Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben ! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77
    Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Har man fronter som ruller av ved 45Hz så er selvsagt sub viktig, men det er det vel ingen som har Loffen?
    Tja mener fremdeles at sub er ett must på JBL K2 9800.... 8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom suben er en logitech PC-sub skulle vel prisen være omtrent som for de billigste dynavoicene.
    Og dynavoice er fulltone, fra ca 15 Hz og opp ?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den mest undervurderte eller noe sånt..
    Viktigst? :lol:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Tja mener fremdeles at sub er ett must på JBL K2 9800.... 8)
    K2 har vel -6B @ 45hz og er vel neppe spesielt representativt for majoriteten av større gulvstående.

Disse ligger på -6B @ 42hz.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dynavoice er fulltone, fra ca 15 Hz og opp ?
    Ja, selvsagt! I hvertfall i samme grad som nevnte Logitech-sub.

Man kan jo ikke føre en debatt om hvorvidt en høyttaler kan erstatte en sub om det da bare er om å gjøre å finne en sub eller et element som kan gå dypere eller spille høyere for å frata påstanden en hver form for kred.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    K2 har vel -6B @ 45hz og er vel neppe spesielt representativt for majoriteten av større gulvstående.

Disse ligger på -6B @ 42hz.

K2 S9800 ligger på 35 Hz på -10db, husk at JBL er veldig konservartive da, i forhold til en del andre produsenter.....

tror nok den du la inn bilde på er en enkel match prestasjonsmessig....

OG har noen av dere hørt en K2 ?? Ikke les der blinde på spesifikasjoner ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvsagt! I hvertfall i samme grad som nevnte Logitech-sub.

Man kan jo ikke føre en debatt om hvorvidt en høyttaler kan erstatte en sub om det da bare er om å gjøre å finne en sub eller et element som kan gå dypere eller spille høyere for å frata påstanden en hver form for kred.

Nei, det jeg sier er at svært få høytalere kan erstatte en sub noe som du ga inntrykk av.
    En sub kan derimot spille relativt høyt oppover og dermed erstatte en fullfrekvent høytaler.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    K2 S9800 ligger på 35 Hz på -10db, husk at JBL er veldig konservartive da, i forhold til en del andre produsenter.....

tror nok den du lå inn bilde på er en enkel match prestasjonsmessig...
    -10dB er jo fullstendig uvesentlig i enhver sammenheng. Konservative muligens, men det har lite for seg å oppgi fullstendig gal frekvensrespons.

At K2 spiller høyere og bedre enn B&W er heller ikke poenget her. K2 kan ikke brukes som et argument for at store høyttalere ikke kan erstatte subwoofer. Til det runder de av alt for fort.

Klarer nok ikke å bli helt enig med deg at en boks med oppgave å gjengi 1-2 oktaver i mono kan bli den viktigste i et oppsett bestående av 6-12 høyttalere med formål om å gjengi 20hz-20khz 360 grader rundt lytteren. Den eneste scenarioet måtte være om brukeren prioriterer dypbass og ikke kan tillate seg store fronthøyttalere. Det er selvsagt helt greit, men ikke nødvendigvis veldig representativt for den jevne entusiast slik topic antyder.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken sub er det egentlig du sikter til Loffen? Jeg mener, kvalitet, dypbass, kapasitet og høy delefrekvens... Slikt er ikke billig og det er temmelig sjeldent.

Og, konservative? Hva mener du med det? Om de har -6dB ved 45Hz og -10dB ved 35Hz så er det enten riktig eller galt. Om det er galt så er vel ikke akkurat "konservativt" det første ordet jeg ville lett etter.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kast

Sitat Opprinnelig postet av koffen68
    Den viktigste komponenten i ett surround oppsett er Subben
    Vi snakker selvfølgelig om høytalere her ikke elektronikk biten.
    Ekte surround loffen68
    For det første trenger man ikke subwoofer (eller center) for å spille surround
    (det vil da si at dette er de minst viktige høytalerene fordi du kan ikke fjerne fronter , fjerne surround (side) høytalere) for da mister du surround å spiller stereo downmix

Så har man argumentet til Snickers-is at bass enten det er LFE eller laveste hz fra delefrekvens kan tilføres andre høytalere (feks fronter)
    Dermed er ikke en subwoofer viktig men et supplemang men langt fra behøver eller er viktig.

virtuell surroundlyd
    Du trenger 2 komponenter for og få surround lyd fronter og sub, og av de to er subben viktigst.
    Feil, du har ingen problemer med og oppnå surroundlyd med fronter og sub, det kommer helt an på elektronikken/prosseseringen av signalet.
    Da er man alikevel inne på elektronikk selv om du i starten ikke inkluderte elektronikk.
    Om du på en eller annen måte greier fake surround med fronter + subwoofer så er frontene mest viktige for kutter du dem sitter du bare med en subwoofer og begrenset hz + du mister stereo over fronter
    Slik fake surround er ikke det som er relevandt blandt subwoofer/ikke subwoofer brukere men høyst utradisjonell måte surround å passer dålig inn en generell uttalelse om mest viktig høytaler
    (ikke det et surround i seg selv er uvanlig men såkallt 2.1 surround du omtaler)

Så må du huske at i denne virituelle fake surrounden du henviser til er laveste hz 20 (sjelden så lav) i stereo (kan ikke sammenllignes med LFE dypbass i ekte surround som går dypere)
    Her kommer da snicker-is utalelse meget på sin plass igjen da fronter like godt kan spille denne bassen å man må ikke ha subwoofer.
    Faktisk å utale at subwoofer er mest viktig til fake simmulert surround like tullete som å si at man må ha subwoofer til stereo lyd (for det er samme lyden i utgangspunktet)
    å folk har da greid seg uten subwoofer til stereo å ser det som noe eksta man kan ha ...men ikke viktigst for å spille stereo eller stereo simmulert til fake surround

En sub kan derimot spille relativt høyt oppover og dermed erstatte en fullfrekvent høytaler.
    Nå er vi langt utenfor normalen
    Mener du å tilføre hz over 250 eller noe?
    Siden tråden din omhandler subwoofer og surround så er du inne i denne såkalte stereo + sub surrounden din da (hvordan du nå enn greier å lage 2.1 surround)
    Du får vel neppe høye hz ut av subwoofer utgangen pga begrensning i reciver så bruk center utgangen så får du 20hz 20khz
    Så når du nå sitter med denne utvidede hz i subwoofer så kutt frontene å sjekk hva du sitter igjen med

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Den mest undervurderte eller noe sånt..
    som ble skrevet er vel kanskje det du mente loffen68 men ikke skrev.
    Selfølgelig er det ofte bra med en subwoofer i et oppsett men ikke viktig hverken for surround eller et must for å få dypbass fra LFE i ekte surround
    faktisk er all 4.0 ,5.0 og 6.0 på dvd, bd , sacd , dvda osv uten lfe

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pro_odeh
    I en dramafilm eller vanlig komedie så vil ikke en sub spille noen stor rolle fra eller til. Har du gode fronter klarer du deg utmerket uten sub. Senteren er også viktig som du sier, viktigere enn sub-en, da mesteparten av lyden i en film kommer fra nettopp senteren.
    På hvilket grunnlag baserer du den påstanden på? vi snakker surround, surround betyr mye LFE, LFE betyr subwoofer. Jeg vil si at centeren og subwooferen er de viktigste komponentene.

Centeren: 75% av lyden i en film går gjennom denne.
    Subwooferen: Den som skaper tilstedeværelsen i filmen.
    Surround: Oversiktsbilde

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er frontene viktigst.. man kan jo se film med kun fronter.. man må jo ikke ha surround for å se film.

at sub er viktigst.. dagens....

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et ekte 5.1 oppsett er da alle høytalerne like viktige, ellers ingen ekte surrond. Selvsakt kan man simmulere surrond på forskjellige måter, med det er og blir en simmulering. Til ekte surrond(DD 5.1/DTS 5.1) trengs et 5.1 høytalersystem. Ingen er viktigere eller uviktige. Blir som å diskutere om hvilken av de to høytalerne i sterio som er mest viktig( høyre eller venstre). Svar alle er like viktige.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    I et ekte 5.1 oppsett er da alle høytalerne like viktige, ellers ingen ekte surrond. Selvsakt kan man simmulere surrond på forskjellige måter, med det er og blir en simmulering. Til ekte surrond(DD 5.1/DTS 5.1) trengs et 5.1 høytalersystem. Ingen er viktigere eller uviktige. Blir som å diskutere om hvilken av de to høytalerne i sterio som er mest viktig( høyre eller venstre). Svar alle er like viktige.
    Nei, det var en elendig analogi. Du vet godt at man kan kjøre phantom senter, og med litt kvalitet på utstyret og lyttern plassert i sweetspot vil mani kke høre forskjell.

Høyre vs venstre høyttaler i stereo er ekvivalent med høyre vs venstre front, surroundkanal eller liknende i surround. Det er ingen som har foreslått å fjerne EN av surroundkanalene.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må da ikke ha lyd fra alle kanter, vil si det er mye bedre å kjøre en film på et godt stereooppsett enn diverse elkjip jallabokser..

Har man fronter som går dypt nok så kan man klare seg uten sub, men har aldri hatt noe annet enn stativhøyttalere i hus jeg, mulig jeg har gått glipp av noe der :neutral:

Men etterhvert kommer nok suget etter å få med seg ristinga til olifantene, jordskjelvet til T-rex og all anna snacks som finnes i LFE sporet til å ta overhånd..

Så etter frontene, som jo er ganske nødvendige for å få med seg lyden stemmer jeg for subben..

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg så fightclub i går savnet jeg ikke sub et eneste sekund. Kan ikke si jeg har gjort det tidligere heller.
    Eneste Hi-Fi sub´n jeg har er noe billigskrap av en 12" til 3000-3500,- og den bare ødelegger med romlete og grøtete bass.

Hadde jeg hatt satelitter forran ville nok sub vært et savn, men Eclipsene i front gjør en bedre jobb en mange subber. Når man slippr problematikken rundt plassering og fase, og alikevel får gjengitt frekvenser helt ned i 18Hz er jeg fornøyd. Sub utgår frem til jeg får meg hus med eget lydisolert lytterom/kino.

Og skulle jeg bli veldig sugen, så kobler jeg bare til Lo-Fi/harrykassa med en S12L7 og 400w plateamp. Men det skjer stort sett bare i fylla, når det aldri blir høyt nok.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var en elendig analogi. Du vet godt at man kan kjøre phantom senter, og med litt kvalitet på utstyret og lyttern plassert i sweetspot vil mani kke høre forskjell.

Høyre vs venstre høyttaler i stereo er ekvivalent med høyre vs venstre front, surroundkanal eller liknende i surround. Det er ingen som har foreslått å fjerne EN av surroundkanalene.
    Jeg tror jeg nevnte at man selvsakt kan simmulere surond på mange måter. Hva som er best er altid opp til lytteren. Men det er å blir en simmulering. Ikke ekte surrond. Skal man ha det, må man nødvendigvis ha 5.1 høytaler oppsett som et minimum. Men hva som evt er best, det, er jo en annen diskusjon. Er ikke uenig med deg om at man kan oppnå like bra evt bedre lyd på annen måte. Jeg prøver ikke å være slem og sint. :-D
    Jeg bare poengtere, skal man dog ha "ekte" sorround, så trenger man dog 5.1 høytalere. Hva som evt høres best ut, ja hvem vet

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fygen
    Kast

Ekte surround loffen68

Har ikke nevnt ekte surround med ett ord jeg

For det første trenger man ikke subwoofer (eller center) for å spille surround
    (det vil da si at dette er de minst viktige høytalerene fordi du kan ikke fjerne fronter , fjerne surround (side) høytalere) for da mister du surround å spiller stereo downmix

Jeg har heller ikke sagt at man MÅ ha en sub, men mener fremdeles at det er den viktigste komponenten, hvor tar du stereo downmix fra i denne sammenhengen, det er ikke noe problem og få frem surround lyd med kun 2 høytaler, helst tre :-)

Så har man argumentet til Snickers-is at bass enten det er LFE eller laveste hz fra delefrekvens kan tilføres andre høytalere (feks fronter)
    Dermed er ikke en subwoofer viktig men et supplemang men langt fra behøver eller er viktig.

Og fremdeles har ingen kommet opp med en fullfrekvent høytaler som gjør jobben til en sub, jeg står igjen fast på at du kun trenger 2 små stativhøytalerer og en sub for og få dekket hele frekvensområdet, det du sier over er tull.

virtuell surroundlyd

Da er man alikevel inne på elektronikk selv om du i starten ikke inkluderte elektronikk.
    Om du på en eller annen måte greier fake surround med fronter + subwoofer så er frontene mest viktige for kutter du dem sitter du bare med en subwoofer og begrenset hz + du mister stereo over fronter
    Slik fake surround er ikke det som er relevandt blandt subwoofer/ikke subwoofer brukere men høyst utradisjonell måte surround å passer dålig inn en generell uttalelse om mest viktig høytaler
    (ikke det et surround i seg selv er uvanlig men såkallt 2.1 surround du omtaler)

Prøv i det minste og hold deg til hva jeg har sakt, har ikke nevt 5.1 eller 11.4, Jeg sa surround, det er ett vidt begrep, hvis du påstår at du ikke kan få surround med ett 2.1 oppsett vitner det om uvitenhet.

Så må du huske at i denne virituelle fake surrounden du henviser til er laveste hz 20 (sjelden så lav) i stereo (kan ikke sammenllignes med LFE dypbass i ekte surround som går dypere)
    Her kommer da snicker-is utalelse meget på sin plass igjen da fronter like godt kan spille denne bassen å man må ikke ha subwoofer.
    Faktisk å utale at subwoofer er mest viktig til fake simmulert surround like tullete som å si at man må ha subwoofer til stereo lyd (for det er samme lyden i utgangspunktet)
    å folk har da greid seg uten subwoofer til stereo å ser det som noe eksta man kan ha ...men ikke viktigst for å spille stereo eller stereo simmulert til fake surround

Igjen så drar du ting ut av perspektiv men deg om det. har skat noe om fullfrekvent HT og sub over, står fremdeles ved det

Nå er vi langt utenfor normalen
    Mener du å tilføre hz over 250 eller noe?
    Siden tråden din omhandler subwoofer og surround så er du inne i denne såkalte stereo + sub surrounden din da (hvordan du nå enn greier å lage 2.1 surround)
    Du får vel neppe høye hz ut av subwoofer utgangen pga begrensning i reciver så bruk center utgangen så får du 20hz 20khz
    Så når du nå sitter med denne utvidede hz i subwoofer så kutt frontene å sjekk hva du sitter igjen med

Har heller ikke sagt noe om hvilken utgang som skal brukes, men det er heller ikke noe problem og kjøre LFE signalet over H og V front

som ble skrevet er vel kanskje det du mente loffen68 men ikke skrev.
    Selfølgelig er det ofte bra med en subwoofer i et oppsett men ikke viktig hverken for surround eller et must for å få dypbass fra LFE i ekte surround
    faktisk er all 5.0 og 6.1 på dvd, bd , sacd , dvda osv uten lfe
    Du må gjerne kverulere, men prøv i det minste og hold deg til hva jeg har sakt og tenk litt etter hva du sier, du har en nydelig selvmotsigelse her men jeg tror du må lete litt for og finne den, Lykke til :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Den som klare og gi meg EKTE surround ved hjelp av høytalere er jaggu god

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som klarer å gi ekte surround med kun sub er enda bedre?

Finnes da drøssevis av fronter med dyp bass, eventuelt innebygde aktive subber. Man kan få et absolutt godkjent opplevelse med kun fronter. Det kan man absolutt ikke med kun sub!

Hele argumentasjonen til Loffen blir en selvmotsigelse så lenge han er avhengige av fronter. At han mener de kan godt være små eller billige endrer ikke det faktum at de er helt uunnværlige. Hadde du sagt: etter frontene er subben det vitkigeste, kunne argumentasjonen hatt et snev av gyldighet.

Subben har også så å si ingen funksjon i filmer som inneholder lite LFE info, som er så å si alt utenom action/sci-fi og horror. ^^

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •