beste SQ PA høytallere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

beste SQ PA høytallere?

hei. jeg har er stor trang om og ha av det største og det beste da det gjelder høytallere.

vilket merke er det som har best lydkvalitet og som også brukes under konserter/festivaler? vet at L'acoustics er et veldig bra merke som blandt annet er brukt under download festival men finnes det noe bedre?

har vurdert og kjøpe 2 eller 4 sånne klosser
    L-ACOUSTICS - Products - K1
    men vil vite om dette virkelig låter høyt og pent eller om det finnes bedre alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette "line arrays". De vil ikke fungere godt dersom du bruker dem som vanlige høyttalere.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    hei. jeg har er stor trang om og ha av det største og det beste da det gjelder høytallere.

vilket merke er det som har best lydkvalitet og som også brukes under konserter/festivaler? vet at L'acoustics er et veldig bra merke som blandt annet er brukt under download festival men finnes det noe bedre?

har vurdert og kjøpe 2 eller 4 sånne klosser
    L-ACOUSTICS - Products - K1
    men vil vite om dette virkelig låter høyt og pent eller om det finnes bedre alternativ.
    Til hjemmebruk?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forskuterer litt og antar at du mener til hjemmebruk:

Først er det viktig å huske at man i PA-sammenheng ofte bruker "topper" som typisk spiller til ~100Hz og supplerer med suber (i PA-sammenheng typisk basert på 15" eller 18" og som går ned til ~30Hz. Da må man i tillegg ha delefilter og helst EQ. Jeg regner med at du er kjent med prisnivået siden du nevner L'acoustic. En av de store i touring-sammenheng. Enig med Timc m.h.t. linearray. I hjemmemiljø vil du helst ha point source (evt. array som er beregnet på hjemmebruk).

Vel, det er noen kandidater jeg mener det er verdt å sjekke ut. Danley er absolutt en av dem. Ikke riderfriendly enda, men nyter stor anseelse i installasjonsbransjen (d.v.s. faste innstallasjoner i klubber, kirker o.l.). Det finnes en kar som har prøvd ut mange Danley-modeller hjemme. Han hadde Avantgarde Trio tidligere og virker fornøyd med å kjøre Danley. SH-50 er den mest legendariske modellen. SH-100 er også aktuell. På diverse fora som f.eks. Audioasylum går han under nicket "endust". Han har også noen poster på youtube:
    YouTube - Danley SH100B, Lavry DA10, MC2 Audio MC1250

En annen mulighet er Tannoy. Kombinert med sub tror jeg det vil fungere meget bra.
    Tannoy - Professional - Summary

En tredje mulighet er hifi-varianten. D.v.s. PA-ytelse men tunet for hjemmebruk klangmessig. Bruker pro-elementer fra B&C som man også finner igjen i mange toppklasse PA-systemer. GedLee sine monitorer:
    Loudspeakers
    Må også brukes sammen med sub.

Og mens jeg husker det: MeyerSound er jo SOTA i PA-sammenheng. Monitoren X-10 + subene X-800 er passe rått og brutalt.
    X-10 : High Resolution Linear Control Room Monitor

Hvis du tar dette helt ut, så forventer vi bilder og fyldig tilbakemelding!:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo kort tilføye at de modellene jeg har nevnt, er det jeg antar vil fungere bra i hjemmesammenheng. Men hvis du ønsker noe som bare er rått og brutalt: Det er et ganske stort Nexo Alpha-anlegg til salgs på bruktbørsen til musikkweb. Nexo-Alpha er helt klart blandt topp-5 når det kommer til point-source høyttalere.

Funktion One er populært i UK. Drives av tidligere Turbosound-folk. Mulig at deres faseplugg-konsept kan fungere bra i hjemmesammenheng.

Jeg ville uansett sett på noe litt mindre.

Ellers er PSW Sound Reinforcement Forums: PSW Pro Audio Live Sound Forums sted nr.1 for å få svar på ditt spørsmål.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk dette:D.A.S. Audio - HOME

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    K-1 til hjemmebruk? Du vet prisen pr topp håper jeg? L'Acoustics selger heller ikke høyttalerne uten amping når du kommer så høyt opp i seriene. Hvis du har noen hundretusen å avse ville jeg heller gått for noe mer stuevennlig og ikke kjøpt PA.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette "line arrays". De vil ikke fungere godt dersom du bruker dem som vanlige høyttalere.
    hvorfor ikke ?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Jeg forskuterer litt og antar at du mener til hjemmebruk:

Først er det viktig å huske at man i PA-sammenheng ofte bruker "topper" som typisk spiller til ~100Hz og supplerer med suber (i PA-sammenheng typisk basert på 15" eller 18" og som går ned til ~30Hz. Da må man i tillegg ha delefilter og helst EQ. Jeg regner med at du er kjent med prisnivået siden du nevner L'acoustic. En av de store i touring-sammenheng. Enig med Timc m.h.t. linearray. I hjemmemiljø vil du helst ha point source (evt. array som er beregnet på hjemmebruk).

Vel, det er noen kandidater jeg mener det er verdt å sjekke ut. Danley er absolutt en av dem. Ikke riderfriendly enda, men nyter stor anseelse i installasjonsbransjen (d.v.s. faste innstallasjoner i klubber, kirker o.l.). Det finnes en kar som har prøvd ut mange Danley-modeller hjemme. Han hadde Avantgarde Trio tidligere og virker fornøyd med å kjøre Danley. SH-50 er den mest legendariske modellen. SH-100 er også aktuell. På diverse fora som f.eks. Audioasylum går han under nicket "endust". Han har også noen poster på youtube:
    YouTube - Danley SH100B, Lavry DA10, MC2 Audio MC1250

En annen mulighet er Tannoy. Kombinert med sub tror jeg det vil fungere meget bra.
    Tannoy - Professional - Summary

En tredje mulighet er hifi-varianten. D.v.s. PA-ytelse men tunet for hjemmebruk klangmessig. Bruker pro-elementer fra B&C som man også finner igjen i mange toppklasse PA-systemer. GedLee sine monitorer:
    Loudspeakers
    Må også brukes sammen med sub.

Og mens jeg husker det: MeyerSound er jo SOTA i PA-sammenheng. Monitoren X-10 + subene X-800 er passe rått og brutalt.
    X-10 : High Resolution Linear Control Room Monitor

Hvis du tar dette helt ut, så forventer vi bilder og fyldig tilbakemelding!:-D

mener hjemmebruk ja. men og ha typisk cerwin vega eller no lignende er så normalt. jeg vil ha noe som virkelig ser brutalt ut. noe som kan bygges sammen i flere etarsjer og som ingen andre har sett makan til. har nå
    Fence Audio Stage-1212mk2 - Høyttalere | Pa | Fnky
    Fence Audio FS-18 PASSIVE - Subwoofer | Høyttaler | Fnky

og vil ta det hakket vidre. mer brutalt! + lydkvalitet i volumer jeg ikke kan holde ut med.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    K-1 til hjemmebruk? Du vet prisen pr topp håper jeg? L'Acoustics selger heller ikke høyttalerne uten amping når du kommer så høyt opp i seriene. Hvis du har noen hundretusen å avse ville jeg heller gått for noe mer stuevennlig og ikke kjøpt PA.
    er ikke sikker på prisen nei men en sånn høytaller er vel ca 10 000-15 000kr for tenker jeg.

klart skal man ha hele pølsa så blit det dyrt da.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De beste merkene innen PA er uten tvil Turbosound og meyer. Der hver komponent koster. Hvis du trenger noe brutalt så kan jeg selge deg en hornsubb (10k uten amp). Du kan også få demo. Elementene i disse er samme som de bruker i turbosound.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke ?

De er laget for å spille "liggende" med mange etter hverandre i ett "array". Tar du to stykker og setter på høykant hjemme, vil spredningen bli helt på bærtur. Legger du dem flatt på gulvet, får du samme problem. Tar du 2 stykker å henger opp, blir ikke arrayet langt nok til å fungere slik det skal. Tror minimum er 4-5 moduler pr linje. Avhengig av hvor høye de er.

Hvorfor ikke satse på noe som er laget for å spille under de forholdene du har? Kan godt være PA, men vil fraråde linearray moduler.

En linearraytop fra toppseriene til Meyer eller JBL (med forsterker) ligger i området 70-100 tusen pr. modul.

Linearrays til 10k pr. modul er for billigvare og rekne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    De beste merkene innen PA er uten tvil Turbosound og meyer.
    Om det vil jeg så mye tvil.

Meyer selv har uttalt at han bare har 2 konkurrenter. JBL og TAD. Dette gjaldt elementkvalitet.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke sikker på prisen nei men en sånn høytaller er vel ca 10 000-15 000kr for tenker jeg.

klart skal man ha hele pølsa så blit det dyrt da.
    Vet ikke pris på K1, men til sammenligninig så koster hver slik modul rundt 80.000 kr/stk

For 10-15.000 kr nytt får du nok desverre bare blandt det aller billigste innen PA, i den prisklassen ville jeg nok heller kjøpt noe brukt, f.eks. noe alla dette, høyttalere som forøvrig også vil fungere meget bra innendørs. Line Array system er i min verden ikke noe en bruker hjemme :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Vet ikke pris på K1, men til sammenligninig så koster hver slik modul rundt 80.000 kr/stk

For 10-15.000 kr nytt får du nok desverre bare blandt det aller billigste innen PA, i den prisklassen ville jeg nok heller kjøpt noe brukt, f.eks. noe alla dette, høyttalere som forøvrig også vil fungere meget bra innendørs. Line Array system er i min verden ikke noe en bruker hjemme :-P

Ikke engang i DIN verden.....ojoj..Da kan det umulig være no for oss "vanlige"

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hah okey da er jeg kanskje helt på bærtur da det gjelder pris.

er det noen som har anelse om hvor mye en sånn koster
    M'elodie: UltraCompact high-power curvilinear array loudspeaker

eller denna
    MINA : Compact Line Array Loudspeaker

siste der var jo utrolig søt
    YouTube - Luke Jenks presents the MINA line array loudspeaker at ProLight + Sound 2010

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hah okey da er jeg kanskje helt på bærtur da det gjelder pris.

er det noen som har anelse om hvor mye en sånn koster
    M'elodie: UltraCompact high-power curvilinear array loudspeaker

eller denna
    MINA : Compact Line Array Loudspeaker

siste der var jo utrolig søt
    YouTube - Luke Jenks presents the MINA line array loudspeaker at ProLight + Sound 2010
    Enkleste er å ringe AVAB i Oslo og spørre. Jeg kan garantere deg at det ikke er billig
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    De beste merkene innen PA er uten tvil Turbosound og meyer. Der hver komponent koster. Hvis du trenger noe brutalt så kan jeg selge deg en hornsubb (10k uten amp). Du kan også få demo. Elementene i disse er samme som de bruker i turbosound.
    Sikker på at du har dekning for det du sier nå? Ser at det er flere med meg som ikke mener det er helt riktig. Tror vi skal være forsiktig med å utrope verdensmestere både i PA og i hjemme hi-fi.

Ville helt klart kjøpt meg noe tunet for innendørsbruk f.eks GedLee med et par heftige PA subber hvis jeg var trådsatrer.
    Mange av de produktene du nevner er beregnet på helt andre formål enn ditt.

Se i tråden til BEF på beymahøyttalerne han har der. De greier 130db+ uten subber. Samtidig har det lydkvalitet som konkurer med annerkjent hi-fi. Ønsker du villere trykk enn dette er bare å lesse på med subber. Du orker ikke mer diskant/mellomtone uten hørselsvern uansett.
    Disse elementene kan du oppdrive hos avshop og bygge deg for kanskje 20k.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne pakka drar nokk skinnet av pølsa uten å koste så alt for mye