Teori om høytallerens lyd egenskaper.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 110
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teori om høytallerens lyd egenskaper.

Hei, nå er det ikke så lett å finne svar på dette.
    Men hva er riktig med bass tonene og sprening av lyden.

Skal bassen uansett gir best lyd på avstand?

Slik at hvis man er inntil høytallere, ser man at elementene bevelger litt på seg, men hører mest mellomtone+ diskant.

Men på avstand, hører man god bass, dynamikk, diskant.

På siden av høytallerene gir det ofte bedre lyd, en på baksiden, og på fremsiden nærmest skråtaket gir det super mye trøkk. Bra med tregulv, trevegger, som hjelper høytallerne litt.

Skal det være riktig, siden det er litt forskjell på elementene, muligens bassrør gjør sitt.

Men merker at 12" elementet gir bedre bass ved høytallerne, men er man 1 meter i fra så blir det ennå mere.

Muligens jeg har skrå tak på andre siden av rommet, som forbedrer ekko, slik at høytallerene bruker 2 kasser isteden for 1.

Er det egentlig for store høytaller man har, hvis man har 6x 8" elementer + 2 stk 12" og i tilegg 2x 6,5" elementer? Muligens jeg er mest opptatt av at lyden blir fyldig, en at den blir tynn.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å herregud!:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trollingen var bra i starten - men blir sjelden bra når man melker det ut i evigheten..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    å herregud!:-?
    Er det et svar? Gud eksisterer ikke.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne hvertfall ha venta til fredag eller lørdag med dette da...

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *hvor la jeg popkorn posen?...*
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Er det et svar? Gud eksisterer ikke.
    vi skal ikke ta teorien bak gud også i samme slengen da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    *hvor la jeg popkorn posen?...*
    +1:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi skal ikke ta teorien bak gud også i samme slengen da?
    Det trengs ikke.
    Får heller bytte til et annet forum, siden det tydlig ikke er noe vits å spørre en gang.

Men greit, hvis dere kan helt erlige si at en 4" bass og 1" diskant er bra nok, så greit for meg, nytt rock, pop, jazz av småe høytaller dere. Så får jeg heller kjøpe meg et JVC Boomblaster eller kompakt anlegg som mistefall er bærbart.

Og nyte lyden av 2" elementer.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trengs ikke.
    Får heller bytte til et annet forum, siden det tydlig ikke er noe vits å spørre en gang.

Men greit, hvis dere kan helt erlige si at en 4" bass og 1" diskant er bra nok, så greit for meg, nytt rock, pop, jazz av småe høytaller dere. Så får jeg heller kjøpe meg et JVC Boomblaster eller kompakt anlegg som mistefall er bærbart.

Og nyte lyden av 2" elementer.
    jammen vi skjønner ikke hva du vil frem til! er du ute etter ett anlegg?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jammen vi skjønner ikke hva du vil frem til! er du ute etter ett anlegg?
    Lurer på generiel høytaller teori i denne.

Kan dere heller ikke bare spørre, en å dra den så ut på siden, ellers å ender vi med 59 siders innlegg.

Hvis høytalleren er riktig bygget, vil det være feil, om bass lyden blir forskjellig i hvilken del av rommet man er i?

Altså nærme høytalleren, høres den som en mellomtone, diskant, mens på 1 meters avstand så høres den ut som en langt større høytaller? Har luftfunktighet, tempratur, etc størrelsen på rommet, om rommet er i tre etc, mye å si?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formuler ett og ett spørsmål ikke 525 på en gang, blir litt lettere da

EDIT: Og kanskje det viktigste LES hva de andre forummeldemmene skriver når de svarer på spørsmålene

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på generiel høytaller teori i denne.

Kan dere heller ikke bare spørre, en å dra den så ut på siden, ellers å ender vi med 59 siders innlegg.

Hvis høytalleren er riktig bygget, vil det være feil, om bass lyden blir forskjellig i hvilken del av rommet man er i?

Altså nærme høytalleren, høres den som en mellomtone, diskant, mens på 1 meters avstand så høres den ut som en langt større høytaller? Har luftfunktighet, tempratur, etc størrelsen på rommet, om rommet er i tre etc, mye å si?
    det at bassen er forskjellig i andre deler av rommet har ikke noe med høyttaleren og gjøre, det er rommet som gjør dette.. samme er det med det at du har mindre bass nærme høyttaleren.. det er rommet som gjør dette med lyden

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det at bassen er forskjellig i andre deler av rommet har ikke noe med høyttaleren og gjøre, det er rommet som gjør dette.. samme er det med det at du har mindre bass nærme høyttaleren.. det er rommet som gjør dette med lyden
    Men er det slik, at hvis elementet trykkes kanskje 90 bevegelser i sekundet, og man får passe lyd (4" element).

Mens på 3x 8" så holder det masse ved 3 begelser for å få like bra lyd.

Det må vel være bedre for høytallerelementet? Nå har vi ikke snakket om kvaliteten på elementet men vis vi sier begge er MGR, bør det vel stemme.

Er egentlig lyd på litt power, ikke høytaller, som svimer av etter en times bruk.
    Når jeg var mindre nærmere 12 år, og hadde jeg mitt første høytaller + forsterker, nemlig en Tanberg sølvsuper 10 + Musical Encyclopaedia D93 + Noen gamle B&W høytallere:

Nå var de ikke helt som på bildet, hadde ikke volum greier.

Med gitter, aner ikke hva de heter, men hadde ujevn plast på fremsiden og en 5" bass + 1" domediskant. Som foreldrene mine hadde før, men de ble nok lei av den lille lyden. Og kvaliteten var ikke stort, men sikkert bra for snart 10 års siden.

Som dere kan forestille dere, så var det god grunn for å ikke kjøpe små høytallere.
    Når jeg var mindre, bodde jeg i rekkehus sammen med foreldrene mine, så da kunne jeg ikke spille så høyt som i dag.
    Men ja husker lydkvaliten der godt, langde lang fra like god lyd som mine MGR elementer i dag. Diskanten fra de gamle høytallerne ga nesten ikke lyd fra seg, så ble mest bass, som ikke tålte mye, tror det var total 30 watt RMS effekt eller noe slikt. Bokhøytallerne tålte nok ennå mindre, siden de var nok ennå 10 år eldre igjen.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det slik, at hvis elementet trykkes kanskje 90 bevegelser i sekundet, og man får passe lyd (4" element).

Mens på 8" så holder det masse ved 3 begelser for å få like bra lyd.

Det må vel være bedre for høytallerelementet?
    Nei, dette stemmer ikkje. signalet som kommer inn til høyttaleren er jo det samme.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mens på 8" så holder det masse ved 3 begelser for å få like bra lyd.

Det må vel være bedre for høytallerelementet?

nå er ikke jeg proffesor i høyttaler elementer så det vet jeg ikke, men vil tro at elementet beveger seg like mange ganger i sekundet uansett om det er en 4" eller 18" det er det jo frekvensen som bestemmer.. men du vil presse en 4" mer enn en 12" på samme volum i samme rom.

men hvorfor lurer du på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvorfor lurer du på dette?
    Fordi, jeg mener at en høytaller som belastet 100% vil jeg mene gir langt dårlige og overanstrengt lyd, en høytallere som belastes 10%.
    Men jeg er heller ikke noe ekspert, men det høres logisk ut, så sant man ikke har for dårlig forsterkere.

Nå vil jeg mene at en god høytaller, bør klare under en 10% belasting på passe musikk, kanskje vil føles litt høyt for noen, men slik man hadde spilt om man vil merke alle detaljer i lyden.

Men jeg er mere interisert i musikken, en detaljer i lyden, selv om det bør være vanskelig å oppdage ujevn lyd.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om du istedet bruker 2% av din tid på å konsentrere deg 100% om å lese noen tester og teori?
    Da er der kanskje 5% sjangse for du i fremtiden ikke skriver dette tullet.
    Hva er det med 4" enheter der fasinerer deg?
    Stereophile: Standmounted/Bookshelf Loudspeakers
    Loudspeaker Basics — Reviews and News from Audioholics

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi, jeg mener at en høytaller som belastet 100% vil jeg mene gir langt dårlige og overanstrengt lyd, en høytallere som belastes 10%.
    Men jeg er heller ikke noe ekspert, men det høres logisk ut, så sant man ikke har for dårlig forsterkere.

Nå vil jeg mene at en god høytaller, bør klare under en 10% belasting på passe musikk, kanskje vil føles litt høyt for noen, men slik man hadde spilt om man vil merke alle detaljer i lyden.

Men jeg er mere interisert i musikken, en detaljer i lyden, selv om det bør være vanskelig å oppdage ujevn lyd.

Riktig det. Fordel med headroom. Liten regel jeg følger er: Jo større rom jo større elementer kan du ha. Unntaket er subwooferen.

Husk at lyd er sinustoner (og at Watten de bruker øker eksponensialt. )Hvis du har 2 høyttalere som står i et rom vil de sende ut sinustoner/musikk i forskjellige frekvenser. Når du da går rundt i rommet vil du høre mer og mindre bass noen steder. Dette er romklang og toner fra høyttalerene.

Dette kan forklares ved overlagring. 2 bølger som treffer hverandre kan enten forsterkere hverandre eller nulle ut hverandre. Resultantbølgen er resultatet av utslaget fra likevektslinjen. Altså det du hører. Derfor du vil ha høyttalerene i fase og i 3kant fra lytteposisjon.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •