Hjelp til valg av høytalere for oppsettet mitt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av høytalere for oppsettet mitt

Fikk ikke (foreløpig) så mye hjelp på Hifisentralen :cry: håper hjelpefaktoren er høyere her :-D
    Er i letefase etter nye høytalere til oppsettet mitt. Benytter EC AW250R, EC 4.8 og DACen til EC sammen med Marantz 63 MK II Signature. Kjøpte et par brukte Ton Art Aural for vel et år siden. På mange måter fremdeles fornøyd med høytalerne, men savner litt "fyldigere" lyd og mer litt mer "trøkk" i bassen. Musikken som spilles er relativt variert med preferanse til rock, men må innrømme at med alderen går det mot den mer rolige delen av rocken.
    Jeg har tenkt å kjøpe demo/brukte høytalere, og budsjettmessig tenker jeg på høytalere med ny pris opp mot maks 60K.
    Har vel egentlig mer peiling på musikk enn HIFI (dessverre), så jeg håper noen tar seg tid til å komme med gode forslag.

WAF teller (dessverre), og jeg klarer maks 1,5 m mellom (innsiden) av høytalerne, og den ene høytaleren får en sidevegg...

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde kanskje tatt en titt på Audiovector sine høyttalere. Triangle, som jeg har selv, Samt noe større fra Usher.

Det kommer jo veldig ann på hva du mener med WAF. Da det er forskjellig fra dame til dame, Noen Liker Gallo 3.1 mens andre hater de.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usher støttes. Veit ikke hvordan de låte på EC, men spiller utrolig bra på mye annet.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du testet Tannoy?

Hvis ikke vil jeg anbefale deg å få lyttet til en av disse her..

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Tannoy td8 Evt TD10 eller TD12...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilbakemelding på svar +elektrostater

Takker for synspunkt/forslag.
    Har litt å kikke på nå. Ellers "snuser" jeg litt på et par AP Scorpio som er lagt ut, samt ML Vantage.
    Har ikke hørt elektrostater før, men har begynt å lese meg litt opp. Har lest at den kan være viktig hva du matcher elektrostater med. Er det noen som har noen synspunkt på hvordan EC oppsettet mitt vil spille med ML Vantage?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Anbefaler deg virkelig en lytt til Definition serien til tannoy med den elektronikken din. U will be blown away . Waf har de også.

Anbefaler denne Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! eller evnt dc10 om du får lov å ha en så stor hytaller i stua .

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tannoy

Takk for svar. Skjønner at jeg må få lyttet til DC serien og etter hva jeg leser på nettet høres det ut som den gir lyden jeg er på utkikk etter.
    Et par ting; ser at det ligger et par DC 8 ute på Hifisentralen. De er 4 år og han skal ha 25K for dem. Er dette samme høytaler som selges i dag, eller er det kommet en ny modell eventuelt planer om en mod II eller lignende? Høres prisen fornuftig ut ift hva disse høytalerne går for? Jeg bor i Bergen. Slår meg ikke på direkten at det er forhandlere her i byen hvor jeg kan få hørt dem. Er det noen som kan oppdatere meg på Tannoy i Bergen, eller må jeg helt til Stavanger for å høre dem?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TOMZ
    Takk for svar. Skjønner at jeg må få lyttet til DC serien og etter hva jeg leser på nettet høres det ut som den gir lyden jeg er på utkikk etter.
    Et par ting; ser at det ligger et par DC 8 ute på Hifisentralen. De er 4 år og han skal ha 25K for dem. Er dette samme høytaler som selges i dag, eller er det kommet en ny modell eventuelt planer om en mod II eller lignende? Høres prisen fornuftig ut ift hva disse høytalerne går for? Jeg bor i Bergen. Slår meg ikke på direkten at det er forhandlere her i byen hvor jeg kan få hørt dem. Er det noen som kan oppdatere meg på Tannoy i Bergen, eller må jeg helt til Stavanger for å høre dem?

Er de 4 år gamle er det ikke de jeg linket til. Da de kom ut i år eller i fjor. Er ingen høyttalere fra tannoy jeg kjenner til som har det navnet utenom dog. Kan det vere skriveleif? 4 måneder kanskje?

edit : Tror kanskje det snarere er lesefeil? Er vel td8 du så på til 25k. Ikke samme høytaller nei .

Linker til test fra fidelity av toppmodellen med 10" . http://www.stereofil.no/produkter/im...t_fidelity.pdf

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Er de 4 år gamle er det ikke de jeg linket til. Da de kom ut i år eller i fjor. Er ingen høyttalere fra tannoy jeg kjenner til som har det navnet utenom dog. Kan det vere skriveleif? 4 måneder kanskje?

edit : Tror kanskje det snarere er lesefeil? Er vel td8 du så på til 25k. Ikke samme høytaller nei .

Linker til test fra fidelity av toppmodellen med 10" . http://www.stereofil.no/produkter/im...t_fidelity.pdf
    Høyttalerne på sentralen er TD8 ja... De er ikke de sammme som er sagt over her... Jeg ville like gjerne gitt de en sjanse... De låter utrolig bra på det rette utstyret.. DC10 er en nyere modell.. Men en jeg snakket med mente at Tannoy skulle slutte med TD serien fordi de blle altfor høye produksjonskostnader på de... (kan være det bare er rykter) men sikkert noen her på forumet som kan bekrefte eller avkrefte dette...

Newcomer Bluepower sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg kjører ML Vantage med et stort transistortrinn (som evnt du ville gjort), og er storfornøyd. Oppløsningen i topp og øvre mellomtone er knallbra.
    Savner kanskje litt mellombass når jeg spiller tyngre rock, men dette kan antageligvis løses med annen kabling, evnt flytte litt på høytalerene.
    Hørte på modellen over AP Physic Scorpio på OHC her forleden. Den låt bra, men oppløsningen var ikke i samme klasse som ML etter min mening.
    Lykke til med jakten!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektrostater vs EC + Tanto og Marten Miles III

Går fremover med kjøpet av nye høytalere, men jeg tror ikke jeg er kommet nærmere
    Har de siste par dagene fått informasjon fra forskjellig hold (bla Niels Nielsen her på nettet) angående Elektrostater spilt med EC. Har vel fått så mange advarsler nå ift håndtering av lave impedanser (til og med fra en som skulle selge ML Vantage) angående EC og elektrostater at jeg legger kjøp av Vantage på hyllen (enn så lenge..). Kom gjerne med synspunkter hvis dere har andre erfaring med elektrostater og EC?
    Holder ellers øynene åpne på bruktmarkedet etter AP Scorpio/Virgo og Tannoy DC 8 eller 10.
    For øyeblikket undersøker jeg rundt Gemme Audio Tanto. I bruktmarkedet bør de ha en pris jeg kan overleve. Noen erfaringer med EC og Tanto?
    Det ligger jo også noen demospilte Marten Miles III på nettet. Forløpig er prisen for høy for meg, men en kan jo bli revet med.... Finner egentlig lite om disse på nettet (blir kun generell info). Noen erfaringer/synspunkt fra dere? Er de laget for "jazz-fantaster" eller er det "all-round" høytalere, hvordan er lyden ift mine ønsker beskrevet i begynnelsen av lenken etc.?

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Hvis du i utgangspunktet er fornøyd med lyden du har i dag, og utseende også. Men er ute etter mer fylde.. Kanskje en sub løsning kunne vært greia? Finnes mye snasent i sub segmentet, som kanskje kunne tilført det du er ute etter.. i tillegg får du da muligheten til å justere bassen inn slik at den passer dine preferanser..

I beste mening
    -Y

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En sub i steden for nye høytalere

Takk for spennende forslag, det har jeg ikke tenkt på som en mulighet :-D
    Åpner jo opp for mange nye spørsmål ift hvilken sub som best lar seg integrere i mitt oppsett :neutral: På den annen side så er jo prosessen i forkant av innkjøp av nye komponenter nesten halve gøyen Må tenke litt på dette.

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TOMZ
    Takk for spennende forslag, det har jeg ikke tenkt på som en mulighet :-D
    Åpner jo opp for mange nye spørsmål ift hvilken sub som best lar seg integrere i mitt oppsett :neutral: På den annen side så er jo prosessen i forkant av innkjøp av nye komponenter nesten halve gøyen Må tenke litt på dette.

Hva er evt budsjett? Hadde vært en artig løsning, tro meg. I tillegg kan dette "enklere" tunes til ønsket preferanse. Og får du det ikke til aleine, er det flere her på forumet som virkelig er gode på dette. Har hatt mye rart oppgjennom, men har alltid fått best resultat med et par (2 mindre spiller mer musikk en en stor) subber i tillegg.. og det rare er at det faktisk blir bedre i toppen i tillegg...Og det er en bonus verd pengene i seg selv. Har også en opplevelse av større rom..

Vel, lykke til!!

-Y

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! det er ingen dårlig høytaler du har, behold de! Hjelp de litt i bunnen med litt sub greier, og gliss fra øre til øre!

-Y

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag til sub(er)

Hadde i utgangangspunktet tenkt å strekke meg til 25K på demo/bruktmarkedet (men da hadde jeg også planlagt at salg av mine egne høytalere var en del av disse 25K). Kan du (eller andre) hjelpe meg litt på vei med forslag til suber jeg kan se etter? Liker tanken på at to er bedre enn en....er det slik at jeg står relativt fritt ift hvor jeg plasserer dem i stuen?

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt mine i front bestendig.. men vet det er mange som har hatt suksess med andre plasseringer.
    .. er ingen guru på det der akkurat.. Følger du med på brukten, så finner du det du leter etter. Høytalerene du har er gode! Men de trenger litt hjelp i bunn. Gallo (NAT) har noen som kanskje kunne være greia uten å ta for mye plass....

-Y

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer til stereo er noe helt annet enn til kino. Et tips, om du leter etter et nytt stuebord, ragwo selger sin REL Studio sub....
    Til stereo deler man veldig lavt, eller man lar subben supplere fronterne veldig lavt. Da har du litt mer plaseringmulighet for subben også, men pass opp, alt står og falder med integrasjon, subben skal ikke kunne høres!
    Kjøper du en vanlig sub, der har 50 hz som laveste frekvens på "frequency" bryteren er du kanskje i trøbbel, det er overhodet ikke lavt nok. Husk at subben vil spille over den frekvens du velger, hvor mye avhenger av steilhet på filter, 6, 12, 18 eller 24 db per oktav, og de med 6 db filter spiller langt opp i mellomtonen om du velger 50 hz på den.
    Se noen tests på bl.a. Stereophile, legg merke til REL ST modeller bl.a.
    En virkelig god musikksub er f.eks. Martin Logan Grotto i, eller de større modeller, de er virkelig fantastiske til stereo men er lite brukte her i Norge. Det kan man jo undre seg litt over.
    I testen av Aerial 5, som er en liten høyttaler, da brukte Stereophile 27 hz som delefrekvens med en REL Strata III subwoofer for bedst integrasjon i rommet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg trodde lenge at sub til stereo bare var tull...

Det var helt til jeg ble overtalt til å teste litt forskjellinge suber av en forhandler... Etter noen mislykkede forsøk med et par suber... Fallt jeg pladask for MJ acoustic sine suber... Bruker for tiden en Mj Acoustic reference 150mk2... Utrlig musikalske suber.. Leker meg også med tanken om å investere i en til...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subvalg

Takk for interessante tilbakemeldinger på reisen mot bedre lyd i stuen

Begynner nå (etter litt lesing og voksenopplæring) å bli relativt sikker på å investere i to suber (på en annen side var jeg relativt bestemt på elektrostater for en uke siden og sikker på "nye" konvensjonelle høytalere for et par dager siden)

Jeg har ennå ikke fått sjekket REL godt nok ut, men før jeg får gjort det heller jeg mot ML Grotto (hadde jo vært kjekt siden jeg holdt på å kjøpe Vantage for en uke siden ). Grottoen virker for meg som et godt valg i forhold til pris og musikalitet, samt at jeg ikke har behov for at "det rister i veggene i stuen". Antar at ift Grotto er det kjøp i butikk som gjelder da jeg antar det kan ta laaang tid før jeg finner to på bruktmarkedet :neutral: på den annen side ser jeg at de har dem på tilbud både i Haugesund og Trondheim til 11K :-D gi meg en lyd hvis noen har sett dem billigere, eller har erfaring med import?

Før jeg bestemmer meg må jeg, som nevnt, få sjekket ut subene til REL. Hovedgrunnen til dette (foruten gode kritikker) er at jeg skjønner at disse kobles direkte på høytalerne og kommer derfor i "fase" med høytalerne, i motsetning til hva jeg har hørt kan skje når jeg kobler subene på "vanlig" måte mot pre-ampen (hvor alt hos meg er balansert). Etter hva jeg har hørt kan "det balanserte stjele så mye gain" at det har betydning for hvordan høytalerne spiller sammen med subene. Tar gjerne tilbakemeldinger på dette?

Setter veldig pris på tilbakemeldingene. Kommer hele tiden et steg videre i min hifi-interesse, noe som er kjempegøy og så må jeg bare passe på at dette ikke "drukner" hovedinteressen min; lytte til god musikk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •