Teori om høytallerens lyd egenskaper. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 110
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Hva er grunnen til at høytallerkabel har mange tråder?

Er det på grunn av lyden ellers ville vært flat?
    Det er for at kabelen skal bli mer fleksibel.

Merk deg at du nå er under kategorien for høyttalere.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, sorry om jeg kupper tråden litt, men ser at det er veldig mange flotte utfyllende svar her

Jeg har alltid lurt på hva en "Servo" er i høyttalersammenheng. Mange dyrere subwoofere oppgir at de har servo (Gjelder forsåvidt meg bekjent kun lukkede konstruksjoner?) Hva er en servo?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Servo er et accelerometer der måler enhetens bevegelser og da kan elektronikken korrigere.
    Velodyne bl.a. har subwoofere med servo.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Hey, sorry om jeg kupper tråden litt, men ser at det er veldig mange flotte utfyllende svar her

Jeg har alltid lurt på hva en "Servo" er i høyttalersammenheng. Mange dyrere subwoofere oppgir at de har servo (Gjelder forsåvidt meg bekjent kun lukkede konstruksjoner?) Hva er en servo?
    Mener å huske Bruce Hall (Velodyne) kommer med en grei forklaring i dette intervjuet:

http://www.hometheaterhifi.com/video...yne-2-8-05.wmv

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Men dette må jo kreve noe enormt med effekt, iallefall dersom kassa ikke er så stor? :P Kanskje derfor noen av subwooferne med servo har så enorme forsterkere :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg et annet spørsmål.

Når jeg skrur lyden en del oppover, så merker jeg at elementet begynner å slå langt kraftigere, bare ved å justere volumet litt, merker ikke direkte dårlig lyd.

Men at det virker som om forsterken overanstrenger seg for å spille høyere. Jeg kan spille ennå høyere, uten lydforvrenging men det krever nok en del av forsterken uansett. På noen musikktyper viberer nesten ikke elementene, men ved høyere volum begynner elementene å vibrere en del mere.

Har det med høytallerene, eller er det forsterkeren som begynner å slite litt?

Det er snakk om 3x 8" seriekoblet 8 ohm elementer MGR A serien + Pezio diskant uten motstand mot Technics SA-GX350 forsterker.

Håper dere forstår hva jeg spør om.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En alt for dårlig forsterker på et mystisk høyttalersystem.
    Med en kvalitetsforsterker der har god dempningsfaktor, (evnen til å kontrollere høyttaleren) da vil du se lite bevegelse i enheterne.
    Som jeg har sagt mange ganger, kjøp deg en GOD integrert stereoforsterker og et BRA sett høyttalere, da vil du se lyset.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det slik, at hvis elementet trykkes kanskje 90 bevegelser i sekundet, og man får passe lyd (4" element).

Mens på 3x 8" så holder det masse ved 3 begelser for å få like bra lyd.
    Dette var en meget interessant teori. Maggyene har et areal på bassene som tilsvarer ca. 30 stk 4".
    Hvis jeg tolker dette rett holder det om membrane svinger 9 ganger i sekundet for å få 30 hz.
    Med riktig matematikk og litt modifisering av delefiltrene kan jeg fint få disse ned i sub oktavene :-)
    Her må det loddes

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av hensyn til moderator skal jeg ikke svare.......:twisted:
    Det kalles vel HZ ( frekvens = svingninger pr. sekund ) eller noe sånt, jeg er litt dum når det gjelder dette her......

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg et annet spørsmål.

Når jeg skrur lyden en del oppover, så merker jeg at elementet begynner å slå langt kraftigere, bare ved å justere volumet litt, merker ikke direkte dårlig lyd.

Men at det virker som om forsterken overanstrenger seg for å spille høyere. Jeg kan spille ennå høyere, uten lydforvrenging men det krever nok en del av forsterken uansett. På noen musikktyper viberer nesten ikke elementene, men ved høyere volum begynner elementene å vibrere en del mere.

Har det med høytallerene, eller er det forsterkeren som begynner å slite litt?

Det er snakk om 3x 8" seriekoblet 8 ohm elementer MGR A serien + Pezio diskant uten motstand mot Technics SA-GX350 forsterker.

Håper dere forstår hva jeg spør om.
    at elementene vibrer er helt normalt, jo høyere du skrur opp jo mer vibrer de.. det at de vibrer mer på en sang enn en annen har med at det da er mer bass på den ene sangen enn den andre men hvis du hører at lyden blir annstrengt så er det forsterkeren som er for liten, høyttalerene har jo også sin begrensning sefølgelig

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er grunnen til at høytallerkabel har mange tråder?

Er det på grunn av lyden ellers ville vært flat?
    Åkei. Sorry, men det der er et tullespørsmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    det at de vibrer mer på en sang enn en annen har med at det da er mer bass på den ene sangen enn den andre
    Har du hørt på røyksopp poor leno?

Da vil du merke, på høyere volum, at elementet ikke vil slå i riktig sammenlignet med lyden. Og du vil sikkert merke at elementet vibrerer mye frem og tilbake, men lite bass ut av høytalleren.

Nå vet jeg ikke om det er sang av god kvalitet, eller det er et eksempel på at mine ljudia høytaller ikke holder mål.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da vil du merke, på høyere volum, at elementet ikke vil slå i riktig sammenlignet med lyden. Og du vil sikkert merke at elementet vibrerer mye frem og tilbake, men lite bass ut av høytalleren.

Nå vet jeg ikke om det er sang av god kvalitet, eller det er et eksempel på at mine ljudia høytaller ikke holder mål.
    jepp hørte på den sangen nå, og der ligger det noen dyype frekvenser du helt sikkert ikke hører:P se det vil si at høyttalerene dine prøver og gjengi de uten at du hører det.. pluss at forsterkerene din er for svak..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eller motfase..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til høytaller.

Så ser jeg frem til å høre følgende høytaller:

B&W 800 Diamond Høyttalere

DALI MegaLine

Martin logan Reserve ESL Series

Nå vet ikke jeg om jeg får høre alle disse gratis, men i en butikk må nok gi god service, for at noen vil kjøpe slikt.

Men hva anbefaler dere av musikk, til slike høytallere?
    Tenker på musikk, som får disse høytallerne til å spille som et drøm, uten noen entualister kan si at lyden blir dårlig.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på musikk, som får disse høytallerne til å spille som et drøm, uten noen entualister kan si at lyden blir dårlig.
    Jeg har sagt det før; ta med musikk du normalt hører på. Dersom en høyttaler ikke gjengir musikken du er mest glad i på en gode måte - så ville jeg styrt unna.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til høytaller.

Så ser jeg frem til å høre følgende høytaller:

B&W 800 Diamond Høyttalere

DALI MegaLine

Martin logan Reserve ESL Series

Nå vet ikke jeg om jeg får høre alle disse gratis, men i en butikk må nok gi god service, for at noen vil kjøpe slikt.

Du får sikkert høre de gratis i den oppstillingen de står. At du får de med hjem er vel mere tvilsomt.
    Det var et voldsomt hopp fra hjemmlagde høyttalere med ymse elementer og opp til disse i 100k + klassen. Lottogevinst??
    Testmusikk er den musikken du liker, ikke det som ofte blir spilt på demo. Det er mere referanseinnspillinger - overmiksede - etc. Dessuten er sjangeren ofte langt vekk fra det jeg vil spille hjemme..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne videoen er litt artig YouTube - Build a Cheap Cardboard Subwoofer! - SYSTM

Tar for seg konstruksjonen av sonosub. Verdt en titt for de som ikke har sett den

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvilken forsterker og kilde skal du ha?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble til jeg kjøpte Onkyo TX-SR608B til 3000 kr på komplett. Må høre mere på musikk og hjemmekino for å vite om dette er forsterken å satse på.

Effekten er ikke så kraftig, når jeg er oppi 60 av totalt 100, så wattene i 6 ohm er misvisende, tror jeg ikke kommer opp i høyere en 60 watt på maks. Men det blir jo høyt nok på et lite rom.

Setter jeg denne som Surround og har bare bakhøytaller + fronthøytaller, og øker effekten på framhøytallerne, med litt bedre bass gjengivelse, syns jeg lyden blir veldig bra. Merker ikke støy, kritring, ubehagelig vibrasjoner.

For meg, høres trommene og musikken ekte ut, men vet ikke hva dere mener om hjemmebygde 3 stk MGR A serien elementer til slik? Og en piezo diskant.
    Bruker HDMI som kabler mellom forsterkeren, blueray spiller, og en PC skjerm med HDMI. Riktig nok helt vanlige biltema hdmi kabeler.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •