Hvilken oppgradering skal jeg foreta?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken oppgradering skal jeg foreta?

Hei!

Ok, her er min sitvasjon akkurat nå! Jeg har nettopp kjøpt meg Denon 3805 forsterker. Har Dali AXS 8000 som fronter. Og 4 x Dali Blue 2002 som bakhøyttalere. Dali SC-7 som center og en Dali SWA 12 sub. Men jeg føler fremdeles at jeg mangler litt trøkk!!! Har hels lyst til å ha høyttalere i samme serie! Bruker annlegget like mye (hvis ikke mer) til musikk som til film

Så da spør jeg alle dere kloke hoder der ute... Hvilken oppgradering ville dere ha gjort hvis dere skulle ha oppdatert annlegget jeg har nå?

Disse oppgraderingene har streifet hodet mitt! :
    - Kjøpe meg Dali Blue 8008 som fronter (bi-amping med 3805)
    - Kjøpe meg en sub til (evt. en swa 12 til)

Noen som har noen andre forslag til hva jeg burde gjøre?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo teste den beryktede Sony-subben. :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første bud er å låne en god effektforsterker. 3805 er langt fra noen effektbombe.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville evt. kjøpt enda en dali swa 12 slik at du kunne hatt en sub til hver av høyttalerne foran! Eller solgt subben du har og kjøpt en Sony SA-WX900 som er nevnt tidligere :!:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Første bud er å låne en god effektforsterker. 3805 er langt fra noen effektbombe.
    Synes egentlig du bynner å bli litt useriøs nå. Syntes du var oppriktig og god i dine innlegg før. Men nå er det noe som feiler alt du skriver om denonen.
    Denonen spiller iallefall sykt på mine 604s3.
    (Men en effektforsterker hadde ikke vært å forakte for å oppnå ett jerngrep)
    Hadde du vært litt mer konkret og oppriktig rundt fakta så hadde dine inlegg fortsatt holdt høy karakter. men nå blir du bare plassert på lik linje med einis i mine øyne.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mene hva du vil, men det var seriøst ment. Det å låne en effektforsterker for å teste er faktisk ikke det dummeste man kan gjøre for mange bytter til større høyttalere for å oppnå mer trykk, men resultatet er at forsterkeren sliter enda mer.

3803 ble målt til 5x60 watt, hvilket er noe helt annet enn Denon selv oppgir. Tror ikke det akkurat er med på å øke lydtrykket og ikke minst stramheten. Hvis AXS 8000 er de jeg tror det er så er det en del luft som skal flyttes, og det krever strøm.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mene hva du vil, men det var seriøst ment. Det å låne en effektforsterker for å teste er faktisk ikke det dummeste man kan gjøre for mange bytter til større høyttalere for å oppnå mer trykk, men resultatet er at forsterkeren sliter enda mer.
    At den er for liten til å drive mine 604s3 fullt ut skal jeg aldri krangle med deg på for det har jeg jo ett bevis på at den ikke gjør hjemme i min egen kjeller.
    En effektforsterker står som sagt høyt på min innkjøpsliste.
    Men det at den ikke driver store høytalere max er vel ikke det samme som at den er bunn i bøtta!
    Forsterkeren er god den. Faktisk meget god.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare flisespikkeri geiri. Jeg hevdet at den ikke er noen effektbombe. Det bekrefter du selv også. Da ser jeg ikke helt problemet. Jeg har ikke hevdet at den er bunn i bøtta, men ved flere anledninger har jeg bestridet at den er bedre enn konkurrenter i samme klasse. Jeg har også poengtert at den leverer lite effekt, noe som er vel dokumentert på 3803. Videre har jeg hevdet at romkorreksjon generelt i denne prisklassen må brukes med omhu, og at de uansett ikke kan rette opp noe som helst, bare dekke over litt.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har noen effektforsterker å annbefale da? pris rundt 5000

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carpo
    noen som har noen effektforsterker å annbefale da? pris rundt 5000
    Ein brukt Rotel kanskje.. Der får du mykje for "kronene". Ser du ein RB-991, so kjøp den med ein gang. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å få tak på en brukt Rotel på 120-150 watt/kanal.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Støtter dette. Dali AXS 8000 (eller Blue 8008, for den del) har to 8-toms woofere i hver høyttaler. Det krever krefter å drive slikt med kontroll. Derfor trenger du en bedre effektforsterker.

Jeg synes også at relativt rimelige høyttalere med digert membranareal ofte tenderer mot en karakteristikk som spiller dypt og høyt, men uten det kontante trøkket som jeg kaller "rask" bass og gjerne opplever fra høyttalere med litt mindre woofere (f.eks. 6 1/2-tommere og mindre). Nå vil nok Blue 8008 spille bedre enn AXS 8000 likevel. Kort begrunnelse: Blue 8008 er en treveis høyttaler og gir dermed mye bedre mellomtone mens AXS 8000 er en toveis som forsøker å strekke 8-toms elementene helt opp til 3000 Hz. Det MÅ bli flagrete og slapt i den kritiske mellomtonen.

Dali SC7 er jo en litt eldre senter i Blue-familien. Finner ikke fullstendige spesifikasjoner på den, men tipper de to bassmellomtonene er omtrent 5-tommer. Den går bare ned til 100Hz, så du bør sette senterkanalen til "SMALL" og la subwooferen ta seg av bassen i denne.

Skal du oppgradere så vil jeg (selv om du etterlyser mer trøkk) anbefale at du går for høyttalere med litt mindre areal i bassen. Dali Blue 6006 eller 5005 er kanskje noe for deg med Denon 3805 og SC7 senter. Legg merke til at selv om 8008 har større elementer, så går 6006 like dypt, og 5005 faktisk dypere. Det er klart at 5005 ikke klarer å opprettholde dette ved like høye lydtrykk som de to andre modellene, men jeg tipper at 3805 vil trives bedre med 5005 enn både 6006, 8008 og AXS 8000. Med 5005 kan det altså hende at du slipper å investere i et effekttrinn i første omgang.

Min favorittoppgradering hvis du vil ha mer "audiofil" lyd er likevel å bytte ut hele frontsettet. Da kanskje med Dali Suite... Eller et helt annet merke!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha sett noen frekvenskurver på den kan jeg bekrefte at at 5005 leverer et solid trykk til litt over normalt lyttenivå, men deretter avtar den noe. Har du planer om å spille skikkelig høyt ville jeg heller anbefale 6006.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5005 låter litt mer "kontrollert", men kan ikke spille like høyt som 6006?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, på en mindre forsterker iallefall. Jeg testet disse på NAD T742, og da var 5005 hakket bedre på det volumet jeg vanligvis foretrekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Dali 5005 får ikkje problem med bassen når eg ser film, har det høgt nok for meg i allefall, derimot får subwooferen min store problem (Dali AW10).
    Eg brukar Denon AVR-1604

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en jeg kjenner har axs8000 og nad 753. nadn har store problemer på høyere lydnivå, her piper det bra i øra.
    tror ikke axs er så lettdrevne som de kan virke på papir.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg skjønner måles gjerne følsomheten ved 1000Hz. For AXS 8000 sin del er det 8-toms bassene som spiller ved denne frekvensen. Dessverre sier ikke følsomheten noe om forvrengning eller avvik. Lydtrykket er således målt inkludert eventuell forvrengning. Jeg vil tro at nøyaktigheten i mellomtonen (ca 300-3000Hz lider en del i denne høyttaleren og spiller tildels forvrengt fra 1000Hz og opp til delefrekvensen).

Min anbefalte oppgradering på dette anlegget er altså å bytte ut frontene. Det burde ikke være umulig å få tak i et sett Dali Blue 5005 for en grei penge. Disse vil passe både senteren og forsterkeren bedre enn AXS 8000. AXS 8000 kan du selge til noen som liker at lyden heller litt mer i Cerwin Vega-retning (AXS-serien er vel det nærmeste Dali noengang har vært Cerwin Vega i lydbilde).

Er du heldig, så sitter du igjen med omtrent like mye penger etter å ha byttet ut AXS 8000 med Blue 5005. Pengene du da har til rådighet som du skulle bruke på bedre høyttalere kan du da bruke på en større/bedre sub, så får du alt det trykket du trenger. (Hørte jeg noen nevnte Sony SA-WX900? )

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du virkelig Roffe at Dali Blue 5005 er noen av de største høyttalerne som Denon AVR-3805 klarer å drive bra, selv med bi-amping som trådstarter sier i sin første post at han nok vil benytte? Har denne receiveren selv og høyttalerne faktisk, og mener at den driver de temmelig bra selv uten bi-amping faktisk (skal koble om til bi-amping i løpet av få dager, må bare låne meg en lydtrykksmåler og skaffe et til sett signalkabler). Derfor mener jeg at med bi-amping burde da receiveren klare enda større høyttalere som f.eks 6006. Jeg trodde disse var å foretrekke framfor 5005 siden de er 3-veis mens 5005 bare er to-veis. Og ja jeg vet at 5005 går dypere enn 6006 men det er ikke så veldig mye om å gjøre så med en sub til stede burde vel 6006 være et bedre valg?

Mulig jeg tar feil i mitt resonnement, og dessuten har vi jo alle forskjellig mening om lyd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Axs serien er vel den dårligste serien som Dali har laget.
    Jeg ville definitivt hatt 6006.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •