Anlegg for Fest og rock?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg for Fest og rock?

Hei, nå er det på tide å skaffe seg et anlegg som skal holde i noen år framover. (Si ifra om jeg har lagt dette på feil sted!)

Jeg har rotet rundt på forummet og lest mange tråder hvor folk får tips og veiledning til div bra anlegg, men velger å lage en egen tråd så JEG kan få veiledning til det jeg vil ha.

Anlegget skal hovedsakli bli brukt til å høre på alt fra Lettere rock til Hard rock & metall. Jeg ønsker at anlegget skal duge til festmusikk også, så det skal være litt trøkk i det.

jeg har ikke et budsjett jeg skal holde, men håper på at 25000kr vil duge? Jeg vil prøve å kjøpe anlegg brukt, så det ikke bli fult så dyrt som et splitter nytt.

Noen band jeg hører på:

Iron maiden, Madrugada, metallica, AC/DC, Pink Floyd, Arch Enemy & In Flames
    (hører klart på mye mer, men hovedsakli dette jeg vil at anlegget skal spille)

Hva anbefaler folk av Høyttalere og forsterkere?

vurderer å ta en tur på hi-fi butikk, men vil gjerne ha noen anbefalninger før jeg drar på butikk.

Har sett litt på cerwin-vega XLS-28, er dette noe som jeg vil bli fornøyd med?

GI MEG ANBEFALNINGER!

Tusen takk på forhånd

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Cerwin-Vega XLS-28 + Cerwin-vega CXA-8 Effektforsterker det jeg leter etter?

Dette havner jo ikke så høyt i prisklassen, noen som vet hvordan XLS-215 spiller, og hva man trenger av forsterkere og ting så det kan spille på det maksimale?

Anlegget skal kanskje brukes i Russebil, vil da XLS-215 være bra?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du nevner XLS-215, de trenger meget stort rom for å fungere, gjerne 40kvm2.
    Cerwin Vega er festhøyttalere, har det selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Hei

Du nevner XLS-215, de trenger meget stort rom for å fungere, gjerne 40kvm2.
    Cerwin Vega er festhøyttalere, har det selv.
    Bor på hybel med en stue på ca 38m2, er de for store? er det bedre med xls-28 da?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    38m2 er meget stort, vil tro at xls-215 vil fungere fint.
    Det finnes dog høyttalere som er mer hi-fi slik som Klipsch.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder med i anbefalingen om klipsch her, de kan spille opp bra til fest med masse trøkk og dynamikk og samtidig låte fint selv om de kan for mange være litt skarpe i diskanten(meg inkludert) men hvis du har sett på cv så kan du vel leve med det
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=68037&cat=12

Klipsch KLF30. Nuff said... :wink:

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krogh
    Bor på hybel med en stue på ca 38m2, er de for store? er det bedre med xls-28 da?

jøss, må være en stor hybel gitt.. når stuen er ca 40 kvadrat, hvor stor er da "hybelen" totalt?

når stuen er begynt å bli så stor kan du trygt begynne å tenke på større gulvstående modeller uten problem - det er hvertfall min erfaringer..:P

og etter å hatt flere Cerwin modeller, deriblant 215 og cls12, må jeg ærlig talt innrømme at jeg hadde gått for RF82, som med dagens priser er et kupp! spiller meget morro og med en kvalitet cv ikke kan matche i mine ører..

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en gutt i en tidligere tråd som skulle ha CLS215, rommet var ca. 40kvm2 sa/skrev han, såg bilder av rommet senere, tror det toppen var på 11kvm2:-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch 82 er en kjempehøyttaler, spessielt med tanke på dagens pris . Men mathing av forsterkeri til dem koster ofte litt..

Jeg syns, utifra din musikk smak, at Cerwin vega XLS12 virker som en konge høyttaler. Hatt med slike på fest før, og det har spilt veldig bra. Brukte dem da på en NAD 375, som da også gir et veldig fint HIFI preg over det hele.

XLS er ikke sammenlignbar med CLS når det kommer til lyd, mye er gjort veldig rett i nye XLS.

En annen kombo jeg ville sett ut er Dali Lektor 8, de går ikke kjellerdypt, men de har en vannvittig spenstig "mid" bass med masse juice . Forsterker som også fungerer her er NAD 375.

Du sier du har 25000kr til rådig het:

Klipsch RF-63 Gulvhøyttaler - 3 x 6.5" basselement - - L-Sound AS

Burde være et godt utgangspunkt .

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Klipsch 82 er en kjempehøyttaler, spessielt med tanke på dagens pris . Men mathing av forsterkeri til dem koster ofte litt..

Jeg syns, utifra din musikk smak, at Cerwin vega XLS12 virker som en konge høyttaler. Hatt med slike på fest før, og det har spilt veldig bra. Brukte dem da på en NAD 375, som da også gir et veldig fint HIFI preg over det hele.

XLS er ikke sammenlignbar med CLS når det kommer til lyd, mye er gjort veldig rett i nye XLS.

En annen kombo jeg ville sett ut er Dali Lektor 8, de går ikke kjellerdypt, men de har en vannvittig spenstig "mid" bass med masse juice . Forsterker som også fungerer her er NAD 375.

Du sier du har 25000kr til rådig het:

Klipsch RF-63 Gulvhøyttaler - 3 x 6.5" basselement - - L-Sound AS

Burde være et godt utgangspunkt .
    1+ XLS 12 og NAD 375!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vell sett på Ikon 6 mk2, Lektor 8, Ikon 8, B&W DM 683 og 684 hvis du dro til Hifiklubben en dag. Når du først er der kan du sammenligne dem med CV også og se hva du setter mest pris på, og om morrofaktoren i CV er stor nok til å ville gå for den. Hvis ikke så finner du også noen som mener at JBL ES90 og ES100 på soundgarden er gode høyttalere for rock og fest Personlig synes jeg at IKON 6 mk2 spiller veldig bra, og er en god allroundhøyttaler som jeg synes spiller kjempebra på festmusikk og rock som du snakker om Forøvrig så må du også ha god lydkilde for å få det beste ut av musikken din, uansett høyttaler, men det trengs vell ikke å nevne en gang

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    jøss, må være en stor hybel gitt.. når stuen er ca 40 kvadrat, hvor stor er da "hybelen" totalt?

når stuen er begynt å bli så stor kan du trygt begynne å tenke på større gulvstående modeller uten problem - det er hvertfall min erfaringer..:P

og etter å hatt flere Cerwin modeller, deriblant 215 og cls12, må jeg ærlig talt innrømme at jeg hadde gått for RF82, som med dagens priser er et kupp! spiller meget morro og med en kvalitet cv ikke kan matche i mine ører..
    Hyblen er total 110kvm, vi er 3 stykker, 3 små soverom, stue, lite bad og lite kjøkken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    1+ XLS 12 og NAD 375!
    tenkte du da RF-63 + XLS-12 + NAD 375?

Hvilken forsterker forsterker skal man bruke vis man velger RF-63, holder NAD 375 til det også? har en kammerat av meg som kanskje skal selge en sånnen

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyblen er total 110kvm, vi er 3 stykker, 3 små soverom, stue, lite bad og lite kjøkken.
    Hvis den ligger sentralt så er den nok kjempe billig. Tenker det er mye vors/fest/narsj som foregår der

I en så stor stue så tror jeg faktisk xls215 eller clsc 215 blir meget digg.
    Kjøper du også en xti6000 så er du ganske i mål. En billig reciver for å koble alle kildene sammen kan være en fordel også.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte du da RF-63 + XLS-12 + NAD 375?

Hvilken forsterker forsterker skal man bruke vis man velger RF-63, holder NAD 375 til det også? har en kammerat av meg som kanskje skal selge en sånnen

Nei.... han tenker at han er enig med det jeg skrev .

XLS12 er en vannvittig sak, bassmengde messig har ikke BW og Dali noe som holder følge til normale priser. Samtidig som sistnevnte kan bli litt spisse i lyden om du drar på skikkelig, det blir ikke XLS serien til CV!

RF63 er veldig billig nå, probleme er å finne en bra forsterker til dem... Nå skal ikke jeg drive snikreklame, men jeg har lagt ut min Dynamic Precision 6.12HP til salg nå, noe som burde passe RF63 perfekt, masse bunndrag, samt en "fet" topp! prisen du da er oppi er 23000kr.. men trenger da en preamp, helst med XLR ut.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok ikke valgt Klipsch for den type musikksjanger.. Utfra erfaring tror jeg at det kan bli skarpt.. Spesiellt om rommet er ganske stort og du har en god avstand fra høyttaler (romklang) osv.

Ville mye heller gått for noe Cerwin Vega eller kanskje PA om det bare er trøkk man er ute etter.. Hva med to aktive topper og en aktiv sub f. eks og en Pre/liten mikser?

Sparer du deg for komponenter og plass

Dette fyller også rommet med MYE mer lyd som fører til at det blir mer musikk og mindre romklang

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv veldig lik musikksmak som det du har, hører på det meste av rock osv til og med Death Metal.

Er forsåvidt enig med andre her om at klipsch kan bli litt vel skarpt på slik musikk men det kan som sagt fikses med god matching. Men dynamikken til klipsch er allikevel optimal til slik type musikk og om du går for et par rf-63 på tilbud til 13.000 nå har du jo 12.000 igjen du kan bruke på forsterkeri.

Vil tro du kan finne en skikkelig god forsterker på bruktmarkedet til 12.000
    f.eks en brukt parasound new classic 2250 effekt samt en 2100 pre om du er skikkelig heldig

Edit: Emotiva, Parasound, Xindak, cerwin vega - FINN Torget , Parasound pre til 3500kr samt en Emotiva xpa 2 til 6500kr

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, vis man skal gå noe for billigre, ville dere anbefale NAD 375 & XLS-12?

hvorfor ikke 15? blir det for stort? hva med xls-215. da trenger man jo stort rom. nå vet jeg jo ikke hvor jeg havner etter skoletida mi, så da er det dumt å ha høytalere som skal stå i lite rom.

hjemme har jeg en oppestue på ca 23m2, Hva passer på så små rom?

vurdere å flytte inn hos broren min, han har 2 sammenhengende stuer, så det bli til sammen 70m2. Hvordan blir xls-12 på det?

xls-28 er jo ganske billige, noen som har erfaring med det?

Skal stikke nedom Hi-fiklubben og se om jeg får satt opp XLS-12 og NAD 375, får å høre hvordan det er. driver Hi-Fiklubben med klipsch?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det ikke mye CV på bruktmarkedet ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •