Problemer med 7.1 oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med 7.1 oppsett

Hei! Har hatt hjemmekino en liten stund nå men er ikke noe ekspert på området. Har Harmon Kardon AVR255 som jeg har hatt 5.1 oppsett på. Fikk nylig på plass 2 små greie høyttalere som passet på side veggen til 7.1 . TROR jeg har koblet alt riktig ,side høyt. som surround right og left samt de bak som surround back osv.
    Vet at få filmer sender ut 7.1 lyd. MEN...når jeg nå ser film enten det er bluray\dvd eller streaming fra Popcorn Hour med div. filer, så får jeg ikke lyd i de 2 helt bak. I displayet på HK`en viser kun front, center, sub og side høyttalere, IKKE de bak. Dette blir liksom litt feil. Har vært inne i menyen i forsterker og satt til 7.1 også.
    Mulig jeg bare er trøtt og litt mye pils ikveld ;-)
    Setter pris på svar....

Ps: Supert forum ;-)))))

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ikke lyd fra de bak med mindre filmen du spiller har 7.1 lydspor.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av andresh332
    Hei! Har hatt hjemmekino en liten stund nå men er ikke noe ekspert på området. Har Harmon Kardon AVR255 som jeg har hatt 5.1 oppsett på. Fikk nylig på plass 2 små greie høyttalere som passet på side veggen til 7.1 . TROR jeg har koblet alt riktig ,side høyt. som surround right og left samt de bak som surround back osv.
    Vet at få filmer sender ut 7.1 lyd. MEN...når jeg nå ser film enten det er bluray\dvd eller streaming fra Popcorn Hour med div. filer, så får jeg ikke lyd i de 2 helt bak. I displayet på HK`en viser kun front, center, sub og side høyttalere, IKKE de bak. Dette blir liksom litt feil. Har vært inne i menyen i forsterker og satt til 7.1 også.
    Setter pris på svar....

De to bakerste vil bare gi deg lyd:: når du ser på vanlig TV/spiller musikk og har innstilt HK'en til surround mode Auto Select og at det blir Logic7Movie eller Music...men mye lyd blir det ikke....
    Men dette fungerer på min Blu-Ray spiller=Panasonic. Setter jeg DTS HD til PCM ut så vil surround og surround back gi samme lyd....ikke perfekt men det blir jo litt mer fart i surroundlyden...ettersom oppsettet i flg HK manual til 7.1
    er surround høytt i sweetspot=der hvor du sitter skal være rett til høyre og venstre, og surround back venstre skal være i direkte linje med front høyre og omvendt (så godt det lar seg gjøre)
    Detter funker ikke på PCM 5.1 eller DolbyTrueHD, men ettersom de fleste filmer om dagen gis ut med DTS HD Master, så er jeg fornøyd :-)

Og skal du ha 7.1 filmer så sjekk her:price-adjustment.com - Price Adjustment og
    Buy 7.1 Movies - AxelMusic - Blu-ray (Region Free) and DVD movies, PS3 and Xbox 360 titles Surround Sound Blu-Rays&s_fid=28
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm....ikke verdt stresset med å legga opp til 7.1 altså :???:
    Tror bare jeg legger de døde de sidehøyttalerne foreløbigt da. Blir liksom litt feil når surroundlyden som skal være bak kommer i de på siden som er plassert ( forde de må det) 1 meter foran sweetspot

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 5.1 så skal de 2 "bak" være på siden.

5.1 setup

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm....ikke verdt stresset med å legga opp til 7.1 altså :???:
    Tror bare jeg legger de døde de sidehøyttalerne foreløbigt da. Blir liksom litt feil når surroundlyden som skal være bak kommer i de på siden som er plassert ( forde de må det) 1 meter foran sweetspot
    jeg har også h/k receiver og har koblet opp 7.1 synes det funker fett, ser man på film med DTS så slår jeg over på dts neo , og hvis det er dolby digital så slår jeg over på EX men har du side høyttalerene foran sofaen? de skal vel stå på lik linje eller litt bak, mine står ca halv meter bak og surr back på veggen bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    I 5.1 så skal de 2 "bak" være på siden.

5.1 setup

Har 5.1 oppsett nesten identisk med dette SETUPET. Sofaen står liten meter fra bakvegg, åsså har jeg side høyttalere paralellt med tuppen av armlen på sofaen.
    Kan ikke trekke sofaen så mye mer frem heller.....
    Skal prøve dette med EX og Neo o morgen, takk for tipset ;-)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Setter pris på svar....

Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

eller

http://www.harmankardon.com/resources/Brands/harmankardon/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/OwnersManual/Owner's%20Manual%20-%20AVR%20460,%20AVR%20360%20(English%20EU)%20Basic %20Functions.pdf
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    jeg har også h/k receiver og har koblet opp 7.1 synes det funker fett, ser man på film med DTS så slår jeg over på dts neo , og hvis det er dolby digital så slår jeg over på EX men har du side høyttalerene foran sofaen? de skal vel stå på lik linje eller litt bak, mine står ca halv meter bak og surr back på veggen bak.
    Det funker ikke på min HK AVR 460...DTS HD MASTER går foran på min HK....og på den annen siden så kjører jeg HDMI bypass på min Blu-Ray, og det vil jeg gjerne fortsette med...og få lyd i alle 7 kanaler når jeg se på film med DTS HD MASTER..:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå lærte jeg noe nytt idag også ;-)
    Det funket greit med DTS Neo Cinema6 eller hva det stod. Fikk ikke prøvd med Dolby Digital EX men regner med det funker fett. MEN...satt å spilte litt på PS3 nettopp og der får jeg jo ut MultiChannel PCM.....
    Så der fikk jeg ikke gjort noe med lyden gjennom forsterkeren, så lyden som jeg har hatt i de bak før i 5.1 oppsett kom nå i sidehøyttalerne....ANYONE? :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok PS3'en som er satt til å dekode. Kanskje.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det funket greit med DTS Neo Cinema6 eller hva det stod. Fikk ikke prøvd med Dolby Digital EX men regner med det funker fett. MEN...satt å spilte litt på PS3 nettopp og der får jeg jo ut MultiChannel PCM.....
    Så der fikk jeg ikke gjort noe med lyden gjennom forsterkeren, så lyden som jeg har hatt i de bak før i 5.1 oppsett kom nå i sidehøyttalerne....ANYONE? :-D
    Det er riktig det...de høyttalerne du hadde bak deg før i 5.1 står nå ved siden av deg og surround back er nå bak deg...beste måten å løse problemet på hvis du f. eks har koblet til høyttalere med bananplugger er å koble surround til bak osv. og heller ha det korrekte 7.1 når du har 7.1 kilder....
    So in the end: 7.1 er ikke så kult som det høres ut....:-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det funket greit med DTS Neo Cinema6 eller hva det stod. Fikk ikke prøvd med Dolby Digital EX men regner med det funker fett. MEN.
    Dolby Pro Logix IIx ville jeg valgt

Neo 6 er vel egentlig beregnet for analog lyd (stereo til surround)
    ES , EX er vel beregnet for matrix 5.1 til 6.1
    osv

I 7.1 koples
    Surround (side høytalere) til surround utganger
    Surround back (bak høytalere) til surround back utganger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •