. 802N låter litt som om baffelstepkompensasjonen er feilkonstruert. Det er altså en kompensasjonskrets som skal øke nivået i høyttaleren omkring 6dB over det området der bølgelengdene begynner å bli så store at høyttalerens frontplate ikke lenger bidrar til å øke nivået med 6dB. Om denne underdimensjoneres vil det låte for slankt, og man må lete frem forsterkere med dårlig kontroll i bassen, samt svært fargede forforsterkere for å få det meste ut av dem. Over gangen til 1. ordens filtre gjorde at spredningsavvikene ble noe mindre. På 802N bruker de 18dB/oktav filtre. Disse filtrene gjør at diskantens voldsomme spredning ved delefrekvensen møter mellomtonens svært begrensede spredning ved delefrekvensen. Til sammen gir dette et hopp i nivået for frekvensene over og under delefrekvensen for all lyd som reflekteres fra ulike plasser i rommet. Med de nye 6dB/oktav filtrene er overlappet langt større og overgangen blir vesentlig mindre merkbar.
    hehe snickers. dette ble meget vanskelig for min lille tekno hjerne. jeg burde kanskje bedt om litt mindre faglig forklaring men heller enkelt om det er stor forskjell på lydkvaliteten?? er 802N langt dårligere sammenlignet med 802D og andre high end høyttalere?
    Er 802N et dårlig kjøp?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du virkelig bruke så mye penger uten å gjøre deg opp en egen mening av hvilken type lyd du liker? Du sier du har spart opp penger og vil ha god lyd, blir ikke noe kjekt å sette i gang anlegget hjemme da og oppdage at du synes det låter middelmådig Hva var da poenget med oppsparingen?

Jeg vil anbefale et rimeligere anlegg for å finne ut hvilke preferanser du har og oppgradere der du synes det er mangler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe snickers. dette ble meget vanskelig for min lille tekno hjerne. jeg burde kanskje bedt om litt mindre faglig forklaring men heller enkelt om det er stor forskjell på lydkvaliteten?? er 802N langt dårligere sammenlignet med 802D og andre high end høyttalere?
    Er 802N et dårlig kjøp?
    1: Det er filterets manglende evne til å ta hensyn til høyttalerens spredningsmønster som er 802N sin akilleshel.

2: Dersom 802N og 802D hadde kostet det samme hadde jeg ikke sett en eneste grunn til å gå for 802N.

PS: Husk at dette er høyttalere som krever litt forsterker, så du river med deg minst 3/4 av budsjettet på 802D med forsterker.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du absolutt vil ha noen spesifikke "tips"

Her er noe jeg personlig hadde kunne tatt med i en vurdering om jeg skulle brukt så mye...

Dali Mentor 5 fronter
    Dali Helicon C200 Mk2 center
    2x Dali Mentor LCR surrounder
    2x Dali Mentor Sub

kombinert med Denon POA-A1HD 10-kanals (kan bruke 2-kanaler på fronter og center, og resten til surrounder)
    og
    Denon AVP-A1HDA prossesor + Denon DBP-4010UD
    Blu-Ray spiller.

Dette havner totalt på ca 200K

MEN, det er ikke dermed sagt du liker anlegget/lyden/utseende osv osv...
    Men trur det skal være et fett anlegg og bra lyd.

Men, IKKE kjøp etter hva vi sier her inne som er nevnt flere ganger, finn din egen preferanse etter hva du er ute etter lydmessig.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når vi snakker spesifikt

Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Siden du absolutt vil ha noen spesifikke "tips"

Men, IKKE kjøp etter hva vi sier her inne som er nevnt flere ganger, finn din egen preferanse etter hva du er ute etter lydmessig.
    Understreker deler av forrige innlegg.

Selv er jeg glad i Audiovector. Syns de gir mye godlyd for pengene og er vakre å se på.

For eksempel S3 Avantgarde med tilhørende senter og bakhøytalere etc. TEST

Eller høyere opp, S3 Avantgarde Arreté TEST

Audiovector forhandles hos Resonans

Disse sprenger jo ikke budsjettet. Du får et godt forsterkeroppsett i tillegg bilde også ved valg av disse

Edit:

Til info kan man også kjøpe lavere modell i S-serien. Til eksempel S3 Super, eller Signature, og oppgradere de senere. Man kan både kjøpe oppgraderingspakkene selv, eller sende de inn til oppgradering. Da slipper du å selge for så å kjøpe nye.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •