Høyttalere som fungerer bra på lavt/moderat volum, og matching med romstørrelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere som fungerer bra på lavt/moderat volum, og matching med romstørrelse

I mang en tråd diskuteres plassering av høyttalere i rom. Ett tema som går igjen er hvilken høyttalerstørrelse som passer til hvilken romstørrelse. Store høyttalere i et lite rom skal visstnok fungere dårlig. Da blir det krøll med lyden.

Jeg får imidlertid et inntrykk av at det i slike diskusjoner som regel tas utgangspunkt i hvordan det høres ut når man spiller tordnende høyt. Hvor realistisk er egentlig dette? Jeg vil tro at folk flest normalt spiller på ganske moderate volum, kanskje til og med på lavt volum. Folk har naboer å ta hensyn til, og slett ikke alle nyter musikken aller mest når den er på det høyeste. For meg personlig spiller det i grunnen ingen rolle hvordan lyden høres ut på full guffe, men jeg vil gjerne ha en høyttaler som høres fet ut når volumhjulet står på klokken 8-10.

Og hvis man en sjelden gang har en skikkelig fest, er det vel strengt tatt ikke da det er viktigst at lyden er perfekt? Jeg har til gode å være på fester hvor gjestene krangler om å sitte i sweetspot og finlytte til musikken. Nå fester ikke jeg så mye, så det er mulig jeg tar feil…men…

Jeg synes i mange tilfeller at det hadde vært mer fruktbart å diskutere hvordan forskjellig utstyr fungerer på lavt/moderat volum. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper at brukere her vil kommentere:

1. Hvis man primært lytter til musikk på lavt/moderat volum, kan man da tillate seg å ha en relativt sett større høyttaler i rommet uten at det går skeis med lyden?
    2. Kan man som en hovedregel si at store høyttalere gir mer trøkk og fylde på lavt/moderate volum enn små høyttalere?
    3. Vil en kraftig forsterker kunne hjelpe en høyttaler til å imponere mer på lavt/moderat volum?
    4. Kjenner du til høyttalere som yter spesielt bra på lavt/moderat volum, som ikke er avhengige av at man drar på for at de skal ”våkne opp”? (primært høyttalere til under 35 000 kroner)

Selv vurderer jeg å skaffe meg ganske store høyttalere til et lite / middels stort rom, og håper at dette kan fungere bra såfremt jeg ikke skrur volumet opp på fullt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kun basert på en lekmanns egne erfaringer...

Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    [*]Hvis man primært lytter til musikk på lavt/moderat volum, kan man da tillate seg å ha en relativt sett større høyttaler i rommet uten at det går skeis med lyden?
    Burde gå bra. Romstørrelsen er oftere tilknyttet hvor mye lydtrykk som trengs for å "fylle" det. Små rom takler høyere lydtrykk dårligere.

[*]Kan man som en hovedregel si at store høyttalere gir mer trøkk og fylde på lavt/moderate volum enn små høyttalere?
    Min erfaring er motsatt. Større høytalere må ofte store høytalere krever litt mer juice før de starter å synge. På lavt/moderat volum synes jeg stativ eller noe med små elementer er best (feks system audio)

[*]Vil en kraftig forsterker kunne hjelpe en høyttaler til å imponere mer på lavt/moderat volum?
    Varierer fra forsterker til forsterker. Finnes ingen generell regel her.

[*]Kjenner du til høyttalere som yter spesielt bra på lavt/moderat volum, som ikke er avhengige av at man drar på for at de skal ”våkne opp”? (primært høyttalere til under 35 000 kroner)
    Synes system audio er dynamiske selv på små volum. Anbefaler da mantra eller ranger.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne skal jo passe til rommet, der er mange eksempler på folk der har byttet ut gulvstående med stativmodeler og fått bedre bass først og fremst, men også generelt mye bedre lyd.
    Alle unge kjøper jo gulvstående fordi de tror det gir bedre bass, men det er i de fleste tilfelde feil. Høyttaleren makter ikke å spille på lag med rommet.
    En billig svak forsterker vil aldrig kunne spille levende engagerende lyd ved lavt volum. Når jeg skriver "svak" mener jeg de der har 100 papirwatt men ikke makter å drive en høyttaler. Hører man en god forsterker på sine høyttalere vet man, og glemmer det aldrig.
    Jeg har hatt forsterkere fra 25-350 watt på noen høyttalere og maange ganger var de minste de bedste. Om den første watt ikke er god hvorfor da ha 199 fler?
    Høyttalere og forsterkere må matches, der er ikke noen mal for dette egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid hatt store "kjøleskap" høyttalere.På samtlige av de så våkner de til liv når det blir høyt.F.eks på Focal Electra 946 med 2x10" som jeg hadde for 1 år siden så våknet ikke bassen skikkelig før man rundet 100 db i sweetspot.Mellomtone og diskant var fremtredende før det.Vanskelig å få noe slaglengde på de bassene.
    Etter 15 år med forskjellige høyttalere så er jeg vanvittig fornøyd med de jeg har nå som har 2x6"+6" mid/mellomtone.Rytmen og bassanslagene er svært presise og de låter utrolig bra på lavt volum.Noe som teller mye siden jeg bor i 2 manns-bolig.Men jeg sier IKKE at de låter bra med en receiver.Selv på lavt volum må de ha litt krefter for å spille bra.
    Rommet mitt er forøvrig ca 6x6 meter og de står 3 meter fra hverandre og sweetspot på ca 3 meter.Altså så bruker jeg en liten del av rommet/stua til anlegg.Det er vesentlig mer bass bakerst i rommet.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Høyttalerne skal jo passe til rommet, der er mange eksempler på folk der har byttet ut gulvstående med stativmodeler og fått bedre bass først og fremst, men også generelt mye bedre lyd.
    Alle unge kjøper jo gulvstående fordi de tror det gir bedre bass, men det er i de fleste tilfelde feil. Høyttaleren makter ikke å spille på lag med rommet.

Hva som er god og dårlig bass kan man sikkert diskutere lenge og vel. Det jeg synes høres rart ut er at store høyttalere skal spille dårligere på lavt volum enn hva mindre høyttalere gjør. Produseres virkelig store høyttalere bare for folk som skal spille høyt?

Det høres også rart ut for meg at et lite basselement skal gi mer bass enn et stort. Hvordan kan dette ha seg?

Hva legger du forresten i at "høyttaleren ikke makter å spille på lag med rommet"?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Etter 15 år med forskjellige høyttalere så er jeg vanvittig fornøyd med de jeg har nå som har 2x6"+6" mid/mellomtone.Rytmen og bassanslagene er svært presise og de låter utrolig bra på lavt volum.

Jeg har noe av det samme som deg: 2x6,5" bass. Likevel er min erfaring en annen: jeg synes at bassen er temmelig fraværende ved lavt volum. Den er riktignok "presis", det er ikke der problemet ligger. Problemet er at det mangler tyngde i den.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noe av det samme som deg: 2x6,5" bass. Likevel er min erfaring en annen: jeg synes at bassen er temmelig fraværende ved lavt volum. Den er riktignok "presis", det er ikke der problemet ligger. Problemet er at det mangler tyngde i den.
    Kanskje du vil supplere med en sub ?
    Jeg spiller en del rolig musikk i sjangeren Dire Straits,Eric Clapton osv.Synes ikke kravet til mye bass er så viktig der.Så jeg har ikke mye bass,men føler at jeg får med meg mer av bassen i musikken.
    Jeg har ikke nok kunnskap til å uttale meg om dette.Men min "teori" er at de små bassene vibrerer mer på lavt volum og på mine går mellomtonen ganske lavt ned.B&W 803 N som jeg hadde før MA synes jeg også var dårligere på lavt volum enn de jeg har nå.
    Etter en lytterunde på en del forskjellig så synes jeg Dynaudio Focus 220 flytter mye luft til størrelsen.Bassen er en del bløtere på de enn MA,men vil oppleves som mer fyldig og mindre "punchy og rask".Det ligger noen til salgs på hifisentralen nå til 11.000 kr.
    Dali Mentor LE er også ute nå og de originale Mentor 6 skal også ha god bass/lyd på lavt volum.

Noe annet om rom :
    Under en test av en Sunfire True subwoofer i et lite rom ristet den ned mye av det som hang på veggene,men lite bass i rommet.Den stod bare og pumpet på uten å gi noe trykk.
    I en større stue med litt mykt gulv og kjeller under flyttet den så mye luft at man fikk dotter i ørerne.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt eksempel.
    De der ikke har prøvd mindre høyttalere tror de får bedre lyd med større høyttalere, og da kommer gjerne trådene der beskriver dårlig lyd, ingen bass osv.
    Det er jo selvfølgelig helt normalt at man har oppfattelsen av mindre bass på lavt volum, dette henger både sammen med ørets manglende følsomhet der og måten høyttaleren kobler til rommet på.
    Der er mange teorier om hvordan en høyttaler skal plaseres i et rom, men de fleste av oss er begrenset både av plass og waf.
    En stor høyttaler kan veldig lett være vanskelig å få til å koble til rommet, den er simpelthen for stor, og beregnet på større rom, derfor kan en stativ høyttaler med kanskje bare èn 6 1/2" fungere mye bedre.
    Dette med akustikk, utforming av rommet, materialer i vegg osv er ikke min helt sterke side, men jeg har opplevd 140 liter høyttalere i mitt kjelderrom hvor man ikke hørte dybbass i det hele tatt, bortsatt fra oppe på 2. etasje, og da skiftet ut disse høyttalere med 100 liters versoner med identiske delefiltre og enheter hvor ALT bare blev så utrolig mye bedre.
    Kanskje folk kan opplyse om hva de bruker av forsterkeri i denne tråden, samt rommets størrelse, da kan vi dele litt erfaringer.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Nad 372, først hadde jeg 12" Cerwin Vega, det blei skarp diskant og ujevn bass, bytta til B&W 603s3, blei mye bedre lyd, men fortsatt ujevn bass, nå har jeg B&W CM1, små stativhøyttalere, i mitt lille 17kvm2 rom, blei det MYE bedre bass og lyd med CM1. (må innrømme at jeg har hatt enda flere gulvstående som jeg har solgt og som har gitt mye bedre lyd hos sine nye eigere, dyrekjøpt lærdom, størst er ikke nødvendig best)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres også rart ut for meg at et lite basselement skal gi mer bass enn et stort. Hvordan kan dette ha seg?
    God bass er ikke nødvendigvis lik mye bass.

På en rockekonsert vil bassen ofte være tordnende og altoverdøvende. Det kan være vanskelig å få dette til hjemme (og om du får det til, vil neppe naboen hilse).

På en kammerkonsert, eller en god studioinnspilling med akkustiske instrumenter, vil bassen ofte være relativt svak. Om den forsterkes i forhold til resten av musikken, slik det ofte er rundt omkring hos folk med store høyttalere/kraftige sub'er, vil musikken klinge svært dårlig i mine ører.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen løse strøtanker:

- Store høyttalere/høyttalerelementer er ikke noe problem i seg selv. Jeg tenker at problemet i mange tilfeller er hvor dypt bassen strekker seg og nivå. Får man roomgain i et område hvor høyttaleren ikke har begynnt å rulle av, så kan det fort bli litt boomy. Jo mindre rom, jo lenger opp i frekvens kan problemet oppstå. Men det finnes jo store høyttalere som faktisk ikke går så dypt også, og da har man plutselig grunnlag for mye moro.

- Jeg synes selv at bassen oppleves litt mer levende på lave nivåer når den (basselementet) er aktivt drevet.

- En forsiktig loudness-kurve vil ofte oppleves som positivt på lavt lydnivå.

- Nærfeltlytting gir også mer "trøkk" ved et visst lydnivå.

- Jeg ser at mange mener at stativhøyttalere gir mer trøkk ved lavt volum. En av grunnene til det kan være at større høyttalere har større elementer, noe som igjen gir lavere membranvandring/mindre forvrengning. Det oppleves gjerne som om det er mindre "trøkk".

Så til dette med anbefalinger: Jeg tror jeg ville valgt et høyttaleroppsett med aktive subwoofere - gjerne to stk. plassert ved hver høyttaler. Da har man mulighet til å få litt ekstra fylde i bunn (ref. loudnesskurven). Ellers ville jeg valgt høyttalere som ikke er for laidback voicet.

Utover det opplever jeg ofte at rørbaserte anlegg gjerne låter litt mer kjøttfullt/fyldig på lave nivåer sammenlignet med SS-baserte anlegg. (Jeg gidder ikke å utdype eller diskutere dette videre;- kun en subjektiv opplevelse hos undertegnede).

Ellers synes jeg det fullkomment legitimt å mekke sammen anlegget slik at det passer de personlige behov fremfor å gjøre alt etter læreboken.

Mvh. Johan

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp sub eller skru opp bassen på forsterkeren. Ingen høyttalere gir spesielt fyldig lyd på lavt lyttevolum når forsterkeren forer den med nøytralt signal.

Angående store høyttalere på lite rom så er det nok ikke helt ideelt, men det er klart det går. Men de er ikke nødvendigvis like plasseringsvennlige. Når jeg bodde hjemme en gang på tidlig nittitall så hadde jeg store gulvstående høyttalere midt i rommet (var 8 kvadrat stort eller noe) for å få nok avstand til bakvegg. Når man kom inn døra til rommet gikk man BAK den ene høyttaleren og så i mellom de for å komme inn i rommet.

Jeg vil si at store høyttalere ikke har spesielt stor misjon i et lite rom, og selv små høyttalere vil gi nok lyd til fest når rommet er lite.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er jo selvfølgelig helt normalt at man har oppfattelsen av mindre bass på lavt volum, dette henger både sammen med ørets manglende følsomhet der og måten høyttaleren kobler til rommet på.
    Jeg er selvsagt helt enig i logikken i at det blir mindre bass på lavere volum, men dette gjelder vel både for store og små høyttalere?

Mitt spørsmål går mer på om en stor høyttaler med kraftige basselementer kan fungere godt i et mindre rom dersom man ikke spiller på høyt volum. Når det frarådes å ha store høyttalere i mindre rom, er ofte argumentet at det vil bli krøll når man spiller høyt. Men er dette også tilfellet dersom man ikke spiller høyt?

Det er jo tross alt noen høyttalere som har mer bass enn andre, og da vil jeg rent intuitivt tro at dette har en sterk sammenheng med basselementenes størrelse. Hvis jeg er på jordet er det bare å arrestere meg

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Men min "teori" er at de små bassene vibrerer mer på lavt volum og på mine går mellomtonen ganske lavt ned.

Dette har jeg ikke greie på, men jeg trodde poenget var at elementene skal vibrere like raskt uavhengig av høyttaler, fordi høyttalerne skal produsere de samme frekvenser?

I den forbindelse er vel saken at det alt annet likt kreves mer kraft for å bevege de store elementene, og at dette er grunnen til at høyttalere med store elementer må ha kraftigere forsterkere?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    God bass er ikke nødvendigvis lik mye bass.

Det er jeg klar over, men mitt spørsmål handlet om hvorvidt et stort element gir mer (ikke bedre) bass enn et lite. For det er vel slik at kvaliteten på bassen er en subjektiv smakssak, mens styrken på bassen er noe som kan måles og fastslås objektivt.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    - En forsiktig loudness-kurve vil ofte oppleves som positivt på lavt lydnivå.

Når du skriver det, flytter tankene seg raskt til blant annet JBL, som enkelte anmeldere beskriver som litt loudnessaktig i midbassen. Kanskje gjelder det samme for Klipsch, og kanskje er det nettopp dette som oppleves som engasjerende og moro.

Videre har jeg lest at forsterkere som blant annet Parasound kan oppleves å ha en tilsvarende loudnessfaktor. Hvis dette stemmer understreker det viktigheten av å matche riktig med utstyrskombinasjoner og personlig smak. Ikke at det kommer som en bombe, men det er i alle fall fint at det finnes utstyr for enhver smak.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg klar over, men mitt spørsmål handlet om hvorvidt et stort element gir mer (ikke bedre) bass enn et lite. For det er vel slik at kvaliteten på bassen er en subjektiv smakssak, mens styrken på bassen er noe som kan måles og fastslås objektivt.
    Hvis begge høyttalerne har en nøytral frekvensrespons vil de gi akkurat like mye på et gitt volum.

I praksis vil de fleste større høyttalere gi mer dypbass på et gitt volum, da mindre høyttalere ganske enkelt ikke klarer å gjengi dypbass.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en teori, men "tenker bare høyt".
    (Vanskelig å forklare dette, men jeg prøver) :-)

Alt dette med klangen i høyttalerene må vel henge mest sammen med hvordan elementer som er valgt samt delefilteret?
    Tenker da f.eks. på membranareal/følsomhet/slaglengde.

Så til tanken:
    Mengden av luft som flyttes på en gitt frekvens blir vel lydnivået uansett,
    uavhengig av hvor stort elementet er?

En høyttaler som er "fyldig" i lyden flytter vel større mengder luft i det nedre frekvensspekteret enn en "slank" klang der mindre mengder luft flyttes i nedre frekvensspekter.
    Dette kan vel være uavhengig av membranstørrelse da vandring på elementer og følsomhet KAN gi små elementer høyere effektivitet og flytte større mengder luft.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Jeg har en teori, men "tenker bare høyt".
    (Vanskelig å forklare dette, men jeg prøver) :-)

Alt dette med klangen i høyttalerene må vel henge mest sammen med hvordan elementer som er valgt samt delefilteret?
    Tenker da f.eks. på membranareal/følsomhet/slaglengde.

Så til tanken:
    Mengden av luft som flyttes på en gitt frekvens blir vel lydnivået uansett,
    uavhengig av hvor stort elementet er?

En høyttaler som er "fyldig" i lyden flytter vel større mengder luft i det nedre frekvensspekteret enn en "slank" klang der mindre mengder luft flyttes i nedre frekvensspekter.
    Dette kan vel være uavhengig av membranstørrelse da vandring på elementer og følsomhet KAN gi små elementer høyere effektivitet og flytte større mengder luft.
    I utgangspunktet har du rett i dette, samtidig så har gjerne høyttalere/anlegg med 12" eller 15" en annen lydsignatur i bassen enn høyttalere med mindre elementer. Så elementstørrelsen påvirker nok lyden, selvom de som bygger høyttalere med store elementer nok også er mer troende til å lage høyttalere med frekvensrespons med fokus på bassen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt flere som sier at høyttalere med høy følsomhet spiller bra på lavt volum, at både bass og stereoperspektiv blir ivaretatt lenger ned i volum enn med mer tungdrevne høyttalere. Dette er som sagt noe jeg har hørt fra andre, og ikke testet ut selv.
    Noe jeg HAR erfaring med er at Abrahamsens forsterkere gir bra med bass selv på lavt volum, det har jeg prøvd ut på flere høyttalere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •