Vurderer å utvide fra 5.1 til 7.1. Hvilke høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer å utvide fra 5.1 til 7.1. Hvilke høyttalere?

Vurderer å utvide mitt eksisterende 5.1 system, til 7.1.
    Ingenting er bestemt enda. Money talks
    Lurer da på følgende:

- Hvilke høyttalere vil passe inn i mitt oppsett?
    - Hvor skal disse plasseres?
    - Er forsterkerene mine kraftig nok til å drive 2 ekstra høyttalere?

Pr idag kjører jeg B&W HTM62 center, 685 front og 686 bak, samt en SVS rør sub. Alle drives av XPA-5, og bruker en Denon AVR 2809 som forforsterker.
    Å bytte/utvide eksisterende forsterker oppsett er uaktuellt.

Høyttalerne skal stå i stil med eksisterende høyttalere (WAF?) og ikke bli et blikkfang i stua.

Hva med plasseringg? Eksisterende høyttalere er plassert på Soundstyle HT-stativ. Må bakhøyttalerne flyttes opp på vegg gjerne?

Se forøvrig MinHjemmekino for bilder.

På forhånd takk for innspill

EDIT: Jeg skal altså beholde eksisterende oppsett men utvide med 2 HT.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ERD-1? I familiekinoen bytta vi ut 4*B&W CDM1 med 4*ERD-1 og er veldig fornøyde. Kan ikke si noe om hvordan de er til multikanalmusikk, men de fungerer veldig godt til film. Har CDM7 og CDMC i front.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo et alternativ.

Så litt på denne. Er det et altenativ, eller blir det noe overkill? Vil 2809´en være stor nok til å drive disse?

Bakhøyttalerne står idag bak sweet spot inn i hjørnet av rommet, skråstilt mot meg. Om jeg går for f.eks de jeg refererer til, skal jeg da henge de bak sweet spot og flytte bak høyttalerne jeg har idag, litt lenger fram på siden? Er det korrekt, eller har jeg bomma totalt ?

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller.....kan jeg f.eks gå for enda ett par 686´ere. Vil det bli et bra resultat?

EDIT: Etter hva denne guiden sier, skulle jeg jo kunne bruke ett sett til med B&W DM686....?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gjøre akkurat hva du vil. Dealen hos oss var at med 4*CDM1 så var det tydelig hvor høyttalerene var plassert i rommet. Dette er noe vi synes er kjipt når vi ser filmer. DS3 var ikke et valg, da kostnaden var helt hinsides all fornuft. Siden bak- og sidehøyttalerene kun skulle brukes som dipoler var DS3 også overkill.

Det skal sies at vi fikk ERD-1 til $249 per par. Vi hadde også mulighet til å*få de frakta gratis fra USA til Norge (sjekka inn som bagasje), så da kosta det veldig lite å prøve de ut.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm skjønner hva du mener. Om jeg skulle gå for 686 vil jeg ikke få den kino følelsen som ved bruk av dipole (spredning på lyd) ??

Multikanals musikk er forøvrig ikke et tema

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Om jeg skulle gå for 686 vil jeg ikke få den kino følelsen som ved bruk av dipole (spredning på lyd) ?
    Dette er i hvert fall min erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle gått for noen dipole sidehøyttalere. Feks B&W DS3 eller Klipsch RS-42. Har selv RS-42. Disse er jeg veldig fornøyd med. DS3 vurderte jeg og men de er relativt dyre. Rett under 7000,- fo ret par.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakhøyttalerne står idag bak sweet spot inn i hjørnet av rommet, skråstilt mot meg. Om jeg går for f.eks de jeg refererer til, skal jeg da henge de bak sweet spot og flytte bak høyttalerne jeg har idag, litt lenger fram på siden? Er det korrekt, eller har jeg bomma totalt ?
    Bakhøytalerene dine står vel langt bak pr i dag til 5.1
    De står også vel lavt i forhold til anbefalt høyde som er ca 20-50 cm over ditt hode når du sitter (anbefalt blir da kanskje 160-180 cm fra gulv)
    En måte er å beholde B&W på stativ å bruke dem som surround back i 7.1
    Du har endel plass bak sweetspot så sette dem så langt bak som mulig , kanskje ca 1,5 - 2 meter mellom hver høtaler å vinklet mot sweetspot
    (sålenge du får dem endel bak så vil jeg tro det går bra som surround back selv om de står på (ganske lave) stativer
    Om B&W høytalerene er monopole (direkte) er heller ikke dette noe problem , ser det faktisk som fordel siden du har endel avstand fra sweetspot og bak
    __________________________________________________ ______
    Om du kan henge høytalere på vegg så kanskje satset på Klipsch RS som surround (side) høytalere (montert ca 90 -110 grader ......altså ut på sidene fra sweetspot) (gjerne høyt opp på vegg om du ønsker da høytalerene sprer lyden 60 grader ned)
    Hvorfor Klipsch RS er i hovedsak fordi du har ganske smalt rom så rene direkte høytalere (monopole) vil bli vel direkte , markante å til tider ubehagelig)
    men
    surround sidelyd skal heller ikke bli helt u-lokaliserbar for da faller noe av vitsen bort med discrete surroundkanaler så her vil Klipsch RS bli bra da den både er mindre lokaliserbar enn en direkte men samtidig sprer godt og vil fortelle litt om hvor høytaleren er plassert å hvor lyden er ment fremført
    Klipsch RS er ikke ren dipole men WDST men gir tildels omgir lyd som vil passe smalt rom å vil dekke bra lydbilde til flere sitteplasser godt.
    (hadde du hatt et ganske bredt lytterom ville jeg anbefalt direkte høytelere som surround (side)

Det er ingen problemer ang lyd å buke surround/surround back med ulike fabrikanter /lydgjengivelse

(anbefaler ikke Klipsch RS fordi jeg har det selv men ut fra bilde av ditt lytterom )
    Ja jeg anbefaler 7.1 fremfor 5.1
    blir det ikke 7.1 så sats i det minste på 6.1 fremfor 5.1

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar Hygen.
    Tror faktisk jeg nå ser poenget. Er klar over at det er et smalt rom og at vanlige høyttalere kan bli noe direkte.
    Når det gjelder dagens plassering er det gjerne som du sier at jeg kunne justert noe på bakhøyttalerne.

De klipsch'ene du refererer til; er det noen av disse du tenker på? Eventuelt hvilken modell? Prisen var jo faktisk ikke avskrekkende heller

Edit: men må innrømme jeg er skeptisk til å blande klipsch inn i b&w oppsettet mitt...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar Hygen.
    Tror faktisk jeg nå ser poenget. Er klar over at det er et smalt rom og at vanlige høyttalere kan bli noe direkte.
    Når det gjelder dagens plassering er det gjerne som du sier at jeg kunne justert noe på bakhøyttalerne.

De klipsch'ene du refererer til; er det noen av disse du tenker på? Eventuelt hvilken modell? Prisen var jo faktisk ikke avskrekkende heller

Edit: men må innrømme jeg er skeptisk til å blande klipsch inn i b&w oppsettet mitt...
    Har hørt og prøvd klipsch i forholdsvis smale rom å er bra (tenkte på 52 eller 62)
    Jeg skjønner skepsis for blanding (ikke minst fordi har man b&w så er det flott med bare b&w sånn å se på)

Selv har jeg bare direkte høytalere nå å ser det som absolutt best til hjemmekino (men krever både god plass bak og på sidene av sweetspot)
    (siden du har litt smalt rom.........derfor nevnte jeg klipsch høyt opp (kanskje helt oppunder tak)

Skal ikke si at klipsch er noe du må ha men høytalerene er laget både som diffuse men også direkte

Man har jo rene diffuse høytalere som dipole , bipole
    Man har også høytalere med brytere som man kan veksle mellom feks dipole , bipole , monopole (så har man valg til ulik lyd om man er alene , flere å type film)
    Type lyd man opplever varierer også da refleksjonshøytalere (dipole/bipole) ikke gir samme direkte lydopplevelsen der man hopper høyt i stolen fordi refleksjoner ikke gir den samme effekten som en direkte høytaler vil gi.

klipsch er jo diffuse men ikke så diffuse etter min mening som rene dipole , bipole

Beste er vel om du kunne fått prøvd høytalere
    (b&w DS8S eller andre b&w er helt sikkert også bra valg men veeeldig dyre)
    KEF , Polk osv er jo også noen som kanskje kan ha surround høytaler som passer bra som side høytalere for deg

Er tips det jeg skriver så du har noe å tenke på (ang plasseringer/type høytalere) å ingen regel på hva du må kjøpe eller gjøre

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nok et utfyllende svar.

Skal vurdere litt hva jeg skal gjøre. Jeg begynner faktisk å lure på om rommet mitt rett og slett er for lite/smalt til å kjøre 7.1.... ???

I skrivende stund sitter jeg ca 50 cm fra sidevegg. Har litt å gå på ved å flytte stolene noe lenger til den andre siden, men det er ikke mye vi snakker om. Om jeg henger en RS/DS høyttaler på veggen vil den jo nesten bygge helt ut til stol kanten.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har grublet og revet meg i håret. Målt rommet og veggene x-antall ganger.
    Jeg har kommet fram til at et 7.1 system hos meg er "bortkastede penger", misfortså meg rett. Grunnen er rett og slett oppbyggingen på rommet, og det fatum at vi snakker om en stue kino her.

Vil heller bruke pengene på annet utstyr, når anledningen byr seg.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6.1
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...76B9496B2.ashx
    mere 360 graders lydopplevelse enn 5.1

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    6.1
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...76B9496B2.ashx
    mere 360 graders lydopplevelse enn 5.1
    Men den løsningen derimot er noe je har mer tro på i min stue.
    Hvertfall med tanke på hvordan rommet er bygd opp.

Er dette noe jeg vil merke markant forskjell på tror du?
    Hvilken høyttaler type er vanlig å bruke på Cs ?

Dette med 6.1 er faktisk helt nytt for meg, uansett hvor dumt det høres ut

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ............ 6 . 1 .................

DVD har mange disc i 6.1 (DTS ES) (6.1 discrete lyd)
    DVD disc encodet med Dolby Digital Surround EX (5.1) vil med EX og 6.1 høytalere decode 5.1 discrete lyd + (lage) en matrix center back utgang
    Endel BD er encodet til 6.0 eller 6.1 som vil avspilles med center back. (6.0 / 6.1 discrete)

DVD/BD med 5.1 lyd kan avspilles som 5.1 discrete + center back med feks EX / ES knapp på fjernkontroll for ekstra center back lyd (utvider 5.1 til en matrix kanal så det blir 6.1)

5.1 lyd på bd/dvd kan også utvides med Pro Logic IIx til 6.1 lyd ......5.1 discrete + 1 matrix center back

7.1 lyd fra bd disc vil gis ut som 6.1 (surround back left + right i 7.1 lyden vil blandes til en mono center back)

Vil gi litt mere lyd bak å ikke gjøre surround (side) høytalereme så markante i 5.1 oppsett (når man bruker monopole (direkte surround høytalere)
    For de er vel direkte disse b&w surroundhøytalerene dine ?

Du kan jo prøve med en høytaler (om du har en liggende) å kople den opp som center back (kanskje prøve å sette den litt høyt...150-180 cm fra gulv) for å teste. (gardintrapp eller noe)

Det er ingen fast type høytaler til dette men vanlige surroundhøytalere eller en center høytaler

Hvordan kople center back........vanligvis sett feks surround back right til on i reciver og kople høytalerledning til surround back right ..........sett så surround back left som off(none) så ordner reciverens prosessorer at center back får riktig lyd

Stor forskjell mellom 6.1 og 7.1 ?........... minimalt .......men 6.1 er noe du absolutt bør teste da det langt fra er negativt å få lyd bakfra også (siden du har avskrevet 7.1)

Man må minimum ha 4 høytalere for å avspille ekte surround
    ( 4.0 ) --> Front right + left + surround (side) right + left
    Flere antall enn overnevnte 4 er ett +
    Hvem man bør ha eller er best lager ikke jeg diskusjonstema om men det er ingen ting som sier at surround blir bedre av ferrest mulig høytalere så derfor blir surround best ved å utnytte antall kanaler vi har lyd til på disc
    (å dropper man 7.1 vil jeg da enbefale 6.1 fremfor 5.1)

Dolby Digital EX

Dolby Pro Logic IIx

DTS | DTS Audio Formats | DTS-ES

6.0 og 6.1 lyd på BD disc er enten som
    DTS HD 6.0 / 6.1
    DTS HD MA 6.0 / 6.1
    Multichannel PCM 6.0 / 6.1
    (tror ikke det eksisterer utgivelser på BD med Dolby ThrueHD eller Dolby Digital pluss med 6.0 eller 6.1 lyd)

6.1 er helt vanlig men på en annen måte helt ukjent for mange da det altid annonseres , selges , skrives om 5.1 eller 7.1 anlegg

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blåser liv i denne tråden igjen.
    Grunnet andre prioriteringer, ble planene lagt på is.
    Men nå vurderer jeg flere kanaler i stue kinoen min

Jeg har konkludert med at Hygen sitt forslag med 6.1 oppsett, vil passe best her.
    Men det har skjedd noen forandringer siden sist:

1. Sofa er flyttet helt inn til bakvegg.
    2. Bakhøyttalere er flyttet ca 180 cm opp på vegg (med strålende resultat)

Spørsmålet/usikkerhetsmomentene som dukker opp da er:

1. Vil jeg dra nytte av ekstra bakkanal når den blir hengende rett over hodet? Jeg må vel skrå kanalen ned slik at den peker mot lytteposisjon, og ikke sender lyd rett over meg?
    2. Hvis dere ser på bildet henger bakhøytalerne slik at overkant flukter øverste vinduslist. Om dere ser nøye etter begynner taket å skrå innover i rommet rett over denne lista. Pga vindu må en eventuell høyttaler festes på denne veggen, og noe høyere enn de 2 andre kanalene. Er det et problem?
    3. Hvilken type høyttaler kan brukes? Vil en B&W HTM62 center være det beste, eller blir det noe overkill? Kan jeg bruke en ekstra 686 som jeg idag bruker som surround (Hygen: du skrev surroundhøyttaler men mener du da f.eks B&W DS3 o.l. ?) Eller gjerne en liten satelitt høyttaler??

Fint om jeg kunne fått noen tips

På forhånd takk!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket på denne tråden fra starten og la ikke merke til at den var fra 2010. Reagerte på at ingenting så ut som det ble forklart. :P

Uansett, jeg syntes du har et veldig fint og fornuftig oppsett. Det er lite du kan gjøre som forbedrer dette vesentlig etter min mening. En tanke kunne kanskje være å bytte ut 686 med 685 bak og få ennå mer trykk. 6.1 med den plasseringen der tror jeg har lite for seg. Skal du ha inn flere høyttalere bør sofaen lenger frem.

Hvor stort er egentlig rommet? Vanskelig å se på bildene.

Geir Arne

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Kikket på denne tråden fra starten og la ikke merke til at den var fra 2010. Reagerte på at ingenting så ut som det ble forklart. :P

Uansett, jeg syntes du har et veldig fint og fornuftig oppsett. Det er lite du kan gjøre som forbedrer dette vesentlig etter min mening. En tanke kunne kanskje være å bytte ut 686 med 685 bak og få ennå mer trykk. 6.1 med den plasseringen der tror jeg har lite for seg. Skal du ha inn flere høyttalere bør sofaen lenger frem.

Hvor stort er egentlig rommet? Vanskelig å se på bildene.

Geir Arne
    Hei!

Takk for hyggelig tilbakemlding.
    Er amatør i faget, så kjekt å høre at en har gjort noe rett.

Ja det har skjedd noen forandringer i heimen. Har derfor oppdatert "MinHjemmekino" profil også.

Er egentlig meget fornøyd med oppsettet, men du vet hvordan denne hobbyen er; mye vil ha mer.......Og det er alltid morro å prøve noe nytt.

Vel,vel..... Målet på rommet er nøyaktig 407,5 x 281 cm. (Målt med laser nå nettopp )

Tror du ikke 685 ville blitt noe grove høyttalere med tanke på at de henger temmelig nært sweetspot?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, bare mer fylde.

Har hatt 2,5-veis gulstående bare 1,3-1,4m fra lyttepos uten problem. 2-veis og 2,5-veis fungerer ganske bra nære lyttepos.

Siden rommet ditt er såpass smalt kunne du kanskje dradd sofaen 1m lenger frem for å få mer "bredde" i lyden fra frontene. Da kan du henge et par DS3 på sideveggen i dipol-modus for best spredning. Og da kan du med fordel sette 686 mer midt på veggen på stativer(da vinduet hindrer optimal plassering på vegg).

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •