Høyttalere som fungerer bra på lavt/moderat volum, og matching med romstørrelse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Når du skriver det, flytter tankene seg raskt til blant annet JBL, som enkelte anmeldere beskriver som litt loudnessaktig i midbassen. Kanskje gjelder det samme for Klipsch, og kanskje er det nettopp dette som oppleves som engasjerende og moro.

Videre har jeg lest at forsterkere som blant annet Parasound kan oppleves å ha en tilsvarende loudnessfaktor. Hvis dette stemmer understreker det viktigheten av å matche riktig med utstyrskombinasjoner og personlig smak. Ikke at det kommer som en bombe, men det er i alle fall fint at det finnes utstyr for enhver smak.
    Jeg tror nok at noen produsenter bevisst velger å tune sine høyttalere med en liten heving i bassen. JBL er muligens en av disse om man skal tolke diverse skriverier rundtom - eller som man sier over there: The west-coast-sound ( i motsetning til den mer nøytrale east-coast-sounden).

Jeg holder en knapp på idêen om å gå for litt "rocka" høyttalere i stedet for tanken om å bare bruke sub-innstilling til å prøve å få det rette soundet. Med justering av sub påvirkes området over 100Hz lite, og mye av det vi oppfatter som bass befinner seg lenger opp i frekvens. Akkurat dette løses mye bedre ved å velge en kombinasjon av riktig elektronikk og hovedhøyttalere enn å bare guffe opp suben(e) man har.

Selv bruker jeg gjerne eldre innspillinger av Bowie og The Smiths for å teste anlegg - fort gjort å få stryk da.

Mvh. Johan

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt lille knøtt av et rom (3.6 x 3.9m) spiller RF-63 sammen med Abrahamsen flott på lavt/moderat volum. Som Niels, og andre sier, du må finne din match. Rør og Abrahamsen trekker frem vokal, så dersom akustiks musikk og vokal er din greie så har du jo et tips i den retningen.

Har hatt stativhøyttalere (Dynaudio Focus 140 og C1) i samme rom og de spilte flott. Men med mye jobbing, så får man større høyttalere til å spille vel så bra.

Dette var stikk i strid med oppleste sannheter og noe jeg ikke trodde var mulig da "alle" sa at store høyttalere i lite rom var umulig å få til. Det stemmer ... dersom man ikke jobber mye med optimal plassering. Gjør man det, så vil du oppleve (høyst sannsynlig) at større høyttalere med rett forsterker er en ren nytelse og en annen tilstedeværelse enn stativhøyttalere.

Nå må det sies at betgenelsene stativhøyttaler og større høyttaler er lite presise da det finnes ulik oppfattelse av hva disse begrep betyr rent fysisk.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Noe jeg HAR erfaring med er at Abrahamsens forsterkere gir bra med bass selv på lavt volum, det har jeg prøvd ut på flere høyttalere.
    Noe som rimer godt med følgende utsagn fra Lyd og Bilde:
    "Abrahamsens produkter har alltid vært kjent for sin klangbalanse, som innehar et visst «larger than life»-preg med fet bass, en forførende varm mellomtone og behagelig avrundet diskantgjengivelse. "

Hvis det du skriver om følsomhet stemmer, skulle man tro at Klipsch med en Abrahamsen/EC-forsterker vil låte "fyldig" på lavt volum. Lyd og Bilde skriver for øvrig i sin anmeldelse av RF-83 at den skiller seg fra mange andre høyttalere ved å gjøre det bra på nettopp lavt volum. Selv om den (ikke overraskende) er mest imponerende når man gir på litt.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Selv bruker jeg gjerne eldre innspillinger av Bowie og The Smiths for å teste anlegg - fort gjort å få stryk da.
    Hehe, ja. Jeg kan love deg at jeg har nok av innspillinger selv som gir høyttalerne en real utfordring (Bowie og Smiths er for øvrig godt representert i hylla). Og da nytter det ikke å si som et par av selgerne på Hi-Fi Klubben gjorde, at "man må bare leve med at lyden er sånn".

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •