Skal oppgradere mitt dynavoice surround oppsett med mindre høytalere, trenger råd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal oppgradere mitt dynavoice surround oppsett med mindre høytalere, trenger råd!

Heisann, har fra før av dette:

Dynavoice m65 som front
    Dynavoice C-6 senterkanal
    Dynavoice F6 bakhøytaler

og

Onkyo TX SR-702 forsterker.

Pga lite plass i det rommet jeg har nå, er det vanskelig å sette opp høytalerne slik jeg vil, og ser derfor etter mindre høytalere som er lettere å plasse, men som samtidig gir minst like mye lyd, og gjerne litt mer detaljert lyd.

Planen var å kjøpe inn 5 høytalere, i stativ/bokhylle klassen, pluss en XTZ 10 tommer. Hvor mye må jeg da gi for å få det man kan kalle ordentlig surround lyd der man blir sugd inn i handlingen?

Har sett litt rundt, og merker som klipsch, dali, xtz og B&W frister litt.. men aner ikke hvilke av de merkene som har best "småhøytalere".

Noen som har noen gode erfaringer rundt såpass små høytalere og sub i hjemmekino oppsettet sitt som har noe de kan anbefale? Kan nevnes at rommet mitt er ca 20 kvm, kanskje litt mindre, men det er for mye møbler til at plasseringen er gjennomførbar med det oppsettet jeg har nå..

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CineMate/3·2·1 | Bose | Soundgarden

Hva med noe slikt?

mvh.
    F Fiesta

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke for lite trykk da?

Har ikke lyst til å gi avkall på trykket jeg har i systemet mitt nå (eller sånn som det var mens jeg hadde sub) men vil ha mindre høytalere så det blir lettere å få et skikkelig sweetspot i sofaen

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS S-Series 02 Compact Config Kundetilpasset høyttalersystem - - L-Sound AS

Sammen med en xtz sub burde gjøre susen =)

Edit: Du skriver veldig lite om budsjett, men et klipsch system ville kanskje vært veien å gå? Rb 61 eller r81 som fronter sammen med en RC 62 f.eks.. Er jo tilbud nå så! Så kan du fortsette å bruke dynavoicene som bakhøyttalere om du vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar til nå må legge til at budsjettet mitt er vel ca 15000 inkludert frakt (eventuelt hente selv) og sub.

Vil ha en oppgradering i lyden, selv med mindre høytalere, kan være jeg er vanskelig da??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av House
    SVS S-Series 02 Compact Config Kundetilpasset høyttalersystem - - L-Sound AS

Sammen med en xtz sub burde gjøre susen =)

Edit: Du skriver veldig lite om budsjett, men et klipsch system ville kanskje vært veien å gå? Rb 61 eller r81 som fronter sammen med en RC 62 f.eks.. Er jo tilbud nå så! Så kan du fortsette å bruke dynavoicene som bakhøyttalere om du vil.
    Det var egentlig fordi jeg ikke har noe spesielt "budsjett". Satt 15000 i forrige post men vil ha noe jeg kan være fornøyd med videre, ikke bare en midlertidig løsning siden her jeg bor nå er det vanskelig å få plassert store høytalere.

Hvor selger man klipsch??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til filmbruk, Klipsch uten tvil mener nå jeg. Hestesparkbassen og dynamikken gjør seg ekstremt godt til film og får deg virkelig engasjert. Jeg har aldri hatt det så gøy og smilt så mye under film som når Klipsch kom i hus.

RB-61 eller 81 i front, RC-52/62 senter og noe passende bak ? Og XTZ 10-12" sub kan jeg anbefale på det varmeste til prisen.

XTZ blir for pløsete, mangler dynamikk og volum (hatt de selv, ikke kinohøyttaler) og B&W vil jeg tro havner litt i samme leia. Men 685 er jo på tilbud nå da, så det er jo bare å ta en demo da denne får mye skryt.

Vil legge til at Klipsch er lettere å drive enn mange andre høyttalere så om du ikke har planer om effekt vil du nok få mest ut av disse.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Til filmbruk, Klipsch uten tvil mener nå jeg. Hestesparkbassen og dynamikken gjør seg ekstremt godt til film og får deg virkelig engasjert. Jeg har aldri hatt det så gøy og smilt så mye under film som når Klipsch kom i hus.

RB-61 eller 81 i front, RC-52/62 senter og noe passende bak ? Og XTZ 10-12" sub kan jeg anbefale på det varmeste til prisen.

XTZ blir for pløsete, mangler dynamikk og volum (hatt de selv, ikke kinohøyttaler) og B&W vil jeg tro havner litt i samme leia. Men 685 er jo på tilbud nå da, så det er jo bare å ta en demo da denne får mye skryt.

Vil legge til at Klipsch er lettere å drive også enn mange andre høyttalere så om du ikke har planer om effekt vil du nok få mest ut av disse høyttalerne enn de andre.
    Så du tror selv de bokhøytalerne (satt på stativ) gir fra seg mye dynamikk?

Dynavoice er en helt annen høytaler i størrelse og pris, men jeg er skeptisk til at så små høytalere (selv med en god sub ved sin side) skal gi meg kinolyd.. Er bare 3,5-4 meter fra fronthøytaler til lytteposisjon, så kanskje det blir bra ? (rommet er bredt men kan ikke bruke hele bredden i oppsettet)

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo du selv som sa du ville gå for små høyttalere, om du har plass ville jeg nok gått for f.eks RF-62. Men ja Klipschene gir fra seg mye lyd og mye trykk selv om de er små. Spess RB-81 da men de kan vel ikke akkurat kalles små..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av House
    Det var jo du selv som sa du ville gå for små høyttalere, om du har plass ville jeg nok gått for f.eks RF-62. Men ja Klipschene gir fra seg mye lyd og mye trykk selv om de er små. Spess RB-81 da men de kan vel ikke akkurat kalles små..
    Ja jeg vil det, men dersom små høytalere ikke er gode nok, så venter jeg heller til jeg eventuelt flytter...

Og jeg har ingen erfaring med "bokhøytalere" selv, så da må jeg høre hva folk mener.. Det beste hadde kanskje vært å tegne rommet jeg sitter i nå i paint, så folk kunne gitt meg anbefalinger på bakgrunn av det?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjakobsen
    Så du tror selv de bokhøytalerne (satt på stativ) gir fra seg mye dynamikk?

Dynavoice er en helt annen høytaler i størrelse og pris, men jeg er skeptisk til at så små høytalere (selv med en god sub ved sin side) skal gi meg kinolyd.. Er bare 3,5-4 meter fra fronthøytaler til lytteposisjon, så kanskje det blir bra ? (rommet er bredt men kan ikke bruke hele bredden i oppsettet)
    Du går jo klart ned i størrelse på fronter om du går for RB-61/81, men med litt jobbing av sub og plassering av fronter vil jeg tror du kan være heldig å få samme, eller kanskje mer lyd av et slikt oppsett enn dynavoicene. Klipschene er en lettere høyttaler for forsterkeren og drive, ergo vil du få mer utav de små enn du klarer å få utav det du har nå, å det er bare en god ting spørr du meg. Onkyo er også en bra match med Klipsch.

Å har du ikke hørt Klipsch i et hjemmekino oppsett har du virkelig gått glipp av noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du går jo klart ned i størrelse på fronter om du går for RB-61/81, men med litt jobbing av sub og plassering av fronter vil jeg tror du kan være heldig å få samme, eller kanskje mer lyd av et slikt oppsett enn dynavoicene. Klipschene er en lettere høyttaler for forsterkeren og drive, ergo vil du få mer utav de små enn du klarer å få utav det du har nå, å det er bare en god ting spørr du meg. Onkyo er også en bra match med Klipsch.

Å har du ikke hørt Klipsch i et hjemmekino oppsett har du virkelig gått glipp av noe...
    Det høres jo lovende ut. Jeg vil jo tro jeg får litt mer detaljer fra Klipsch enn jeg gjør fra oppsettet jeg har i dag?

Hvilke hjemmesider eventuelt butikker har klipsch? Hadde vært artig å fått hørt på dem før jeg eventuelt tar et kjøp.

Dersom jeg bestemmer meg for Rb-81, hva slags høytalere anbefales til senterkanal og bakhøytalere hvis jeg går for 5.1?

Edit: Ser du har foreslått centerkanal!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du for RB-81 ville jeg heller gått for RF-52, den koster det samme, du slipper stativet og ikke minst den går dypere !! Eneste haken er at RF har bassporten bak noe som kan kreve litt avstand til vegg og RB har den i front som kanskje krever litt mindre avstand.

Skal du ha som du sier noe mindre og mer plasseringsvenllig ville jeg personlig prøvd meg på : RB-61, RC-62, RS-42 og en 12" XTZ sub, å når du bestiller suben så får du med et par stativer ifra surround.no, de er billig og bra.

Klipsch spiller veldig detaljert og klassklart nesten uansett volum, de har en frampå lyd som engasjerer deg å får deg med i handlingen. Men de krever en del innspilling før både diskant har roet seg og bass sitter, så de kan høres litt drit ut de første månedene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-52 er mye dårligere i øvre mellomtone/diskant enn RB-81. Grunnen er at hornet blir i minste laget. Mer bass er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du for RB-81 ville jeg heller gått for RF-52, den koster det samme, du slipper stativet og ikke minst den går dypere !! Eneste haken er at RF har bassporten bak noe som kan kreve litt avstand til vegg og RB har den i front som kanskje krever litt mindre avstand.

Skal du ha som du sier noe mindre og mer plasseringsvenllig ville jeg personlig prøvd meg på : RB-61, RC-62, RS-42 og en 12" XTZ sub, å når du bestiller suben så får du med et par stativer ifra surround.no, de er billig og bra.

Klipsch spiller veldig detaljert og klassklart nesten uansett volum, de har en frampå lyd som engasjerer deg å får deg med i handlingen. Men de krever en del innspilling før både diskant har roet seg og bass sitter, så de kan høres litt drit ut de første månedene.
    Tusen takk for omfattende svar..

Så dersom jeg velger RB-61 bør jeg ha en 12 toms xtz? Mens RF-52 ville klart seg med ti tommer? Eller bør jeg velge 12 tommern uansett? Er litt fan av at 10 tommeren beskrives som rask, men det er kanskje 12 tommern også?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde 10" for en stund siden, å det holdt for meg hvertfall.

Jeg kjørte den som lukket kontruksjon da den som åpen fikk alt av vegger til å riste å det er ikke så praktisk når en bor i blokk. Men så er jeg litt fan av dyp, kontant og rask bass også, ikke pløsete CW bass.

Men det er bare å velge etter lommeboken, går du for litt mindre fronter kan du gå litt opp på senter og sub f.eks. De er trossalt viktige for filmoppelvelsen i et surround oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde 10" for en stund siden, å det holdt for meg hvertfall.

Jeg kjørte den som lukket kontruksjon da den som åpen fikk alt av vegger til å riste å det er ikke så praktisk når en bor i blokk. Men så er jeg litt fan av dyp, kontant og rask bass også, ikke pløsete CW bass.

Men det er bare å velge etter lommeboken, går du for litt mindre fronter kan du gå litt opp på senter og sub f.eks. De er trossalt viktige for filmoppelvelsen i et surround oppsett.
    Den rs-42, hva er "poenget" med en slik høytaler? Kan man ikke bare ha en vanlig stativhøytaler bak i ett 5.1 oppsett? Synes stivt å betale 3,5k for en høytaler det ikke kommer så mye lyd ut av?

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS-42, RS-52 og RS-62 er surround høytalere. altså det er grunnen til vinkling osv. brukes som bak og dipol i surround oppsett

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch
    RS-42, RS-52 og RS-62 er surround høytalere. altså det er grunnen til vinkling osv. brukes som bak og dipol i surround oppsett

Så det er de jeg bør kjøpe selv om jeg kun skal ha 5.1? Beklager hvis jeg spør dumt men er ikke så dreven i dette;P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •