Skal designe et Høytalerpar for stuebruk, trenger innspill!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal designe et Høytalerpar for stuebruk, trenger innspill!

Hei
    Jeg studerer for tiden Produktdesign ved NTNU i Trondheim, og i år har vi et prosjekt der vi skal skrive en artikkel, samt designe et produkt innenfor det "temaet" vi diskuterer i artikkelen.

I den forbindelse så jeg sjangsen til å se på dagens høytalere med nye øyne. Som hjememkinointeresert har jeg jo tenkt tanken på hvorfor høytalerne må være så klumpete og "voldsomme"? Er det egentlig en grunn til dette? Og er det mulig å gjøre det på en "annen" måte?

Et annet spørsmål, som jeg skal gjøre til hovedtema i artikkelen, er hvorfor kvinner, og men, har så voldsomt forksjellig smak når det gjelder estetikk.
    Jenter liker "fine" ting, mens gutter liker "kule" ting. Er det mulig å lage noe som appelerer til begge? Kan en høytaler ha høy WAF?

Så, hva trenger jeg hjelp til?

Først: er det noen kvinner som henger på dette forumet? Jeg har inntrykk, og dette kan være veldig feil, om at stereo er en "manne" greie. Jeg kjenner i hvertfall ingen jenter/kvinner som har interesse for dette.

Så: Hvilke høytalere liker dere, og hvilke liker dere ikke? Her setter jeg veldig pris på bilder dersom dere har noen.

Hva ser dere etter når dere velger en høytaler? Er det spesifikasjoner, form, farger, materialbruk, byggekvalitet? Hvor relevant er pris? E det viktig at en høytaler ser dyr ut, eller at dens er avansert ut?

Bruker dere høytalerne som et eget møbel i stuen, lik en sofa, eller prøver dere å "gjemme" dem bort og gjøre dem usynlige?

Og til slutt: hvordan er din drømmehøytaler?

Håper noen kunne tatt seg tid til å svart på noen av spørsmålene. Jeg ville satt stor pris på dette.

mvh
    Lars-Sverre Eriksen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser ikke problemet med 15" i åpen baffel egentlig....

Nei, høyttalervalg er meget individuelt, bestemt av mange faktorer. Noen syns jo høyttalere bør være som juletreskuler, hvite, og helst skjult. Andre vil ha innbygging der passer til det nye huset med lys-og lydstyring, andre er entusiaster og gir fullstendig blaffen i hva andre mener, de sleper inn steinheller og sand, har dempet taket og bygget hornsubwoofer i gulvet.
    Men, alt i alt, som et eksempel, min kone synes mine gamle gjennomsiktige fuldtone elektrostater var utrolig stilige, de var 1.80 høye, 30 cm brede og 3 cm dybe, og jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke fler entusiaster går for panelhøyttalere....
    Skal høyttalere gjemmes bort er der ikke mye vits i å bruke mange penger på de, da hellere gå for innbygging f.eks.
    Betaler man for et produkt bør man ofre den plass det krever og få den lyden man har betalt for.

Troels Gravesen DIY åpen baffel med rørforsterkeri, Martin Logan Vantage, Magnepan MG 1.6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •