Minimum avstand mellom høyt. i stereooppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minimum avstand mellom høyt. i stereooppsett

De fleste seriøse høyttalerprodusenter anbefaler at deres produkter plasseres minimum 2 meter fra hverandre målt med innsiden av høyt. Ut ifra bildene som kan beskues på diverse hifi-fora synes jeg det er overraskende mange gode høyttalere som bli plassert alt for nærme hverandre. Dette resulterer etter min mening i dårlig kanalseparasjon, samt elendig utnyttelse av høyt. evne til å skape rom.

Jeg har sett eksempler på at store høyt. som Dali H400 og B&W 703 blir plassert i trange rom med en avstand på ca 130-150cm mellom seg. Da får man etter min mening på langt nær utnyttet høyt. potensiale :?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på avstanden mellom deg og høyttalerne også. Men det som har like mye å si for opplevelsen av spredning er demping på veggene. Dersom disse ligger nær høyttalerne er det ofte de som begrenser opplevelsen av spredning. Det er også viktig å fylle igjen rommet mellom høyttalerne slik at lyd som skal stå i midten på lydbildet får et skikkelig fundament. Det er tross alt der det meste foregår.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke hensiktsmessig å sitte i en likesidet trekant med f.eks Dali H400 hvis det kun er 150cm mellom dem. Da sitter du rett og slett for nærme så store høyt. Som du korrekt sier skjer det meste i rommet mellom høyt., da må det være et minimum av fysisk rom der for at lydbildet skal kunne anta naturlig størrelse.

Som de fleste vet, kan små høyt. i mange tilfeller spille bedre enn store avhengig av rommet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Det er ikke hensiktsmessig å sitte i en likesidet trekant med f.eks Dali H400 hvis det kun er 150cm mellom dem. Da sitter du rett og slett for nærme så store høyt. Som du korrekt sier skjer det meste i rommet mellom høyt., da må det være et minimum av fysisk rom der for at lydbildet skal kunne anta naturlig størrelse.

Som de fleste vet, kan små høyt. i mange tilfeller spille bedre enn store avhengig av rommet.
    Åja? Du får komme hit en tur da vet du...

Ikke at rommet H400 står i er så forferdelig lite, men.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er min oppfattning og. Mine Patos er heilt reint :twisted: å plassere, men no trur eg har funnet min løysning på det da. Rocke foten er i vertfall kommen igjen. :wink:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti

Først trenger du vell litt meir "krutt" Kent. :wink: Når du har tilstrekkelig med det, so kan det hende at "rommet" og lydbilde ditt forandrar seg.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti

Slapp av Kenti, jeg badmouther ikke H400, tvert imot, det er meget gode høyt. Derfor er det synd at noen plasserer dem i små kott, eller ikke gir dem pusterommet de fortjener :wink:

Hvis stua mi hadde vært 10-12m2, hadde jeg ikke giddet å kaste bort penger på store kostbare gulvstående høyt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Rommet" er ikke 10-12m2 heller Men det er vel ikke poenget her heller.

Gleder meg til å få litt mer "krutt" ja. Men kan ikke tenke meg at det vil låte noe verre her, heller omvendt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •