Klipsch vs SVS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch vs SVS

Har nå hatt Klipsch XW-500D i hus 2månder.
    så tenkte komme med en liten sammenligning med min forige SVS PC-12NSD.
    Slik som jeg oppfatter det og det oppfører seg hjemme hos meg.
    Sikkert mange uenige med meg da:roll: :roll: :roll:

SVSen ble prøvd med forskjellige fronter, Triangle,Tannoy og Klipsch.
    Og subben ble flyttet rundt , adle praktiske og upraktiske plasser ble prøvd. Plassering hadde mye og si, men denne subben hadde et veldig bra filmtrøkk osv fra 70hz og ned i min stue, møbler flyttet seg osv, men fikk det ikke til funke på musikk.
    PGA at denne subben liker seg best så langt nede så var den ikke god match med trianglene og Tannoyene jeg hadde, 6tommerene i desse frontene hadde ikke nokk pundus ned til 70hz, som gjorde at noe manglet.

Så kom RF82 i hus, ting ble bedre, og så kom Emotiva XPA3 i hus, da ble det saker
    Mange ville nokk sakt seg fornøyde her, RFene alene på musikk og med SVS til film, funker bra, og burde sikkert sagt meg fornøyd.
    Men fått blod på tann såå vil en ha mere..

Så da vill jeg ha subb på musikk også.

SVSen solgt, og etter uker med leting osv etter RF serien sin subb, toppmodell med slave. Så kom jeg fram til at en XW-500D kanskje kunne være noe.
    Kjøpte en slik og har siden den ble kjøpt spilt med den i stereo, deler signal fra R&L ut fra Reciver til Emotiva. Prøvd flere plasseringer, og mye kalibrering, bruker RadioShack og ørene til det.
    Nå er den plasser høyre sidevegg forrand høyre ht.
    Denne plasseringen liker jeg best. Den funker glimrende til musikk, Denstikker seg ikke ut på musikken, den suplerer bare på med mere av det RFene har og litt til. Den har heller ikke noe stor imponator bass, men er ikke ute etter det 8)
    Har flere instillinger på den, og i Movie instilling så funker den glimrende på film også, den går jo ikke like dypt som SVSen (logisk det da) og den imponerer ikke like mye på en 5min lang film sekvens. men når man har sett film en stund så legger man merke til at det er masse trøkk der, og sofa og møbler settes i bevegelse, man fatter bare ikke hvorfor. Dette kalles vel og gli inn i lydbilde

Den mangler kanskje litt i den dypeste delen, men jeg savner det ikke særlig mye når jeg får alt det andre

Dette er en slik subb som jeg liker, og eneste jeg egentligt savner nå er en til.

Har ikke prøvd og koble den til LFE utgangen på Reciveren, kan jo vær dette funker bedre til film, men Onkyoen er ikke laget for 2.1 lyd, så intil jeg får meg Reciver som gjør det blir den værende som nå.

Nye Marantz SR7005 står på ønskelista og satser på denne har er laget for litt mere stereo spilling med subb, hvor jeg kan prøve ut LFE tilkobling også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsh ht er jo ikke akkurat de mest dyptspillene ht du kan få tak i da. er vel oppgitt til 32hz om ikke jeg tar feil.. forstår godt at du kan få ett lite hulrom med lite basstrykk i området 100-50hz da klipshene spiller lite lavfrekvenser, og svsen liker best de aller laveste.. klipsh suben er vel også bygd med tanke på att den skal pares med klipsh fronter, så att klipsh subben din vinner den duellen overrasker vel ingen

hvis du skulle sammenlignet de to subene hos meg med mitt opsett ville jeg tro at resultatet hadde vert annerledes

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    klipsh ht er jo ikke akkurat de mest dyptspillene ht du kan få tak i da. er vel oppgitt til 32hz om ikke jeg tar feil.. forstår godt at du kan få ett lite hulrom med lite basstrykk i området 100-50hz da klipshene spiller lite lavfrekvenser, og svsen liker best de aller laveste.. klipsh suben er vel også bygd med tanke på att den skal pares med klipsh fronter, så att klipsh subben din vinner den duellen overrasker vel ingen

hvis du skulle sammenlignet de to subene hos meg med mitt opsett ville jeg tro at resultatet hadde vert annerledes

klipsch høytalere spiller langt lavere frekvenser enn mye annet der ute på markedet, og høytalere som spiller ned til rundt 30hz er ikke dårlig det, særlig ikke med tanke på at de fleste deler på rundt 60-80hz likevel..

med andre ord skulle ikke dette være tema uansett..

har selv mye klipsch, og si at disse spiller "dårlig" i området 50-100hz er uvitende! kanskje tvert imot, vil si at de briljerer i dette området, men det jo meg..

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det står at de spiller 32hz eller hva det er er jo kun det klipsch garanterer at de minimum klarer i enhvert rom! i de fleste rom vil de sannsynligvis gå mye dypere.. Ikke les deg blind på specs, ta heller en liten lytterunde, eller om du har selv og de sliter så er du vel litt uheldig og burde kanskje flytte litt på anlegget.

Kan si at mine rf62 spiller dypere en noen cerwin vega v15f jeg hadde for noen år siden!

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!

Det kan sikkert virka som selvfølge at Klipsch subben vant, men det e eg isje sjøl enige i. Eg trur nokk at rommet mitt har mye av skylden, samt at eg gjorde nokk ein liten tabbe når eg kjøpte SVSen, eg burde kjøpt den dyrere modellen, pluss subben. ut i fra andres erfaringer så forstår eg at de dyrere utgavene av SVS lettere lar seg tune og integrere til musikk også.
    Men når eg førsta sko kjøpa ny subb hadde eg lyst og prøve noe nytt, samt en subb som tar litt mindre plass også... Har en skjærlighet for trykkamer :-D :-D altid hat det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JLmorten
    Det kan sikkert virka som selvfølge at Klipsch subben vant, men det e eg isje sjøl enige i. Eg trur nokk at rommet mitt har mye av skylden, samt at eg gjorde nokk ein liten tabbe når eg kjøpte SVSen, eg burde kjøpt den dyrere modellen, pluss subben. ut i fra andres erfaringer så forstår eg at de dyrere utgavene av SVS lettere lar seg tune og integrere til musikk også.
    Men når eg førsta sko kjøpa ny subb hadde eg lyst og prøve noe nytt, samt en subb som tar litt mindre plass også... Har en skjærlighet for trykkamer :-D :-D altid hat det.
    Hvordan var svsen punch messig og på midbass iforhold til klipsch subben? tenker på harde slag o.l.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanThomas
    Hvordan var svsen punch messig og på midbass iforhold til klipsch subben? tenker på harde slag o.l.
    Det var her jeg ikke fikk SVSen til og levere... det gjør Klipschen.
    Vil eg ha mere punch en det eg har nå så flytte eg subben til bak sofaen.. gud bedre meg da blir det punch, og man kjenner slaga i magen. men i denne plasseringen så blir subben litt mindre rafinert(kvaliteten på bassen synke osv) og litt mer frempå i lydbilde, spesielt på lave volum.
    Så min nåværende plassering gir litt mindre punch men glir veldig bra inn i lydbilde. Nokk punch inntil videre,fått blod på tann så da frykte eg at mye vil ha mere og 1 til kommer i hus litt inn i fremtiden:roll: :roll: :roll: :roll:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki kjekt å vite til jeg skal ha sub til mine små vidunder

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en av hver? Hva med en en SVS som du kun bruker ved film og så bruker du klipschen som nå som stereosubb. Kanskje det gir deg det beste av to verdener?

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hva med en av hver? Hva med en en SVS som du kun bruker ved film og så bruker du klipschen som nå som stereosubb. Kanskje det gir deg det beste av to verdener?
    Her er du inne på noe. En kan da også bruke evt. begge til film, da skal en jo være i mål. Med punch og dypbass :twisted:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er jo en EQ. Jeg har to SVS PC12-NSD og selv om jeg fikk integrert de tålig bra selv så var det først når jeg kjøpte en SVS AS-EQ1 at jeg fant ut hva sub'ene virkelig kan gjøre.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette var faktisk inne i planene, dersom eg ikke fik solgt SVSen, men så var det en i distriktet som ønskte kjøpe, så da ble den solgt.
    Noen sier man kan aldri få for mye, men stua mi er og forblir svært liten, samt at naboleilighetene ble litt mere fornøyd også når eg solgte SVSen. Men når jeg får byttet leiligheten med noe større så blir det nokk en egent subb som bare skal brukes på film, og da er nokk sjangsen for SVS i hus stor..
    Men domt eg solgte SVSen før Klipschen kom i hus, hadde vært gøy og prøvd med begge...

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En mulighet er jo en EQ. Jeg har to SVS PC12-NSD og selv om jeg fikk integrert de tålig bra selv så var det først når jeg kjøpte en SVS AS-EQ1 at jeg fant ut hva sub'ene virkelig kan gjøre.
    Har lyst og prøve noe slikt ja, men er ny reciver som står øverst på lista nå.. Trenger en mere musikalsk reciver, onkyoen er desidert svakeste ledd nå..
    Og den nye Marantz 7005`en skal ha et bra kalibrering oppsett har eg forstått, så kanskje denne klarer noe jeg ikke klarer...:-D :-D :-D :-D

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XW-500d er jo en ufortjent, relativ ukjent sub, og det er ikke lett å finne info rundt denne, så da er det godt å høre du også er fornøyd med valget av XW-500d!

Hva har du satt crossover på subben til? Har du utforsket litt rundt dette?

Jeg har selv to stk. xw-500d(som forøvrig er til salgs pga av omprioriteringer), og de opplevdes som jevngode med både RSW-10d og RT-10d(som jeg også har eid). Så ingenting å si på ytelsen av denne lukkede konstruksjon med 10" element og en saftig 500w bash-forsterker. Den er jo spekket til å håndtere frekvense helt ned til 21hz, og samtidtig være presis opptil 120hz, som jeg selv opplevde som troverdige data.

Jeg har planer om å sette sammen XW-500d'ene med RF-63 i morgen og høre hvordan de samspiller. Skal teste deling både høyt og lavt. Kommer tilbake med et kort inntrykk.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JLmorten
    Har lyst og prøve noe slikt ja, men er ny reciver som står øverst på lista nå.. Trenger en mere musikalsk reciver, onkyoen er desidert svakeste ledd nå..
    Og den nye Marantz 7005`en skal ha et bra kalibrering oppsett har eg forstått, så kanskje denne klarer noe jeg ikke klarer...:-D :-D :-D :-D
    Du skal temmelig høyt opp i pris for å finne noe som er i nærheten av å matche en skikkelig EQ. Men du har jo Anti Mode som et rimeligere alternativ. Flere her inne som har den. Egen tråd har den óg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •