Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben ! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 77 av 77
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Du må gjerne kverulere, men prøv i det minste og hold deg til hva jeg har sakt og tenk litt etter hva du sier, du har en nydelig selvmotsigelse her men jeg tror du må lete litt for og finne den, Lykke til :-)
    Beklager at jeg ikke tenkte så langt at det var virituell surround 2.1 med pc høytalere
    Reciver kan du ikke lage 2.1 surround
    Kanskje med en forsterker med sub utgang men er det egenlig relevant til å fremheve sub....slå av fronter å hør hva du sitter igjen med
    Ærlig talt har denne fake surrounden lite med hva en subwoofer er nødvendig for eller ikke

Mener du at du ikke har nevnt surround..........?
    Er da noe av det første du beskriver i denne tråden
    ------>Min påstand er altså at den viktigste komponenten i ett surround system er subben.
    å
    tråden din heter ---->Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben !

Tror pokker ikke du vet hva surround er jeg

Å tror du du får LFE uten ekte surround så tar du feil
    Å fake simmulert virituell surround er i utgangspunkt stero som er mixet samme hvor mange høytalere du har å det eksisterer ingen dypbass i slik lyd

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være mulig og mikse LFE til main channels.. Det er ihvertfall mulig om man bruker PC som avspiller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Low-frequency effect - Wikipedia, the free encyclopedia

Med mindre du ønsker å kalle lfe fra stereo lyd (20hz og oppover) for lfe men det er ikke dypere bass enn det som ligger på stereo sporet å stereo kan fint avspilles uten sub
    (å stereo + sub er vel størse savnet om man fjerner frontene å bare sitter igjen med subwoofer)

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Den som klarer å gi ekte surround med kun sub er enda bedre?

Finnes da drøssevis av fronter med dyp bass, eventuelt innebygde aktive subber. Man kan få et absolutt godkjent opplevelse med kun fronter. Det kan man absolutt ikke med kun sub!

Hele argumentasjonen til Loffen blir en selvmotsigelse så lenge han er avhengige av fronter. At han mener de kan godt være små eller billige endrer ikke det faktum at de er helt uunnværlige. Hadde du sagt: etter frontene er subben det vitkigeste, kunne argumentasjonen hatt et snev av gyldighet.

Subben har også så å si ingen funksjon i filmer som inneholder lite LFE info, som er så å si alt utenom action/sci-fi og horror. ^^
    Leser du bare utdrag av hva jeg har sakt ??

Jeg sier at frontene ikke er viktige, det betyr ikke at du klarer deg uten, jeg har heller ikke nevnt LFE sporet, det er det dere som har dratt frem.

Kjære vakre vene osv :-)

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Det må da være mulig og mikse LFE til main channels.. Det er ihvertfall mulig om man bruker PC som avspiller.
    Joda. Alle recievere av nyere dato har denne muligheten.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Beklager at jeg ikke tenkte så langt at det var virituell surround 2.1 med pc høytalere
    Reciver kan du ikke lage 2.1 surround
    Kanskje med en forsterker med sub utgang men er det egenlig relevant til å fremheve sub....slå av fronter å hør hva du sitter igjen med
    Ærlig talt har denne fake surrounden lite med hva en subwoofer er nødvendig for eller ikke

Mener du at du ikke har nevnt surround..........?
    Er da noe av det første du beskriver i denne tråden
    ------>Min påstand er altså at den viktigste komponenten i ett surround system er subben.
    å
    tråden din heter ---->Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben !

Tror pokker ikke du vet hva surround er jeg

Å tror du du får LFE uten ekte surround så tar du feil
    Å fake simmulert virituell surround er i utgangspunkt stero som er mixet samme hvor mange høytalere du har å det eksisterer ingen dypbass i slik lyd
    Hei Pusen, må puste rolig inn og ut noen ganger nå da :-)

Hvorfor drar du inn elektronikken hele tiden, det er ikke det det dreier seg om lille venn.

Under finner du det jeg sa i første tråd som du selvfølgelig har lest :

Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben !

Vi snakker selvfølgelig om høytalere her ikke elektronikk biten.

Min påstand er altså at den viktigste komponenten i ett surround system er subben.

Nå vil vel flere mene at det er frontene og ikke minst senterhøytaleren, men er det egentlig det ?

Sentern trenger du ikke i hele tatt og med en god sub kan du egentlig bruke noen små stativhøytalere for og oppnå bra lydtrykk, litt mellomtone og diskant så er du i gang.

Så da er det bare og ta frem potetgull og cola

Og det er ganske tydelig at du ikke skjønner norsk og desverre bare drar ut bruddstykker av hva jeg har sakt, selvfølgelig det som passer deg best..

Men jeg hadde vel heller ikke regnet med noe annet ;-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i leilighet og er alt for glad i et godt naboforhold til å vurdere innkjøp av sub. Jeg håper alle dere som mener sub er den viktigste komponenten i et surroundoppsett bor i enebolig, men jeg har mine mistanker...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor drar du inn elektronikken hele tiden, det er ikke det det dreier seg om lille venn.
    [...]
    Hørte jeg noen si "hersketeknikk"?

For øvrig er jeg ikke enig i påstanden i tittelen, men det kommer jo litt an på hva man definerer som "viktig":

- Er det snakk om den følelsesmessige gleden ved å se en god film, gode skuespillerprestasjoner og oppleve en god historie? Vel, en av de filmene som har fått meg til å sitte fjetret foran TV-en var "Babettes Gjestebud", der er det ikke mye snakk om surround og lydeffekter skal jeg si deg.

- Er det snakk om opplevelsen av å bli trukket inn i filmens atmosfære og muligheten til å oppnå en illusjon av at du er til stedet i handlingen? Da vil jeg si at frontene og surround-kanalene er viktigere for å skape et omsluttende teppe av lyd og atmosfære

- Er det snakk om å imponere naboen med heftige basslag i magen? I så fall så er jo subben den viktigste komponenten

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben !

Vi snakker selvfølgelig om høytalere her ikke elektronikk biten.

Min påstand er altså at den viktigste komponenten i ett surround system er subben.

Nå vil vel flere mene at det er frontene og ikke minst senterhøytaleren, men er det egentlig det ?

Sentern trenger du ikke i hele tatt og med en god sub kan du egentlig bruke noen små stativhøytalere for og oppnå bra lydtrykk, litt mellomtone og diskant så er du i gang.

Så da er det bare og ta frem potetgull og cola

Og det er ganske tydelig at du ikke skjønner norsk og desverre bare drar ut bruddstykker av hva jeg har sakt, selvfølgelig det som passer deg best..

Men jeg hadde vel heller ikke regnet med noe annet ;-)
    Jeg har fulgt med hele tråden å var i starten usikker på hva du mente å skrev derfor om du kunne utdype hva du mente med 2.1 surround
    for innen recivere er det ingen ting som heter 2.1 surround
    (det minst kompliserte surround man får med reciver er urgammle pro logic som gir 4.0 lyd ut fra stereo lyd)
    Dolby Pro Logic - Wikipedia, the free encyclopedia

Man har ved pc høytalere å kansje noen stereo forsterkere med subwoofer utgang og noe som heter virituell surround men dette blir da stereo som 3 kanaler på ett sett
    (vil neppe tro kanalen som går til subwoofer er full range men fra 20 hz som er laveste i stereo sporet å et stykke opp)
    Uansett ved 2.1 så kan du da ikke mene at 0.1 er bedre enn 2.0
    (dvs er sub viktigtst eller fronter finner man ut ved å fjerne fronter eller sub å høre lyden)

Ekte surround har du ikke nevnt sier du selv (selv om du har nevnt LFE ) så derfor tar jeg ikke den delen så grundig (å du er blitt forklart godt ang hvem høytaler man kan droppe eller ikke for å opprettholde surround +deligering av LFE til andre høytalere som gjør at man må ikke ha sub)
    Man kan fjerne sub å fortsatt ha surround i ekte surround men man kan ikke fjerne front eller surround for da sitter man igjen med stereo (eller da downmix)
    (ja du kan spille downmix stereo +delefilter og sub eller downmix stereo + mixe til center + delefilter sub men du har bare utgangspunkt i downmix til stereo å redusert lyd som i første eksempel gir 2.1 og i andre 3.1) så derfor mener jeg å mange andre at front eller surround høytalerene er de viktigste for fjerner du noe av dem er surround borte å surround må da være viktigere enn å sende dypbass til en subwoofer (om man liker ekte surround da)
    Å slik henger det jo sammen at fjerner man front eller surround å downmix inntrer så mister man LFE siden den ikke følger i en downmix å sub mister litt av vitsen i ekte surround da det discrete dybass sporet blir borte
    (downmix er ingen valg man kan unngå ved å fjerne front eller surround for decoder gjør dette automatisk å dowmix er sterkt redusert lyd samt dcr osv automatisk koples inn)

Du liker sikkert lyden av subwoofer å ingen ting galt med det at du ser den som viktig høytaler i tillegg til andre
    men slik du startet tråden å slik den utviklet seg var det ingen holdepunkter for at den var viktig annet enn at man liker lyden å at det i de fleste vanlige oppsett til folk hjemme er den eneste høytaler som kan gjengi den helt laveste hz

Er vi uenige om hvorfor sub er viktig/ikke viktig ut fra det tekniske så er vi vi vel det.
    (men man kommer ikke utenom teknisk/elektronikk da sub styres hovedsak av innstillinger/elektronikk)
    Mine svar har hele tiden vært oppgavene en sub har i forhold til surround/stereo å om den er uunnværlig
    (viktig høytaler) eller ikke .
    Forskjell lyd i opplevd bass har mange ulike resultater/løsninger på oppsett å derfor kan oppfattes ulikt å graden ut av hva man har hjemme , hva man avspiller og innstillinger vil avgjøre viktig i den forstand å oppleve mere/mindre bass.

Du har selvfølgelig rett i at de fleste vanlige anlegg er det bare sub som kan gjengi de helt laveste hz
    så er det mest viktig har du rett men viktigste komponent generelt i stereo/surround er jeg uenig da den ikke er uunnverlig som andre høytalere er for best lyd.

Så det er vel ikke noe stort å dra igang noe uvennskap med å beklager om jeg førte en tone du ikke likte

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser du bare utdrag av hva jeg har sakt ??

Jeg sier at frontene ikke er viktige, det betyr ikke at du klarer deg uten, jeg har heller ikke nevnt LFE sporet, det er det dere som har dratt frem.

Kjære vakre vene osv :-)
    Nommen lille søte bisken :-)
    Leste du ikke hva jeg skrev lille venn? (Tøys/hersketeknikk off)

Jeg har lest alt du har sagt og jeg er helt uenig. Som er greit, du regnet vel med dette når du startet tråden? Så det bør være unødvendige å bli spessielt opphisset i denne tråden

Det jeg poengterer er at argumentasjonen din henger ikke på greip, du kaller den eneste komponenten du ikke kan unnvære "ikke viktig"..
    "ja man må ha fronter men de er ikke vitkig". Det er ingen logikk i dette. Derfor kommer du heller ikke til å overbevise noen. Men det var kanskje ikke meningen?
    Du har heller ikke greid å bortforklare at i veldig mange filmer finnes det utrolig lite informasjon i dypbasen som vil si at selv i et stativ-sub oppsett kommer 80-95% av lyden fra frontene, selv om du stadig ikke syntes disse er viktig. Du kan ikke overføre høyfrekvens informasjon til en subb, men du kan overføre lavfrekvent info til frontene.

Konklusjon: jeg leste hele tråden før jeg postet og jeg syntes din argumentasjon verken er logisk eller god nok, derfor kan fortsatt ikke si meg enig. Det virker faktisk som du er alene om å mene det du mener også...

Syntes ihvertfall det blir rart hvis man inviterer til diskusjon/verbal slåsskamp og ender opp med å slenge dritt til de som deltar ("du kan tydeligvis ikke norsk")? :twisted:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Jeg har fulgt med hele tråden å var i starten usikker på hva du mente å skrev derfor om du kunne utdype hva du mente med 2.1 surround
    for innen recivere er det ingen ting som heter 2.1 surround
    (det minst kompliserte surround man får med reciver er urgammle pro logic som gir 4.0 lyd ut fra stereo lyd)
    Dolby Pro Logic - Wikipedia, the free encyclopedia

Opprinnelig skrevet av Loffen68
    Du trenger 2 komponenter for og få surround lyd fronter og sub, og av de to er subben viktigst.

Så du påstår at du ikke får surruond med 2 høytalere og en sub, tror du henger deg litt for mye opp i katagoriseringer, prøv og gå ut og lytt, jeg har heller aldri sakt 2.1 surround og referert til dolby

Man har ved pc høytalere å kansje noen stereo forsterkere med subwoofer utgang og noe som heter virituell surround men dette blir da stereo som 3 kanaler på ett sett
    (vil neppe tro kanalen som går til subwoofer er full range men fra 20 hz som er laveste i stereo sporet å et stykke opp)
    Uansett ved 2.1 så kan du da ikke mene at 0.1 er bedre enn 2.0
    (dvs er sub viktigtst eller fronter finner man ut ved å fjerne fronter eller sub å høre lyden)

Du maler frewmdeles på samme greia som nevt ovenfor... slitsomt i lengden

Ekte surround har du ikke nevnt sier du selv (selv om du har nevnt LFE ) så derfor tar jeg ikke den delen så grundig (å du er blitt forklart godt ang hvem høytaler man kan droppe eller ikke for å opprettholde surround +deligering av LFE til andre høytalere som gjør at man må ikke ha sub)
    Man kan fjerne sub å fortsatt ha surround i ekte surround men man kan ikke fjerne front eller surround for da sitter man igjen med stereo (eller da downmix)
    (ja du kan spille downmix stereo +delefilter og sub eller downmix stereo + mixe til center + delefilter sub men du har bare utgangspunkt i downmix til stereo å redusert lyd som i første eksempel gir 2.1 og i andre 3.1) så derfor mener jeg å mange andre at front eller surround høytalerene er de viktigste for fjerner du noe av dem er surround borte å surround må da være viktigere enn å sende dypbass til en subwoofer (om man liker ekte surround da)
    Å slik henger det jo sammen at fjerner man front eller surround å downmix inntrer så mister man LFE siden den ikke følger i en downmix å sub mister litt av vitsen i ekte surround da det discrete dybass sporet blir borte
    (downmix er ingen valg man kan unngå ved å fjerne front eller surround for decoder gjør dette automatisk å dowmix er sterkt redusert lyd samt dcr osv automatisk koples inn)

Og igjen, fremdeles langt utenfor det jeg har snakket om

Du liker sikkert lyden av subwoofer å ingen ting galt med det at du ser den som viktig høytaler i tillegg til andre
    men slik du startet tråden å slik den utviklet seg var det ingen holdepunkter for at den var viktig annet enn at man liker lyden å at det i de fleste vanlige oppsett til folk hjemme er den eneste høytaler som kan gjengi den helt laveste hz

Mener fremdeles at subben er viktigst jeg :-) og utviklingen av tråden er ikke jeg herre over

Er vi uenige om hvorfor sub er viktig/ikke viktig ut fra det tekniske så er vi vi vel det.
    (men man kommer ikke utenom teknisk/elektronikk da sub styres hovedsak av innstillinger/elektronikk)
    Mine svar har hele tiden vært oppgavene en sub har i forhold til surround/stereo å om den er uunnværlig
    (viktig høytaler) eller ikke .
    Forskjell lyd i opplevd bass har mange ulike resultater/løsninger på oppsett å derfor kan oppfattes ulikt å graden ut av hva man har hjemme , hva man avspiller og innstillinger vil avgjøre viktig i den forstand å oppleve mere/mindre bass.

Utgangspunktet var at jeg påsto at subben var viktigste høytaleren i ett surround oppsett, tror kanskje du må spørre deg selv om hva som er surround lyd, de fleste av oss lever konstant med surround, problemet ditt er at du holder deg inne i tekniske termer konstant og kommer ikke ut ac Dolby 5.1 verdenen, det har det aldri vært snakk om fra min side.

Du har selvfølgelig rett i at de fleste vanlige anlegg er det bare sub som kan gjengi de helt laveste hz
    så er det mest viktig har du rett men viktigste komponent generelt i stereo/surround er jeg uenig da den ikke er uunnverlig som andre høytalere er for best lyd.

Hvor får du størst frekvens spekter, en gulvstående høytaler eller en stativhøytaler og en sub ?

Så det er vel ikke noe stort å dra igang noe uvennskap med å beklager om jeg førte en tone du ikke likte
    Er på ingen måte ute etter noe uvennskap men prøv og forstå hva jeg sier.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Nommen lille søte bisken :-)
    Leste du ikke hva jeg skrev lille venn? (Tøys/hersketeknikk off)

Jeg har lest alt du har sagt og jeg er helt uenig. Som er greit, du regnet vel med dette når du startet tråden? Så det bør være unødvendige å bli spessielt opphisset i denne tråden

Jeg er absolutt ikke den som er opphisset her lille venn:-D

Det jeg poengterer er at argumentasjonen din henger ikke på greip, du kaller den eneste komponenten du ikke kan unnvære "ikke viktig"..
    "ja man må ha fronter men de er ikke vitkig". Det er ingen logikk i dette. Derfor kommer du heller ikke til å overbevise noen. Men det var kanskje ikke meningen?

Nei jeg sier at den ikke er viktigst, en aldri så liten forskjell der..

Du har heller ikke greid å bortforklare at i veldig mange filmer finnes det utrolig lite informasjon i dypbasen som vil si at selv i et stativ-sub oppsett kommer 80-95% av lyden fra frontene, selv om du stadig ikke syntes disse er viktig. Du kan ikke overføre høyfrekvens informasjon til en subb, men du kan overføre lavfrekvent info til frontene.

så og kjøre ett LFE spor til fronter med sub går ikke ?? og siden du ikke kan overføre høyfrekvent lyd bruker vi gulvstående høytalerer, det er helt utelukket og bruke noen stativhøytalere og en sub ?

Ha ha ha Ja du har helt rett i at du kan overføre levfrekvent til høytalerene, men det hjelper vel like mye som og kjøre høyfrekvent til en sub hvis høytalerene ikke klarer og gjengi lyden som foreksempel 20 Hz...

Konklusjon: jeg leste hele tråden før jeg postet og jeg syntes din argumentasjon verken er logisk eller god nok, derfor kan fortsatt ikke si meg enig. Det virker faktisk som du er alene om å mene det du mener også...

Vel så er jeg unik, det er jeg stolt av !

Syntes ihvertfall det blir rart hvis man inviterer til diskusjon/verbal slåsskamp og ender opp med å slenge dritt til de som deltar ("du kan tydeligvis ikke norsk")? :twisted:
    Når du har gjentatt en ting til det kjedsomelige er det vel ganke åpenbart at personen ikke skjønner Norsk ?

Dritt kan det vel ikke kalles, er vel heller ett faktum ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av Loffen68
    Du trenger 2 komponenter for og få surround lyd fronter og sub, og av de to er subben viktigst.

Da har jeg prøvd å forstå............................................ .

Tror din type surround er unik å ikke slik av brukere deffinerer surround.
    De fleste brukere på av som er surroundbrukere bruker enten ekte surround eller stereo de mixer til simmulert surround med utvidelses codec
    (som feks dts neo 6 , Dolby pro logic osv)
    det vil si at surround av brukere er 4.0 , 4.1 , 5.0 , 5.1 , 6.0 , 6.1 , 7.1 høytaleroppsett osv

Virituell surround som kan lages ut fra stereo lyd til 2.0 surround , 2.1 surround 3.0 surround
    (er vanlig på pc høytalere , surround hodetelefoner , enkelte intergrerte tv høytaler systemer , noen home theater systemer osv)

Enten det er SRS surround eller
    Dolby - What is Dolby Virtual Speaker? Surround Sound with 2 Speakers
    eller andre virituelle stereo mix systemer

unntaket jeg vet ved 2.1 er enkelte Onkyo (mange HTIB å sikkert noen recivere men ikke vanlig på recivere fra fabrikanter) som har det de kaller for en DTS sensasjon der de decoder DTS 5.1 til 2.1 (uten nevneverdige tap tror jeg å vil mene at om det skal være sentsasjon så blir helt sikkert ekte LFE lyd beholdt å kan gjengis i subwoofer i 2.1

så har man DTS Virtual eller Dolby viritual som kan gjøre 5.1 ekte lyd om til stereo surround (ikke 2.1 men 2.0) som skaper en surroundlyd ut to høytalere
    Dette er innen virituell surround som nevnt tildligere å surround lyd opplevelsen med 2 høytalere skapes med bla delays og phase-shifts

der alle 2.0 lyd nevnt selvsagt kan avspilles med sub i et 2.1 oppsett.

Så har man 3D virituell surround men som hovedsakelig skapes i studio
    feks QSound Labs, Inc.: 3D Audio Enhancement, Virtual Surround Sound & 3D Positional Audio Technologies
    (Roger Waters amused to death er laget slik)

Man får ikke kjøpt disc med 2.1 surround men man kan encode feks DTS til 2.1
    (men kalles ikke lengere surround men 2 discrete stereo + en ekte LFE kanal)

Nå har jeg tatt det meste innen 2.1 lyd (for ekte surround er langt utenom det du skriver om .......... som du selv skriver)

Du burde kanskje startet posten din med 2.1 anlegg/2.1 avspilling da hovedsakelig brukere som leser denne tråden ser ekte eller fake surround i 4 eller flere kanaler som surround å surround i mindre antall kanaler som pc anlegg osv

Selv ved 2.1 er jeg uenig at subwoofer er viktigste høytaler men slik er det at ikke alle kan være ening

her er vi vel enige...
    Hvorfor er at med subwoofer får man selvsagt ved de fleste normale anlegg bedre utnyttelse og avspilling av den dypeste bassen da fleste fronter i normal høytaler kategorien ikke er gode på den dypeste bassen

å her er vi uenige
    For hvem høytaler blir mest viktig
    Dropper man fronter sitter man igjen med subwoofer lyd
    Dropper man subwoofer sitter man igjen med stereo lyd
    Her vil jeg mene frontene er mest viktige fordi uten dem sitter man bare igjen med en brumlekasse som for de aller fleste er mono

For >>>>> Den viktigste komponenten i ett surround oppsett <<<< (der høytalere er ment) er også hvem høytalere man må ha eller trenger viktig
    ( å ikke bare viktig i forhold til hvem som greier å avspille mest bass )
    (for i et normalt oppsett vil jo best og dypest bass være subwoofer å ingen i denne tråden bestrider det annet enn man ved enkelte fronter som kan takle dypbass , for da kan man droppe subwoofer å få samme trykk og effekt som det sub ville gi)

Subwoofer og LFE eller deligere laveste hz fra øvrige surroundkanaler eller stereo til subwoofer er ikke gammelt å det er mange grunner for at man laget 0.1 (LFE) kanal i ekte surround eller deligerte laveste hz i øvrige kanaler eller stereo.(å subwoofer salg ble til for hjemme lyttere av surround)
    Denne (sw)høytaleren er generelt ikke uunnverlig men ble opprettet som tillegg å således i mine eller mange andres øyne er subbwoofer suplamang å ikke mest viktig i den ene eller andre formen for surround eller som høytaler.
    (men viktig for mange ut fra ønsket dypbass/dypeste bass å bruke i sitt anlegg i ekte / fak surroundlyd å brukt av enkelte til å ta seg av dypeste bass i stereo lyd / stereo oppsett)

Du startet tråden din med
    >>>>>> Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben
    å eksempel med
    >>>>>>med en god sub kan du egentlig bruke noen små stativhøytalere for og oppnå bra lydtrykk, litt mellomtone og diskant så er du i gang.
    ......Å selsagt i et slik eksempel kan subwoofer være viktig for dypbass
    men
    jeg å mange andre vil besvare deg for den generelle trådtittel eller første linje i din tråd å ikke ut fra stativ høytaler eksempel du selv nevner (subwoofer og høytaleroppsett er så mangt)
    men
    uansett setter du dypbass som viktigst fremfor lyd å da vil du garantert få de som mener fronter er mest viktig i et oppstartsanlegg med stativhøytalere og subwoofer
    For hvem ville startet med subwoofer kjøp (for den var mest viktig) for å høre lyd for så senere med tiden kjøpe fronter

Til en senere tråd du lager bør du kanskje være mere klar på hva du mener.
    Du ber jo om innspill i din potetgull og cola innstilling men å nær sagt halshugge å dømme de som skriver i din tråd uten å forklare deg hva du mener blir provoserende å lite hyggelig tråd.
    (jeg mente ikke slik å du missforstår , det har jeg aldri skrevet , har aldri vært ment fra min side , har jeg aldri sagt osv)
    Skriv hva du egentlig mener istedenfor å gå til angrep , vi er ikke tankelesere , ei heller kranglebøtter.

At du mener at jeg må spørre meg selv om hva surroundlyd er ?
    Jeg har middels greie på surround så om du forklarer meg å sikkert mange andre om hva du mener er surround så er det flott for lære er endel av det positive man kan få i forum.
    At jeg svarer ut fra tekniske termer......vel tekniske løsninger , prosesser , må i hovedsak til etter min lærdom da kjøpt lyd enten ligger som mono , stereo eller minimum 4.0 som surround å ingen av disse kan passe i 2.1 uten en prosess
    (de fleste her på forumet vet sikkert hva surround er men er det en unik måte du deffinerer som surround ut fra ditt eksempel er det kanskje bare du her på av som bruker den å da kan vi da ikke forstå din surround)
    å en unik/uvanlig form for surround burde vært nevnt i start av tråd for de fleste av brukere gjennkjenner vel sikkert "vanlig" surround å svarer sikkert ut fra det
    (meningen er ikke å være frekk men din 2.1 surround er meget uklar uten forklaring)
    (du trenger jo ikke kopiere det jeg skriver for så kommentere hver linje men heller skrive hva du faktisk mener så kan jeg Norsk så godt at jeg tror det skal gå bra)

Jeg kan sikkert bli enig med deg i din uttalelse om
    >>>>>>>>> Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben !
    å utelukker ikke den muligheten men må faktisk få litt bedre info i hva du egentlig mener for å i det hele tatt kunne komme til samme konklusjon for der er jeg ikke nå

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er selve forståelsen av det norske ordet vigtigst, som egenlig er problemet med denne diskusjonen. Jeg forstår ordet viktigst i sammenheng med de forskjellige høytalerene i et kino oppsett som noe man nermest ikke kan bruke et oppsett uten. Eller at den lyden som står igjen hvis høytaleren er fjernet/kobblet vekk ikke gir noen mening eller noen god opplevelse....

En subwoofer tar bare de nedre frekvensene i kildemateriale, så det blir ikke spesiellt velykket å fjerne alle de andre høytalerene som tar resten av de hørbare frekvensene. Nå er det kanskje ikke en fjerning av de andre høytalerene du mener, men mer dimmensjonering angående å kunne spille dypt ned i bass området.
    Hvis vi man ellers snur litt på den fremstillingen du startet med Loffen, så kan man vel si at hvis man bare har store nokk fronter med god nokk LFE kapasitet, så klarer man seg uten en god subwoofer.

Til forskjell fra det du angir angående at man kan bruke front høytalere som bare spiller mellomtone og diskant, så kan jo argumentet være at man faktisk kan fjerne hele subwooferen hvis forntene er gode nokk, og da blir vel den logiske sluttningen at subwooferen ikke kan være den viktigste høytaleren i et surround oppsett.

Ser du den?

Edit: editerte litt + rettet og lagde nye trykkleifer, samt :shock: drepte jeg hele diskusjonen nå ops:

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    .....og nå skal jo folk pokker ta ha 11 høyttalere rundt i rommet i tillegg til sub(er).
    Oh yeah!! -flere subber, masse subber!! Ellers blir det jo forferdelig tamt?!? og det er jo ikke gøy...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høytalerne er vel like viktige i et oppsett.

Hadde jeg bare kunnet valgt en type, ville det vært frontene. man MÅ ikke ha alle de andre høytalerne + sub for å se film eller spill musikk..

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Alle høytalerne er vel like viktige i et oppsett.

Hadde jeg bare kunnet valgt en type, ville det vært frontene. man MÅ ikke ha alle de andre høytalerne + sub for å se film eller spill musikk..
    har lest litt fort igjennom denne tråden her nå, og syntes det er mye tull snakk her

trådstarters påstand: "Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben"

i følge wikipedia må det minst 3.0 til for å kunne lage surround lyd. mest vanlig i dag er minimum 4.0 så vi kan vell ta utgangspunkt i det. 4.0 vil si 2 høytalere i front og 2 høytalere bak. dette er hva som skal til av høytalere for å få surround lyd. har en kammerat som har dette oppsettet. han har noen svære fronter som fint får til å lage jordskjelv for å si det slik, så ut i fra dette sier jeg at påstanden om at subb er viktigste komponent er tull. har du store fronter så kan du fint mikse LFE sporet inn i LR.
    så langt jeg vet, er det umulig å få surround lyd ut av et vanlig stereo oppsett, så til dere som påstår at det på noe måte er mulig, vil jeg svært gjerne ha en forklaring på dette, og da mener jeg ekte surround og ikke dette tulle virtuelle greiene noen pcer har mulighet for som jeg har testen noen ganger, og ikke funker i det hele tatt.
    hvis du tar utgangspunkt i et vanlig 5.1 surround anlegg, så er jeg forsåvidt enig i at alle høytalerene er like viktig, bortsett fra senteren, jeg selv bruker kun phantom senter, og syntes det fungerer veldig greit.
    til alle dere som syntes at subb er en veldig viktig høytaler i ett surround oppsett, så er jeg også enig i det, jeg liker også mye bass i film osv. men hvis vi tar utgangspunkt i trådstarter, så er subb eneste høytaler du kan fjerne bortsett fra senter, og fortsatt ha surround lyd... derfor er ikke subb viktigste høytaler i ett surround oppsett. til dere som sier at subb er viktigst høytaler fordi de fleste frontene ikke kan gjengi bass under 20-25hz, så er også dette tull fordi bass under 25hz ikke er en forutsetning for å få surround lyd...(er enig i at det dog kan drepe noe av filmgleden å miste det under 25hz)

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •