bra line array?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post bra line array?

hei. hadde en tråd om en L-acoustics line array høytaller serie. fant ut at dette er veldig dyrt og litt for kraftig for selv meg.

men lurer på om dere som har peiling her på forumet har noe kjennskap til denne

Billebro

eller om dere kan lese dere frem til en konklusjon med det som står om den.

denne brøler vel så det river i brystet ?

trur dere lydkvaliteten er veldig god eller trur dere den er helt på tryne?
    og hvorfor 40.000 hz da menneske øret bare hører mellom 16.000-20.000hz ?
    denne bør vel kombineres med subwoofer?

hvor den skal stå trenger dere ikke og tenke over.

utfylte og detalierte svar foretrekkes.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...skal du benytte denne i privat eller profesjonell regi? Initielt vil jeg det jo en fordel at det benyttes bånddiskanter, men jeg synes kanskje de så litt pinglete ut?

Generelt må en jo si at dette er et produkt en typisk må teste før en kan gi noe svar mht ytelsen. Rent teknisk og "visuelt" må en jo si at dette er en veldig god pris, men når det kommer til denne type billigproduksjon i Kina er det jo alltid vanskelig å vite hvordan produktet faktisk yter.

Tre slike pent plassert bak et lydtransparent lerret kunne jo vært noe i en hjemmekino!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rommet ditt er under 100kvm, ikke tenk på det. Line array er konstruert for å lage et sylindrisk spredningsmønster, og om lytteavstanden ikke er ganske lang rekker ikke lydbildet å "sette seg". Videre er noe av ideen med line array at lyden skal være langt og at man skal kunne kalibrere ulikt til ulike plasser i salen.

Du bør ha høyttalere som har spredningsmønster som passer romstørrelsen og lytteavstanden.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvis rommet ditt er under 100kvm, ikke tenk på det. Line array er konstruert for å lage et sylindrisk spredningsmønster, og om lytteavstanden ikke er ganske lang rekker ikke lydbildet å "sette seg". Videre er noe av ideen med line array at lyden skal være langt og at man skal kunne kalibrere ulikt til ulike plasser i salen.

Du bør ha høyttalere som har spredningsmønster som passer romstørrelsen og lytteavstanden.
    ulikt til ulike plasser. har det med formen på høytalleren eller er det noe med elementene?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo. og hvorfor 40.000 hz ? det er jo mye mer en øre kan oppfatte.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øret fungerer som et delefilter, og ikke alle stopper på 20 000hz, noen høyere og noen lavere. Noen har brattere delefilter enn andre i tillegg
    Så noen hører høyere opp enn 20 000hz, men det største poenget er at hvis en diskant forvrenger allerede ved 20 000hz så er det letter for oss å oppfatte og skaper derfor et ufint lydbilde.
    En diskant som spillere høyere opp og forvrenger høyere opp på skalaen vil ikke oppfattes av oss og gir oss dermed et bedre lydbilde.

Det betyr dog ikke at en diskant som spiller opp til 40 000hz er bra i det hele tatt

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye penger har du å bruke?

Hvorfor i all verden vil du ha line array i det hele tatt? Skal du bruke det innendørs i alt unntatt en diger hall, så ser jeg IKKE poenget.

Du vil få sinnsyke lydtrykk med andre PA-løsninger.

Da jeg var 16-17 drev jeg et mobilt diskotek med en kompis. Jeg stod for anlegget, han for DJ utstyret.

Hadde da topper med 15" + 1" horn og 4x18" subber og nesten 5 kilowatt forsterkereffekt.

Teoretisk spl på subbene var 140 db 1 meter, og toppene 130 db.

Kjøp noe slikt. Line Array har jeg vondt for å tro at vil passe deg. Vanskelig å henge opp blir det også.

Det var en her i Bergensområdet som skulle selge noen PA-subber med hornkonstruksjon. Det kunne vært noe, med noen gode topper.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Hvor mye penger har du å bruke?

Hvorfor i all verden vil du ha line array i det hele tatt? Skal du bruke det innendørs i alt unntatt en diger hall, så ser jeg IKKE poenget.

Du vil få sinnsyke lydtrykk med andre PA-løsninger.

Da jeg var 16-17 drev jeg et mobilt diskotek med en kompis. Jeg stod for anlegget, han for DJ utstyret.

Hadde da topper med 15" + 1" horn og 4x18" subber og nesten 5 kilowatt forsterkereffekt.

Teoretisk spl på subbene var 140 db 1 meter, og toppene 130 db.

Kjøp noe slikt. Line Array har jeg vondt for å tro at vil passe deg. Vanskelig å henge opp blir det også.

Det var en her i Bergensområdet som skulle selge noen PA-subber med hornkonstruksjon. Det kunne vært noe, med noen gode topper.
    virker kanskje veldig dumt men selvrealisering og egenstatus er vel logisk sett mye av grunnen. har lyst på noe uvanelig. noe ingen andre har. noe som overgår nesten alt i sin egen størelse ved tanke på lyd volum. noe som kan bygges som et byggesett og som er imponerenes og se på. helt vanelige gulvhøytallere er ikke no unormalt lenger.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å slå hull på sparegrisen og handle inn noen eksemplarer av Martin Audio W8LM Mini Line Array

Vedlegg 70446

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    ulikt til ulike plasser. har det med formen på høytalleren eller er det noe med elementene?
    Det henger også sammen med spredningen og lytteavstanden.

40kHz er ren salgsgimmick.

Jeg jobber med utvikling av høyttalere og har også hatt installasjoner med line array. Ett av utviklingsprosjektene jeg har hånd om nå er høyttalere for dedikert hjemmekino. Det jeg legger vekt på, utover lav forvrengning og tilstrekkelig SPL, er frekvensgang som passer til denne størrelsen rom, samt et spredningsmønster som passer lytteavstanden og som gir jevn frekvensgang både i sweetspot og for plassene til høyre og venstre for sweetspot, samt på en eventuell bakre rad. Spredningsmønsteret skal også passe romstørrelsen.

Som det også påpekes så har du ikke bruk for 140dB pr høyttaler. Imidlertid oppgis det 115dB (121dB peak) på hjemmesiden. Det ser ut til at det er max SPL for hele systemet, noe som er i tråd med effekt og størrelse (som gjør det rimelig å anta en følsomhet i området 95dB). I og med at det også er snakk om relativt små isodynamiske diskanter er det svært lite sannsynlig at de leverer særlig mye mer enn 115dB.

Til en god hjemmekino mener jeg man bør satse på omkring 120dB kapasitet pr kanal og 130dB kapasitet for subene. Dette gjelder selvsagt alle frekvenser de ulike kanalene skal spille. Dette er hva jeg selv legger til grunn ved konstruksjon.

Jeg tror med andre ord det aktuelle systemet er i underkant snarere enn i overkant rent kapasitetsmessig. Det er tross alt snakk om 4" mellomtoner og 8" basser, ikke akkurat noe brutalt alternativ til vanlige gulvstående.

Når det gjelder systemets spredningsmønster er det veldig kurrant horisontalt, (avviker opp mot 4-5dB ved 30 grader hvilket er helt ok for billig line array), men vertikalt sprer det som forventet ingen ting. De oppgitte 30 grader oppnår man aldri. +/- 5 grader (-3dB) helt fra 1,6kHz er mer reelt. Dette blir ikke lett å sette opp til å funke på kort lytteavstand.

Jeg mener du bør se etter spredning mellom 60 og 120 grader horisontalt og 30-80 grader vertikalt. Hornet bør være av typen tractrix (ikke min favoritt), constant directivity, spherical (best egnet til sweetspotlytting) eller elliptical (min favoritt). Årsaken er at disse gir akseptabel spredning til litt ulike lyttehøyder og svært god spredning til sitteplasser ut på sidene. CD-hornene har imidlertid ikke så god vertikalspredning (ganske ujevn) så om man ikke har rimelig ekkofritt rom kan man få spor av disse avvikene i lydbildet. Sfæriske og elliptiske horn har den fordelen at de har lite resonanser, her sliter tractrix-hornene en del. Min (og en del andres) favoritt er et elliptisk horn på 80x60 grader. Dette hornet har jevn og naturlig spredning og kan fint lyttes til på en meters avstand men funker også bra på 20 meters avstand.

PS: Husk at man finner massevis av horn og bånd i studioer, men ALDRI line array. Det handler ikke om tilfeldigheter, så mye kan jeg i hvertfall si

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det henger også sammen med spredningen og lytteavstanden.

40kHz er ren salgsgimmick.

Jeg jobber med utvikling av høyttalere og har også hatt installasjoner med line array. Ett av utviklingsprosjektene jeg har hånd om nå er høyttalere for dedikert hjemmekino. Det jeg legger vekt på, utover lav forvrengning og tilstrekkelig SPL, er frekvensgang som passer til denne størrelsen rom, samt et spredningsmønster som passer lytteavstanden og som gir jevn frekvensgang både i sweetspot og for plassene til høyre og venstre for sweetspot, samt på en eventuell bakre rad. Spredningsmønsteret skal også passe romstørrelsen.

Som det også påpekes så har du ikke bruk for 140dB pr høyttaler. Imidlertid oppgis det 115dB (121dB peak) på hjemmesiden. Det ser ut til at det er max SPL for hele systemet, noe som er i tråd med effekt og størrelse (som gjør det rimelig å anta en følsomhet i området 95dB). I og med at det også er snakk om relativt små isodynamiske diskanter er det svært lite sannsynlig at de leverer særlig mye mer enn 115dB.

Til en god hjemmekino mener jeg man bør satse på omkring 120dB kapasitet pr kanal og 130dB kapasitet for subene. Dette gjelder selvsagt alle frekvenser de ulike kanalene skal spille. Dette er hva jeg selv legger til grunn ved konstruksjon.

Jeg tror med andre ord det aktuelle systemet er i underkant snarere enn i overkant rent kapasitetsmessig. Det er tross alt snakk om 4" mellomtoner og 8" basser, ikke akkurat noe brutalt alternativ til vanlige gulvstående.

Når det gjelder systemets spredningsmønster er det veldig kurrant horisontalt, (avviker opp mot 4-5dB ved 30 grader hvilket er helt ok for billig line array), men vertikalt sprer det som forventet ingen ting. De oppgitte 30 grader oppnår man aldri. +/- 5 grader (-3dB) helt fra 1,6kHz er mer reelt. Dette blir ikke lett å sette opp til å funke på kort lytteavstand.

Jeg mener du bør se etter spredning mellom 60 og 120 grader horisontalt og 30-80 grader vertikalt. Hornet bør være av typen tractrix (ikke min favoritt), constant directivity, spherical (best egnet til sweetspotlytting) eller elliptical (min favoritt). Årsaken er at disse gir akseptabel spredning til litt ulike lyttehøyder og svært god spredning til sitteplasser ut på sidene. CD-hornene har imidlertid ikke så god vertikalspredning (ganske ujevn) så om man ikke har rimelig ekkofritt rom kan man få spor av disse avvikene i lydbildet. Sfæriske og elliptiske horn har den fordelen at de har lite resonanser, her sliter tractrix-hornene en del. Min (og en del andres) favoritt er et elliptisk horn på 80x60 grader. Dette hornet har jevn og naturlig spredning og kan fint lyttes til på en meters avstand men funker også bra på 20 meters avstand.

PS: Husk at man finner massevis av horn og bånd i studioer, men ALDRI line array. Det handler ikke om tilfeldigheter, så mye kan jeg i hvertfall si
    så man bør egentlig ikke tenke tanken på line array til hjemmebruk da ?
    syntes denna så litt søt ut og jeg da, om jeg skal se bort i fra line array.
    menne redd for ræva kvalitet

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er snakk om selvrealisering så ville jeg ha realisert denne:

bra line array?-hero-jpg

6moons audio reviews: Living Voice Vox Olympian

Så fremt du ikke bor i en nedlagt kirke eller gymsal ville jeg styrt unna line array. Forskjellig verktøy til forskjellig bruk. Det å skyte spurv med kanon pleier å gå dårlig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk jeg som selger de hornsubbene. De spiller mye høyere enn "vanlige" subber og ser også annerledes ut.

Dropp line array hvis du skal bruke det hjemme. Og hvis du alikevell finner ut at du vil ha line array, hold deg langt unna billebro.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er faktisk jeg som selger de hornsubbene. De spiller mye høyere enn "vanlige" subber og ser også annerledes ut.

Dropp line array hvis du skal bruke det hjemme. Og hvis du alikevell finner ut at du vil ha line array, hold deg langt unna billebro.
    er billebro dårlig generelt eller bare line arrayen dom har?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    er billebro dårlig generelt eller bare line arrayen dom har?
    Jeg har ikke brukt det selv. Men et raskt søk på google, og på div svenske forum sier at det ikke er så veldig bra. Dvs det kan hende de yter ok. MEN service/garanti/levetid/retur er visst nok enormt dårlig. Har lest om folk som er fornøyde, noen som ikke har fått sendt tilbake pga de mener at det er kunden som har gjort noe gale(selv om kunden ikke hadde brukt produktet). At billebro har sendt feil produkter uten å ta det tilbake, lang levering etc. Det er så mye forskjellig. Også dårlige erfaringer fra folk som har jobbet der. Du kan jo selvfølgelig ta sjansen.

Prismessing er det nok lite som er på samme nivå. Men ytelses-messig vil nok det bli banket av det meste. Hvis du finner ut at du skal bestille så bør du vite om det som står om de også. (Lett å være etterpåklok når du sitter med skjegget i postkassen).

STK kan være et bedre alternativ i den prisklassen. Behringer, QSC, MITO, CV kan du også vurdere, da dette er høyere prisklasse. Men ytelsen øker jo tilsvarende.

Hvor stort rom skal det brukes på?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •