Lang dags ferd mot surroundoppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Lang dags ferd mot surroundoppsett

Hei.
    Håper på litt hjelp her.
    Etter mange år med stereo, har jeg innsett at det er på tide med et surroundanlegg til tv-en ikke minst siden stereoen ikke kan plasseres i nærheten av TV. Dette er relativt upløyd mark for meg og trenger noen tips og pekere.

Jeg har ikke noe mål om å kunne bruke mye penger på dette. Ca 6000 er grensen og da håper jeg å kunne nærme meg noe ok. Jeg vil kjøpe brukt og kan godt bruke litt tid. Jeg tenker at dette kommer til å handle om innstegsmodeller på reccieversiden ala Onkyo 60x, Denon 19xx, og lignende. (Harman har litt få hdmiinnganger tenker jeg.)Når det kommer til høyttalere, ser jeg på dette som et utviklingsprosjekt som skal utvikle seg over tid. Stua og TVbenk gjør at det ikke er plass til gulvstående fronter, noe som plager meg. Høyre front blir i tillegg stående i et hjørne. Det betyr vel at jeg må gå for noen små fronter som er særs plasseringsvennlige. De kommer til å kunne komme seg 10-15 cm ut fra vegg, men altså stå på TV-benk.

Håpet er at jeg med tiden får litt bedra plass og da kan bygge anlegget litt ut. Jeg anser det for en fordel å evt. kunne bruke frontene videre som bakhøyttalere da, hvis det skulle vise seg å bli naturlig.
    Jeg er fryktelig usikker på hvilken vei jeg skal gå, men har vært inne på tanken om at kanskje Dali lektor 2 kunne være et godt utgangspunkt som fronter?

Er i utgangspunktet åpen for det meste, også pakker og satellitter. Hadde vært moro å komme seg til et 5.1oppsett, men tid og penger får vise. Dette kommer primært til å bli brukt til TV og film, men det skader ikke om det ligger et musikalsk potensial i det tilslutt, selv om jeg tenker at stereooppsettet mitt tar seg godt av den biten

Noen som har noen tips? Er dette et umulig prosjekt som bør utvikle seg fra f.eks en 2.1 sak?

Tore

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnny Lotion
    Hei.
    Håper på litt hjelp her.
    Etter mange år med stereo, har jeg innsett at det er på tide med et surroundanlegg til tv-en ikke minst siden stereoen ikke kan plasseres i nærheten av TV. Dette er relativt upløyd mark for meg og trenger noen tips og pekere.

Jeg har ikke noe mål om å kunne bruke mye penger på dette. Ca 6000 er grensen og da håper jeg å kunne nærme meg noe ok. Jeg vil kjøpe brukt og kan godt bruke litt tid. Jeg tenker at dette kommer til å handle om innstegsmodeller på reccieversiden ala Onkyo 60x, Denon 19xx, og lignende. (Harman har litt få hdmiinnganger tenker jeg.)Når det kommer til høyttalere, ser jeg på dette som et utviklingsprosjekt som skal utvikle seg over tid. Stua og TVbenk gjør at det ikke er plass til gulvstående fronter, noe som plager meg. Høyre front blir i tillegg stående i et hjørne. Det betyr vel at jeg må gå for noen små fronter som er særs plasseringsvennlige. De kommer til å kunne komme seg 10-15 cm ut fra vegg, men altså stå på TV-benk.

Håpet er at jeg med tiden får litt bedra plass og da kan bygge anlegget litt ut. Jeg anser det for en fordel å evt. kunne bruke frontene videre som bakhøyttalere da, hvis det skulle vise seg å bli naturlig.
    Jeg er fryktelig usikker på hvilken vei jeg skal gå, men har vært inne på tanken om at kanskje Dali lektor 2 kunne være et godt utgangspunkt som fronter?

Er i utgangspunktet åpen for det meste, også pakker og satellitter. Hadde vært moro å komme seg til et 5.1oppsett, men tid og penger får vise. Dette kommer primært til å bli brukt til TV og film, men det skader ikke om det ligger et musikalsk potensial i det tilslutt, selv om jeg tenker at stereooppsettet mitt tar seg godt av den biten

Noen som har noen tips? Er dette et umulig prosjekt som bør utvikle seg fra f.eks en 2.1 sak?

Tore
    Med tanke på budsjett, så begynne med 2.0/2.1, å pløy brukten og se hva du finner

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips.
    Fikk min klamme hånd på et par Dali lektor 2 til 1500kr i går (inkl targetstativer jeg ikke trenger nå) og er fornøyd med det:-D
    Da er planen i neste omgeng å finne en reciever og kanskje til og med en sub.
    Er som en klegg på div. bruktmarkeder og har bla tenkt på avr 1911.
    Er det recievere som passer Dali som hånd i hanske? Onkyo 607-608 er jo en kandidat for meg. (Trenger egentlig ikke 3dklare ting hvis jeg skal være ærlig. Det tok meg lang nok tid å kjøpe TV denne gangen...)

Hadde vært glimrende med tips til sub også.

Så et spørsmål av uvitenhet... vil en center være med å løfte det hele og kunne være en god ting selv uten bakhøyttalere?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips.
    Fikk min klamme hånd på et par Dali lektor 2 til 1500kr i går (inkl targetstativer jeg ikke trenger nå) og er fornøyd med det:-D
    Da er planen i neste omgeng å finne en reciever og kanskje til og med en sub.
    Er som en klegg på div. bruktmarkeder og har bla tenkt på avr 1911.
    Er det recievere som passer Dali som hånd i hanske? Onkyo 607-608 er jo en kandidat for meg. (Trenger egentlig ikke 3dklare ting hvis jeg skal være ærlig. Det tok meg lang nok tid å kjøpe TV denne gangen...)

Hadde vært glimrende med tips til sub også.

Så et spørsmål av uvitenhet... vil en center være med å løfte det hele og kunne være en god ting selv uten bakhøyttalere?
    Gratulere med gullfunn
    Trur nok både NAD og Denon kan være veldig gode matcher til Dali, mens Onkyo'n trur jeg faller litt ifra der.

Ang. centerht, så er de i filmsamamenheng uunværlig!! Det er nok det viktigste i filmsammenheng da veeeldig mye av lyd går gjennom center, så en god og litt ekstra påkostet center er absolutt og anbefale noe ala denne her DALI IKON VOKAL 2 MK2 Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben Det er en stor fordel ofte at ht'ere er i samme merke så de har samme lydsignatur

Ang sub... DALI IKON SUB Subwoofer | Hi-Fi Klubben så kjører vi samme merke i ht'ere og sub, eller vellkjente og meget roste SVS SVS SB12-NSD Subwoofer - 12" og 400W DSP - - L-Sound AS Skal visst være meget gode på film

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lang dags ferd mot surroundoppsett

Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Gratulere med gullfunn
    Trur nok både NAD og Denon kan være veldig gode matcher til Dali, mens Onkyo'n trur jeg faller litt ifra der.

Ang. centerht, så er de i filmsamamenheng uunværlig!! Det er nok det viktigste i filmsammenheng da veeeldig mye av lyd går gjennom center, så en god og litt ekstra påkostet center er absolutt og anbefale noe ala denne her DALI IKON VOKAL 2 MK2 Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben Det er en stor fordel ofte at ht'ere er i samme merke så de har samme lydsignatur

Ang sub... DALI IKON SUB Subwoofer | Hi-Fi Klubben så kjører vi samme merke i ht'ere og sub, eller vellkjente og meget roste SVS SVS SB12-NSD Subwoofer - 12" og 400W DSP - - L-Sound AS Skal visst være meget gode på film
    Den centeren og suben ligger nok litt frem i tid, men takker på tips og de er på lista;-)
    Når det gjelder reciever har jo Elkjøp salg på Yamaha rx-v767 til 3999,- mens Soundgarden har H/K avr 260 til 3495. Er frista til å slå til på en av de. Har egentlig mest lyst på H/K kjenner jeg og det jeg har hørt av de, skulle stå fint til Dali. Noen med andre erfaringer/ tips?
    Alt tas imot med takk.
    Har vel innsett at buddsjettet ikke kommer til å holde denne gangen heller...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den centeren og suben ligger nok litt frem i tid, men takker på tips og de er på lista;-)
    Når det gjelder reciever har jo Elkjøp salg på Yamaha rx-v767 til 3999,- mens Soundgarden har H/K avr 260 til 3495. Er frista til å slå til på en av de. Har egentlig mest lyst på H/K kjenner jeg og det jeg har hørt av de, skulle stå fint til Dali. Noen med andre erfaringer/ tips?
    Alt tas imot med takk.
    Har vel innsett at buddsjettet ikke kommer til å holde denne gangen heller...
    Budsjettet ryker nesten alltid... Men det er vel en del av interessen

Ang, valget Yamaha/H/K, hadde jeg nesten ville gått for H/K
    Mye pga jeg liker godt H/K selv, og det er ofte mye mer strømsterke enn f.eks Yamaha. Og som kjent er Dali'ene ofte glad i strøm for å virkelig utnytte potensialet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Har aldri klart å holde budsjett til nå i alle fall

Jeg har rett og slett fått en H/K avr260 inn i heimen. Det var stas det:-D
    Så får jeg håpe at kreftene strekker til etterhvert som oppsettet bygges ut.

Selv om jeg kikker etter senter også, er nok sub det neste på tapeten.
    Har et relativt åpent sinn ang dette. Dali og SVS er notert. Det kan til og med hende at XTZ kan vurderes (el andre.) Hvis det er noen med meninger om saken, ikke nøl med å si fra!

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Har aldri klart å holde budsjett til nå i alle fall

Jeg har rett og slett fått en H/K avr260 inn i heimen. Det var stas det:-D
    Så får jeg håpe at kreftene strekker til etterhvert som oppsettet bygges ut.

Selv om jeg kikker etter senter også, er nok sub det neste på tapeten.
    Har et relativt åpent sinn ang dette. Dali og SVS er notert. Det kan til og med hende at XTZ kan vurderes (el andre.) Hvis det er noen med meninger om saken, ikke nøl med å si fra!

Epik og Elemental Design kan vell taes med i vurderingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Epik og Elemental Design kan vell taes med i vurderingen?
    Kjøpte like godt en Dali SWA 12 sub. Den får duge til man ender opp i en mer egnet bolig:wink:
    Har hånda på en Ikon Vokal 2 senter som jeg vurderer å slå til på.
    Da står jeg tilbake uten bakhøyttalere, men det kan jeg leve med en god stund tror jeg...
    Tradisjonen med budsjettsprekk lever i beste velgående

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •