Hvorfor så mange høyttalere i hjemmekinoanlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer zorro sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor så mange høyttalere i hjemmekinoanlegg?

Hei,

Jeg sitter å funderer litt.. ops:

Et godt stereoanlegg med kun to høyttalere kan gi et meget godt lydbilde hvor det er vanskelig å plassere og si at lyden kommer fra den ene eller andre høyttaleren. Tror det kalles stereoperspektiv eller noe. Men dere som vet mer om slikt enn meg skjønner sikkert hva jeg mener...

Jeg forstår at lydbildet i dybden kan være adskillig vanskeligere å få til med kun to høyttalere, selv med meget godt/dyrt stereoutstyr.
    Men om en legger til en ekstra stereokanal og tilhørende høyttalere bak lytteren slik at fire høyttalere danner et rektangel med lytteren i sentrum, så bør vel det være bra nok for å få fullstendig "surround-lyd"?

Så hvorfor må en da ha så mange høyttalere? 5.1 , 6.1 og tilogmed 7.1! Vil ikke alle disse høyttalerne bare rote til lyden enda mer og være enda vanskligere å kontrollere. I tillegg til at det enten må bli mye dyrere med så mange høyttalere, eller at en må kjøpe billigere høyttalere for å få råd til 5-8 høyttalere?

Jeg skjønner at i store lytterom hvor ikke alle lyttere nødvendigvis sitter i sentrum (som feks i kinosaler) kan det forsvares med mange kanaler/høyttalere. Men i en stue eller et annet normalstort rom med kun noen få lyttere burde det vel ikke være nødvendig med fler enn fire høyttalere, eller?

Og samme med sub-bass. Om en har plass til store høyttalere, så vil det vel være å foretrekke å sløyfe denne av samme grunn? (Dersom man ikke har plass til, eller ikke ønsker, svære høyttalerkasser som dominerer hele rommet, så ser jeg fordelen med en sub. Men ikke ellers..)

Er jeg helt på jordet, eller finnes det en god forklaring på dette?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Less is more!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedskreftene har bestemt at det er bedre. Dessuten får man ganske mye for pengene i en reciever selvom lydkvaliteten ofte er laber.

Man får nesten uten unntak ikke så bra stereolyd fra surroundutstyr som fra stereoutstyr uansett pris.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du er ikke helt på jordet. Det burde til og med holde med tre høyttalere hvis man satt midt i en likesidet trekant. For tre punkter er nok til å definere et plan. I praksis er det likevel slik at fire er praktisk for surroundvirkningen. Å legge til en femte kanal i senter ved bilde er for å gi korrekt plassering av dialog, spesielt for dem som ikke sitter perfekt plassert rett foran TVen. Og film er gjerne en sosial aktivitet der ikke alle kan sitte i "sweet spot" Derfor er 5.1 nærmest "industristandard".
    6.1, 7.1 og så videre er også spennende, og gir et mer oppløst lydbilde, men det kommer jo et punkt hvor forbedringene av perspektivet ikke blir spesielt store, og ulempene tar fullstendig overhånd.

Mange synes det holder med stereo også til film...

Det var visst mye diskusjon om innføringen av stereo også. Mange som mente at det var en stor ulempe i forhold til mono at man plutselig snevret inn til en sweet spot, der alle andre posisjoner fikk dårligere lyd enn den som hadde perfekt midtpunkt mellom høyttalerne. Tviler på at noen vil tilbake til mono-lyd nå...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som blir med på Oslo HiFi-center og be om et monoanlegg fra Burmester?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uten tvil mye mer engasjerende å se film med et godt hjemmekinoanlegg med "mange" høyttalere, enn "bare et stereoanlegg". Det er også mye bedre å høre på musikk med et dedikert to-kanals anlegg (vanligvis...) MED MINDRE det er et hjemmekinoanlegg bygd opp rundt gode fronthøyttalere og gode forsterkere (les: f.eks. effektforsterkere/monoblokker).

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Skal man være minimalistisk så mener jeg at 2.1 er et minimum. En sub er nesten ikke til å komme utenom i et kinoanlegg.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Skal man være minimalistisk så mener jeg at 2.1 er et minimum. En sub er nesten ikke til å komme utenom i et kinoanlegg.
    Det kommer vel ann på fronthøyttalerne. Har man 2 x 15 tommere i hver fronthøyttaler så kan man få mye av effekten (selv om sub alltid er best)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det er uten tvil mye mer engasjerende å se film med et godt hjemmekinoanlegg med "mange" høyttalere, enn "bare et stereoanlegg". Det er også mye bedre å høre på musikk med et dedikert to-kanals anlegg (vanligvis...) MED MINDRE det er et hjemmekinoanlegg bygd opp rundt gode fronthøyttalere og gode forsterkere (les: f.eks. effektforsterkere/monoblokker).
    Takker for innlegg

Avspilling av musikk fra f.eks CD skal vel oftest forsøke å gjenskape en situasjon der lytteren sitter foran scenen med musikerne som spiller? Da virker det logisk at også stereo burde holde. Musikerne som spiller er jo forran lytteren, det samme er høytalerene som skal bidra til å formidle/gjenskape musikken til lytteren når han/henne spiller CD i musikkanlegget sitt.

Men ved filmopplevelser så vil det nok ofte være effektfullt å forsøke å gjenskape lyd også bak lytteren. Og da mener jeg flere høyttalere er fordelaktig. Men det burde allikevel holde med fire... :roll:

Eller kanskje 8? Slik at høyttalerne danner en kube sånn at en også kan skjelne mellom lyd i høyden og på bakkenivå :wink: :lol:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Hva er egentlig en sub? Teoretisk er en sub bare basselementet/ene fra vanlige høyttalere som er puttet inn i sitt eget kabinett (ofte også med egen forsterker). Fordelen med sub er at det mennesklige øret ikke er bra på å lokalisere lavfrekvente lyder og dermed står en friere mht plasseringen av en sub. Rent lydmessig så er jeg i tvil om sub-løsninger lyder bedre enn høyttalersystemer uten sub. Det er i alle fall min erfaring, men jeg kan ta feil...

Slik jeg ser det er det bare en praktisk løsning i tilfelle hvor en ikke vil eller kan ha svære beist av noen høyttalere i rommet.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zorro
    Eller kanskje 8? Slik at høyttalerne danner en kube sånn at en også kan skjelne mellom lyd i høyden og på bakkenivå :wink: :lol:
    Du skal sjå det kjem i framtida. :?: :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra

Du skal sjå det kjem i framtida. :?: :wink:
    He he... tviler ikke Kanskje blir "industri-standarden" 10.1 eller no'?

Eller hvorfor ikke bygge hjemmekinoen inni en kjempehøyttaler? :lol:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zorro
    Slik jeg ser det er det bare en praktisk løsning i tilfelle hvor en ikke vil eller kan ha svære beist av noen høyttalere i rommet.
    I forhold til vanlig stereo-materiell (musikk etc) har kino en litt annen fordeling av frekvensspektret. LFE-kanalen kan inneholde mye mer lavfrekvent informasjon enn hva som er vanlig til annet bruk, og som derfor vil sette et par "vanlige" høyttalere på en tøff prøve. For eksempel jordskjelv, atombomber eller hoppende dinosaurer for den saks skyld.
    Det er ikke uten grunn at profesjonelle kinoer også ofte har et helt batteri av f eks 18-tommere i tillegg til "PA-anleggene" som utgjør resten av lyden.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det holder i massevis med 5.1 i middels/små stuer. Har du 30 kvadrat eller mer, kan det være en fordel å innføre både 6 og 7 kanaler. Det jeg kunne tenke meg i framtiden er høyttalere montert i taket over deg. Gjerne dipol. Tenk deg scenen i "Master and Commander" når du hører de går over deg på dekk! Det er dessuten anbefalt å ha like store høyttalere rundt deg. Så dvs at jeg egentlig skulle ha 5 stk Dali 6006! Men de fleste har hverken samboere/koner som ville akseptere det (så vidt jeg får lov til Dali 1001 bak jo) eller plass, så er det mer plasseringsvillig med bokhyllehøyttalere bak.

Ang. det med monolyd, så sier faren min at dette husker han godt. Det var store protester mot stereo! De visste vel ikke bedre. Selv hører jeg kun musikk i stereo, men kunne godt tenke meg SACD/DVD Audio pga. høyere oppløsning på musikken.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Ja, se der ja... det finnes allerede, jo :roll:

:lol:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til vanlig stereo-materiell (musikk etc) har kino en litt annen fordeling av frekvensspektret. LFE-kanalen kan inneholde mye mer lavfrekvent informasjon enn hva som er vanlig til annet bruk, og som derfor vil sette et par "vanlige" høyttalere på en tøff prøve. For eksempel jordskjelv, atombomber eller hoppende dinosaurer for den saks skyld.
    Det er ikke uten grunn at profesjonelle kinoer også ofte har et helt batteri av f eks 18-tommere i tillegg til "PA-anleggene" som utgjør resten av lyden.
    Joda, du sier noe der. Jeg overrasker vel ingen om jeg sier jeg ikke egentlig har peil på slikt.

Lærer i alle fall no nytt hele tiden :wink:

Forstår jeg rett om det er omtrent som om jeg skulle skrudd på ett ekstra stereoanlegg som kun gjengir lavfrekvent lyd (sub-kanalen altså)? Og at det blir samme prinsipp med de andre ekstra kanalene også?
    (Skjønte noen dette...? :roll: )

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med jane. sub må være i et anlegget om det er 2 eller 5kanals. ellers så låter det tynt, med mindre du har 15tommere som peakman :lol:

syns ikke det er så flott med lyder bak meg, skjønner ikke poenget, tvn er flat og i front. surround går mer på imponatoreffekt enn realisme etter min mening.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikkavspilling treffer det sjelden veldig bra med sub, men til film er det nesten et must. Katastrofer på film bør være katastrofe i størst mulig grad. Regner med det var noe av det samme du mente Einis?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Med 5.1 eller mer vil du etter min mening få ett mer realistisk lydbilde fra film. Når man får høre ett hjemmekinoanlegg for først gang, så pleier man å synes det gir mer film på en måte. Dette er selvfølgelig individuelt. Mora mi synes det er rart, og bestemora mi ble bare redd, enda lyden knapt var på :twisted: . Man blir også avhengig av det, men det gjelder nå det meste. Nå er min splitter nye projektor på reperasjon, og jeg gidder rett og slett ikke å se film på tv, da det ikke gir meg noe særlig utbytte. For 8 år siden kjøpte jeg en sony 29" med en liten basskasse på toppen, og det var jo helt rått, syntes jeg da.

Du skrev:
    Avspilling av musikk fra f.eks CD skal vel oftest forsøke å gjenskape en situasjon der lytteren sitter foran scenen med musikerne som spiller? Da virker det logisk at også stereo burde holde. Musikerne som spiller er jo forran lytteren, det samme er høytalerene som skal bidra til å formidle/gjenskape musikken til lytteren når han/henne spiller CD i musikkanlegget sitt
    Sett på en konsert DVD med Rammstein (eller din favorittmusikk forøvrig), sett deg i godstolen med en sixpack med snadder, sammen med noen gode kompiser, og gi gass. Det er sinnsykt kult. Da får du med deg publikum bak, det blir nesten som å være der.

Men alt er en smaksak. Har du ikke hørt ett hjemmekinoanlegg, så gjør det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •