Høyttalerelement - bevegelse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerelement - bevegelse?

Hei

Har ett par Dynavoice F-6 EX sammen med en Sony STR-DE675 receiver på 100 watt x 2 (stereo) i 8 ohm.
    Føler selv at forsterkeren driver høyttalerene bra, men vet ikke om det er kontrollert nok ved høyt volum.
    De skal ikke akkurat være så tunge å drive ihvertfall siden de ikke er særlig store.
    Noen som tør å si om jeg burde være forsiktig med å skru opp for høyt med denne kombinasjonen? Har ikke opplevd forvrengninger enda på rimelig høyt volum. Ihvertfall høyt nok på mitt relativt lille rom.

Lurer også på hvor mye elementene kan bevege seg. Vil det ble forvrengninger før noe kan gå galt ?
    Her er en FILM av hvor mye de beveger seg med ganske høyt volum. Gir vel en pekepinn på hvor mye mer de har å gi

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du hører det veldig tydelig tydelig om du skrur for høyt. så lenge du ikke kan høre at lyden forvrenges på noen måte, eller at lyden blir ubehagelig er det bare å skru opp så høyt du kan. når det gjelder hvor mye elementene beveger seg, så kommer det an på hvor godt forsterkeren klarer å kontrollere høytalerene. hovedregelen er at jo kraftigere forsterker du har, jo mindre vil elementene bevege seg. jeg kan fint skru opp lyden til 90 db+ og fortsatt ser jeg omtrent ingen bevegelse i elementene... hvis du har en tydelig for svak forsterker for høytalerene, vil elementene veldig fort begynne å blafre mye, og du kan ikke skru opp mye i det hele tatt, før lyden begynner å vrenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, lyden har ihvertfall aldri vrengt seg og føler det nesten blir slitsomt med dette volumet i lengden. Elementene "blafrer" ikke noe særlig før volumet begynner å bli rimelig høyt. Jeg vurderer å kjøpe en sterkere forsterker etterhvert uansett da, men har ikke råd akkurat nå.

Kunne du/dere se noe utifra filmen?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AyB92

Kunne du/dere se noe utifra filmen?
    Ser helt greit ut, men alltid være bevisst hvis du setter på noe skikkelig basstungt at kontrollen blir borte. Hvis ting låter skrikete, veldig forvrengt eller bassen mister grepet kan det være en indikasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør påstå at Dynavoice F6EX tåler MYE.Den slaglengden du har der er ingenting.Jeg har sett de slå mer enn dobbelt så mye.Prøvd de på mange forsterkere og disse flytter mye luft og spiller utrolig høyt.
    Synes de låt best med en Yamaha receiver på 6x120 w.Hadde da inne bass extention knappen og dempet diskanten et hakk.Da var det bare å pøse på til man ikke orket mer.
    Har også prøvd de med en effektforsterker på 2x300w som kostet 60-80.000 og det gikk helt fint.
    Har du en knapp med subsonic filter på forsterkeren din ? Synes de bevegde seg litt rart.Mange gamle forsterkere hadde denne funksjonen da de vandrer ut og inn sakte uten mål og mening.Spesielt på LP.Mener ikke vibrasjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen knapp som ligner på dette nei. Sjekket innstillingene og fant ikke noe lignende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •