Forsterker til B&W 805

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til B&W 805

Hei!
    Jeg er på jakt etter en godt egnet stereoforsterker til noen ca ti år gamle B&W 805. Noen som har en anbefaling? Er disse lettdrevne?
    Har sett på Primare I21, Hegel H70 på Soundgarden og Denon og Cambridge på HIfiklubben, men er ikke særlig mye klokere. Hvor mye watt trengs?
    Har vært brukt med en Myryad forsterker på 2x60w tidligere, og denne forsterkeren kan jeg få med, men den skal visstnok ha vært litt i svakeste laget.

På forhånd takk. Er novise i dette faget8)

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan med en gang si at de fleste B&W høytalere er veldeg glad i strøm,så de
    kan vel ikke kalles lettdrevne.
    Har selv hatt 805N,men brukte altid effektforsterker på dem.
    Av forsterkerne du nevner er min mening Hegel H70 kanskje det beste valget.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnyday
    Hei!
    Jeg er på jakt etter en godt egnet stereoforsterker til noen ca ti år gamle B&W 805. Noen som har en anbefaling? Er disse lettdrevne?
    Har sett på Primare I21, Hegel H70 på Soundgarden og Denon og Cambridge på HIfiklubben, men er ikke særlig mye klokere. Hvor mye watt trengs?
    Har vært brukt med en Myryad forsterker på 2x60w tidligere, og denne forsterkeren kan jeg få med, men den skal visstnok ha vært litt i svakeste laget.

Mener du 805 Matrix serie 3 ? Etter den kom Nautilus og så Signature.
    På Hifisentralen.no er det haugevis av gode stereo-forsterkere.Kan se ut som budsjettet ditt er 10.000 og da har du en fin mulighet til å gjøre et kupp hvis du er tålmodig.En NAD M3 blir neppe en helbom,de ligger på ca 12.000 på brukten hvis du vil strekke deg.
    Hvis du vil ha en av de du nevner hadde jeg gamblet på Primaren.Den er jo fint priset nå.Jeg har cd-spilleren som hører til forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen av de du nevner blir store nok så kjøp noe brukt eller øk budsjettet ditt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal hente høyttalerne idag, så da finner jeg ut hvilken modell det er. Mener han sa det er 805 Matrix, men usikker. Får de gratis siden det er slekta, og at den ene diskanten er løs. Får med nytt hus, men på HFK mente de at hele diskanten måtte byttes, så da får vi se hva det blir av kostnader i tillegg til forsterker.
    Budsjettet til forsterker ligger på maks 12000, og det er fordi jeg bør (må) oppgadere med cd-spiller i samme slengen, men en ting om gangen antagelig. Derfor er det absolutt aktuelt å kjøpe brukt. Har sett på NAD M3.

Jeg har ingen store preferanser, og det må ikke være noen av de jeg listet opp, men det antydes at det trengs en forsterker med god strømforsyning? Noen konkrete forslag? Både nytt og brukt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Hei, er novise selv, men drister meg til å si at I21 får pustevansker her. Bruker I30 selv, og det er ikke mere enn akkurat så det går, får å si det sånn. Hegel kjenner jeg ikke noe særlig, men H200 eller NAD M3 som nevnt, er sikkert ok.
    Litt tålmodiget, så dukker dem opp på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Hegel H100 eller Denon PMA1510AE? Er jo kanskje ikke sammenlignbare, men ser at de finnes noen av de på markedet.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er snakk 805 Matrix, så er Electrocompaniet et godt alternativ. Hadde 805 Matrix to ganger, og det var nok beste matchen jeg hadde anledning til å prøve da.

Nyere 805 Nautilus ble gjerne frontet sammen den litt dyrere serien fra Marantz. Jeg fikk aldri hørt noe på Nautilus-varianten, men kjørte CDM-1 (som var lillebroren i en litt rimeligere serie i tidsperioden vi snakker om) sammen med Marantz forsterker og cdspiller. Lett å høre at de matchet ganske godt sammen.

Mvh. Johan

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalere og forsterker i hus :-D Det er 805 Matrix.
    LItt usikker på modell, men det er den firkanta typen. Lite linjer. Gjør ingenting, alt var tross alt gratis. Fikk med forsterker også.
    Det er en Myryad MI-120 på 2x60w, sikkert fra rundt 1998. Kjøpt på Oslo Hifi-senter. I følge onkelen min, som jeg fikk alt utstyret av, har den gjort jobben greit, men ikke mer.
    Men det frister som alltid med noe mer.

Hva slags forsterker fra Electrocompaniet bør en velge hvis en går for det?

Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam A32 er en finfin match med disse.
    Bruktbørs pris ca 7k, men de er sjelden for salg.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde 805S på Electrocompaniet AWR 250. Det virket som om det ikke var for mye. B&W er som tidligere nevnt i tråden, glad i strøm

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalere og forsterker i hus :-D Det er 805 Matrix.
    LItt usikker på modell, men det er den firkanta typen. Lite linjer. Gjør ingenting, alt var tross alt gratis. Fikk med forsterker også.
    Det er en Myryad MI-120 på 2x60w, sikkert fra rundt 1998. Kjøpt på Oslo Hifi-senter. I følge onkelen min, som jeg fikk alt utstyret av, har den gjort jobben greit, men ikke mer.
    Men det frister som alltid med noe mer.

Hva slags forsterker fra Electrocompaniet bør en velge hvis en går for det?
    Aiai, 805 Matrix er et av veldig få produkter jeg har eid to ganger - altså kjøpt to ganger. De fikk jo hedersbetegnelsen " at last a B&W that can rock"!

Arcam er også nevnt. Jeg drev en stund og mixet med EC og Arcam. Disse to merkene er kompatible i mine ører. Du kan f.eks. kjøre Arcam cdspiller på ECI-3/ECI-5. Funker.

Eller Arcam cdp + EC 4.7 preamp + Arcam effekt - gjerne biampe med to Arcams. Good shit.

N'joy

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde B&W 705 før, som vel er noenlunde sammenlignbare, de fungerte bra med en Electrocompaniet AW100, og enda bedre med AW250.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt endel eldre B&W, og har et par nå også, og har prøvd myye forskjellige forsterkere på dem.
    Integrert som kom best ut var Vincent SV233, og den knuste alt annet jeg prøvde på høytalerne jeg hadde akkurat da. DM 2000i, forløpern til matrix 802,
    og prøvde mange komboer før den ble stående.
    De får man, når de en skjelden gang dukker opp brukt for tiden, for 3-4k.
    Ser du en, kjøp den! Liker du ikke det du hører kjøper jeg den av deg.. :P

Nå for tiden står det et par matrix 802 S3 i stua, men på de har jeg aldri prøvd en ren tokanals integrert.
    Har rotel for/effekt nå som funker tålelig bra. Når de ikke blir varme og slår seg av..

Ingen av mine forsøk med NAD og B&W har vært spes vellykkede btw..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Electrocompaniet ECI-1? Vil den funke bra? Electrocompaniet ECI-1 - FINN Torget

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Electrocompaniet ECI-1? Vil den funke bra? Electrocompaniet ECI-1 - FINN Torget

Ja, da vil du finne lykken. Den er dog litt varm så jeg ville gått for engelsk elektronikk. Får du feks tak på en CDspiller fra Rega er du i mål..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skjønte jeg ikke. Forsterkeren fra EC kan bli litt varm? Derfor bør den kombineres med noe engelsk elektronikk? Som tåler varmen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skjønte jeg ikke. Forsterkeren fra EC kan bli litt varm? Derfor bør den kombineres med noe engelsk elektronikk? Som tåler varmen?
    Han mener ikke temperatur.Det han mener med det er at en "kald" forsterker låter lyst,mens en "varm" forsterker låter mørkere.En mørkere forsterker er ofte mer behagelig å høre på,mens en lys kan virke mer åpen/klar.
    Har man litt lyst-lydende høyttalere kan man matche det med en varmt-lydende forsterker for å få lyden mer i balanse/nøytral.
    Derfor er det ikke tilfeldig hva man velger som cd-spiller og forsterker til å drive høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Ja, da vil du finne lykken. Den er dog litt varm så jeg ville gått for engelsk elektronikk. Får du feks tak på en CDspiller fra Rega er du i mål..
    NEI, den er for liten...

denne høyttalern krever effekt! kom deg over 100 watt minst, ikke vurder noe under en gang...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Vet ikke om jeg er enig i det da. en varm forsterker er en god match til B&W.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •