PLassering av høyttalere - høyde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PLassering av høyttalere - høyde

Har gått til innkjøp av 4 stk Dali Concept 1, samt center og sub fra Dali. I tillegg ble det handlet en Denon AVR 1911. Concept 1 høyttalerne har festeordning som gjør at de kan festes rett på vegg med en enkelt skrue, slik at man slipper å skru i selve høyttaleren. I tillegg anbefaler Dali at man ikke vinkler disse på noen som helst måte.
    Så....har da 2 små barn som er høyt og lavt, derfor er tanken min å montere disse 4 høyttalerne i rommets 4 hjørner, i ca 2 meters høyde. Selv sitter jeg i en sofa inntil bakveggen i normal høyde, noe som medfører at høyttalerne er plassert ca 1,3 meter over øret, uten vinkling nedover.

Det store spm er om lyden blir akseptabel etter at jeg har utført anbefalte lydsentreringsprosess med recieveren (med mikrofon)?

Eller MÅ jeg få vinklet alle høyttalerne slik at de peker på ørene mine mest mulig?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet!

1,3m over ørehøyde er nok i meste laget, i alle fall i surroundsammenheng.
    Og for den saks skyld - ellers også.
    Det vil nok være en bedre idé å senke høyttalerne litt, slik at de får en høyde på ca 60-70cm over ørehøyde.
    Da vil du i større grad få med deg øvre mellomtone / diskant, og dermed en bedre lydopplevelse.
    Dette har allikevel sammenheng med avstanden fra lytteposisjon til høyttalerne.
    Er denne "tilstrekkelig" lang, (mer enn 2-3m), så kan det nok også fungere med 1,3m over ørehøyde.

Vinklingen må du nesten eksperimentere litt med, men hovedsaken er nok høydeforholdet..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker .

Så, dersom jeg senker bakhøyytalerne til 60-70 cm over øre, lar de fremre være 1,3 m høyere enn øre (da avstanden er ca 4,5 m fra disse til øre), så kan jeg regne med å få en akseptabel surround?

Et annet spm - ser at høyttalerkabel er mye diskutert i forumet, kan virke som de fleste mener pris ikke gjenspeiles i lydkvalitet, men at size på kabel er det viktigste. For min del (med min reciever og høyttalere), bør 2x2,5mm2 være tilstrekkelig (lengste kabelstrekk på bakhøyytalerne vil bli 9 meter)?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det bør kunne fungere helt greit!
    Men ideelt sett, bør nok også de fremre, (frontene?), senkes ned til samme høyde.
    Hva kabler angår, er min oppfatning at 2x2,5kvmm er helt greit å bruke til bakhøyttalerne.
    Men i et rent Hi-Fi stereo-oppsett, er det mange som mener at man nok bør bruke kabler med et litt annet tverrsnitt, sånn for sikkerhets skyld. ;-)
    Noe som selvsagt er avhengig av hva slags utstyr man har.
    Man putter jo ikke diagonaldekk på felgene på en BMW M3, for å si det slik...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •