Irriterende tikkelyd i B&W PV1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Irriterende tikkelyd i B&W PV1

Jeg anskaffet meg B&W PV1 i juni 2007. Helt frem til august 2010 fungerte denne suben helt utmerket. Men nå har jeg fått en irriterende, pulserende tikkelyd fra suben. Denne oppstod helt plutselig mens anlegget stod stille i standby modus.

Jeg gjorde en henvdelse til Hifiklubben og påberopte meg 5 års reklamasjonsrett iht. forbrukerkjøpsloven. Hifiklubben har svart med at tikkelyden, ifølge B&W, ikke er en feil. Dette forklares med at det ikke er uvanlig at slike strømforsyninger som står i denne subben lager små klikkelyder mens de står i standby. Og dersom jeg ønsket å slippe tikkelyden måtte jeg skru av subben med bryteren bak på den. Ifølge Hifiklubben vil ikke tikkelyden være der når man spiller på subben, og at den da vil oppføre seg normalt.

Jeg stiller meg noe undrende til svaret fra Hifiklubben. Tikkelyden er ganske hørbar og veldig irriterende. Selv om man ikke hører den under musikkavspilling, høres den f.eks. godt når man er inne på menyer osv. Jeg stilte også spørsmålet om hvorfor en slik tikkelyd først inntrer etter 3 års bruk. Klubben kunne ikke gi noe godt svar på dette. Jeg fikk også beskjed om at dette var noe som ikke lot seg reparere. Det eneste tilbudet jeg fikk var å betale kr 4 000 mot å få en helt ny.

Er det andre her på forumet som har hatt dette problemet med PV1? Er ikke fornøyd med tilbakemeldingen fra klubben, og vurderer å gå videre med saken.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsterker typen dems som er slik, 608 og 610 har samme greia.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å ta kontakt med B&W direkte.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strangerswhenwemeet
    Jeg anskaffet meg B&W PV1 i juni 2007. Helt frem til august 2010 fungerte denne suben helt utmerket. Men nå har jeg fått en irriterende, pulserende tikkelyd fra suben. Denne oppstod helt plutselig mens anlegget stod stille i standby modus.

Jeg gjorde en henvdelse til Hifiklubben og påberopte meg 5 års reklamasjonsrett iht. forbrukerkjøpsloven. Hifiklubben har svart med at tikkelyden, ifølge B&W, ikke er en feil. Dette forklares med at det ikke er uvanlig at slike strømforsyninger som står i denne subben lager små klikkelyder mens de står i standby. Og dersom jeg ønsket å slippe tikkelyden måtte jeg skru av subben med bryteren bak på den. Ifølge Hifiklubben vil ikke tikkelyden være der når man spiller på subben, og at den da vil oppføre seg normalt.

Jeg stiller meg noe undrende til svaret fra Hifiklubben. Tikkelyden er ganske hørbar og veldig irriterende. Selv om man ikke hører den under musikkavspilling, høres den f.eks. godt når man er inne på menyer osv. Jeg stilte også spørsmålet om hvorfor en slik tikkelyd først inntrer etter 3 års bruk. Klubben kunne ikke gi noe godt svar på dette. Jeg fikk også beskjed om at dette var noe som ikke lot seg reparere. Det eneste tilbudet jeg fikk var å betale kr 4 000 mot å få en helt ny.

Er det andre her på forumet som har hatt dette problemet med PV1? Er ikke fornøyd med tilbakemeldingen fra klubben, og vurderer å gå videre med saken.
    Interessant tilbakemelding fra Hifiklubben. De underslår mao ved salg av produktet å opplyse om en svakhet som langt de fleste vil oppfatte som en defekt, regner med selger har opplysningsplikt i slike tilfeller?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Interessant tilbakemelding fra Hifiklubben. De underslår mao ved salg av produktet å opplyse om en svakhet som langt de fleste vil oppfatte som en defekt, regner med selger har opplysningsplikt i slike tilfeller?
    Er trafo dur en defekt forsteker da ?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fi klubben har ved flere annledninger sendt inn B&W subber med tikkelyd fra strømforskyningen, disse kommer da i retur fra B&W som sier at det ikke er noe galt, konstruksjonen er bare sånn.. Så det er lite vits å sende den in til service.

B&W bruker en type psu som gir fra seg en tikkelyd i stand-by, har noe med måten den skal bruke minst mulig strøm i standby på eller noe.
    Alternativet må være å bytte til et annet merke..

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tikkelyden er vel en normal konsekvens av at strømmen skrus av og på for å holde strømforbruket lavt i standby? En slik lyd er vanligvis veldig lav - om den er unormalt høy, kan det hende det er en feil likevel. Kan du ikke høre med butikken om du kan ta med suben og teste i lokalene deres?
    Problemet vil vel også forsvinne om du deaktiverer standby, og setter den til alltid å være på.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Er trafo dur en defekt forsteker da ?
    Ingen defekt forsterker, men avhengig av årsaken og graden av dur vil det kunne defineres som en mangel. Er årsaken strømnettet har du en dårligere sak.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La forsterkeren stå på hele tiden, den trekker forsvinnende lite uansett. Problem løst.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og tilbakemeldinger.

Tviler på at det er noe galt med strømnettet. Leiligheten jeg bor i er nyoppført i 2009. Tar da for gitt at det ikke er noe galt med det elektriske anlegget/strømnettet.

Jeg har hatt suben inne hos Hifiklubben hvor tikkelyden ble oberservert. Klubben tok kontakt med B&W som har gitt beskjed tilbake om at det er strømforsyningen som prøver å bruke så lite strøm som mulig i standbymodus, mao. slik som et av svarene ovenfor. Problemet er imidlertid at tikkelyden ikke forsvinner selv om jeg skrur suben på (altså ikke standby).

Tikkelyden er høyst signifikant med en markert tikkelyd. Det er på ingen måte snakk om svak dur. Frem til tikkelyden kom, har jeg utelukkende anvendt fabrikkinnstillingene og ikke skrudd på noen av knappene bak på suben.

Etter min mening er det for enkelt av B&W og Hifiklubben å si at konstruksjonen bare er slik. Når tikkingen først har manifestert seg tre år etter anskaffelsen, kan vel dette tyde på at strømforsyning/forsterker/evt. andre komponeter i suben er av for dårlig kvalitet?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta kontakt med forbrukerrådet og høre hva de har og si.De fleste butikker blir veldig samarbeidsvillige når de hører at forbrukerrådet er med i saken.
    Og det høres jo ut som om dette ikke skal være lsik, når det først har dukket opp etter 3 år og attpåtil fortsatt er der når den ikke står i standby, da må det jo være noe galt med forsyninga siden den da ikke skal bruke så lite strøm som mulig når den er aktivert.

Litt søkte unnskyldninger fra klubben på dette syns jeg.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •