Hvilken er Beste fronthøytalere til 20.000kr og subwoofer til 15.000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken er Beste fronthøytalere til 20.000kr og subwoofer til 15.000?

Hei
    er ildsjel men fortsatt ny i musikk teknologi verden.
    Vil gjerne kjøpe det de beste høytalerne og subwoofer til å høre på musikk og hjemmekino (planlegger 3D med 7.1 system, det er vel bedre enn 5.1 ja?)

Viktigheten for meg er så ren og virkelighetsnær lyd som det overhodet er mulig. jeg tenker å bruke tilsammen 100.000kr for hele systemet. [Har foreløpig 60.000kr å bruke

Planen:
    1. Foreløpig vil jeg investere først 20.000kr på 2 høytalere (ant. blir dette fronthøytalere?)

Det beste valget jeg har klart å komme med må bli 2 stk Klipsch RF-83 til 16.730kr. Er det noen andre bedre høytalere dere mener at jeg bør kjøpe istedenfor??? Jeg kjøper snart!!

2. Kjøpe 1 subwoofer til under 15.000kr.
    Jeg tenker det må bli XTZ 99 W12 DSP til 8000kr. Noen bedre subwoofere for under 15.000kr??

3.Senterhøyttaler hva bør jeg kjøpe?? vil ha best lyd.
    Jeg har ingen peiling om senterhøytalere. Foreløpig fant ved tilfeldig Klipsch RC-52 til 2000kr.

4. forsterker til under 10.000kr?
    Jeg fant Yamaha RX-V767B til 4000kr.

4. Hva med andre deler/utstyr/høytalere (bak, side, hva de nå kalles..jeg har ingen peiling. HJELP!) for få til 3D 7.1 system?
    Eks:
    A) Hvilken blu ray 3d spiller best? (foreløpig har jeg playstation 3)
    B) Hvilen bakhøytalere best?
    C) sidehøytalere?
    D) Hvilken type ledninger bør jeg kjøpe for best mulig lyd men ikke koster skjorta mi?
    E) NOEN KJEMPE GODE IDEER??

Mange takk hvis noen kan hjelpe meg.

Edit: Vil bli meget takknemlig hvis dere forklarer meg hvorfor forslaget deres er bedre. Musikk teknologien viser å være for omfattende og komplisert for mitt hode T_T

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer moppeken sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skiver at du skal bruke 1.000.000 å så skal du ha fronter til 16 000 kr? Kanskje heve lista litt høyere

Edit: Eller har det seg sånn at du har skrivd en null for mye?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er denne virkelig bedre enn XTZ 99 W12 DSP?
    På lydogbilde.no ble XTZ 99 W12 DSP mer anbefalt enn SVS-PB13-Ultra
    Test av SVS PSB PB13-Ultra - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moppeken
    Du skiver at du skal bruke 1.000.000 å så skal du ha fronter til 16 000 kr? Kanskje heve lista litt høyere
    hehehe det ble 1 null for mange haha

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er denne virkelig bedre enn enn Klipsch RF-83? Oo
    VS-MTS-01-Gulvhøyttaler fikk ikke helt topp karakter av Lydogbilde og de koster 10.000kr mens Klipsch RF-83 16.000kr

SVS M-Series 5.0 - Lyd og Bilde

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg si det slik:

Veldig få som har SVS sub bytter til noe annet.

I samme tanke tenkte jeg å prøve høytalerserien også og er glimrende fornøyd. Som musikkformidler er den langt bedre enn RF 83. RF 83 leverer mer trøkk og mer dynamikk men på bekostning av kvalitet. Den trenger også et meget stort rom for å nå sitt potensiale.

Ved valg av forsterker hadde jeg landet på Yamaha. De nyere har jo dessuten meget flott finish.

Men alt kommer an på åssen musikk du spiller, skal du se mye film, størrelse på rom osv

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    La meg si det slik:

I samme tanke tenkte jeg å prøve høytalerserien også og er glimrende fornøyd. Som musikkformidler er den langt bedre enn RF 83. RF 83 leverer mer trøkk og mer dynamikk men på bekostning av kvalitet. Den trenger også et meget stort rom for å nå sitt potensiale.

Ved valg av forsterker hadde jeg landet på Yamaha. De nyere har jo dessuten meget flott finish.

Men alt kommer an på åssen musikk du spiller, skal du se mye film, størrelse på rom osv
    hva om jeg kjøper SVS MTS-01 og bruker dem for musikk og samtidig som fronthøytalere for muitt 7.1 system. og også kjøpe RF 83 og bruke dem som side-/bakhøytalere hvis jeg ikke blir fornøyd med dem, hvis slik du sier. er det smart?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dontristan
    er denne virkelig bedre enn XTZ 99 W12 DSP?
    På lydogbilde.no ble XTZ 99 W12 DSP mer anbefalt enn SVS-PB13-Ultra
    Test av SVS PSB PB13-Ultra - Lyd og Bilde
    Dette er nok veid opp i mot pris.Mange mener at denne SVS-en er "best i verden",uansett pris-hvertfall under 50.000.Den vil uansett gruse XTZ-en.

Spm.3.Du bør nok gå for den store centeren med 4x6,5".Å bruke den lille vil gjøre det verre enn å ikke bruke center.Også bedre diskant i den store centeren.

Spm 4.Du bør nok legge litt mer i forsterkeren.F.eks disse 2 kan bli en god match.Legg til en 0 bak dollaren så ser du ca hva du må betale i kroner.Egenimport.
    Emotiva Audio XPA-5 Five Channel Power Amplifier
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor

Spm 5 B.Klipsch RS 62 vil nok bli den beste matchen.Disse har også bedre diskanter enn de 2 mindre modellene.
    5 D. HDMI kablene hadde jeg kjøpt på Clas Ohlson.Van Den Hul kablene som Hifi-klubben selger burde være en grei match siden de er litt dempa i toppen sammenlignet med f.eks Nordost kabler.

Angående 3D og 7 kanals mot 5 kanals må du spør andre om da jeg ikke er oppdatert der.Er du ikke spesielt interessert vil nok et godt 5.1 system holde i lange baner.Playstation-en din vil kunne gjøre en god jobb for en periode hvis budsjettet blir litt høyt i starten.RF 63 burde også holde siden du har sub.Penger spart der også.Man kan også ta bort centeren i begynnelsen for å kutte ned på budsjettet hvis du sitter midt i mellom høyttalerene foran TV-en.3 kant formasjon altså.
    Håper du fikk litt svar du kan tenke på der :-)

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    La meg si det slik:

dette blir basert på smak og behag, selv hadde ikke mine RF83 blitt byttet til SVS høytalere, uansett bruk - enkelt og greit.. RF83 leverer meget bra kvalitet gitt at den får god elektronikk!

og med nevnte priser er det lite som spiller bedre enn Klipsch til filmbruk, til musikk er folk litt mer uenige - jeg hadde ikke valgt annet dog..

SVS lager også kanon gode subwoofere til film, også her er folk delte meninger og de funker like godt til musikk, da er nok også Klipsch sine Subwoofere bedre, bl.a. - i prisklassen 15 000 for sub, får man mye å velge blant!

dette med rommet er en sannhet med visse modifikasjoner også, jeg har hatt mine i flere rom - og det de låter best i var det minste! dog jo mer luft de får jo bedre vil de vanligvis spille - men ikke nødvendigvis, og heller ikke betyr dette at de spiller dårlig i mindre rom..

Nok om det.

Til RF83 ville jeg også tatt spranget opp til RC64 center høytaleren, det fortjener de, samt som surroundhøytaler vurdert RS42, RS52 eller RS62.

Hovedmål film i denne prisklassen hadde jeg sett nærmere på Klipsch, og evt JBL sin LS serie, eks LS80/LS60? begge er underholdende som fy også til musikk - skinner på film!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    dette blir basert på smak og behag, selv hadde ikke mine RF83 blitt byttet til SVS høytalere, uansett bruk - enkelt og greit.. RF83 leverer meget bra kvalitet gitt at den får god elektronikk!

og med nevnte priser er det lite som spiller bedre enn Klipsch til filmbruk, til musikk er folk litt mer uenige - jeg hadde ikke valgt annet dog..

SVS lager også kanon gode subwoofere til film, også her er folk delte meninger og de funker like godt til musikk, da er nok også Klipsch sine Subwoofere bedre, bl.a. - i prisklassen 15 000 for sub, får man mye å velge blant!

dette med rommet er en sannhet med visse modifikasjoner også, jeg har hatt mine i flere rom - og det de låter best i var det minste! dog jo mer luft de får jo bedre vil de vanligvis spille - men ikke nødvendigvis, og heller ikke betyr dette at de spiller dårlig i mindre rom..

Nok om det.

Til RF83 ville jeg også tatt spranget opp til RC64 center høytaleren, det fortjener de, samt som surroundhøytaler vurdert RS42, RS52 eller RS62.

Hovedmål film i denne prisklassen hadde jeg sett nærmere på Klipsch, og evt JBL sin LS serie, eks LS80/LS60? begge er underholdende som fy også til musikk - skinner på film!

Er enig her. Skal man vurdere RF 83, er RC 64 et must.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    X3mhc kjører lagertømming nå, og selger ut fathom f110 for 15990. Dette er en kjempe subb til prisen. Knall på musikk og film. Som ht ville jeg også tatt kontakt med han for pris på Vienna Mozart Grand. Et smykke av en HT.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor stor stue du har, men total budsjett på 100k på sikt ville jeg ha brukt litt mer på fronthøyttalere. Du sier du skal ha så ren og virkeligtsnær lyd som er mulig. Vel, det tror du ikke i særlig stor grad får med et par Klipsch høyttalere til rundt 20k og en surround receiver fra Yamaha. Klipsch (i denne prisklassen) er morsomme og engasjerende høyttalerne, men det finnes da bedre saker med tanke på dine ambisjoner.

Så mener jeg du bør skaffe deg en stereo forforsterker med prosessor inngang som du kobler på surround receiveren. Det gir bedre lydkvalitet i stereo. Du kommer også til å trenge effektrinn. SVS er gode film suber, men de er ikke på nivå med f.eks Velodyne og JL Fathom til musikk. Til det er de for dårlige over 50 Hz og integreres ikke alltid så lett. Til musikk bør du forresten satse på minst to suber på sikt.

Har du mindre rom er gode stativhøyttalere og suber et naturlig valg. Hvor stor er stuen, hvilke dimensjoner har den og hvor skal høyttalerne plasseres? Er det musikk eller film som er viktigst for deg. Og hvilke type musikk hører du mest på?

Akustiske tiltak kommer du forresten ikke unna hvis du skal virkelig god lyd. Sett av penger til det. Enten kan du mekke selv (det kan bli pent) eller kjøpe ferdige greier.

Kjøp gjerne noe brukt, så får du mer for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Vet ikke hvor stor stue du har, men total budsjett på 100k på sikt ville jeg ha brukt litt mer på fronthøyttalere. Du sier du skal ha så ren og virkeligtsnær lyd som er mulig. Vel, det tror du ikke i særlig stor grad får med et par Klipsch høyttalere til rundt 20k og en surround receiver fra Yamaha. Klipsch (i denne prisklassen) er morsomme og engasjerende høyttalerne, men det finnes da bedre saker med tanke på dine ambisjoner.

Så mener jeg du bør skaffe deg en stereo forforsterker med prosessor inngang som du kobler på surround receiveren. Det gir bedre lydkvalitet i stereo. Du kommer også til å trenge effektrinn. SVS er gode film suber, men de er ikke på nivå med f.eks Velodyne og JL Fathom til musikk. Til det er de for dårlige over 50 Hz og integreres ikke alltid så lett. Til musikk bør du forresten satse på minst to suber på sikt.

Har du mindre rom er gode stativhøyttalere og suber et naturlig valg. Hvor stor er stuen, hvilke dimensjoner har den og hvor skal høyttalerne plasseres? Er det musikk eller film som er viktigst for deg. Og hvilke type musikk hører du mest på?

Akustiske tiltak kommer du forresten ikke unna hvis du skal virkelig god lyd. Sett av penger til det. Enten kan du mekke selv (det kan bli pent) eller kjøpe ferdige greier.

Kjøp gjerne noe brukt, så får du mer for pengene.
    hei kunne du gi meg navn på hvilken veldig gode høytalere du mener er langt bedre enn Klipsch men totalt system ca. 100.000kr? Jeg har meget stort hus med mange små og veldig store rom. så det blir ikke noe problem.
    Også noen navn på veldig gode forforsterker?
    mange takk!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og anbefale høyttaler er litt som å anbefale damen, smaken er som baken. Det er viktig at du kommer deg rundt og får lyttet til så mye som mulig. Det vil etterhvert gi deg en indikasjon på hva du foretrekker.

Men dersom du tar utgangspunkt i ren og mest mulig troverdig lyd, så kan nevne noe som du kan vurdere.

Først skal jeg si hva selv hadde kjøpt, men regner ikke med du tør det som førstegangskjøper. Jeg hadde kjøpt en av de største høyttalerne til Early Geddes (Summa eller Abbey) og flere subwoofere. Hans filosofi er at du skal ha minst tre subwoofere fordi han mener det er nesten det eneste som gir en jevn bassrespons i rommet. Og jeg er helt enig med han. I tillegg måler høyttalerne hans grisebra og tilbakemeldingene er fabelaktige. Men det må bestilles fra USA. Pianolakk finish er mulig forresten. Så hvis du tør, så er dette nettsiden:
    Loudspeakers

Hva så med høyttalere fra det kommersielle markedet. Pioneer S-3EX er helt klart et godt kjøp når du får de brukt:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=68460&cat=12

Og det samme med PSB Synchrony One:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=68220&cat=12

Tannoy sine høyttalere er verdt å sjekke ut. Og så er Usher Dancer Mini (både 1 og 2) veldige bra høyttalere. Se prislisten:
    USHER PRISLISTE NORGE

Som sagt får du bedre lyd til musikk ved å kjøpe en stereo forsterker med såkalt prosessor innang. Det ligger f.eks en Hegel H200 på brukten som har det. Det er en integrert, så den har også effekt som du kan bruke til fronthøyttalerne.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=68598&cat=13

Arcam har også fine stereoprodukter. Jeg ville ha kjøpt en brukt surround receiver. Folk skifter disse hele tiden og man trenger derfor ikke kjøpe ny. Det som er vesentlig er at den har pre-out til de fleste kanalene. Både Denon, Yamaha og Onkyo som har kostet 10k eller mer ny er trygge kjøp. Støtte for HD Audio bør du passe på at den har. Denne kan være noe å vurdere:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=68576&cat=13

Emotiva er jeg personlig litt skeptisk til etter og ha hørt diverse problemer med de.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også vurdere et oppsett med Primare Forsterkere og System Audio Høytalere.

Sa Explorer er jo en fantastisk høytaler.

Sjekk Soundgarden.no for priser og info.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio GS60 ville jeg også ha tatt med i vurderingen. Bare pass på at de ikke låter slitsomt i diskanten. Hør de med mye ulik musikk.
    Hi-Fi Huset AS - GS60

Det bilde av Usher Dancer Mini 1 og 2 på den prislisten er forøvrig ikke spesielt representativt. De er mye penere. En test av Mini 2:
    PLAYBACK 23: Usher Audio Mini Dancer Two floorstanding loudspeaker | AVguide

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Monitor Audio GS60 ville jeg også ha tatt med i vurderingen. Bare pass på at de ikke låter slitsomt i diskanten. Hør de med mye ulik musikk.
    Hi-Fi Huset AS - GS60

Det bilde av Usher Dancer Mini 1 og 2 på den prislisten er forøvrig ikke spesielt representativt. De er mye penere. En test av Mini 2:
    PLAYBACK 23: Usher Audio Mini Dancer Two floorstanding loudspeaker | AVguide
    Jeg betrakter mine som "Klipsch light".Utrolig spillevillige og åpne høyttalere.En morsom høyttaler.Er enig med deg at diskanten kan bli litt slitsom.Prøver litt forskjellig utstyr og plassering for tida.ANBEFALES en lyttetest.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •