Hjelp til valg av medium store musikkhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer Larsemann sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til valg av medium store musikkhøyttaler

Tenker på å oppgradere litt her!

Har for det meste konsentrert meg om hjemmekino de siste årene, men vil ha nye høyttalere til musikk. Har en vinterhage som vi sitter i når vi har folk på besøk, og det er her de nye ht er tiltenkt.

Ute etter en høyttaler som tåler en del, og spiller tøft på fest, og i tillegg kunne nytes alene. Ikke aktuellt/plass/lov av kona :???: med altfor store, eller sub. Så de må stå på egne ben og alikevel ha litt punch.

Drives av en Yamaha RX-V765.

Har tenkt på

Klipsch RF 62
    XTZ

Er helt sikkert andre som kan klare jobben, derfor vender jeg meg til forumets kloke hoder!

Kan gjerne kjøpe brukt, budsjett på ca 5000,- ish

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Concept 8 eller Lektor 6 ? Ligger rundt prisen, og spiller både fint og kan brukes til fest Concept er kanksje litt i største lage, men lektor 6 tror jeg passer. Hvis ikke så kan du se til den litt mer kompakte Ikon 5 mk2. Dette er litt over prissjiktet ditt, men det er de jeg kjenner til. Hvis ikke det står helt i stil så har du jo system audio SA1750 som for øyeblikket er på tilbud hos Soundgarden til 7000 :P Kjenner ikke til XTZ bortsett fra at det er mye snakk om dem på forumet

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg et par Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten Dynavoice M-65 EX Natural Oak Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten og bruk resten av budskjettet til å fylle opp hylla med litt snacks fra ditt lokale vinmonopol.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No brainer denne. Kjør RF-62 på den yamahen din og du kommer til å storkose deg.
    RF-62 gir mye for pengene, og nå er den jo på tilbud også.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta de inn om vinteren når det er på det kaldeste. Så slipper du fukt og sånt på elementene.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Skal sjekke Dali også, ja.

Ellers så blir det klipsch! Har hørt rf 82, ikke 62, men de fristet stort!

Ostemann; vinterhagen er i drift og oppvarmet hele året, i direkte tilknytning til huset, så fukt er ikke noe problem!!

Bjarne82; Brennvin går på annet budsjett, så det har jeg styr på! Skal sjekke ut Dynavoice også, har lest en del om de her.

Takker for innspill, kom gjerne med fler aktuelle kandidater!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept serien er veldig lettdrevne. Beste er jo hvis du har sjanse til å høre de hjemme hos deg. hvis du har mulighet, så ville jeg deponert på et demo par fra HFK, og sett om de passer de kravene du har sittet deg. Eller om du trenger mer/mindre, eller noe helt annet. Concept 6 tror jeg fort blir lite. 8/10 flytter mer luft, og gir dermed mer punch.:-P
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er best å få de hjem. Skal sjekke evt hvem som lar meg få det!

Blir og en runde i nær fremtid rundt for å prøvelytte div.

Gleder meg til prossessen!! :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen brukte SVS STS-01 kanskje?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde SVS var mer spesifikke til film? Har oppsett med SVS SBS ved tv/stuekino, og der skal STS inn etterhvert:-D .

Men du mener de er verdt å sjekke ut som musikk/fest ht også Gurba?

Hvor får jeg evt hørt de? Må jeg til Arendal?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    No brainer denne. Kjør RF-62 på den yamahen din og du kommer til å storkose deg.
    RF-62 gir mye for pengene, og nå er den jo på tilbud også.
    +1

så kommer det litt an på musikksmaken din også. Klipsch passer til mye, men er best på live musikk/rock. Men de spiller veldig bra på techno house osv også. Dali spiller bedre på akustisk musikk, og har ikke trøkkegenskapene til å gjøre dem til en god allrounder. Likte dem på jazz osv, men synes de var ubrukelige på annet, snakker nå om ikon serien.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heier på klipschene ja!

Går mest på rock/hiphop/metal osv her, så de høres ut som en fulltreffer!:-D

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larsemann
    Heier på klipschene ja!

Går mest på rock/hiphop/metal osv her, så de høres ut som en fulltreffer!:-D
    absolutt, veldig mange gitarfans og metalfans her har klispch. Du vil merke at gitaren og metal instrumenter virkelig kommer til rette med klispch, imotsetning til f.eks dali. Spes dersom du bruker rør, som skal være gull på klipsch, har ikke hørt det selv men utrolig mange som sverger til rør på klipsch.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    +1

så kommer det litt an på musikksmaken din også. Klipsch passer til mye, men er best på live musikk/rock. Men de spiller veldig bra på techno house osv også. Dali spiller bedre på akustisk musikk, og har ikke trøkkegenskapene til å gjøre dem til en god allrounder. Likte dem på jazz osv, men synes de var ubrukelige på annet, snakker nå om ikon serien.
    Det er litt trist at du ikke har hørt Dali Ikon mk2 serien ! Den beste oppgraderingen som kunne vært gjort, og da har de laget nye forbedrede mellomtoneelementer, nye basselementer og nytt delefilter.. Så jeg synes det er litt trist at du ikke har hørt dem. Bare sjekk EISA AWARDS og se det med dine egne øyne, ikke hvilkesomhelst høyttalere som vinner sånne prestisjetunge priser. IKON 6 mk2 er for øyeblikket en av høyttalerne som Hifiklubben selger mest av, og en fantastisk bra allroundhøyttaler, som jeg er så heldig å være eier av Jeg vet ikke jeg, men en mer fullkommen høyttaler mener jeg du skal lete lenge etter. Så ikke avskriv DALI før du har sett på IKON mk2 versjonene Enig at Ikon før var mer klassisk rettet, hvis du ser bort ifra IKON 7 og 8, som er ganske kraftige høyttalere

EDIT: Ble bare veldig revet med når du skriver nedlatende om DALI, og feier alle høyttalerne av IKON klassen under en kam. Synes han burde lytte selv, og finne hvem han liker best, Dali eller Klipsch, uten at du skal gi uttrykk for dine negative subjektive meninger. Uansett, lyd er subjektivt, og veldig individuelt, så for å få ende opp med en best mulig høyttaler, så er det greit å få råd til hvilke høyttalere han kan lytte til, også kan han danne sin egen mening. Synes du burde gi mk2 generasjonen til Dali en sjanse hvis du i det hele tatt vurderte dette

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch rf-82... tåler litt mere og har mere punsh en rf-62 når du ikke får lov og ha sub til og avlaste 62`ene bassmessig.

Litt voksenbrus litt utpå kvelden/natteen og hørsjelen begynner og bli dålig så trengs de dB en kan få

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde også vurdert Monitor Audio.
    Monitor Audio RS6

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    Det er litt trist at du ikke har hørt Dali Ikon mk2 serien ! Den beste oppgraderingen som kunne vært gjort, og da har de laget nye forbedrede mellomtoneelementer, nye basselementer og nytt delefilter.. Så jeg synes det er litt trist at du ikke har hørt dem. Bare sjekk EISA AWARDS og se det med dine egne øyne, ikke hvilkesomhelst høyttalere som vinner sånne prestisjetunge priser. IKON 6 mk2 er for øyeblikket en av høyttalerne som Hifiklubben selger mest av, og en fantastisk bra allroundhøyttaler, som jeg er så heldig å være eier av Jeg vet ikke jeg, men en mer fullkommen høyttaler mener jeg du skal lete lenge etter. Så ikke avskriv DALI før du har sett på IKON mk2 versjonene Enig at Ikon før var mer klassisk rettet, hvis du ser bort ifra IKON 7 og 8, som er ganske kraftige høyttalere

EDIT: Ble bare veldig revet med når du skriver nedlatende om DALI, og feier alle høyttalerne av IKON klassen under en kam. Synes han burde lytte selv, og finne hvem han liker best, Dali eller Klipsch, uten at du skal gi uttrykk for dine negative subjektive meninger. Uansett, lyd er subjektivt, og veldig individuelt, så for å få ende opp med en best mulig høyttaler, så er det greit å få råd til hvilke høyttalere han kan lytte til, også kan han danne sin egen mening. Synes du burde gi mk2 generasjonen til Dali en sjanse hvis du i det hele tatt vurderte dette
    jeg har hørt dali ikon mk2 også...det er fortsatt dali og det kan ikke sammenlignes med klipsch på hverken bass dynamikk eller de musikksjangrene trådstarter nevner.Ikon 8 er et unntak hvorav bass og dynamikk angår, men den har fortsatt den typiske dali ikon lydsignaturen som går i flere modeller, veldig skarp klang som jeg synes ikke passer til de nevnte musikksjangre. De gangene jeg har hørt dali ikon serien så har det vært oppkoblet på NAD, kan hende du kjører med noe annet som gjør ting litt mer balansert, men som du sier det er jo subjektivt. Trådstarter nevner at han liker dynamikk og høyttalere som kan takle bass, da tar jeg et eple for et eple, og en banan for en banan, og viser både pros and cons ved de forskjellige merkene han har vurdert og MITT sinspunkt på dem.

Vil legge til at flere inlegg av brukere deler samme erfaringer som meg med dali ikon

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beiver
    hadde også vurdert Monitor Audio.
    Monitor Audio RS6
    Enig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    jeg har hørt dali ikon mk2 også...det er fortsatt dali og det kan ikke sammenlignes med klipsch på hverken bass dynamikk eller de musikksjangrene trådstarter nevner.Ikon 8 er et unntak hvorav bass og dynamikk angår, men den har fortsatt den typiske dali ikon lydsignaturen som går i flere modeller, veldig skarp klang som jeg synes ikke passer til de nevnte musikksjangre. De gangene jeg har hørt dali ikon serien så har det vært oppkoblet på NAD, kan hende du kjører med noe annet som gjør ting litt mer balansert, men som du sier det er jo subjektivt. Trådstarter nevner at han liker dynamikk og høyttalere som kan takle bass, da tar jeg et eple for et eple, og en banan for en banan, og viser både pros and cons ved de forskjellige merkene han har vurdert og MITT sinspunkt på dem.

Vil legge til at flere inlegg av brukere deler samme erfaringer som meg med dali ikon
    Det vet jeg også, og jeg har faktisk hatt ett litt dårlig inntrykk av Klipsch, men det var mer mannen på Oslo Hificenter som satt på en helt ukjent musikksjanger som ikke fortalte meg om den var bra er dårlig. Jeg er også bare redd at dine subjektive meninger får personen overfor til å dele de samme meningene uten å ha lyttet selv, og vil sannsynligvis lete etter, eller oppleve de "feilene" du forteller om. Rart hvordan meninger på et forum får deg til å lete etter problemer ved en høyttaler istedenfor å se helheten.. Men kanskje det bare er meg som blir påvirket av andre meninger. Anyways, synes han kan bestemme selv hva han synes, og er ikke Klipsch også ganske skarp i toppen? Jeg kjører IKON 6 mk2 på NAD og jeg synes det fungerer strålende, så lenge man ikke kjører forsterkeren i bånn, da blir det mest litt skarpt synes jeg da Lyd er igjen så subjektivt at vi skal ha lov til å mene hva du vil, og det var ikke meningen å krenke den retten, men jeg mener også at det blir feil å fortelle negativt om høyttalere som andre har anbefalt fordi de synes de er gode, så du ødelegger verdien av mitt råd hvis du ikke la merke til det.. Jeg prøver å hjelpe personen overfor jeg også og gir et tips som jeg mener er godt, og en høyttalerserie som jeg liker veldig godt. Bedre å fortelle positivt om produktet for å promotere det, enn å fortelle negativt om et annet produkt for å promotere ditt eget, over det andre.

Men kanskje du har rett, Klipsch passer kanskje best :O) Er bare litt lei av at noen folk skal drive å undergrave andres råd, du kunne bare sagt at du synes Klipsch passer ditt behov best, på grunn av dynamikk og mellomtoneområdet, og at de er veldig gode på rock og festmusikk. Du trengte ikke fortelle din mening om Dali, og hvis han spør hva du mener så kan man bare si at jeg synes det er best om du lytter selv og danner din mening også kan jeg fortelle min etterpå

PS: Bare se på tester, og da kan du se hvordan de subjektive meningene til testerne blir kopiert og støttet opp om. Vanskelig å lage en objektiv test når testeren har en egen mening om hvordan musikk skal låte

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke Klipsch faller i smak (mange synes de er for spisse i toppen) så anbefaler jeg en lytt på PSB Image 6T. Virkelig gøyale høyttalere med masse trøkk og som aldri blir skarp. Ganske dype (50 cm) men med bassportene framover slik at de ikke trenger stå midt ute på gulvet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •