Gå for DM683 eller CM7?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Gå for DM683 eller CM7?

Hei. Jeg skal kjøpe nye front høytalere og lurer på hvilke som blir best anbefalt av DM683 eller CM7?
    Det skal spilles på NAD T765 surround forsterker og en effektforsterker NAD 218THX.

Takk for svar!

Newcomer audiooidua sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss film er hovedbruken så vil vel 683 ha litt mer trøkk å fare med.. skal du bygge ut resten også?

spar til cm 9 hehe:wink:

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer akkurat ann på hva di skal brukes til. Musikk eller film. Jeg vil trygt anbefale 683 på film iallefall, samme når det gjelder musikk. Jeg syntes CM7 blir litt for slapp på musikk, da bassen er forholdsvis tynn i disse. Men for all del. Alt kommer ann på rommet også. CM7 er ingen dårlig høyttaler. Men jeg ville heller gått for 683, og heller spart litt og kjøpt CM9, forskjellen på CM7 og 9 er stor når det kommer til bass. :-)

Uansett hva du velger. CM7 eller 683. Knall høyttalere begge 2! Lykke til! :-)

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme spørsmål som deg og hørte på både 683 og cm7 og cm7 spilte mye penere og finere mens 683 hadde mer trøkk og morro samtidig som de også spiller utrolig flott.
    Jeg havnet på 683 pga jeg liker litt mer bass enn hva cm7 gir. Og jeg er utrolig fornøyd med 683, kjører de på en yamaha receiver med nad 275effekt og det fungerer ypperlig.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiooidua
    viss film er hovedbruken så vil vel 683 ha litt mer trøkk å fare med.. skal du bygge ut resten også?

spar til cm 9 hehe:wink:

Enig, det er et mellomlegg man vil være evig glad for at man kostet på seg. Såpass stor er forskjellen mellom CM7 og CM9.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne på hifi-klubben idag å hørte CM7 vs. DM683 og jeg ble veldig usikker på hva jeg vil ha. For jeg kjente godt den ekstra trøkken du fikk i DM og at CM7 var litt *svakere* men klarere. Jeg kommer til å bygge ut til surround og da får jeg inn en sub som kan hjelpe de *svake* CM7 me bassen.
    Får se hva jeg ender på. Må nok inn en gang til å høre

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner ikke bare trøkken i bassen, men også i mellomtonen. Altså sub kan hjelpe deg mot en svak bass, men ikke i mellomtoneområdet. Gå for den høyttaleren som du mener er best, samme hva vi sier Begge høyttalere spiller veldig godt, og er tross alt samme merke, samme lydsignatur, men personlig ville jeg gått for B&W DM683.

Over til han som mente at du burde kjøpe CM7 så ville jeg ikke kjøpt en høyttaler som jeg planla å bytte ut, legg heller da mer penger i det og se det som en langtidsinvestering. Appropos det, du sparer både penger og miljøet på å kjøpe noe du planlegger å beholde. Det var nok aldri tanken heller, men følte at jeg ville kommentere på det, for det hørtes litt dumt ut å bruke 12 lapper for så å spare til du fikk 20 nye lapper. Da er veien kortere å spare de kronene og spare 7 nye lapper.

Tilslutt, B&W 683 er en kjempegod høyttaler, så jeg tror ikke du vil savne noe ved å velge den, i tillegg så får du mer trøkk, som noen trekker frem, inkludert deg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent estetisk ser CM7 en del bedre ut enn 683.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Kan nå godt vær jeg ender på CM9. Må nok inn å høre litt på CM9 kontra CM7

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DM683
    Takk for svar!
    Kan nå godt vær jeg ender på CM9. Må nok inn å høre litt på CM9 kontra CM7
    Først: jeg er helt enig med de som sier at du bør lytte selv, og ikke kjøpe noe på grunnlag av andres anbefalinger alene.

Personlig vil min anbefaling avhenge av flere ting, særlig hva slags musikk du liker, hvordan du lytter til musikk, og hvor stor vekt du vil legge på henholdsvis film og musikk. Design kan også bety noe, men i valget mellom disse ville jeg ikke tillagt det så veldig stor vekt. CM må vel sies å være noe penere, forutsatt at man liker pianolakk.

- Hvis du er en person som liker å sitte stille og lytte til "pen" musikk som akustisk gitar, klassisk, jazz, vokal og lignende, anbefaler jeg CM7.
    - Hvis du er en person som liker å dra på med litt volum og rocke ut til pop/rock/elektronisk, anbefaler jeg DM683.
    - Hvis film er viktigst anbefaler jeg DM683.

Dersom du vurderer å spare til CM9 vil jeg advare mot å tro at dette er en basstung høyttaler. Det er den nemlig ikke, så hvis mye bass er viktig ville jeg holdt meg unna hele CM-serien. Men på den annen side: da ville jeg antakelig ikke prioritert DM-serien heller.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt 683 - cm7 - cm9 + et par dali icon7 på NAD elektronik + en diy effektforsterker (2*200w 8 ohm) hos Hifi klubben trondheim da broren skulle kjøpe seg høytalere.

Samtlige skuffet stort til mine forventninger over kvalitetslyd.
    Det var da uinspilte høytalere som sto der... men likevel...

Diskanten var litt hard, mellomtonen var godkjent på cm7 og cm9, mens bassen var tam tørr og litt tilbaktetrukket på alle B&W`ene. Så CM serien trenger veldig hjelp av en sub eller to som kan spille bass. Har du det skal det bli bra lyd.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Diskanten var litt hard, mellomtonen var godkjent på cm7 og cm9, mens bassen var tam tørr og litt tilbaktetrukket på alle B&W`ene. Så CM serien trenger veldig hjelp av en sub eller to som kan spille bass. Har du det skal det bli bra lyd.
    I den forbindelse må man huske på at suben primært hjelper til i det nederste frekvensområdet. Midbass kan fortsatt være et savn for den som liker det. CM-serien er først og fremst noe man bør kjøpe hvis man ønsker en ren og klar mellomtone for pengene, synes jeg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt 683 - cm7 - cm9 + et par dali icon7 på NAD elektronik + en diy effektforsterker (2*200w 8 ohm) hos Hifi klubben trondheim da broren skulle kjøpe seg høytalere.

Samtlige skuffet stort til mine forventninger over kvalitetslyd.
    Det var da uinspilte høytalere som sto der... men likevel...

Prpoblemet med HFK er at de konsekvent benytter NAD elektronikk til avspilling av B&W. Og i dette tilfellet CM9. Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor de gjør det, for NAD er altfor dårlig, grovkornet for CM serien.

CM9 romkalibert på min Pioneer receiver leverer rikelige mengder bass hjemme i min egen stue. Jeg har puttet de medfølgende skumpropper i luftporten bak for å dempe noe. De er av en helt annen verden enn tidligere Dali Suite 2.8 og Ikon 6 som jeg har hatt i mitt eie. Daliene ga veldig spinkel dårlig bass til sammenligning med CM9. Ingen dypbass overhodet på disse. Så jeg vet ærlig talt ikke hva referansen til alle disse som "har hørt på CM9" er? Det nevner de jo ikke. Skjønt man kan jo mistenke at Klipsch og CV er "referansen"
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Prpoblemet med HFK er at de konsekvent benytter NAD elektronikk til avspilling av B&W. Og i dette tilfellet CM9. Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor de gjør det, for NAD er altfor dårlig, grovkornet for CM serien.

CM9 romkalibert på min Pioneer receiver leverer rikelige mengder bass hjemme i min egen stue. Jeg har puttet de medfølgende skumpropper i luftporten bak for å dempe noe. De er av en helt annen verden enn tidligere Dali Suite 2.8 og Ikon 6 som jeg har hatt i mitt eie. Daliene ga veldig spinkel dårlig bass til sammenligning med CM9. Ingen dypbass overhodet på disse. Så jeg vet ærlig talt ikke hva referansen til alle disse som "har hørt på CM9" er? Det nevner de jo ikke. Skjønt man kan jo mistenke at Klipsch og CV er "referansen"
    Referansen er da swans diva 6.2f på emotiva xpa-3 effekt og yamaha rxv3800 reciver

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referansen er da swans diva 6.2f på emotiva xpa-3 effekt og yamaha rxv3800 reciver
    OK. CM9 på topp i sitt segment - 20k klassen, i følge proffe skribenter, må se seg 'gruset' av en høyttaler til nær halve prisen. Du burde tipse dem.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen automatikk i at man må like en høyttaler til 20 000 bedre enn en til 10 000. Langt derifra. Mange vil for eksempel like høyttalere som Cerwin Vega og Dali Lektor bedre enn CM9, og det er intet galt i det.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Det er ingen automatikk i at man må like en høyttaler til 20 000 bedre enn en til 10 000. Langt derifra. Mange vil for eksempel like høyttalere som Cerwin Vega og Dali Lektor bedre enn CM9, og det er intet galt i det.

Nei, selvsagt ikke. Og det var heller ikke det jeg mente. Lydsmak er høyst subjektivt, men nå spurte jo trådstarter om råd angående B&W 683 og CM7, så da antar jeg han har en viss formening om hvilke lydkvaliteter han prioriterer ut i fra sine musikkpreferanser.

Men rent objektivt, så skal det mye til for at en høyttaler til 10k overgår en høyttaler til 20k m.h.p. på lydkvalitet og byggekvalitet, dersom man absolutt skal sammenligne høyttalere i ulike klasser. Det tror jeg ganske sikkert enhver proff skribent vil si seg enig i.

Derfor vil nødvendigvis B&W CM9 bli testet imot høyttalere som Dali Mentor 6 og Monitor Audio GS20, ikke Klipsch RF-82.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

helt enig med deg her alle sier at cm9 har spinkel bass og bla bla.. det er ikke sånn jeg opplever de her hjemme.. satt og hørte på musikk her i går.. så satt jeg og lyttet litt til bassen som jeg da synes var veldig bra, så tenkte jeg at da jobber nok subwooferen litt, så jeg gikk for og titte hehe.. men neida, den var det så vidt lyd i gitt, det var cm9 som sto for den det er ikke sånn at sofaen flytter seg på gulvet men en passe mengde bass som ikke blir for mye eller for lite

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Synes begge er rimelig udynamiske i bassen. Bassen er der, men slår seg ikke løs, mellombassen er rimelig svak. Til Rock'n'Roll hadde jeg valgt noe annet. Jeg har hatt 683 selv og testet CM7 og CM9 dog ikke hjemme hos meg når det gjelder CM serien. Liker du denne typen lyd synes jeg CM9 er veien å gå. 683 er den mest kjedelige høyttaleren jeg noensinne har hatt. Bruker nå selv JBL LS 80 som er veldig det motsatte av B&W. De låter først og fremst engasjerende og artig så kommer de andre hifi parameterne etter det. Engasjerende og artig tror jeg er rimelig langt ned på listen hos B&W

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •