Teori om høytallerens lyd egenskaper. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 110
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trådstarter stiller mange interessante og gode spørsmål (tror jeg). Riktignok sliter jeg med å forstå om dette er tull og tøys, eller faktisk seriøst ment. Kanskje trådstarter har ADHD og en langt høyere frekvens på hjernecellene enn meg? Jeg klarer ihvertfall ikke å henge med på ett eneste innlegg fra TS sin side, men derimot blir jeg svimmel av å forsøke

VÆR SÅ SNILL og brems litt er du snill!
    Ta dette skritt for skritt og spør/forklar med teskje.
    Det virker som du lurer på alt på en gang, og har ikke tid til å få svar på et spørsmål før du rekker å stille sju nye.

Det er mange på AVForum med gode kunnskaper de gjerne deler, men få klarer å holde følge med dette tempoet, og få klarer å ta de neste sju spørsmålene seriøst når det tydeligvis ikke var så nøye med hvilke svar du fikk, eller om du forstod svarene på det første.

PS! ADHD og andre hyperaktive personer er godt representert både blant våre grundere og blant de som faktisk klarer å etablere nye suksessbedrifter her i landet, så en referanse i den retning er for meg ikke negativt ment.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    PS! ADHD og andre hyperaktive personer er godt representert både blant våre grundere og blant de som faktisk klarer å etablere nye suksessbedrifter her i landet, så en referanse i den retning er for meg ikke negativt ment.

Heter det ikke AVHD for oss da?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det er en kjent lidelse her, ja. :-D

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det er en STOR forskjell på AVHD og ADHD. Jeg tror ikke trådstarter er berørt av førstnevnte ihvertfall

Må innrømme at jeg måtte ta et lite søk nå siden den 3.(?) tråden i rekka hadde blitt stengt for å se om han bare startet en ny en. Indeed! Here we are again.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator: Jeg foreslår at trådstarter reformulerer og forenkler sine spørsmål og stiller de på nytt. Således er det en større sjanse for å få svar på det han er ute etter.

Innlegg som kun bidrar til å skape mer ståhei rundt disse trådene, uten å ta for seg problemstillingene som tas opp vil bli fjernet. Vi håper alle forstår at det ikke er ønskelig at dette utarter seg på lik linje med tidligere tråder.

Takk,

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg foreslår 42.
    Jepp, 42 er definitivt det beste (eg eneste?) svaret!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lar vi RuneW ha siste tullesvaret i denne tråden og penser oss over på rett spor igen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er definitivt ikke et tullesvar. Dersom det ikke er stilt et eneste fornuftig spørsmål vil et hvert svar mangle substans. Om du kjenner litt til historien vet du også at det er nettopp det "42" handler om.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for enkelt å teoretisere at "høyttalere som anstrenges 100% vil gi mer forvrengning/kortere levetid enn høyttalere som anstrenges 10%". Eller at "små elementer må svinge fortere enn store".

Det man kan si er at små elementer må ha større utslag enn store (alt annet likt) for å gjengi en gitt frekvens ved et gitt lydnivå. Det betyr ikke at de er "dårlige", men at produsenten må jobbe for å greie stort utsving uten for mye forvrengning.

Dette bare understreker en enkel tommelfinger-regel:

Små høyttalere. Dyp bass. Høyt volum med lite forvrengning. Velg 2 av dem, men ikke 3.

I audiofile miljø hører jeg ofte en teori som til en viss grad peker den andre veien: små elementer er "raskere" enn store pga lavere svingende masse og gir "bedre" bass. Jeg har aldri fått en tilfredsstillende forklaring på den teorien og klassifiserer den inntil videre som audiofil overtro.

Dersom høyttalerdesigneren får fritt spillerom uten en eneste interiør-designer (bedre halvdel) eller økonom (bedre halvdel) i nærheten så ville man kanskje gå for store, stygge, klumpete design som ikke utfordrer fysiske grenser, men som på enkelt vis gir god ytelse. "Problemet" er at de fleste konstruksjoner som skal brukes i "den virkelige verden" må ta slike vanskelige avveininger, og ender opp med å presse fysiske grenser. Det er kanskje noe av det som gjør at det er utfordrende og interessant å designe høyttalere?

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er definitivt ikke et tullesvar. Dersom det ikke er stilt et eneste fornuftig spørsmål vil et hvert svar mangle substans. Om du kjenner litt til historien vet du også at det er nettopp det "42" handler om.

Det kjenner jeg godt til, men dette er ikke arena for å diskutere det eller å ironisere videre over temaet. Vi har gitt trådstarter beskjed om hva som forventes av ham for å kunne få skikkelige svar. Dersom det tas til etterretning vil det være til ingen nytte dersom samme holdningen som nå råder opprettholdes av de øvrige brukerne - derfor setter vi strek her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, får prøve å spørre enkelt.

Hva gir best lyd av, membran av behandlet papir, kevlarmembraner, plastmembran?

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1

Er ikkeno logisk svar på dette. Kommer an på hvordan resten av høyttaleren er bygget opp.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Membraner lages av mange forskjellige materialer.
    Ofte ønsker man et materiale som er stivt og samtidig lett.
    Jo lettere membranvekt, jo høyere opp i frekvens kan elementet spille.

De forskjellige materialene har forskjellige egenskaper, alt etter hva de skal brukes til.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et spørsmål man kan ta tak i

Det vil variere i stor grad av hvilken applikasjon de skal benyttes i og hvordan de er konstruert. Det er for eksempel stor forskjell mellom celulosebaserte elementer, selv om de er laget av samme type materiale. Valg av oppheng og motorsystem vil også påvirke de elektriske egenskapene og til slutt lyden. Det er ikke et entydig svar på hva som kvalitativt er bedre da det er stor forskjell på forskjellige høyttalersystemer og måten elementene utnyttes. Det er dog kvaliteter på forskjellige materialer, da de gjerne har forskjellig oppbruddskarakteristikk og vekt/styrke forhold.

I hovedsak "alle" (omlag 85%) høyttalere på markedet benytter elementer konstruert av papir. Brorparten av disse er kjemisk behandlet med et bindemiddel eller en overflatebehandling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det nok noe vi kan si.

Hvis jeg ikke tar helt feil, så er vel plast bedre i våte og funktige rom, men det kommer jo ann på resten av elementet også.

Men er det en grunnregel at tykt membran gir kraftigere bass, men krever en del av forsterken?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om vi regner papir som overveiende karbon så vil papir, kevlar og polypropylen alle være tilgjengelige både som vevde og som monofile membraner.

PP-membraner representerer et ekstremt godt kompromiss. Jeg jobber for øyeblikket med Seas sin nye Curv-baserte U18. Curv er vevet PP helt enkelt. Det finnes eksempler på at masseforholdene i slike membraner kan gå skikkelig på trynet, men i det elementet har de fått det til. Det blir "raskt stille" og membranen jobber veldig fint uten tegn til oppbrytning.

PP som ikke er vevd finner vi blant annet i de mest vellykkede mellomtonene til Seas, Dynaudio og Flex-units. Disse har et masse-dempningsforhold som er det beste man kan se på markedet i dag.

Papirmembraner og karbonmembraner finnes i mange ulike varianter.

Vevd karbonfimer med støtteresin kun i fiberbuntene vil ha en utpreget karakteristikk som vevde membraner har. De henger litt igjen i tidsdomenet, samtidig har de ingen klare spor av oppbrytning. Dette skyldes helt enkelt at de er designet for å bryte opp litt ved veldig mange frekvenser.

Om man binder det til en fullstendig utfyllende matrise (man lager en membran som består overveiende av klar plast med de vevde fibrene synlige inni membranen) får man en helt annen type membran. Mange slike membraner (nå finnes det jo ikke så veldig mange da) har relativt lite demping og oppfører seg dermed litt som en metallmembran, men med oppbrytningen over et litt større område. Oppførselen i tidsdomenet er overveiende bedre enn for tilsvarende carbonfiber uten utfyllende matrise.

Morel har laget en variant med et syltynnt lag av rohacell bak, og et nytt lag med carbonfiber bakerst. Hele membranen er ikke tykkere enn en typisk PP-membran så hvert lag er veldig tynnt. Med den membranen får de en 6" mellomtone til å gå flatt forbi 10kHz.

De membranene vi kaller papirmembraner inneholder fibre av overveiende karbonforbindelser på ulike behandlingsnivåer med utgangspunkt i trefiber eller andre plantefiber. Det vil være riktig å sortere såkalte ull, papir, karbon (ikke vevet), bambus, hamp og en rekke andre fibre under det vi normalt kaller papir.

Denne kateogrien av membraner har typisk høy båndbredde, litt uroligere oppbrytning og litt varierende oppførsel i tidsdomenet. Siden fibrene også avhenger av en matrise (et materiale som binder dem sammen) vil membranen være avhengig av mengde og type matrise. Noen papirmembraner er fullstendig urolige fra langt ned i mellomtonen. Andre er veldig rolige og har samtidig veldig høy båndbredde, men det er et mønster i at membraner med høy båndbredde ofte er mindre rolige i tidsdomenet.

En mye brukt variant er papirmembraner med coating eller kantcoating. Disse får høyere indre deming, lavere stivhet/masse-forhold og dermed mindre fremtredende demping. De oppfører seg gjerne penere i tidsdomenet men båndbredden kan gå noe ned. Coating og spesielt kantcoating er også mye brukt sammen med vevde membraner.

Kevlar kan, i likhet med karbonfiber, bygges som vevde membraner med og uten utfyllende matrise, og som ark (tilsvarende papir) med og uten coating. Kevlar vil, i likhet med glassfiber, ha oppførsel liknende papir i arkversjon og oppførsel liknende vevet karbon når den veves.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar helt feil, så er vel plast bedre i våte og funktige rom, men det kommer jo ann på resten av elementet også.
    Hvis du snakker om fuktskader så må jeg melde pass. Men det er vel gode grunner til at hifi-interesserte ikke er så opptatt av det - det er ikke et stort problem for typiske oppsett.
    Men er det en grunnregel at tykt membran gir kraftigere bass, men krever en del av forsterken?
    Nei. Tykkelsen på membranet har såvidt jeg vet ingen direkte betydning. Stivelsen og massen har betydning (og kan indirekte være koblet til membranets tykkelse).

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er på sett og vis helt korrekt. I et høyttalerelement er det to egenskaper som i overveiende grad bestemmer hvor stor kasse det passer til, hvor dypt det går, hvor høy følsomheten er og hvor vanskelig det er å drive.

Den bevegelige massen og kraftfaktoren er de to parametrene. Dersom den bevegelige massen blir høy vil man behøve en kraftigere "motor" for å kontrollere elementet. Samtidig vil elementet passe i mindre kasser og få lavere følsomhet. Sistnevnte krever flere watt for samme lydtrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er grunnen til at høytallerkabel har mange tråder?

Er det på grunn av lyden ellers ville vært flat?

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •