Ønsker kjøpsråd ifm. surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker kjøpsråd ifm. surround

Hei,

Er meget fersk i dette faget og hadde hatt glede av noen tips!

Jeg har i dag en en Arcam FMJ A32 forsterker bi-ampet med en P35, jeg har videre tenkt å oppgradere A32 med en DAVE modul, dvs. 7.1 lyd. Har en Denon DVD2900 som source.

Videre har jeg B&W Nautilus 805 i front og en B&W ASW600 sub, lurer på hva jeg burde satse på som senter, har tenkt litt på B&W LCR60S3 og om denne har noen lunde voice matching med frontene. Tar gjerne mot forslag til bakhøytalere også.

Jeg satser ikke voldsomt på filmlyd eller musikk i fler kanaler men syntes det er greit å ha noe som låter noenlunde.

Lurer også på om det hadde vært mer å hente (og hva) i en annen sub fra B&W, evt. ASW675?

Mvh. Eirik

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, EA!

Mye gromt utstyr du har der. Jeg kjenner ikke forsterkerne dine, så der har jeg ingen synspunkter.

Når det gjelder senter, så bør de matche frontene dine lydmessig, som altså er B&W 805. Som flere andre har påpekt så er senteren vesentlig for kinoopplevelsen. Derfor ville jeg nok prøvd å få tak i en av disse: B&W HTM2 eller B&W HTM7 (700-serien har mange fellestrekk med 800-serien, og har en lydsignatur som ligner svært mye, men har nok ikke like raffinerte kabinetter).

Når det gjelder subwoofer står du etter min mening friere og trenger ikke tenke bare B&W. Jeg har likevel et forslag: Hva med å beholde den ASW600-subben du har og kjøpe en til! Det gjør at du med bassmanagement kan kjøre LFE-kanalen over i frontene, og la hver av 805-ene få hver sin sub. Eller kjøre to stykk i LFE-kanalen og få bedre fordelinga av bassen i rommet enn du oppnår med bare en subwoofer på LFE-kanalen. Bare et forslag, men hvis du er fornøyd med musikaliteten til subben du har og bare ønsker mer trykk ved hjemmekinobruk, så kan dette være en god ide.

Så var det bakhøyttalerne... Vanskelig valg, og jeg vet jo ikke hva slags budsjett du har.... Hva med B&W 705?

Lykke til, det kommer sikkert flere råd her!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det roffe sier om center, og forsåvidt det om subbene. Har selv hatt ASW 600 tidligere. Han jeg solgte den til hadde en ASW 600 fra før, og han ble veldig fornøyd med resultatet når han fikk en til

På en annen side tror jeg nok ikke ASW 600 helt klarer å henge med dine 805. Så jeg ville sett meg om/hørt på en sub som er en del raskere (selv om ASW 600 på ingen måte er "treg" heller). ASW 800 trår jeg hadde vært fint. Ellers er det jo en del andre merker du også kan titte på. Du står som sagt litt friere ved subvalg med tanke på merkematching.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask tilbakemelding,

Jeg tenker jeg stikker ned på klubben og deponerer en HTM7 senter, spennede å høre hvordan denne kan låte i stua, spesielt i forhold til Argon som jeg benytter i dag....

Når det gjelder bakhøytalere har jeg mest lyst på noen små komponenter helst med maks mål 20x15x15 (HBD) skal passe til noen stativer + at jeg bør ta hensyn til hvordan dette blir seendes ut i rommet! Budsjettet justeres underveis (sånn blir det bare).

Takk for gode tips om sub, har bare hatt 600'en i litt over en uke, og bruker den mest til film, men har også benyttet den til noe musikk og da er den justert så magert at den knapt gir lyd (x-over 40Hz og lite volum) men fyller allikevel noe av tomrommet som 805'ene etterlater seg. I den annleding vet jeg ikke om jeg trenger en så mye raskere sub, ettersom elementet knapt beveger seg... Mulig jeg har misforstått begrepet "kjapt", gi meg gjerne en tilbakemelding på det.

Kjempe bra forum, og utrolig lærerikt
    Mvh. Eirik

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begrepet kjappt ligger i at subben skal følge med frontene.
    Dvs. at den ikke høres så brutal og brumlete.
    En god og rask sub skal også spille bra på musikk.
    Asw 600 er lukket noe som er en fordel for brumling og pusting.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EA: Hvis du er fornøyd med subben du har i dag, så er det absolutt mulig og kanskje til og med å anbefale å ta dette litt steg for steg. Så vent gjerne litt med å oppgradere subben...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •