Cambridge Audio + System Audio = ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cambridge Audio + System Audio = ?

Står på nippet til å kjøpe noen brukte System Audio 1750. Jeg har ikke testet dem, men rapportene høres lovende ut. Ønsker meg noen høyttalere som spiller presist og med mye "luft" mellom instrumentene, og tydelig definert romfølelse. Dyp bass er ikke det viktigste, og det blir antakelig en sub med i bildet på etter eller annet tidspunkt.

Disse skal brukes i et 5.1-oppsett, men hvor anlegget primært skal brukes til å spille musikk og ikke film, både i stereo og surround. Med andre ord skal de brukes sammen med en surround-receiver. Jeg har sett meg ut Cambridge Audio sin 650R, først og fremst fordi den får bra skussmål til musikk, og fordi den har mye kraft, som angivelig skal være viktig med System Audio sine høyttalere. Den vil bli brukt med en Cambridge 650BD.

Sprøsmålet mitt er: er det noen som har noen tanker om denne kombinasjonen? Matcher et typisk Cambridge-lydbilde med System Audio? Jeg har bare hørt Cambridge-oppsetttet med Dali Ikon 6 Mk 2, og syntes det låt veldig bra, men kanskje litt tamt/"pent" og samtidig litt slitsomt i toppen. Det var riktignok med en CD som jeg ikke liker lyden spesielt bra på nettopp av den grunn (eneste platen de hadde på Hifiklubben som jeg kjente lydkarakteren til). Men Cambridge har vel rykte på seg for å være litt "kliniske" i lyden, eller? Hvordan vil det matche med System Audio, som har rykte for å være kjappe og presise høyttalere? I utgangspunktet tenker jeg kombinasjonen kan være bra pga nevnte ting med stor kraft i ampen, pluss at jeg ønsker meg et anlegg som spiller detaljert og oppløst (det andre anlegget mitt som jeg har hatt lenge spiller varmt, 70-tallsaktig, men lite oppløst og detaljert, så jeg vil gjerne ha en kontrast).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt kombinasjonen selv, men i teorien burde det være en god match. SA 1750 spiller veldig oppløst men mye mindre avslørende og "slitsomt" enn Ikon 6 mk2 gjør, særlig når det gjelder "billige" produksjoner innen rock & elektronisk musikk. En av mine favorittplater avslører Ikon at er spilt inn på et for lite studio med hver musiker for seg, mens på SA1750 høres den ut som en perfekt intimkonsert.

Sub er definitivt å anbefale til fest og film bruk.

Soundgarden har fortsatt tilbud på SA1750 så du burde få en veldig god pris hvis du kjøper brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt System Audio på Hegel og det låt veldig bra. Når det gjelder Cambridge Audio så har jeg hatt en Azur 640A V2.0, ikke la deg lure av at den er oppgitt til 75 watt. Det må være de sløveste 75 wattene det er mulig å spa opp. Det finnes ikke krefter i denne ampen.

Ser du har registrert at den er tam, og slitsom i toppen. Dette stemmer helt med min opplevelse av CA.

Mitt råd er altså kjøp gjerne SA høyttalere, men se deg om etter en annen forsterker. For mitt vedkommende tok CA lyttetretthet til nye høyder. All glede med å høre på musikk ble borte.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    650R er en veldig anderledes forsterker enn 640A. Jeg har skrevet i en annen tråd om min oppfatning av 650R, og den er mildt sagt god! Veldig mye krefter, fantastisk dynamikk og herlig klang. Spilte musikk som bare pokker, og da de satte på This is It på Blu-Ray, var resultatet fantastisk. Da kjørte de på B&W 684 med senter og bakhøyttalere.

Tror ikke kraftreservene skal være et problem. Min erfaring med de minste stereoforsterkerne til CA er at de ikke har mye krefter, men de større forsterkerne har MASSE å gå på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    650A har også muligheten for bi-amping av frontene i et 5.1 system, så kreftene burde være tilstrekkelig, tenker jeg. Tror ikke det var bi-amping med oppsettet på Hifi-klubben. Tror det blir en tur ned igjen dit i dag for å høre litt til, med kjent musikk denne gangen.

Et urelatert spørsmål: dette skal brukes sammen med en Pioneer KRP500A 50" plasma. Den har en egen boks for alle tilkoblinger. Tenker å få en kortleser til den så jeg kan kvitte meg med Canal Digital-boksen. Men det betyr at lyden fra TV må gå fra denne TV-boksen til receiver via HDMI. Hvordan er det best å koble dette? HDMI fra 650BD til TV-boksen, og deretter HDMI ut fra TV-boksen og inn i 650A? Forsøker å ha minst mulig kabler. Jeg er helt ny på dette med HDMI og surround-oppsett...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan for øvrig legge til at jeg neppe kommer til å spille kjempehøyt på dette anlegget. Stuen er ikke kjempesvær, ca 24 kvadrat. Presis og åpen lyd er viktigst. Hører mest på jazz og rock (hovedsaklig 60- og 70-tall) samt blues og country, men kommer nok til å spille noe klassisk på dette anlegget også (mest solo piano og kanskje noe kammer- og renessansemusikk).

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakti
    Kan for øvrig legge til at jeg neppe kommer til å spille kjempehøyt på dette anlegget. Stuen er ikke kjempesvær, ca 24 kvadrat. Presis og åpen lyd er viktigst. Hører mest på jazz og rock (hovedsaklig 60- og 70-tall) samt blues og country, men kommer nok til å spille noe klassisk på dette anlegget også (mest solo piano og kanskje noe kammer- og renessansemusikk).
    Da ville jeg definitivt lyttet til Cambridge Audio.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakti
    650A har også muligheten for bi-amping av frontene i et 5.1 system, så kreftene burde være tilstrekkelig, tenker jeg. Tror ikke det var bi-amping med oppsettet på Hifi-klubben. Tror det blir en tur ned igjen dit i dag for å høre litt til, med kjent musikk denne gangen.

Et urelatert spørsmål: dette skal brukes sammen med en Pioneer KRP500A 50" plasma. Den har en egen boks for alle tilkoblinger. Tenker å få en kortleser til den så jeg kan kvitte meg med Canal Digital-boksen. Men det betyr at lyden fra TV må gå fra denne TV-boksen til receiver via HDMI. Hvordan er det best å koble dette? HDMI fra 650BD til TV-boksen, og deretter HDMI ut fra TV-boksen og inn i 650A? Forsøker å ha minst mulig kabler. Jeg er helt ny på dette med HDMI og surround-oppsett...
    Er du sikker på at den boksen sender ut HDMI-signal, og at den ikke bare tar inn? Jeg ser at apparatet har optisk utgang, og jeg tror det er det du burde gå for. Altså at du kobler optisk fra TV-en ned til 650R og alle kilder (Blu-Ray-spiller, videokamera etc.) inn på 650R, og HDMI ut fra 650R til TV-apparatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om KRP500en sender HDMI ut, må undersøke det. Jeg kommer ikke til å koble til noen andre lydkilder (bortsett fra eventuelt platespiller) eller bildekilder. Vil ha det enkleste og samtidig reneste oppsettet både mtp lyd og bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •