Jbl K2 S9900

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Jbl K2 S9900

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jbl K2 S9900

Etter å ha lest Lyd & Bilde's artikkel om JBL K2 S9900 må jeg si jeg ble overstadig fristet til å stifte et nærmere bekjentskap med denne høyttaleren..

Har noen av dere noen erfaringer å dele angående disse høyttalerne?

Hva kan alternative høyttalere være?

Prisen befinner seg jo i et segment man også vil finne mange andre svært gode høyttalere, vil jeg tro..

Det som appellerer meg er beskrivelsen av en ekstrem dynamikk og saftig 'punch' i bassen, samtidig som klarheten og oppløsningen i lydbildet også briljerer.. Heaven? Ja, det virker i hvert fall sånn..?

Jeg har fra før B&W N803 som drives av Parasound Halo A51 (2x250W til hver av frontene). Vil dette være tilstrekkelig for å drive K2 mon tro? Eller trenger man et enda heftigere effekt-trinn?

Takknemmelig for innspill og tanker omkring K2 S9900, eventuelt alternativer til disse

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump - kommentarer folkens? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt mye på forrgjengeren S9800. Beste jeg har vært borti. S9900 skal være enda bedre.

N803 er ikke på samme planet. MEN, og det er ett stort MEN. De er %€#%" vanskelige å få til pga av nøytraliteten og oppløsningen. Alle feil blir servert rett i fleisen. Har hørt dem i ubalanserte oppsett, og det har vært så fælt at det er bare å gå.

A51 vil ikke gi mer enn ett "sånn passe" resultat (i forhold til potensialet)

Alternativer er: JMF, TAD pro, Westlake, Beyma DIY, B&C DIY ++

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom prisen i artikkelen i Lyd & Bilde virkelig stemmer så er JBL 4365 ett godt alternativ, de har omtrent like element som S9900 og koster under halvparten, itillegg har de mer trøkk i den dypeste bassen

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at Fredrik ikke er så store karen, så var denne høyttaleren endel mindre enn K2......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar nok feil, den er 15cm lavere men både bredere og dypere enn S9900 så volum er faktisk 25større enn på K2 Større volum og litt annen versjon av basselement gir også mer trøkk i bunn enn K2. Mellomtone og diskant er vistnok samme driver i begge men med forskjellig membran.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    men med forskjellig membran.
    Dette vil bety mye for sluttresultat. En membran fra Truextent er kanskje en fin mod

Ellers så vil den lavere tuningen, gjøre at man mister litt av den ekstreme presisjonen til K2.

Den nok likevel knakende god.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er demo av de i Bergen i helgen:
    http://www.avforum.no/forum/hoyttale...-levinson.html

Det var veldig bra fylde i lyden. Veldig ofte er anlegg er undernært der. Kanskje litt i overkant mye med en del peaker, skulle gjerne ha sett frekvensmåling i det rommet.
    Bortsett fra det synes jeg det var for mye romproblemer til og si så mye mer. Men de har nok potensiale til veldig god dynamikk. At man ikke får mer dypbass med en høyttaler til 250k synes jeg er pussig. De begynner å rulle av ved 35Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hurtigheten, dynamikken, og det at den kan deles så høyt som den gjør, er ett resultat av å ikke prøve å presse den lengre ned. Kvalitet fremfor kvantitet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hurtigheten, dynamikken, og det at den kan deles så høyt som den gjør, er ett resultat av å ikke prøve å presse den lengre ned. Kvalitet fremfor kvantitet.
    Det skjønner jeg forsåvidt, men til 250k er det vanskelig å forstå at man ikke kan prioritere begge deler. Et element til burde vel kunne løse det? Men det har kanskje med størrelse og gjøre og det faktum at hovedmarkedet er Japan (små boliger)?

Noe bedre dynamikk enn f.eks aktive Adam Tensor, tviler jeg på at de har. Men jeg kan ta feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Adam, men S9800 har desidert beste dynamikk jeg har opplevd. Både makro og mikro.

Du har på mange måter rett når det gjelder det med Japansk marked. Prisen VS. råvarepris er ikke så gal synes jeg. Butikkpris på elementer og horn beløper seg fort til rundt 70-90K på ett sett S9900. Bare bassene vil havne på 10000,-/stk Factory direct fra USA.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass dyre saker ja. Bare synd at man ikke klarer å demonstrere de skikkelig. Jeg har hørt mange høyttalere i dette rommet og alle sliter. Det positive var dog at JBL K2 S9900 sammen med Nordic Tone er de høyttalerne som har imponert mest i det rommet. Men Nordic Tone låt tørrere, strammere og virket til å ha et mer resonansfritt kabinett. Til gjengjeld svingte det aldri med Nordic Tone og det låt bare kjedelig. Svingte gjorde det med JBL K2 S9900, kan man trygt si.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min opplevelse av NT, er at de kanskje er litt FOR mye dempet. Virker litt overdempet hele veien. De får ikke til å eksplodere, selv om innspillingen ber om det. Det er også enorm forskjell i disse to konstruksjonene. K2 trykksetter rommet på en helt annen måte pga større element, og bredere baffel i forhold til elementet. Tror ikke du hører på kasseresonanser, men bare mye mer rominteraksjon i bassen.

Ja det er veldig synd at de ikke blir demonstrert skikkelig. Hørte Everest på Trondheimsmessa, og det var så dårlig at jeg bare gikk etter første sangen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Rominteraksjoner kan være en bedre forklaring.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •